Jump to content

hva nå?


Tom Løkås

Recommended Posts

jakter en del kråke/ravn.. og sikler litt på det morsomme med at de sitter pent på mellom 200 - 1300m og ler av meg smått, det er gått så langt at faenskapet kjenner igjen bilen! :shock:

så når hagla tas i bruk blir det smyging og lokking osv for å få has på noen.

 

men her har jeg egentlig en veldig fin mulighet der de omdiskuterte latterfuglene sitter med en flott og sikker bakgrunn der det er umulig for folk å ferdes.

 

jeg har da fundert på hva jeg skal finne på siden jeg solgte 308`n jeg brukte til de opptil 250m.

 

jeg vil ha 50BMG megasniperkillallshitbørse men det vil vi alle, bruk for det? neppe...

 

så det jeg funderer på er hva jeg skal lene meg på nå, jeg elsker å dra holdene så dette er kriteriene vi går ut ifra:

 

 

1: lader selv

2: ingen maxpris

3: skal kunne brukes på annen storviltjakt også inkl seljakt.

3: ikke altfor tung da jeg har lyst å skyte felt men neppe blir å gjøre det.

4: presisjonen MÅ være god nok til å felle ravn på minimum 800m når jeg gjør mitt.

5: ikke brenne løp.

6: normalt vedlikeholdsnivå og pålitelighet.

7: min 3 skudds magasin.

 

vær så snil å ikke dikuter hva som er best men la oss finne svaret ilag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du har flere utfordringer.

faenskapet kjenner igjen bilen!

Det første du må gjøre er å skifte bil.

Deretter må du få deg et presist langholdsvåpen og en avstandsmåler som kan måle på en ravn i en tretopp på 800 m.

Våpenet er det letteste, avstandsmåleren blir dyrt.

Dersom du takler rekyl er 338 Lapua eller Norma presise patroner som gjør jobben. Men det blir lettere å treffe med en lettere kule, 6,5 mm, 7 mm eller 30 cal har alle tilgang til gode langholdskuler. Min favoritt er en 6,5 kule, med en litt større hylse som 6,5-06 AI oppnår du 920-950 m/s. Denne går i Sauer 200 STR, men magasinet gir begrensinger i patronlengde og dermed hastighet.

Finn et våpen du liker mekanisme og stokk, og bygg derfra.

Link to comment
Share on other sites

Du har flere utfordringer.
faenskapet kjenner igjen bilen!

Det første du må gjøre er å skifte bil.

Deretter må du få deg et presist langholdsvåpen og en avstandsmåler som kan måle på en ravn i en tretopp på 800 m.

Våpenet er det letteste, avstandsmåleren blir dyrt.

Dersom du takler rekyl er 338 Lapua eller Norma presise patroner som gjør jobben. Men det blir lettere å treffe med en lettere kule, 6,5 mm, 7 mm eller 30 cal har alle tilgang til gode langholdskuler. Min favoritt er en 6,5 kule, med en litt større hylse som 6,5-06 AI oppnår du 920-950 m/s. Denne går i Sauer 200 STR, men magasinet gir begrensinger i patronlengde og dermed hastighet.

Finn et våpen du liker mekanisme og stokk, og bygg derfra.

 

 

rekyl går fint.

 

bilen byttet jeg i april så blir nok ikke annet en den løsninga jeg har nå som er å parkere faenimot og gå inn i terrenget.

 

at avstandsmåler blir dyrt skiter vi i, pris er ikke tema her uten at vi skal overdrive.

 

4: presisjonen MÅ være god nok til å felle ravn på minimum 800m når jeg gjør mitt.

Da har du med andre ord litt å gjøre :wink:

 

dersom våpnet har god nok egenpresisjon til jobben skal jeg fikse resten. pointet er å finne våpnet der min jobb blir lettest mulig. jeg er dermed ikke en faktor vi tar med i beregningen.

 

 

 

dere som har god erfaring med lange hold og 338LM, hvor presis er den på 800m? hvor små samlinger er mulig med en god ladning?

Link to comment
Share on other sites

Du ja. Det er vel en del folk som vet en hel del om det du spør om. Men såpass høye (iallefall svært nær urealistiske) krav, og bombastisk hevden av at "du skal gjøre ditt", der toppskyttere som har trent på slik i tiårsvis, ikke fyller nevnte krav, så må det være lov å lure. Liten vits i å komponere et langt seriøst svar til en tullpeis.

