Jump to content

Gjøre innendørs DFSbane lovlig for pistol


Fantaboksen

Recommended Posts

Heisann.

 

Raskt spørsmål: Dersom man sitter på en fullt fungerende 15 meters innendørsbane tilsluttet DFS, hvor lett (les: vanskelig) er det å gjøre denne godkjent til pistolskyting?

 

Vi sliter litt med aktivitetsnivået i den lokale klubben, og personlig kunne jeg godt tenke meg å kunne skyte med pistol (22. og 9mm) på samme bane, og dette er noe jeg ser for meg kan bidra til å øke aktiviteten på skytebanen en god del hakk.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er .22 pistol er det lite arbeid. Det er kulefangere og rikosjettsikring av alle flater som vender mot standplass som er kravet, mye av det er på plass for .22 dersom banen er godkjent. Oppgradering til 9 mm vil kreve nye kulefangere og tykkere rikosjettsikring.

Gå på lovdata og hent "Bestemmelser for godkjenning av sivile skytebaner" der finner du kravene

Link to comment
Share on other sites

Ahh, så bra. Hvordan kan man gå frem hos politiet for å godkjenne dette etter at man har utført det nødvendige arbeidet? Bare ta en telefon til lennsmannskontoret, også forteller de deg hva man kan gjøre? Og hvor mye koster det med en slik søknad/hvor lang tid tar det? :)

 

vet det ble mye spørsmål nå, men har ikke klart å Google frem noe på dette. Har vært inne på lovdata, men synes det står litt uklart forklart der.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Per, ta kontakt med det lokale våpenkontoret først og forelegg planene og utsiktene til fremtidig bruk ... at det foreligger et behov er veldig viktig.

 

Jo mer åpenhet og kontakt med våpenkontoret jo større sjans er det for at prosjektet blir godkjent + at du slipper unødvendige dugnadstimer og andre kostnader.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Snip

... tilsluttet DFS ...

snip ..

 

Er både banen og klubben tilsluttet DFS, uten annen tilknytning til NSF (eller annen organisasjon som skyter med håndvåpen i de aktuelle kalibre) ?

Dersom svaret på mitt er ja, er svaret på ditt: glem det...

Les "grunnloven" til DFS for nærmere info...

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode svar. :)

ser ut som jeg blir nødt til å lufte dette litt for formannen, og eventuelt ta en liten prat med onkel politi. :D

 

 

 

Snip

... tilsluttet DFS ...

snip ..

 

Er både banen og klubben tilsluttet DFS, uten annen tilknytning til NSF (eller annen organisasjon som skyter med håndvåpen i de aktuelle kalibre) ?

Dersom svaret på mitt er ja, er svaret på ditt: glem det...

Les "grunnloven" til DFS for nærmere info...

 

 

det er jo litt nedtur da, men hvorfor skal dette ha noe å si? Jeg har da vært på DFS bane som er godkjent for helautomatisk ild tidligere i år.

 

jeg har sett litt på DFS sine sider, men finner ingenting som forbyr dette.

Vil bare nevne at det her ikke skal brukes som en "unnskyldning" til å søke om erverv av pistol. Det trener jeg andre steder, men er ikke så ofte jeg har mulighet mtp treningstid og avstand, og derfor hadde det vært en genial løsning dersom det harde vært mulig med litt egentrening her. :)

men hvis du har en forklaring på hvorfor det ikke går er det bare å fortelle. Greit å lese litt før man drar sitt eget og andres håp for høyt opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarer kanskje litt "bombastisk", da banen i seg selv kan nok bli/være godkjent av politiet for slik skyting.

I forhold til rifle, mener jeg å huske, at noen vinkler etc. er litt forskjellig på en godkjent pistolbane.

 

I tilegg vil det jo være behov for en justering av det lokale banereglementet.

 

Men det kan ikke forekomme skyting med pistol i regi av DFS.

