Jump to content

Sikker bakgrunn, sikkerhetsavstand og rikosjetter


Scitech

Recommended Posts

Hei hopp alle sammen, har noen spørsmål om sikkerhetsavstander og slikt vedrørende salong (22LR).

 

Jeg har nettopp fått ny salong, og har sett litt rundt på eiendommen etter gunstige steder for å øvelsesskyte. Jeg bor på gård og har mye jorder og skog rundt meg, så forholdene er sånn sett veldig gunstige. Men for å være på den sikre siden ønsker jeg å sette meg mer inn i sikkerhetsavstand på salongen.

 

Etter å ha lest en del på dette forumet og andre steder på nettet har jeg sett det har blitt foreslått en maksimal rekkevidde for 22LR på 1600-2000 meter (avhengig av ammunisjon). Betyr dette i praksis at jeg bør ha 1600-2000 meter "bak" blinken uten bebyggelse/vei etc. selv om blinken plasseres i bunnen av en stor jordvoll og med et tett skogholt bak?

 

I tillegg lurte jeg på hvor langt en rikosjett fra salong normalt kan sprette. Jeg forstår naturligvis at dette er veldig relativt i forhold til bakgrunn, men om noen har en viss formening om dette så er jeg veldig interessert i å få noen synspunkter. Det kan forøvrig nevnes at de potensielle plassene jeg har sett på har leire/skogbunn med noe kvister og kratt som bakgrunn, og lite stein.

Link to comment
Share on other sites

Max rekkevidde er veldig avhengig av mange faktorer. Men du må skyte i relativt bratt vinkel oppover skal du komme ut til 2000 m.

 

Din bakgrunn bør fange opp kula så tett til blinken som praktisk mulig. Bakgrunnen bør være så høy og bred at du ikke bommer på den. Greit at det er litt marginer. Har du ett godt kulefang kan jo hus ligge relativt tett innpå banen.

 

Skog er ikke sikker bakgrunn. Du vet aldri hva som er bak de nærmeste trærne. Du bør ha en vold som stopper kula før den når skogen.

 

Rikosjetter når ikke så langt. Hvor langt tørr jeg ikke si. Men mye over 20 m tviler jeg på. Men sikkert noen me andre opplevelser. Jeg skyter inn i skogbunn, jeg har aldri opplevd rikosjett.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

....Rikosjetter når ikke så langt. Hvor langt tørr jeg ikke si. Men mye over 20 m tviler jeg på. Men sikkert noen me andre opplevelser....

 

At en .22lr rikosjett ikke går mer enn 20 meter er tull, de kan gå mange hundre meter.

 

Vet ikke med flere hundre, men har selv opplevd godt og vel 100 meter.. For meg virker det som 22lr rikosjerer betydelig mer enn f.eks 223. Kan det ha noe med at 223-kulene pulveriseres i større grad?

Link to comment
Share on other sites

Rikosjettene fra 22LR er i værste fall dødelige på flere hundre meter. Det kan du være helt sikker på.

Har sett nedslag 4-500 meter ut i sjøen fra rikosjett på stein og jeg kan love deg du vil ikke bli truffet av den.

 

Det er ingen vits i å ikke tro på dette. Da har man ikke skjønt hvor kraftig 22LR faktisk er.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er absolutt mulig!!!!!

Jeg hadde en stabel med gammle murstein bak blinken, og dum som jeg var, så sendte jeg ei kule inn i den stabelen (var en liten mørk flekk, som passet til presisjons test...), den kom rett i retur, og traff trekasasen jeg hadde ammunisjonen i, som lå 50 cm på siden av meg.... Da var det påtide og pakke sammen, og gå inn å skifte underbukse :oops:

 

22lr er en altfor undervurdert patron, det er faktisk en hissig liten krabat, på størrelse med en veps....

Link to comment
Share on other sites

"Ja" Derfor er det viktig å ha en god bakgrunn av egnet materiale,, Sandsekker med fin sand i er meget god bakgrunn som holder på kulene og man slipper farlige rikosjetter.