 

presisjonen MÅ være god nok til å felle ravn på minimum 800m når jeg gjør mitt.

Det er høye krav, og de blir ikke innfridd av seg selv, uansett hvem som skyter, og så skal skytter gjøre sitt. Det er så langt forbi det som er realistisk for de fleste rifleskyttere, at det lukter sterkt av trolling, eller så er det en relativt stor mangel på forståelse for hva som kreves for å oppnå de kravene du nevner.

 

Hvor mye erfaring har du med skyting på lange hold, skyting generelt, og hvor går "grensene" dine idag? Jeg tror kravene dine skal la seg oppfylle teknisk.

- ikke av alle børsemakere

- ikke av alle hjemmeladere, vi er på nivået "ypperste elite"

 

Kravene til skytteren er ekstreme, å skyte 15cm 5 skuddssamling på 800m er ikke magi (og 10cm er utvilsomt mulig), men å sette 1. skuddet i snuseska på 800m er. Det er vindbedømming med to desimaler vi snakker om.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Må være djævelsk sky den der ravnen hos deg[EYES] tror du må belage deg på lav åling og avansere noe nærmere i terrenget før du gjør noe innhogg i bestanden

Uansett børse du får tak i. Søk litt på 1000 yard benchrest så får du en liten formening om hva som skal til for å lykkes med "confirm kill" 800 met. på en ravn.

:-)

Link to comment
Share on other sites

Til glede.. eh.. frustrasjon? Er nok tråden seriøs, har kanskje tatt meg vann langt over hodet her ser det ut for..

Så jeg får bare moderere kravene til best egnede rigg og hva dere mener er beste løsning og hvorfor.

 

Min erfaring er med 6, 5x 55 og 308 Der jeg skyter brukbare samlinger opptil 300m liggende med tofot og beanbag. Erfaring med rene langholdsrigger har jeg ikke (som tydeligvis kom frem i første post) ;-)

 

Rekylopptak er bra inntrent og langholdsteori prøver jeg enda å få inn i kålhue..

 

Vil gjerne ha et svar på om tråden er seriøs før jeg eventuelt bidrar. 800 meter? Glem det, så god blir du aldri!

 

Fredrik

 

Det var da pessimistisk? Men en hadde jo vært dritkult å klare å få deg til å ta feil så det får bli målet. ;-) takk! :-)

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sauer 200 str, god kikkert, ammo som går bra nok og utallige timer med trening, trening og atter trening. Og kaliber 6,5x55 så klart. Hvis evnen matcher ambisjonen på et tidspunkt så er jo det fantastisk, men ikke hold pusten ;-) Mitt beste tips; skyt! Ikke tune ladninger, ikke bytte børse til stadighet, ikke surr med montasjer osv osv. Lær deg vindbedømming gjennom erfaring og skyt og skyt og skyt.....

 

Fredrik

 

For øvrig sporty av deg å ta litt kritiske tilbakemeldinger med et smil :-)

Link to comment
Share on other sites

Dette kan bli bra det. Må bare beklage at jeg "luktet troll" der ingen var. Her er ei kråke forresten, på omlag 600m, med 24x forstørrelse.

P1000487_zpsaebded17.jpg

 

Det du trenger ikke noen "übertactical supersniper granatkaliber". Du trenger ei superpresis rifle, nærmest en BR-rigg, i et kaliber mellom 6 og 7mm, til nød en 300WM, men ikke til å begynne med.

Så trenger du masse skytetrening, så mye at jeg nesten er i tvil om det går an. Du må skyte på korte hold og perfeksjonere ting som siktebilde, avtrekk, stilling og rekylopptak, og du må skyte på lange hold (mest) og perfeksjonere vindbedømmingen din. Og du må skyte mye, og logge mye, for å ha 100% kontroll på utgangshastigheten din, og treffpunktet ditt, og alt det andre.

- grunnleggendde skyteferdigheter

- vindferdigheter

- ammunisjonskunnskap

 

Om det er mulig, så kunne du f.eks. starte med å støpe en skytebenk der du vil skyte disse kråkene fra..., samt sette opp vindflagg hele veien oppigjennom lia. Det siste vil være en god start iallefall.

