Jump to content

Norma Kalahari


ejdanielsen

Recommended Posts

Eneste blyfrie ferdigpatron som var å få tak i i Bergen i dag var Norma Kalahari.

 

Fantastisk presisjon på skytebanen, men når jeg leser om kulen på Normas hjemmeside blir jeg smått urolig: Vingene (6stk) skal løsne og falle av etter ekspansjon (dypt i dyret) for å sikre dybdevirkning.

 

Er det noe jeg ikke vil ha er det splintring med fare for fragmenter gjennom mellomgulv og inn i vom.

 

Noen som har erfaring med Kalahari?

Link to comment
Share on other sites

Litt i samme gata som RWS-H mantel. Utrolig effektiv kule som også gir gjennomskyting og blodspor. Kommer den i løsvekt for hjemmelading er det et veldig bra alternativ som jeg ville bruke uten den minste tvil!!! Splinter i vomma tror jeg er av teoretisk betydning rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

Mener at kula hold sammen under test skytingen til Jørund Lien,, mener det var han som sto bak den testen jeg leste for en tid tilbake.

Kula hadde under testen meget bra presisjon. Meningen med konstruksjonen er vel at "vingene" skal løsne under ekspandsjon men at dette ikke skjedde under testen i våte aviser/tlf kataloger

Kula er sikkert bra, men tanken på at disse spisse kopper splintene kan ligge på lur i søndags steika frister lite.

Tenker jeg holder meg til Barns ttsx som ikke splintrer :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg er meget skeptisk til Kalahari. Kule som skal splintres, med vilje!?? Når splintene faller av tviler jeg på at de når særlig langt fra sårkanalen og da sitter man igjen med en mer eller mindre flatneset helmantel.

 

Jeg kommer ikke til å bidra til erfaringsgrunnlaget.

Link to comment
Share on other sites

Kalahari er først og fremst ei trofejakt kule etter min mening.

 

Den er konstruert for at den skal splintre med fragmenter(vinger) som skal skyte ut og skjære utover for å skade et større område i kropshulen til dyret.

Selvsagt vil det medføre en meget høy risiko for splinter som punkterer mellomgulv og vom ved skudd skrått forfra eller med skudd bak bogen.

Alt avhengig av hvort stor dyr vi snakker om selvsagt.

 

Prinsippet med kulekonstruksjonen er meget god med tanke på å få ned dyret fortest mulig og likevel ha en bakre del som fungerer som en wadcutter som vil stanse seg et hull igjennom med meget store sjanser for gjennomskyting.

 

Den store forskjellen på Kalahari i forhold til f.eks H-mantel og Nosler, er at på de to sistnemte får du små "ukontrollerte" blyfragmenter som spruter ut og stopper rimelig fort inne i dyret, mens på Kalahari har du 6 større vinger"splinter" som vil skjære seg utover fra senter av kula, og disse vil gå dypere og videre ut fra "splintringspunktet".

 

Det er en meget lang tråd på AR som heter "Terminal Bullet Performance" under "Big Bores" hvor en kule med lignende egenskaper som Kalahari blir konstruert og testet med meget gode resultater. Bla dere frem til side 200 eller noe sånt i den tråden om dere ikke orker å lese alt. Da er det bare ca 80 sider igjen av tråden :mrgreen:

 

Personlig velger jeg heller å bruke Barnes TSX og TTSX enn Kalahari.

Link to comment
Share on other sites

Synes dette er en merkelig ide...nesten som man mistenker at legering/konstruksjon,ble feil,og at man har funnet på denne kuleoppførsel i ettertid.. Om mine Barnes TSX kuler mister vingene,så betrakter jeg dette som feilfunksjon...Kommer ihvertfall ikke til å bruke kalahari,så lenge det finnes Barnes TSX.. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

En kulekonstruksjon som er beregnet på å brytes opp i fragmenter med kontrollert størrelse er meget effektiv. Men den krever en viss masse på fragmentene. Det totale arealet som gir utblødning blir mye større, og da disse fragmentene er skarpkantet gir de en sårkanal som blør mer effektivt enn den som dannes av en rundneset ekspandert konvensjonell kule.