For å si det rett ut.. 22LR er "mye" farligere en mange trur. Og det å skyte på blink og tru at kulen ikke rikosjetter er MEGET farlig holdning.

Om man skyter på en blink og man har en bra samling og kulene treffer en stein bak blinken på nesten samme plassen så kan alle kulene rikosjettere og treffe samme hus 400-900m unna.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Max rekkevidde er veldig avhengig av mange faktorer. Men du må skyte i relativt bratt vinkel oppover skal du komme ut til 2000 m.

 

Din bakgrunn bør fange opp kula så tett til blinken som praktisk mulig. Bakgrunnen bør være så høy og bred at du ikke bommer på den. Greit at det er litt marginer. Har du ett godt kulefang kan jo hus ligge relativt tett innpå banen.

 

Skog er ikke sikker bakgrunn. Du vet aldri hva som er bak de nærmeste trærne. Du bør ha en vold som stopper kula før den når skogen.

 

Rikosjetter når ikke så langt. Hvor langt tørr jeg ikke si. Men mye over 20 m tviler jeg på. Men sikkert noen me andre opplevelser. Jeg skyter inn i skogbunn, jeg har aldri opplevd rikosjett.

 

Andreas

 

Nei, jeg er klar over at skog ikke er sikker bakgrunn, og det er i mitt tilfelle snakk om store jordvoller av skogbunn hvor blinken evt. blir plassert. Men med tanke på rikosjetter så synes jeg at det er greit å ha noe tett skog bak også. Jeg har vanskelig for å tro at en rikosjett kan komme seg gjennom 200 meter med tett skog, men om noen er uenig det så del gjerne deres perspektiv.

 

Jeg har heller aldri opplevd rikosjett, men det er naivt å tro at det ikke har skjedd/kan skje, så derfor velger jeg å forhøre meg litt med det gode folk :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg er klar over at skog ikke er sikker bakgrunn, og det er i mitt tilfelle snakk om store jordvoller av skogbunn hvor blinken evt. blir plassert. Men med tanke på rikosjetter så synes jeg at det er greit å ha noe tett skog bak også. Jeg har vanskelig for å tro at en rikosjett kan komme seg gjennom 200 meter med tett skog, men om noen er uenig det så del gjerne deres perspektiv.

 

Jeg har heller aldri opplevd rikosjett, men det er naivt å tro at det ikke har skjedd/kan skje, så derfor velger jeg å forhøre meg litt med det gode folk :)

 

Hei..

Sikker bakgrunn eller kulefang er når du vet at du har kontroll på at kulen blir liggende der den slår inn.

Skog er "ikke" sikker bakgrunn. Du veit ikke hvor langt kulen går inn i skogen, og man har null kontroll over hvor den stopper.

i jakt situasjon så skal man alltid sjå føre seg hvor kulen vil gå bak fuglen dyret, Eg mener alle skal ha dette i tankene når man skyter på blink, og når man er på jakt.

Eg er vel pirkete nå, Eg vil ikke at noen skal oppleve å skyte ett skudd og ikke vite hvor kulen stopper, og så lese eller høre nyheter at noen har fått en kule gjennom et vindu eller lignende.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste en artikkel i "Jakt" om rikosjetter og hva man bør ta hensyn til. Det var noe om vinkler og hva slags materiale man skjøt inn i som avgjorde om det var fare for rikosjett eller ikke.

 

Nå er ikke jeg mann om å huske hvilket nummer det var, leste det hos en kompis men det er ikke så lenge siden...

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg er klar over at skog ikke er sikker bakgrunn, og det er i mitt tilfelle snakk om store jordvoller av skogbunn hvor blinken evt. blir plassert. Men med tanke på rikosjetter så synes jeg at det er greit å ha noe tett skog bak også. Jeg har vanskelig for å tro at en rikosjett kan komme seg gjennom 200 meter med tett skog, men om noen er uenig det så del gjerne deres perspektiv.

 

Jeg har heller aldri opplevd rikosjett, men det er naivt å tro at det ikke har skjedd/kan skje, så derfor velger jeg å forhøre meg litt med det gode folk :)

 

Hei..