 

Du må skyte så mye, så du trenger ei rifle med rimelig og enkel ammo. Hovedproblemet er et sted du kan skyte ubegrenset på langhold, og ikke minst, å ha tid til det. Mjøllner og meg selv kunne utvilsomt vært mye bedre til å skyte om vi hadde prioritert ned familie og jobb og skutt isteden. Om du spør konene våre, så er det vel det vi har gjort også :roll: Men der er flere nivåer...

Et veldig bra forbilde, og "oppskrift" på framgang er KnuteriK sine tråder, først om 6.5x65en og senere 338en. Men det koster, både i penger og i tid.

En enklere og billigere framgangsmåte, sålenge du "bare" skal til 800m, er et standardkaliber mellom 6 og 7mm. Her i Norge gjør en det veldig mye enklere og billigere om en velger 6.5mm - velger en 6.5x55 så slipper en også å bekymre seg for hylser. Nå for eksempel, så går jeg og kvier meg for å skyte mye med 338, for det er ikke sikkert jeg får tak i flere kuler uten videre, og isåfall kanskje til >10,- stykket - for kuler. 6.5-kuler koster 2,-, eller mindre...

Du kan hente mer ytelse i 6mm, og i 7mm, diverse kalibre, men da må du skyte under halvparten så mye for de samme pengene, og det er trening, målrettet og systematisk, som gjør at du treffer til slutt. Ikke hva kaliberet heter.

 

Rifle: Det er uendelig mye å velge i. For å treffe ei kråke på 800m, så må uansett du og rifla kunne holde omlag 0.1mrad, og for å drepe den konsekvent; 0.05mrad, litt bedre enn en kvart moa. En god Sauer gjør det, når den og ammoen er tunet - men ikke mer heller. Jeg tror den beste stien du kan velge er å kjøpe deg en Sauer 200STR, ei picatinnyskinne, og en kikkert med minst 25x forstørrelse, helst mer, og begynne å trene. Så kan du fundere over über-rifla mens du trener.

 

To skudd, på 300m

D89070F0-DEA2-4715-8A9B-E0690ACB8364-1956-0000050368FED3D3_zps3a8679fb.jpg

De fleste vil mene at dette er god skyting, det er god presisjon og god treffsikkerhet - men skalerer du det til 800m, så er det marginal treff på ei kråke - og jeg kan ikke gjenta det med noen grad av sannsynlighet heller.

 

Samme med denne - det er hit du må (er 5 @ 100m)

IMG_0037.jpg

Du må kunne skyte slike samlinger OG sentrere dem på klistrelappen, da har du grunnpresisjonen, og bare vinden igjen. Og flere ganger etter hverandre, ikke hvert jubelår slik som jeg...

 

Vinden gjør dette: ... real life skyting @ 500m. På denne ser jeg 11-13 døde kråker, av 30 skudd, men det går an å skyte mye bedre enn dette. Men som sagt, "bare" 500m.

A8F8FE7C-59B1-4363-8046-9456086A5F81-12562-00001BA9313D5586_zpsec937a0a.jpg

 

Etter mitt syn, så trenger du en slik:

IMG_0049.jpg

Muligens med en kikkert som forstørrer mer

 

Og en pall med slike

501197b4.jpg

 

Jeg håper du setter igang med prosjektet ditt, og at du deler det med oss. Å tro på at du kommer dit at du kan sette deg ned og skyte ei kråke på 800m hold repeterbart, klarer jeg ikke helt. Men at du kommer til å lære masse, og ha det moro mens du holder på, det garanterer jeg. At du blir frustrert også.. og joda, jeg tror det kommer til å dette kråker oppi der, men kanskje ikke hver gang :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er å ta flest skadedyr så ville det kansje vært en opsjon å skifte jaktform?

Åtefelle/bur eller hubro?

Har fungert for mange det. Hagla er da fin.

Vil neppe si at "det sikkert ikke er noen i bakgrunnen" er et godt utgangspunkt når kalibrene det snakkes om er dødelige på langt over 3km.

Link to comment
Share on other sites

Er nokk ikke mengder det er om å ta men å gjøre drittjobben litt mer interessant.

Hagla er fin den men når dagen kan avsluttes med litt dryge hold da er dagen perfekt! :-)

 

Å jeg kan garantere at det ikke er noe i bakgrunnen da folk ikke klatrer i berg der jeg jakter kråke grunnet stor rasfare å null fremkommelighet, eneste som kan stryke med er berg/stein og kanskje noe barskog. .