Ulempene er at de må komme inn i vitale deler før de deler seg opp, Texas heart shot vil nok bli grisete med en slik konstruksjon, sideskudd derimot gir meget god effekt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Når man ser den gode effekten mange har med grovkalibrede, harde blykuler med stort flatt neseparti, så tror jeg det er den flate nesen og ikke splintene som fungerer på Kalahari og Raptor. Muligheten for asymmetrisk "ekspansjon" og tumling/vinkling i dyret er dårligere for Kalahari enn flatnesede blykuler.

 

Jeg vil se en troverdig test av hvor langt fra sårkanalen splintene når.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er ganske så enig med trådstarer, dette virker ikke særlig overbevisende.

 

Jeg vil nok anbefale disse kulene, der er litt bly i dem men jeg tror neppe de mister noe bly i dyret, heller ikke andre metaller.

 

http://www.northforkbullets.com/magento ... nded-core/

 

Har hobbyforsket på jaktkuler i veldig maange år, Northfork er nok det ultimatet man får fatt i pr idag til jakt på normale hold.

Link to comment
Share on other sites

Er slutta å tro på alle de nye vidunderkulene som blir presentert. Har prøvd det meste som har vært på markedet de siste 20 år men kan ikke si at den og den er en ny vidunderkule. Det største fremskrittet er etter min mening loddete og homogene kuler med den som med den bakdelen at man kanskje får litt lenger utras etter skudd enn en lettekspanderende blyspiss av konvensjonell konstruksjon.

Jeg bryr meg overhode ikke om kjøttødleggelse og bruker i dag Partition og kommer ikke til å bytte før det kommer en kule som inneholder en sprengladning

Link to comment
Share on other sites

Økt dybdevirkning, joda men det er nok ikke årsaken.

Barnes har truffet med den perfekte legeringen og prosessen.

Vingene holder i de fleste kalibre, uansett hastighet.

Norma har ikke fått dette til, men prøver å dra dette til sin fordel.

Tror jeg på reklamen, NEI.

Når de omsider klarer å knekke koden, er nok splintrings teorien til Norma lagt død.

Dessuten er den ikke noe særlig hvis du jakter elg med løshund og Norma Kalahari.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg ikke på i det hele tatt, beklager. Jeg har såpass tiltro til mettallurgene ved Norma at jeg tror de har "knekt koden" for lengst. Tross alt er Norma hylser regnet for å være blant de beste i verden...

Konseptet er jo forståelig, økt sikkerhet for gjennomskyting. Dette er jo ammo laget for bruk bla. i Afrika, der gjennomskyting er høyt verdsatt pga mye bedre blodspor. Så får det være at løshundjegerne i Skandinavia ikke vil ha gjennomskyting....Blir ei lita gruppe i den store sammenhengen, tross alt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er slutta å tro på alle de nye vidunderkulene som blir presentert. Har prøvd det meste som har vært på markedet de siste 20 år men kan ikke si at den og den er en ny vidunderkule. Det største fremskrittet er etter min mening loddete og homogene kuler med den som med den bakdelen at man kanskje får litt lenger utras etter skudd enn en lettekspanderende blyspiss av konvensjonell konstruksjon.

Jeg bryr meg overhode ikke om kjøttødleggelse og bruker i dag Partition og kommer ikke til å bytte før det kommer en kule som inneholder en sprengladning

 

Jeg er visst ikke alene! Partition er undervurdert.

Kjøttødeleggelse er overvurdert. Det som må skjæres bort gir jeg til venner og familie som går og gnager etter hjortekjøtt. De blir overveldet av den skarpe gode viltsmaken. Man hører sjelden mer mas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...