Jump to content

Åpningstider på baner


ikkeibruk

Recommended Posts

Hei,

 

Er en fersk jeger i stavanger som prøver å finne ut når skytebaner er åpent, men sliter litt med å forstå meg på terminlistene.

Slik jeg tolker det så stenger både Vatne, stavanger og Gjesdal skytebane i september (rogaland), kan dette stemme?

Hvor skal man skytetrene resten av året?

 

Sitter her men den litt sånn "wtf" følelse, eneste alternativet mitt nå er å dra til jaktområdet og skremme hjorten

 

Håper noen har noen tips!

Link to comment
Share on other sites

Hvor skal man skytetrene resten av året?

Innendørs, på 15m, er vel den vanligste treninga vinterstid. Årsaken er jo at ettermiddagstreningene ute blir veldig korte pga. mørke, og veldig ofte blåser, snør og regner bort - det er bare de friluftsinteresserte som hæler å trene skyting ute vinterstid - plutselig må må man måke fram skivene før trening, osv.. Man gidder ikke det så veldig lenge.

Inne kan man konsentrere seg om oppgaven å skyte bra, og etter mitt syn er vekslingen mellom ute og inne en veldig god måte å bli en bedre skytter på.

 

Ellers så er det vel feltstevner og jaktfeltstevner veldig mange steder etter jul iallefall, og som regel hver helg noe en kan dra på. Slike stevner er veldig god trening. I tillegg til å være lærerikt er det også sosialt, en blir kjent med nye folk hele tida. Og en får utfordret seg som skytter, ikke bare ligget og prikkskutt og trodd at en er god...

Jeg er ganske sikker på, at innen en times kjøring så kan jeg her fra Kristiansand skyte to stevner hver helg fra 1.desember til påske, trene inne på 15m 5 dager i uka, og bruke resten av tida på å lade og pusse :roll: - men det har jeg hverken tid eller råd til. Det vil uansett overraske meg om ikke tilsvarende muligheter fins rundt Stavanger + altså banen i Sokndal.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Innendørs, på 15m, er vel den vanligste treninga vinterstid.

 

Det er vel og bra, men det forutsetter medlemsskap i DFS (noe jeg har), og Sauer 200 STR med .22 kit (noe jeg ikke har). Jeg har ikke prøvd, men jeg tviler sterkt på at jeg får stille med en hvilken som helst .22 på DFS sine innetreninger.

Link to comment
Share on other sites

og Sauer 200 STR med .22 kit (noe jeg ikke har). Jeg har ikke prøvd, men jeg tviler sterkt på at jeg får stille med en hvilken som helst .22 på DFS sine innetreninger.

Jeg kan ikke se noe problem med det? Dog må du nok finne deg i vente litt eller ta hensyn til de andre som trener - det er jo faktisk et miljø og en klubb du skal inn i - ikke mange steder en kan komme "utenfra" og bare "ha rett til å skyte"? De fleste kikkertsikter sliter forresten litt på 15m, og det er litt frustrerende. setter du diopter på rifla di, så er den jo nesten 100% sikkert innefor Skytterbokas regelverk om 22-rifler, og både tillatt på stevner og 105.56% Kosher.

 

De aller fleste lag har dessuten 22-rifler til utlån, Sauere, Anscutzer og Våpensmia, og annet rart. Det er nok mest Sauer og Anscutz rundt omkring. Her er det iallefall bare å komme sålenge du klarer å melde deg inn, og vil tro de aller fleste lag har det slik.

Om du innehar alminnelig folkeskikk så vil jeg tro du kan trene inne med hvilken som helst salongrifle de aller fleste steder.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Fortsatt litt skuffet over at utendørs sporten stopper i september.

Her i stavanger er det nesten aldri snø, med så store, dyre og flotte utendørsbaner så forstår jeg meg ikke hvorfor de ikke kan være åpne et par ganger hver måned.

