Jump to content

Kalibermuligheter med 200 STR?


iKnut

Recommended Posts

Etter å ha lekt meg litt på 4-800 meter i noen år med jaktrifla vill jeg nå vurdere en dedikert børse til lengre hold. På jaktrifla blir kolben og pipa for kort og hele greia litt i letteste laget.

Sauer 200STR og 6,5 er et kurant utgangspunkt i starten, men hva om jeg om en stund vill opp større kaliber?

Går f.eks 30-06 eller 300WM i en STR?

Link to comment
Share on other sites

30.06 går greit ned i magsinet med vanlige standard lengder hvertfall. (fmj 150grains kuler)

 

Så vil tro en 30.06AI vil være det raskeste om det er .30 du vil ha.

 

Selv ville jeg kanskje hatt en 280AI jeg da. Bedre bc på kulene forhold til .30 og like høy om ikke høyere hastighet.

 

6,5x06 er også en kandidat, men litt hardere mot løpet enn de andre.

Link to comment
Share on other sites

Supert, takk for svar.

Har studert overnevnte options og må si jeg ble litt svak for 280 Al. Den er i alle fall rå i teorien og gjør en STR til en enda mer aktuell kandidat.

Får man 7mm løp til STR? En børsemaker kan vell tilpasse hva som helst?

Er det noen som har forsøkt en 280AL hylse i et STR magasin, eventuelt vet max lengde på patron som går i magasinet?

Link to comment
Share on other sites

Børsemaker kan tilpasse ett ønsket løpsemne i ett utskutt løp. Så det er ikke noe problem.

Det må kanskje tilpasses litt magasinet pga det er en patron som ikke er kon slik 6,5x55 og 308win er. Men ikke sikkert det trengs. Max patronlengde er 87,5mm da har du 0,5mm klaring i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

DEt går EN 280AI patron i et 200STR-magasin, den står på hylla her, ikke langt fra boksen med magasiner. 30-06 går, men jeg vet ikke hva den evt. skal gjøre som ikke 6.5x55 gjør, til blinkskyting da. Siden du sier "lekt på 4-800m". 300WM går forresten ikke.

 

Kalibere det selges løp over disk i

6.5x55

308

6mm Br

6mm XC

 

Kalibere som går med å kamre om løpet eller "muffe" i et annet løp:

30-06

7x57

8x57

280Rem

22-250

243

6.5-06

260Rem

++

 

Kalibere som går men med ombygging av magasin

6.5-284

6.5x64

280 Rem AI

6.5-06 AI

284 Win

++

 

Jeg har tenkt slike tanker mange ganger. Men hver gang stopper det nå jeg går igjennom hva jeg oppnår.

 

6mm: doble kuleprisen, doble løpsprisen, redusere rekylen litt, øke presisjonen noe - til dobbel pris? nei takk

6.5mm: doble løpsprisen (altså fra like under ei krone per skudd, til noe over 2), masse dilldall med magasiner og hylser, marginal hastighetsøkning, - nei takk

7mm: doble/tredoble kuleprisen, (på gode matchhkuler), doble /tredoble løpsprisen, hastigheter litt opp eller ned, ballistikk marginalt bedre vindmessig med gode kuler, men da med lavere hastighet, og de dyreste kulene.

.30", ingen forbedring kan forventes ballistiks eller presisjonsmessig...

 

Tankegangen er basert på at det er mest moro når en treffer, og at en treffer mer jo mer en trener. Jeg treffer mer av å skyte med 6.5x55 enn å ha en 7mm loudenboomer.

Er hensikten jakt, så er konklusjonen helt forskjellig.

 

Et av resultatene jeg kommer fram til er at det er totalt bortkastet å ha en 200STR dersom den ikke er i 6.5x55. Sånart en slipper 6.5x55 så er mye av fordelen med 200STR (billige, gode piper) borte og en kan velge mye bredere. Men uansett rifle er det en betydelig besparelse å skyte 6.5mm, og særlig 6.5x55.

Alle kalibrene en kan stu inn i en 200STR gir kun en høyst marginal forbedring i ballistikk, noen gir en hel del flatere kulebane,men ingen gir en vesentlig reduksjon i vindavdriften. Du kan skyte bortimot 3 ganger så mye for samme pris med 6.5x55 som med at av de andre kaliberene du kan ha i Saueren... Hva blir du best til å skyte av? 1000 skudd 280AI eller 3000 skudd 6.5x55? 280 AI og 284Win er vel forresten de kalibrene som gir størst forbedring over 6.5x55. Men forskjellen er ikke større enn at 2000 flere treningsskudd nok gir en større effekt på treffsikkerheten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener absolutt at en sauer 200STR i 6.5x55 er en bedre langholdsrigg, og iallefall for pengene. Den hastighetsøkningen du får, betaler du med oftere pipeskift, og selvsagt prisen for omkamringen - og du får nesten ingenting igjen for det.

Hastighetsøkning gir forbausende liten effekt på vindavdrift. 50m/s er rett og slett ikke verdt bryet.

 

Men har man lyst, så har man - behov?

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 har vel irriterende nok enda gang ganske så rett her. Til blink skyting er det ikke verd ekstrakostnaden. Man får bare til marginal forbedring over 6,5X55. Til jakt stiller det seg annerledes og da kunne kanskje 3006 eller 3006AI, evnt 280 AI ha vært noe. Men spørsmålet er om man da ikke like gjerne kan se etter en annen rifle. (Feks en Stiller TAC i 7mm STW :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Tar av meg hatten for M67. Alt jeg spurte om og alt jeg lurte på i tillegg, uten å spørre :)

Med jaktvåpnene jeg har i skapet i dag så stopper det seg på rundt 800 meter på grund av lav forstørrelse på optikken.

Ny og mer egnet optikk er på vei. Da regner jeg med jaktrifla duger et stykke til utover, men den er fortsatt ikke ideell til å ligge å sende prosjektilene langt avgårde.

Derfor vurderer jeg en STR, og har planer om å sende avgårde endel tusen 6,5'er for å forbedre skytteren før det er snakk om noe "fancy" villkattpatroner.

Det er bare interesant å vite at man har muligheten til å strekke den litt lenger om man fortsatt vill det senere.

Det er vell som det sies et behov for en rimelig mulighet for mengdetrening i 6,5x55 uansett, så kan man kjøpe en 338LM eller noe senere for de riktig lange dagene.

Takk for alle gode svar og forslag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...