Link to comment
Share on other sites

av oss som skyter mange hundre (evt flere tusen) skudd i året på papp og stål på hold over 300m, hvor mange hadde turt å vedde f.eks. bilen sin på at de hadde trefft en ravn på 800m - cold barrel? ?

 

ikke jeg iallefall!

 

På 500m?

 

ikke jeg.

 

På 300m - tja, kanskje, kommer litt an på... (er iallefall forutsatt at det er få dager siden sist jeg var på banen med børsa og vet at få faktorer har endret seg siden sist.)

 

 

syns forøvrig M67 hadde et godt svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

jeg kan veldig lite om langholdskyting. men for meg høres det utrolig vanskelig ut å treffe en ravn på 800 meter på første skudd.

jeg har sett på en del videoer på youtube av en som kaller seg for rex. søk på sniper 101. han har en serie på rundt 50 videoer der han tar for seg ALT om ekstrem langholdskyting. det går på alt fra våpenvalg til å endelig trekke i avtrekkeren. jeg har sett alle videoene ( det er maaange timer )

men jeg lærte utrolig mye av det han forklarte. og det virker som om han har ekstrem peiling på det han driver med. veldig lærerik for meg i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Savner ei oppdatering på denne. Hvordan går treninga, riflekjøp, ramler det noen kråker?

 

 

K

 

 

kråkene ramler men ikke på over 200m, leker enda med 17hmr`n...

 

rifle blir det, men først må det hentes inn mer penger da havesyken investerte i motorsykkelsertifikat og sykkel, rifla er klar og blir i en aluminiumsstokk, hvilken mekanisme og løp som monteres i har jeg enda ikke bestemt meg 100% for.

 

oppdatering her kommer så snart ting skjer, det lover jeg. og at ravna skal ned på 800meter? ja det SKAL skje før jeg gir meg, blir sikkert dyrt men en kommentar som trigget noe i meg avgjorde den saken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jakt terrenget mitt går langs sjøen og det hender at jeg sender ei kule etter måker som sitter på holmer og skjær dersom rådyra uteblir.. skaut en måse på 480 meters hold på første skudd i fjor.. Da var det helt vindstille og jeg brukte avstandsmåler og strelok. skyter litt kråke og skjære også, men sjelden på mer enn 300 meter.

Link to comment
Share on other sites

Ja på 800 meter er det ikke blitt. Rigg er kjøpt og ladeutstyr mangler.

Det ble slik at det ble mekanismen til en howa og et litt tykkere løp en normalt. Alustokken ble ikke ferdig så intil videre er det en grs stokk som brukes. Samt en 20 moa skinne og en 3-12 kikkert med rikelig og gå på justeringsmessing

 

Planen er å bruke denne frem til at jeg føler jeg skal gå opp i kvalitet og toleranser.

Hva det da blir får tiden vise. Men jobb og unger tar mue tod akkurat nå så går ikke så fort som jeg ønsker, men ungene først.

Link to comment
Share on other sites

hvå nå?

 

Nå venter vi på at hjortejakten skal begynne og på at når vi har hatt jag og ikke fått noe den dagen så skal vi skyte på ravn og kråke høyt oppe i luften. Da går det nok som det alltid har gått - de flyr steindøde videre. Vi har stilt oss spørsmålet om ravn og kråke er så dumme at de ikke forstår at de er skutt eller om de er så arrogante at de rett og slett nekter å innse det?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Ja på 800 meter er det ikke blitt. Rigg er kjøpt og ladeutstyr mangler.

Det ble slik at det ble mekanismen til en howa og et litt tykkere løp en normalt. Alustokken ble ikke ferdig så intil videre er det en grs stokk som brukes. Samt en 20 moa skinne og en 3-12 kikkert med rikelig og gå på justeringsmessing

 

Planen er å bruke denne frem til at jeg føler jeg skal gå opp i kvalitet og toleranser.

Hva det da blir får tiden vise. Men jobb og unger tar mue tod akkurat nå så går ikke så fort som jeg ønsker, men ungene først.

Hvilket kaliber ble det?

Blir ikke ravn en veldig liten blink på 800m med 12x forstørring?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...