Hell, jeg stiller som vakt om det her problemene ligger.

 

Langholt banen høres gøy ut, men 1t 45min unna, er dessverre litt over smertegrensen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Møtte opp hos Klepp DFS, de var ferdig med jegerne og jeg måtte vente til 2014 jeger skytetidene. Samme gjelder for andre DFS baner slik han kjente til.

(Men han var hygglig og lot meg skyte den dagen siden jeg var der og hadde stilt opp med en 22LR)

 

Prøver å høre med hver DFS bane inviduelt nå, men ser altså ikke lyst ut.

Resultatet er at jeg må jakte med lite skyttererfaring eller vente til oppsatte tider i 2014.

 

Kjipt at vi har så mange baner i rogaland, men kun DFS eliten får lov å bruke dem halve året :(

Link to comment
Share on other sites

Prøver å høre med hver DFS bane inviduelt nå, men ser altså ikke lyst ut.

Grunnen til at banene "stenger" er jo nettopp at det ikke er lyst... Det er vanskelig å ha (og liten vits for det kommer ingen) organisert trening sånn ca. før middag, som folk flest spiser i 16-17 tida. Vi har f.eks. pleid å ha trening (både DFS-treninger og jegertrening/oppskyting) fra sånn ca 18 til 20. 20 fordi kommunen pålegger det, 18 fordi vi skal rekke å spise middag og kysse kona på kinnet før vi raser avgårde... Poenget er delvis at naturen stenger banene selv, med mørket om kveldene. Og det er delvis at noen må heise flagg, låse opp, organisere treningene, være skyteleder, ivareta sikkerheten osv... Og disse har ofte mer lyst til å gå på jakt (de også) enn til å trene skyting.

Skytterlagene, stort sett, tar konsekvensen av at det er mindre og mindre trivelig å skyte ute nå om høsten, og flytter inn, inn til 15m trening og til terping av teknikk, uten vind, uten sol og uten tusmørke og tåke.. Snart snør de ned, og mange baner er det bare alt for dyrt å brøyte vei og parkeringsplass til, noen skivetrekk snør fast, elektronikkskiver som ikke har grav med tak må berges inn (bør iallefall)... Men mange baner er åpne vinteren igjennom også - selv om få har organisert trening. Vi prøver å ha det på lørdager gjennom vinteren, og jeg tror vi har det i år - om vi får nok skyteledere, frivillige som vil dra og låse opp og være skytelder for de som evt. kommer. Men vi har treninger på lørdager. Formiddager, for da er det lyst.

 

men kun DFS eliten får lov å bruke dem halve året

"If you cannot beat them, join them" - bli en del av DFS-eliten da vel, så kan du jo gjøre som du vil hele året? Jeg tror banene stenger fordi "DFS-eliten" ikke gidder å plages med det jeg har nevnt over, når det er så behagelig - litt kjedelig, men behagelig, å trene inne i varme og lys mens det er surt og kaldt og øsregner ute. Og det er like behagelig for alle :wink:

 

Forresten, DFS-treningene (ute) hos oss slutter lenge før jegertreningene...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitering av overstående innlegg er slettet jmonsen

"If you cannot beat them, join them"

Var det første jeg prøvde, men måtte da kjøpe deres spesifikke våpen og klær og bli med i deres sport. Jeg har en 22LR fra før, men er først om fremst en jeger, ikke baneskytter.

Men takk for din input, eneste jeg håper på er at jegere også får samme trenings mulighet som sportskytterne i den allerede planlagte åpningstiden. Jeg tror det er mange jegere som hadde hatt godt av litt mer trening.

Her i stavanger så snør det kun et par uker i året og vi har 3-4 baner som er åpent hele året, omså bare 15m'n

 

Men en kjekk nyhet er at det er visst en bane i fylket som driver med langhold, ikke tilknyttet DFS/NJFF som er åpen så det er håp:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...