 

Et lite utdrag fra "Skytterboka" til DFS: http://www.dfs.no/verdt-a-vite/lov-og-r ... ytterboka/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

I dag er det baneskyting, feltskyting, skifeltskyting/skogsløp med feltskyting og innendørs 15–meters skyting på DFS programmer (kap 11 og vedlegg 1),

som skal prioriteres for å fremme de formål som fremgår av grunnreglene § 1.

15–meters skyting er innført i senere år som et rekrutteringstiltak.

Skytterlagene bør i tillegg legge til rette for trening og gjennomføring av den årlige skyteprøve for stor­viltjegere (se vedlegg 4 ).

Ingen annen form for skyting skal foregå i DFS regi

 

DFS har ikke, og vil neppe noen gang sette opp et godkjent program for pistol.

Les gjerne kapittel 6 i Skytterboka, som viser til godkjente våpen og ammo typer.

 

Forslag:

Dere oppretter en egen pistolklubb, tilknyttet NFS, og denne klubben leier seg inn på banen til DFS.

 

 

Edit:

Greit nok at noen av DFS's baner er godkjent for helautomatisk ild, da disse banene er bygd med støtte fra FD, for å kunne benyttes av forsvaret.

Men, det har veldig lite med enhåndsvåpen i sivil eie å gjøre, vi skal nok være glad til for å kunne benytte halv-auto, så lenge det er lov....

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingenting i veien for at et DFS skytterlag og en NSF pistolklubb benytter samme bane.Det tror jeg gjøres flere steder.Regner med det er en pistolklubb i bilde her?At et DFS lag driver pistolskyting tror jeg er heller uvanlig.

 

Tror jeg må klarifisere litt her.

Banen blir i nåværende stund benyttet av DFS i meget liten grad. Blir vel skutt på 15 meteren en gang hver fjortende dag tenker jeg

 

Det jeg har lyst til i første omgang er å få banen godkjent for pistolskyting.

Da mener jeg at politiet sier at det er lov, og at baneinstruksen kan bli endret.

 

Jeg har vært medlem der i litt over et tiår, men har i de senere år begynt med pistolskyting, dog på et sted mye lenger unna der jeg bor. Derfor hadde det i første omgang vært praktisk med muligheten til egentrening.

 

 

 

Når det er sagt finnes det ingen pistolklubb i mitt nærområde, så det hadde vært utrolig morsomt å danne en ny klubb. dette er også noe jeg har veldig lyst til dersom det lar seg gjøre, men hvis dette fungerer på samme måte her som i DFS må man jo ha terminfestede stevner x antall ganger i året, pluss et styre og sannsynligvis en hel haug annet tjafs jeg ikke kommer på i farten. =)

 

Derfor er ikke dette noe jeg vil tenke på før jeg eventuellt vet at jeg kan få banen godkjent til pistolskyting.

 

 

Dvs at det ikke vil bli noen organisert trening i regi av hverken DFS eller NSF. Det vil kun være individuell trening med våpen som allerede er ervervet.

 

 

 

 

 

 

Jeg svarer kanskje litt "bombastisk", da banen i seg selv kan nok bli/være godkjent av politiet for slik skyting.

I forhold til rifle, mener jeg å huske, at noen vinkler etc. er litt forskjellig på en godkjent pistolbane.

 

I tilegg vil det jo være behov for en justering av det lokale banereglementet.

 

Men det kan ikke forekomme skyting med pistol i regi av DFS.

 

Jaok, så da er det omtrent slik jeg håpte med andre ord? =)

Så lenge man tar hensyn til sikkerhet er det mulig å endre baneinstruksen selv om denne i utgangspunktet blir benyttet av DFS?

 

 

 

DFS har ikke, og vil neppe noen gang sette opp et godkjent program for pistol.

Les gjerne kapittel 6 i Skytterboka, som viser til godkjente våpen og ammo typer.

 

Ja, i etterpåklokskapens navn burde jeg skjønt at det var dette (+utdraget i skytterhåndboka) du siktet til. =)

 

 

 

 

Forslag:

Dere oppretter en egen pistolklubb, tilknyttet NFS, og denne klubben leier seg inn på banen til DFS.

