Jump to content

223 vs 22-250 til småviltjakt?


Slitern

Recommended Posts

Trenger forslag til rifle i overnevnte kaliber, trenger IKKE forslag til andre kaliber ;)

Krav: MÅ samle tre skudd i klistrelappen på 100m, gjerne rett ut av esken, med alle kulevekter (Ja, vet at det høres håpløst ut :roll: )

Bruksområde er bevegelig småviltjakt, det betyr gjerne totalvekt med kikkert og demper under 5kg og max 1m lang.

 

Kjør debatt :D

Link to comment
Share on other sites

22-250 krever lenger løp, brenner løp fortere, men har super presisjon i kompisens rifle(lothar løp på sako kasse). Dyrere ammo(betydelig)

223 kan kappes ned mot 45cm har jeg forstått, tåler flere skudd og har god presisjon. Billigere ammo, og tåler som regel tyngre kuler(anvendelig til rådyr?).

Jeg har hverken 22-250 eller 223, så dette er skrevet på bakgrunn av kammeraten min sine erfaringer. Han bruker 22-250 norma blyspiss(53gr) på rådyr og er godt fornøyd. Eneste han klager på er dyre skudd :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke skal jakte i Norge så er det vel en AR15 som er alternativet...? Finnes vel ikke så mange andre .223 rifler som samler alt i en klistrelapp (regner med at du snakker om dem vi bruker på banen og ikke den gamle "N" som man klistret på bilen. Så sant du mener repiter med semi auto.

Link to comment
Share on other sites

Eg har tikka t3 i kaliber 223.

Denne klarte eg å få til å samle rimelig bra på 50 meter, 5 skudd ca 2 lapper med ferdig rulla remington umc og partizan. På 100 meter så samlet de ikkje så bra der trengte eg litt fler lapper.

Men når eg begynte å lade til den så klarer eg 5 skudd med hornady hpbt 75gr på en lapp.

 

No vil du spare en god del vist du begynner å lade sjøl, det billigste eg lader er hogdon varget krutt og nosler cc 69gr til 2,5kr per smell, da har eg ikkje telt med hylsen for de kan du bruke mange ganger. Eg bruker remington hylser.

 

Så vitt av det eg har lest du skriver så lader du ikkje sjøl, og da blir 223 mye billigere å kjøpe for deg, noe som vil føre til at du skyter mye mer med en 223 enn en 22-250.

 

No har også 22-250 en mye større løps slitasje kontra 223, litt usikker på kor mange skudd du kan skyte før du må skifte.

Så valget ditt er veldig enkelt.

 

Men når det kommer til våpen så må de som har teste litt flere rifler enn meg svare på.

 

Eg har bare prøvde: Tikka t3, Tikka varmint, Ruger M77 og Steyr scout

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva presis med alle kulevekter betyr.

 

.22-kuler går fra 30 - 80 grs og vel så det.

 

Standard løpsstigning på .223 er 1:12, men det finnes endel å få tak i med 1:9 og 1:8 og sogar enkelte på 1:7. 1:12 egner seg best til de lettere kulene, under 60 grs (enkelte er kilne allerede på 55). Raskere stigning stabiliserer tyngre kuler. kjekt med de tyngre til lengre hold og til rådyr. Man har rett og slett flere valgmuligheter (og ikke minst større muligheter for kaos på ladebenken...)

 

Standard løpsstigning på .22-250 er etter hva jeg har forstått 1:14, og jeg har ikke sett mange med raskere enn det. Altså kan den fort slite med kuler tyngre enn 55 grs. Får en tak i rifler i dette kaliberet med noe raskere løpsstigning? Om ikke, må man bytte løp, og da blir rifla fort veldig dyr.

 

Liste over slike ting her: http://www.exteriorballistics.com/reference/pdf/Twist%20Tables_Rifle.pdf

 

Skal du skyte tunge kuler, ser det ut som om .223 er veien å gå.