Sikker bakgrunn eller kulefang er når du vet at du har kontroll på at kulen blir liggende der den slår inn.

Skog er "ikke" sikker bakgrunn. Du veit ikke hvor langt kulen går inn i skogen, og man har null kontroll over hvor den stopper.

i jakt situasjon så skal man alltid sjå føre seg hvor kulen vil gå bak fuglen dyret, Eg mener alle skal ha dette i tankene når man skyter på blink, og når man er på jakt.

Eg er vel pirkete nå, Eg vil ikke at noen skal oppleve å skyte ett skudd og ikke vite hvor kulen stopper, og så lese eller høre nyheter at noen har fått en kule gjennom et vindu eller lignende.

 

mvh

 

Nei, jeg er helt enig og det er litt av den grunn at jeg spør her på forumet. Jeg er veldig trygg på bakgrunnen min, men jeg kan likevel ikke være 100% sikker på at en rikosjett ikke forekommer, så det er i hovedsak dette jeg tenker på. Jeg burde kanskje spe på med noen sandsekker for å redusere faren for rikosjett? Vil dette i så fall fjerne rikosjettfaren fullstendig så lenge kula går inn i en av sekkene?

Link to comment
Share on other sites

Ett ord: Statistikk.

Helt sikkert blir det aldri, så man blir nødt til å se på hvor stor risiko for at det går galt man godtar. Da blir det slik at for en skytebane hvor det skytes 5000 skudd tre ganger i uken vil det være helt uakseptabelt om 1 av 100 000 skudd resulterte i en rikosjett i "farlig rettning", det betyr tross alt 7-8 kuler på avveie vært eneste år. På elgjakt, hvor du skyter 4 skudd i året, kan du tillate deg betydelig høyere risiko for at det går galt, da 1 av 100 000 skudd her betyr "en gang per 25000 år" for deg.

Link to comment
Share on other sites

Det øres ut som om du har tenkt på det meste, og at der du skyter er OK. Jord eller Sandvoll er god bakgrunn.

Vil du lære mer om hva som regnes som sikkert skal du lese "Forskrifter for godkjenning av sivile skytebaner"

De finner du på Lovdata. Har du kontroll på bakgrunn tilsvarende det som er beskrevet der kan ingen beskylde deg for å være uforsiktig.

Link to comment
Share on other sites

hjemme når jeg var yngre så fikk jeg far min til å legge opp 2 gamle rundballer ( som ikke skulle brukes til for) og brukte de.

skulle jeg klarer å bomme på de så stoppet de i den gamle tømmerveggen som var bak.

 

så ha noen bak som fanger opp kulen. og vis de er uheldig å bommer på denne og treffer bakken så kan det skje at den flyr vider, men sjekk at det ikke er stein så er du nok innen for.

 

greit å huske på. hvem er naboene dine? turområden i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Det øres ut som om du har tenkt på det meste, og at der du skyter er OK. Jord eller Sandvoll er god bakgrunn.

Vil du lære mer om hva som regnes som sikkert skal du lese "Forskrifter for godkjenning av sivile skytebaner"

De finner du på Lovdata. Har du kontroll på bakgrunn tilsvarende det som er beskrevet der kan ingen beskylde deg for å være uforsiktig.

 

Takk, dette var nettopp det jeg var ute etter! :) Fant forøvrig vedlegget rundt sikkerhetsbestemmelser, hvor alle tenklige skytebaner var listet opp. Sikkert andre som kan ha nytte av denne informasjonen også så legger ved linken her:

http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... nnhold.pdf" target="_blank

 

Salong 22LR er beskrevet på side 26.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Rikosjettene fra 22LR er i værste fall dødelige på flere hundre meter. Det kan du være helt sikker på.

Har sett nedslag 4-500 meter ut i sjøen fra rikosjett på stein og jeg kan love deg du vil ikke bli truffet av den.

 

Det er ingen vits i å ikke tro på dette. Da har man ikke skjønt hvor kraftig 22LR faktisk er.

 

22LR, dødelig rikosjett på optill flere hundre meter... men for all del, ikke prøv å skyt en hare med den, for det er den ikke godkjent til :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...