 

Ja, som jeg nevnte litt lenger opp i tråden hadde det vært supert å opprette en ny klubb. Dessverre er det ikke noen "oss" enda, da dette kun er på eget tegnebrett enn så lenge.

Dersom det viser seg at man kan skyte pistol og jeg hadde fått med meg et par lokale ildsjeler hadde jeg lett "gått et par ekstra mil" for å opprette egen klubb.

 

 

 

Edit:

Greit nok at noen av DFS's baner er godkjent for helautomatisk ild, da disse banene er bygd med støtte fra FD, for å kunne benyttes av forsvaret.

Men, det har veldig lite med enhåndsvåpen i sivil eie å gjøre, vi skal nok være glad til for å kunne benytte halv-auto, så lenge det er lov....

 

sant nok. =)

 

 

 

 

Phew, ble en god del tekst nå. Håper jeg ikke gjentok meg selv for mye, eller hørtes altfor gretten ut. jeg setter stor pris på at dere tar dere tiden til å hjelpe meg, så tusen takk for det! =)

Link to comment
Share on other sites

Et DFS-skytterlag kan ikke organisere pistolskyting, men det er ikke noe i vegen for at samme bane kan benyttes med pistol. Et lag i nærheten her har innendørs-bane sammen med pistolklubben. Er vel en grei start å sjekke om det er forskjellige krav til bane for .22 pistol enn for .22 rifle.

Neste jeg ville gjort er å høre med skytterlaget hvordan de stiller seg til saken.

Link to comment
Share on other sites

For "vanlig" baneprogram blir det vel i korteste laget med 15 meter, selv om det kanskje går an å bruke mindre blinker for å kompensere for kortere avstand.

 

Men luftpistolbane er 10 meter så vidt jeg har fått med meg... Det skulle ikke by på problemer å få det godkjent hos onkel, og hvis DFS er villige til å låne/leie ut banen sin hadde det kanskje vært noe?

Link to comment
Share on other sites

For "vanlig" baneprogram blir det vel i korteste laget med 15 meter, selv om det kanskje går an å bruke mindre blinker for å kompensere for kortere avstand.

 

Men luftpistolbane er 10 meter så vidt jeg har fått med meg... Det skulle ikke by på problemer å få det godkjent hos onkel, og hvis DFS er villige til å låne/leie ut banen sin hadde det kanskje vært noe?

 

Ja, planen var da og bruke blinker i DFS/NSF størrelse.

Men godt å høre at det er mulig å få godkjent i hvertfall. =)

 

 

 

Et DFS-skytterlag kan ikke organisere pistolskyting, men det er ikke noe i vegen for at samme bane kan benyttes med pistol. Et lag i nærheten her har innendørs-bane sammen med pistolklubben. Er vel en grei start å sjekke om det er forskjellige krav til bane for .22 pistol enn for .22 rifle.

Neste jeg ville gjort er å høre med skytterlaget hvordan de stiller seg til saken.

 

 

 

Ja, driver å leter litt rundt om kring, men "the google is weak in this one".

Prøver litt til i kveld, og i morgen før jeg eventuellt kontakter lensmann/styret i klubben å hører litt rundt.

Link to comment
Share on other sites

jeg ville helt klart startet med styret i dfs som står ansvarlig for banen, vis de er negativ så hjelper det ikke om du har fått godkjenning av onkel blå.

 

vis det er elektronikk på denne banen så tåler jo de 22, men 9mm tåler den ikke. er et mulig å fjerne de når man skal skyte 9mm,

(murphys lov kan man treffe de så er det noen som treffer de)

 

vis alt er avklart med klubben som eier banen, om at du kan bygge om for å gjøre den lovlig for pistol. da er det på tide å snakke med politiet om hva de setter som krav.

