Jump to content

Hva liker rådyrene.


Conibear

Recommended Posts

Om der ikke beiter andre dyr i terrenger, som sau og storfe,

kan ei deilig eng med gress spesiellt beregnet til vilt være tingen.

Ellers hadde jeg rådyr i hagen så lenge jeg hadde epletre, så det er også et godt tips.

Men også der er sauer og kyr altfor glupske, så om der beites i terrenget ditt kan det bli vanskelig.

Velg en eplesort som modnes seint på året, når der ellers minker på føden.

La dem bare falle ned på bakken, så lærer rådyra fort hvor middagen blir servert!

Har du mulighet kan du jo til og med så en kornåker.

Men jeg aner jo ikke hvor mye du kan/vil gjøre...

Link to comment
Share on other sites

Om der ikke beiter andre dyr i terrenger, som sau og storfe,

kan ei deilig eng med gress spesiellt beregnet til vilt være tingen.

Ellers hadde jeg rådyr i hagen så lenge jeg hadde epletre, så det er også et godt tips.

Men også der er sauer og kyr altfor glupske, så om der beites i terrenget ditt kan det bli vanskelig.

Velg en eplesort som modnes seint på året, når der ellers minker på føden.

La dem bare falle ned på bakken, så lærer rådyra fort hvor middagen blir servert!

Har du mulighet kan du jo til og med så en kornåker.

Men jeg aner jo ikke hvor mye du kan/vil gjøre...

 

 

Det er ingen husdyr som beiter på dette området, som kansje en gang i tiden har hvert en dyrket mark.

Vokser nå opp en del busker å høyt vilgress her, ser alikevel ut som dyrene trives her, fordi om det er kort vei til nærmeste dyrket mark.

 

Epletrær en nok veldig bra men siden jeg ikke er gunneier så bør jeg holde meg til noe mer beskjedent som gress i noen gode varianter.

Men hvilke typer er beregnet for vilt?

 

Formakål er nevnt over her og det synes jeg var en godt tips også.

 

Krybbe å fore er nok også bra men det genererer en del arbeid.

 

Det som hadde hvert helt topp var å sådd flere forskjellige gress sorte og kål som vokser til forskjellig tid slik at dyrene har noe her nesten hele året.

 

Jeg tenkte å dyrke en flekk på ca 20 kvadrat.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg ville gjort som "Stuttfeiten" sa, sådd formargkål. Ellers kan du legge ut epler, det ligger jo tonnvis i hagene bortover og råtner. Du får sikkert nedfallsfrukt om du spør.

Link to comment
Share on other sites

Prøv ei grønnfôrblanding, f.eks med havre, erter, fôrraps og raigras. Det gir god variasjon, noe som etablerer seg raskt, noe som tåler beiting godt (raigras). Sørg for å gjødsle godt, men ikke for mye. Ha heller på gjødsel flere ganger, og mindre i hver porsjon. Regn ca 25 kg nitrogen/daa for hele året, dvs hvis du bruker fullgjødsel 21-4-10 skal du ha på ca 125 kg på 1000 kvm. For dine 20 kvm vil det altså tilsvare bare 2.5 kg for hele året. Hvis du pøser på et tikilo rett etter du sår vil du ta livet av alt som vokser der (overgjødsling).

 

Gjødslinga tror jeg er der det glipper hos mange. Enten prøver de uten (når de dyrker kulturvekster som nesten ikke gir avling uten gjødsel, på små flekker med skrinn jord og dårlige lysforhold...) eller de har på for mye. Egentlig kan en gjøre utrolig mye ugagn bare ved å gjødsle. Det blir utrolig frodig i skogen med litt nitrogen, fosfor og kalium...

 

Hvis det en gang har vært dyrkamark, kan det faktisk være bra nok å leie noen til å kjøre en beitepusser over området på våren, og strø på litt gjødsel... Få bort det gamle, tørre, grove gresset og få opp nytt, frodig gress. Og evt. kjøre over med beitepusseren igjen og gjødsle på nytt tidlig i august. Et alternativ til beitepusser (hvis det er små områder) er en helt vanlig, men gjerne litt utrangert, plenklipper.

Link to comment
Share on other sites

Her får du mange gode råd ser jeg, slikkestener med epplesmak er nammis for rådyr, det får du på http://www.langvind.no/.

Men en ting jeg har lyst å si, skyt ikke rådyr på foringsplassen, finn heller en post der dyra går, ellers kan det bli liten fangst.

Legg foringsplassen slik at dyra har skjul og ly, de må føle at det er trygt der

Når du skal så viltåker er det en fordel å så i flere omganger, sånn at det er friske vekster gjennom hele sesongen, og flere typer vekster.. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Tanken er god den, men... Jaktkompisen og jeg laget viltåker til rådyrene en gang for mange år siden. Vi sådde formargkål og gjødslet og ordnet. Det spirte og vokste som bare det. Problemet var bare at elgen var minst like glad for dette som rådyrene - og i løpet av august/ tidlig september hadde elgen rasert hele den lille åkeren.

Hvis dere vil lage viltåker og dere har elg i området, så er tipset mitt at åkeren bør være rimelig stor - kanskje 4-5 dekar eller gjerne mer - alt etter hvilket beitepress dere må regne med fra større beitedyr..

Ellers er jo vinterforing en god ting i de områdene hvor det kan komme en del snø og hvor nettopp rådyrene kan få det tøft. Selv har jeg foret med Kornavrens-pellets, til dels blandet med Formel Fiber - begge sortene fra Felleskjøpet. Dyra er aller mest glad i sistnevnte, men dette er et kraftigere for som jeg ikke vil gi for mye av - derfor blandingen.

Etter min mening skal selvsagt aldri jakt foregå i nærheten av slike foringplasser...

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker Viltblanding fra felleskjøpet. Blandingen består av formakål, korn, kløver osv. sår dette der det er plass, dvs grøftekanter traktorspor osv, har alltid litt med i sekken under harejakta og sår dette der det er ett "sår" i naturen. Dette har fungert bra for oss og det vokser korn og formakål hist og her i hele terrenget

Link to comment
Share on other sites

Løsningen til Troll er en veldig god ide'. Tar man noen turer på vår og sommer i tillegg, får plantene enda bedre vilkår. Ellers er et gammelt trix å ha med seg f.eks. en ketchupflaske med knuste rognebær (tynn suppe), og sprute litt i svartjord rundt omkring. Sistnevnte kanskje spesielt for elgen, men kjærkomment også for rådyra når det lir på.

Ellers sjekk denne tråden:

viewtopic.php?f=21&t=6243

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker Viltblanding fra felleskjøpet. Blandingen består av formakål, korn, kløver osv. sår dette der det er plass, dvs grøftekanter traktorspor osv, har alltid litt med i sekken under harejakta og sår dette der det er ett "sår" i naturen. Dette har fungert bra for oss og det vokser korn og formakål hist og her i hele terrenget

 

Mangen gode oppskrifter og generell info her.

Synes Troll sin metode er veldig bra når man tenker på å holde dyrene i terrenget uten at man lager til en ren foringsplass.

 

Skal ta en tur på felleskjøpet når vi bikker over på nyåret og ha det som en rutine å ha frø i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...