 

Selv har jeg .222 med 1:14 og er strålende fornøyd med det. Har aldri hatt behov for noe tyngre enn 50 grs selv. Så en MÅ ikke fikle med haugevis av kulevekter. Jeg har funnet det som går bra i børsa og som passer meg bra selv og ferdig med det. Eksperimentering er det slutt på... For min egen del hadde jeg sannsynligvis valgt .22-250! Men, nå er jeg så fornøyd med bittelillebror at den får duge i laaang tid fremover! :) .222 er penest, så det så... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg en dårlig skytter, og mine ladninger er stort sett utviklet så de er enkle å lade.

Men jeg har inntrykk av at s&l rifla med 22-250 løpet er for laser å regne med 55gr v-max. (1-10 stigning). Da ladet moderat.

 

223r rifla får kun en fin cocktail av det jeg måtte ha. (1-9 stigning). Men den kan jeg ikke si noe om presisjonen på enda.

 

Min anbefaling til jakt er 22.250, og lade den modrat.

Link to comment
Share on other sites

Har Howa 22/250 med 1:14 twist, varmint, men den går ikke helt som jeg hadde forventet, lader selv men likevel ikke helt topp presisjon.

De blir og bytte løp til Krieger el ligninde med 1:7 eller 1:9 twist til neste år, dyrt men da regner jeg med og få den presisjonen de bør være på denne kaliber.

Men helt super kaliber til småvilt, kjøpte mitt første rifle i 1989 en Tikka i 22/250 og mener at de var bedre presisjon på denne rett fra eska.

Link to comment
Share on other sites

Kan se ut som om jeg ender opp med 22-250, men hvilken rifle?

Har som nevnt ikke den store troen på T3 etter å ha snakket med noen eiere med 223, mulig er den bedre i 22-250?

Ser for meg at det blir 69 eller 77 gr match king til matvilt, og 55 gr vmax til alt som ikke skal spises, noen formening om riflestigning?

 

Ruger Hawk-et eller annet har fått bra kritikk, erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Riflestigning ja, de er de jeg sliter med også nå,

 

Snakket med en lokal børsemaker i dag og han mener at jeg bør kanskje gå for 1:9, då er de letter og stabilisere tyngre kuler (60grain opp)

finnes kuler som er 55grain og bergnet for 1:9 stigning, å så får man stabilisert tyngste kulene til 224.

 

Trenger selv også tips ka stigning som egne seg best,,,

Link to comment
Share on other sites

ok du sier du vil gå for 22-250 og bruke 77gr, det jeg leser om 22-250 her er at den har riflestiging på 1-14. i denne går det ikke med 77gr

kjøper du løpet med 1-10 stigning så klarer du ca 60gr kuler, men fortsatt litt igjen.

t3 kommer med 1-8 og spiser tyngre kuler.

 

skal du bruke billig kjøpe ammo så sprer alt,

jeg har en tikka t3, anbefaler denne i 223, jeg lader 55g som samler innen en klistrelapp uten problem og jeg lader 77gr nostler som også samler innen klistrelappen. sist test 8mm, (senter til senter) denne dytter jeg ut i 825m/s.

Link to comment
Share on other sites

Allt ,223 klarer,gjør 22-250 bedre.Har eid begge kalibrene.Har nå en Rem 700 i 22-250.

Fordelen (og ulempen) med 22-250er hastigheta på kula.

22-250 kalibret er i utgangspungtet beregna for skadedyrs jakt med kuler i 45-60gr vekt.

Med disse kulevektene er dette et effektivt kaliber for småvilt opp til og med rådyr.Min rådyr kule er 60 gr Hornady sp.Samler på 12mm /100m i 1015 m/sek

Min pipe(orginal Remington) har 1-14 twist som jeg tror er standard for kalibret.

Den stabiliserer fint korte 60gr kuler fra Hornady og 63 gr Sierra,men ikke de lange matchkulene i 60gr+ vekt.Kjøper du rifle med raskere twist i pipa og skyter lette varmintkuler går de i oppløsning i lufta foran munningen i den hastigheta 22-250gir.Med konvensjonelle kuler i 50-60gr klassen har du et våpen som skyter godt ut til 500m.Har skutt mye på stålgonger på langholdsbanen med min.Når du kommer til 500m er det ikke rare plinget i stålpata.Det er vel her raskere twist kommer inn i bildet og man kan bruke kuler opp mot 80 gr i 223,men disse små kalibrene er ikke i samme klasse som for eksempel 6,5x55/308win når holdet kryper over 500m.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg hatt en 22-250 så hadde den hatt 1/9, eller ennå bedre 1/8 twist i pipa.