Link to comment
Share on other sites

Et DFS-skytterlag kan ikke organisere pistolskyting
Nei ikke direkte, men samme organisasjon kan være medlem av både DFS og NSF. Jeg vet at f. eks. Akademisk skytterlag er det. Vet ikke om de har noen spesialordning fordi de er studentforening.

 

Hvis det påpekes at det er for kort til 25-meters programmene har jo NSF felt også. Der kan du skyte på 15 meter og mindere.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendig å være negativ, i stedet for å se problemer så se muligheter.

Den største utfordringen er forsikringsordningen, DFS har forsikringsordning på banene for sine programmer, men ikke for andre skyteformer.

Tilsvarende har NJFF og skytterforbundet forsikringsordninger for sine programmer. Dersom treningen formelt arrangeres av en pistolklubb bør dette være OK. Avstanden er ikke noe problem, bruk mindre blinker.

Link to comment
Share on other sites

Her kan du lese litt om hva som gjelder for skytebaner :-)

 

http://www.skyting.no/loverogregler/Documents/forskrifter%20skytebane%20innhold.pdf

http://www.skytterlag2.no/no/Fagstoff/Anlegg+Skytebaner/

Legg merke til hva som sies om innendørs 15m baner:

Skytebaner bygget i henhold til disse kravene er godkjent for gevær og pistol kaliber .22, samt luft- og CO2-våpen

 

Så da skulle det være muligheter for å skyte .22 pistol, dersom blinker (f.eks "Colt-skiva") kan festes på en forsvarlig måte i henhold til kulefang.

 

PS.

Er banen pr. i dag kun godkjent for .22 ?

 

Vi hadde tidligere tilgang på en "felles" innendørsbane, som var godkjent for opp til .45ACP,

selv om banereglementet sa at det var kun tillatt brukt opp til .38Spl, og ingen magnum/helmantel varianter.

(HV, som var en av brukerne, fant ut at 7.62 var et "mindre kaliber" enn 38Spl, og testet ut dette, men glemte at den var mantlet.....

noe som medførte sveising av kulefanget for å utbedre skadene.)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette burde ikke være noe problem. Du må finlese skytebaneinstruksen, hvis det står eksplisitt at banen kun er godkjent for gevær, må du få politiet til å godkjenne pistolbruk. Står det derimot kun kaliberbegrensninger, er det bare å brenne løs. Hvis det er lite aktivitet på banen, burde skytterlaget ikke ha noe i mot at dere skyter pistol der. Er banen godkjent kun for 22, får dere holde dere til det, vi har samme problem hos oss. Også vi skyter på en 15 meter miniatyrbane, og løser det med å bruke Colt-skiver, disse er egentlig dimensjonert for 12,5 meter men det går greit til trening. Vi har vært plaget med tomhylser som skvetter ned i utringinger og krager, og kommer til å henge opp nedtrekkbare rullegardiner i taket, slik at de ikke er i veien for geværskytterne.

 

Pass bare på at dersom dere er uheldige og skyter i stykker noe, fiks det umiddelbart, og si fra om det til skytterlaget. Min klubb var utkastet fra banen i nesten 15 år på grunn av en lyskaster som ikke ble fikset, det er en situasjon jeg ikke unner noen, og som er lett å unngå. Vi hadde bl a et våpen som blåste av en toskuddsbyge, skudd nr 2 gikk da i en strømledning i taket og det ble mørkt. Vi skjøtet ledningen samme dag, og sa fra til skytterlagsformannen, som satte pris på det.

 

Lykke til, og gi oss tilbakemelding på hvordan det gikk.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode svar alle sammen!

 

oppdatering:

Jeg har nå snoket litt rundt, og har snakket med styret.

Det vi har kommet kommet frem til er at jeg skal skrive et "formelt" brev til styret for å søke om å drive med pistolskyting på banen. (De vil da vil ta opp dette på et av sine styremøter)

 

Problemet her er vel bare at jeg er elendig på formell skriving, så sliter litt med å formulere meg.

 

Her kan du lese litt om hva som gjelder for skytebaner :-)

 

PS.

