Jump to content

Feil med die eller feil justert die?


SakoAV

Recommended Posts

Hei.

 

Er rimelig fersk hjemmelader, så håper noen kan forklare hva som har skjedd her.

Etter å ha helpresset hylsene mine en stund gikk jeg til innkjøp av et Lee Collet die sett, noe jeg absolutt ikke angrer på.

Selve collet dien fungerer utmerket, må være det beste investeringen som har vært gjort til ladebua mi. MEN seater dien (LEE Dead Length Bullet Seater) får jeg rett og slett ikke til å fungere, har lest bruksanvisning, sedd youtube filmer, lest opp og ned på forum, men får den rett og slett ikke til å funke. Etter å ha prøvd meg fram på 10-15 hylser ga jeg blaffen i hele dien. Problemet er som bildet viser, halsen blir bulkete, uansett hvor mye eller lite jeg justerer blir halsen bulkete. Så vidt jeg har forstått skal ikke denne dien lage noen crimp. Noen som har vært borti dette før?

normal_IMAG0230.jpg

 

SakoAV

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at du isetterdie for rett kaliber?

Har hylsene dine rett (og lik) lengde?

 

Er dette i orden, følg denne oppskriften;

 

-Vi går utifra at du har en ferdig sizet/kalibrert hylse og at pressa di står der uten noe verktøy i

-sett i riktig hylseholder

-skru kuleisetterdien litt inn/ned i pressa

-sett en kalibrert hylse i hylseholderen

-senk håndtaket på pressa forsiktig helt ned slik at hylsa entrer dien

-skru dien nedover til du kjenner den berører hylsa (det du kjenner er at krymppekanten i dien treffer hylsemunningen)

-skru dien 1/2-3/4 omdreining ut

-hold dien fast og skru til låsemutteren

-skru kuleisetterstempelet nesten helt ut/opp

-sett den valgte superduperkula oppi hylsa og før kule/hylse opp i dien

-skru kuleisetterstempelet ned til du kjenner det berører kula, trekk hylsa/kula litt ut og skru stempelet litt ned

-før kule/hylsa helt inn i dien

-ta ut patronen og sjekk lengden mot ladedata

-gjenta i små stepp til du har rett patronlengde

Link to comment
Share on other sites

Forklar hvordan du skrur i/monterer dien i pressa.

 

Har ei ferdig laget hylse med samme kule som er satt til 76mm, setter den i holderen og fører den opp, så skrur jeg toppen på dien ganske langt ut, skrur så dien ned i pressa til den berører hylseholderen, minus 1/2omdreining - fester dien, skrur så toppen på dien ned til den går i kulen.

Link to comment
Share on other sites

OK, feilen er at dien er skrudd for langt ned i pressen; gjør som jeg beskrev lengere oppe og problemet ditt er borte.

 

 

Antar du har Lee låseringer med o-ring, de er noe møkk-kjøp noen som kan låses skikkelig (RCBS, Lyman), så slipper du justere hver gang. Noen sier Lee sine funker så framt en kun holder i låseringene når en skrur i eller ut diene; jeg stoler ikke på den løsningen men kan hende jeg er hysterisk:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...