Har skutt mye med Remington LTR 223 (1/9) og den har fungert bra ut til 500 meter med kuler på 70 - 75 grs. Om det ikke blåser for mye.

 

Den raskere stigningen håndterer tyngre jaktkuler fint, eller homogene som Barnes.

Skal man skyte langt, glem lette kuler og slak riflestigning.

Link to comment
Share on other sites

Må rett og slett bryte inn og henvise til ovenståendes fantastiske kuletest med tilhørene innlegg om blant annet riflestigning/kulevekt:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=&t=410&p=

 

Gjennom årene jeg har hatt på Kammeret har jeg lest mye bra, men for meg fremstår dette som noe av det beste som er presentert av tråder her på forumet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 22-250 med stigning 1:9. Hvis jeg skulle kjøpt ny pipe i dag ville jeg lest alt jeg kunne komme over om stigning fordi jeg har vært i tvil om 1:8 kanskje kunne være et bedre valg. I dag er jeg ikke sikker. Det jeg VET, er at mi pipe går utmerket med alt fra 35 gr hornady v-max og TNX, samt det meste annet opp til og med 75 gr scirocco. Sistnevnte må imidlertid opp i 1000 ms for å gå godt, men da går den til gjengjeld helt strøkent. Kuler som ryker av rotasjon har jeg ikke opplevd med denne pipa.

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt med .22-250 1/14 ?

jeg bruker 35/40 grains kuler på rev (for å spare pels) (1200 m/s)

55 grains på bever og på rev tidlig/sent i sesongen. (1100 m/s)

 

Skulle en skutt rådyr med denna, trenger en vel neppe noe mer enn 55 grains kuler? feks TTSX 55 grain.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter beskriver bevegelig småviltjakt og børse ferdig rigga med demper og kikkert under 5kg. Typisk Norsk småviltjakt foregår stort sett under 200m flest under 100 og tenker jeg ,spesielt på rådyr og da holder 223 i massevis. 22-250 er veldig populært i usa på coyotejakt i åpne steppelandskap hvor det er mye vind og lange skytehold. Og da drar du og fordelen av mere hastighet og anslag samt flatere kulebane.Tilbake til Norge så er det sikkert og mange som kan dra nytte av dette spesielt på revejakt på åpne jorder eller hoggstfelt og hvis du i tillegg bor på en plass det blåser mye. Jeg har brukt 223 nå i et par år og er veldig fornøyd med resultatet. 62g på rådyr og 55g på rev og grevling.Hvor jeg jakter er skyteavstandene aldri over 200m og de fleste skudd på revejakt har vært på 30-180m og med det resultatet at reven er dau som ei sild med utgangshull på størelse med en knyttneve.tokk og en grevling på 70 m og den datt i smellen men var ikke gjennomskutt. Så fra hva jeg har erfart så er 223 mer en bra nokk på vanelige jakthold her i Norge.Men vil du prøve og dra holda samt lade deg frem til noen sinna superladninger og forske litt med det så har du sikkert mer og hente på 22-250.

Link to comment
Share on other sites

55 grains på bever og på rev tidlig/sent i sesongen. (1100 m/s)

 

Skulle en skutt rådyr med denna, trenger en vel neppe noe mer enn 55 grains kuler? feks TTSX 55 grain.

 

TTSX er nok en god del lengre enn 55 grainerne du bruker på bever/rev, og vanligvis for lange for 1-14 twist, men det er mulig den ekstra hastigheten i 22-250 gjør at det funker likevel. Ikke vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

 

TTSX er nok en god del lengre enn 55 grainerne du bruker på bever/rev, og vanligvis for lange for 1-14 twist, men det er mulig den ekstra hastigheten i 22-250 gjør at det funker likevel. Ikke vet jeg.

Det kan hende. Kanskje like greit å bruke vmax til rådyr også. 55 grains kula går bra og en spiser ikke lungene uansett :)

Link to comment
Share on other sites

55grs tsx går fint i min, 53grs V-max gikk ikke selv om rødstreken ble passert.