Er banen pr. i dag kun godkjent for .22 ?

[/size]

 

Heisann! Dette vet jeg faktisk ikke.

 

Men jeg mistenker meget sterkt at banen allerede er godkjent for pistolskyting.

Da jeg var innom og så litt på baneinstruksen for et par uker siden fant jeg på standplassen (!) et rødt ark på veggen som jeg sikkert har sett rett gjennom i over 10 år nå. Her står aller sikkerhetsreglene angående pistolskyting, men dessverre ingenting angående kaliber.

 

Er litt i tvil på om jeg skal ringe til politiet da det fort kan bli oppfattet som at vi "ikke har noen form for oversikt på banen, som igjen kan slå ut negativt. Noen forslag her? =)

 

 

 

Dette burde ikke være noe problem. Du må finlese skytebaneinstruksen, hvis det står eksplisitt at banen kun er godkjent for gevær, må du få politiet til å godkjenne pistolbruk. Står det derimot kun kaliberbegrensninger, er det bare å brenne løs. Hvis det er lite aktivitet på banen, burde skytterlaget ikke ha noe i mot at dere skyter pistol der. Er banen godkjent kun for 22, får dere holde dere til det, vi har samme problem hos oss. Også vi skyter på en 15 meter miniatyrbane, og løser det med å bruke Colt-skiver, disse er egentlig dimensjonert for 12,5 meter men det går greit til trening. Vi har vært plaget med tomhylser som skvetter ned i utringinger og krager, og kommer til å henge opp nedtrekkbare rullegardiner i taket, slik at de ikke er i veien for geværskytterne.

 

Pass bare på at dersom dere er uheldige og skyter i stykker noe, fiks det umiddelbart, og si fra om det til skytterlaget. Min klubb var utkastet fra banen i nesten 15 år på grunn av en lyskaster som ikke ble fikset, det er en situasjon jeg ikke unner noen, og som er lett å unngå. Vi hadde bl a et våpen som blåste av en toskuddsbyge, skudd nr 2 gikk da i en strømledning i taket og det ble mørkt. Vi skjøtet ledningen samme dag, og sa fra til skytterlagsformannen, som satte pris på det.

 

Lykke til, og gi oss tilbakemelding på hvordan det gikk.

 

Off, det hørtes ikke noe morsomt ut å bli utesperret i nesten 15 år.

Ser for meg at lag har blitt oppløst av langt mindre enn dette.

 

 

Dersom jeg får gjennomslag for dette, og kanskje til og med klarer og dra med meg noen flere skyttere vil vi så klart ivareta sikkerheten, og vil tilpasse oss etter banens begrensninger. =)

Link to comment
Share on other sites

for å få godkjent banen for 22 pistol er ikke så store problemet men å få utvidet til 9 mm tror jeg er en temmelig omfattende jobb. Kommer an på hvordan lokalet er. Vi skyter på tvers av standplass og har 25 meters bane. men alle vegger og tak er kledd med stålplater og deretter treverk osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg vet ikke om folk egentlig har lyst til å høre på alt som skjer angående det her, men jeg har ihvertfall en liten oppdatering. =)

 

Temaet har nå blitt diskutert innad i styret, og jeg har fått godkjenning til å starte planlegging av nødvendig utbedring på banen.

Vi kommer jo selvfølgelig til å benytte oss av egne blinker/kulefangere osv slik at vi slipper å ødelegge de elektroniske rifleskivene.

 

Fremgangsmåten min nå tror jeg blir å planlegge alt angående standplass/skivemateriell, snakke med onkel blå angående hva som eventuelt må gjøres på banen for å godkjenne banen til pistol, (eventuelt om den allerede er det.. Det er ingen av oss som klarer å lokalisere baneinstruksen) og deretter starte arbeidet med å stifte laget.

 

I mitt hode er dette en god fremgangsmåte, men kanskje noen her ville gjort det i en annen rekkefølge?

I så fall er jeg åpen for (hyggelig) konstruktiv kritikk. =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...