Jump to content

223 vs 22-250 til småviltjakt?


Slitern

Recommended Posts

Min erfaring er at .22 kuler på 55 grs er best egnet i hastigheter under 900 m/s selv lader jeg Lapua 55sp til ca 880 i .222 rem.

 

Jeg har en Sako Vixen med 1:14 stigning.. om jeg skulle velge, er .223 ikke med i vurderingen på et småviltkaliber...221 fireball hadde absolutt vært et alternativ, dog noe sært... Men .222 hjemmeladet er et meget bra kaliber til alt fra fugl til rådyr... men ikke i hastigheter over 900 m/s..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en rifle i 22-250, men skulle jeg kjøpt i dag hadde jeg helt klart godt for ei rifle i 223 eller 222. Grunnen er ganske enkel, man kan få en mye hendigere rifle i de to kalibrene. 22-250 er ikke spesielt glad i korte løp(mitt er vel på 55 cm), men 223 og 222 kan gjerne ha pipelengder ned mot 40 cm.

Link to comment
Share on other sites

Det var hovedsakelig pipelengde og kulevekt som gjorde at jeg valgte 223 med 45cm løp. Kompisen har 22-250, på ca 130cm med demper :mrgreen: Ikke akkurat "krattbørse", men meget presis og gir god virkning på rådyr med norma blyspiss (53grs). Han kommer til å kjøpe 22-250 neste gang også sier han, jeg er fornøyd med 223. At ammo- pris også er bedre i 223 gjorde valget enda lettere for min del.

Link to comment
Share on other sites

Lader man selv synes jeg 22-250 er veien å gå... Den bruker samme fenghetter som 308/30-06 som jeg har fra før og samme krutt som 308'ern. Skal man basere seg på ferdigrulla velger man 223 uten tvil. 22-250 er jo mye mer morsom patron... 1200 m/s er tingen, jada brenner piper, men de får man tak i på jaktshappa :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...