22-250 remington 700 1/14 snurr. bruker i all hovedsak Sierra matchKing kuler til skadedyr. 52grs. Det som gjør at jeg liker børsa er at med demper på får man bekreftet treffet visuelt ved at Mikkel klapper sammen før man etter litt hører klasken. 223 rifla bruker jeg kun til pappjakt, selv om den sikkert er god nok til rev og kråke.

Link to comment
Share on other sites

Når dere skriver "kilen" eller går ikke i min rifle, hva er kriteriet?

Mine kriterier for "god nok" presisjon er 3 skudd innenfor en klistrelapp på 100 som minimum dersom det skal benyttes til småvilt

 

Hehe, et godt spørsmål :wink:

Når jeg jevnlig får grupper (fra benk med gode støtter) med 40 og 50 v-max som måler 10-12 mm og av og til mindre så blir jeg ikke imponert av kuler som dobler dette. Det gjorde 53 v-max i min børse, med min ladning. Men jeg har ikke forsket mye på den kula, at andre får den til å gå glimrende overrasker ikke.

Link to comment
Share on other sites

Måtte i skapet og måle min Rem. 700 i 22-250. 118 cm uten demper! 4,7 kg uten kikkert. Det er med 26" fluta pipe, blir en del å kappe hvis trådstarter må ned på meteren. :wink: Har ikke sjekka hvor korte løp som leveres i 22-250 men mister jo en del fart ved å kappe 6", får vel mere futt i db målingene og. Har noen testa kapping av løp på 22-250? Kommer til å dra på min lange staur så lenge jeg kan, med demper. :D

Bruker 52gr nosler cc, 50gr nosler bt og 55gr lapua sp.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Trenger forslag til rifle i overnevnte kaliber, trenger IKKE forslag til andre kaliber ;)

Krav: MÅ samle tre skudd i klistrelappen på 100m, gjerne rett ut av esken, med alle kulevekter (Ja, vet at det høres håpløst ut :roll: )

Bruksområde er bevegelig småviltjakt, det betyr gjerne totalvekt med kikkert og demper under 5kg og max 1m lang.

 

Kjør debatt :D

 

Sako 85 Varmint Laminated Stainless i kal. 223 Rem :idea:

m/lydemper, bipod, kkc og tysk optikk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Howa 1500ss i 22-250, og putter 5 skudd innenfor 2x2cm på 150m (avstanden børsa er innskutt på). Har kun testet med Winchester silvertip og Norma jaktmatch, men rådyrbukken fikk akutte puste- og hjerteproblemer med winchesterkula.

Jeg bruker et billig Nikko Stirling kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en ruger 77, mk2.. Eller hawkeye som den nå heter. Har kun skutt med norma jaktmatch og winchesters ballistic tip. Men den samler i benk på 150m 3 skudd i klisterlappen. Har skutt både gås og rev med denne og jeg har fått fine slakt her. Lader ikke selv, så må foreløpig forholde meg til kjøpeammo, men jaktmatchen funker til alt jeg har skutt sålangt:)

Med hausken titan og et meopta 6-18 havner den rundt 5kg :)

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
T3 er ikke alltid like presis, har snakket med hvertfall tre personer med T3 i 223 som ikke fungerer med kuler mellom 35 og 65 gr. Samtlige hadde 1:8 i stigning.

22-250 i T3 vet jeg ingenting om

 

Broderen har en slik. Jeg bruker N200 på kuler rundt 55 grain, og N133 på kuler på 70g+. Går meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Hadde kastet meg rundt og kjøpt Vixen-rifla, rett og slett. Nyyydelig rifle det! :-) Og den kan selvsagt kamres om til .223 om det er av interesse, men riflestigningen vil jo fremdeles være på 1:14, slik at man ikke kan utnytte potensialet med tyngre kuler enn særlig over 55 grs.

 

Edit: Man bør kanskje titte litt på forskjellene mellom .222 og .223-hylsene. .222 er tykkere ved halsen, mens .223 smalner mer av. Tenker kanskje det kan bli en litt "rar" .223-kreasjon av det? .223-hylsa er med andre ord ikke bare 2 mm lengre og ellers helt lik. Men dette vet kanskje andre bedre enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...