Jump to content

Vildsvinjakt nær grensen


shauk

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Det tror jeg blir vanskelig. De fleste som annonserer grisejakt holder til i Skåne, gøtaland og deromkring. De fleste tibydere av grisejakt fibber du på jaktformedling.se. Bare vær litt obs, det finnes en del luringer der. Be om referanser !

Det nærmeste jeg har vært grensa er i Halland, ca 4 t fra grensa, det ver bra med gis der og et skikkelig seriøst opplegg.

Skal nedover til Kristianstad for å teste ut et nytt terreng på Søndag, det ligger ca 5,5t timers kjøring fra grensa. Skal kjøre et kombiopplegg med litt rådyr og vaktjakt på gris.

Jeg vil anbefale at du ikke ser for nøye på distansene fra grensa. Forsøk heller å finne deg et sted med mye gris, det er vel verd noen ekstra timer i bilen!

Jge har vært så heldig at jeg til nå ikke har kommet tomhendt hjem etter villsvinjakt i Sverige. Jeg har langt å kjøre, nesten 100 mil hver vei og da gidder jeg ikke kaste vekk tiden på dårlige terreng! Uanset så ønsker jeg deg lykke til, grisejakt er spennende og kjøttet er min personlige (og familens) favoritt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nettop kommet hjem fra en vellykket tur etter Svensk gris.

Turen holdt på å ende i total katastrofe. Hadde booket meg inn hos en kar som viste seg å ikke holde helt mål. Lite gris og tårn i en sinnsyk dårlig forfatning! Jeg ringte en annen kar et stykke unna og han hadde heldigvis ledig. Hev meg rundt og kjørte 3 t og kom til en dønn seriøs kar. Han hadde mange åtler å holde styr på og jobbet mye for å holde grisene i området. Jeg var med ham og sjekket åtler og han la ut mais så det holdt ! 20-30 kg på hver plass! Det var ikke lys på åtlene, men jeg fikk låne vetrens rifle som var utstyrt med Pulsar nattkikkert. Det ga ordet nattjakt en HELT ny betydning :mrgreen::mrgreen:

Første kvelden ble det ingen utttelling, så heller ikke gris, satt til rundt 01 før jeg ga meg. Min egen feil, kl 0030 hørt jeg gris i skogen og sendte melding til verten om å holde an hentingen litt, da kom jeg borti en knott på mobilen som deaktiviserte lydløsinnstillinga :twisted::twisted::twisted::twisted: da verten sendte svar gikk det som det måtte gå ! :P Det ble helt stille i skogen.

Neste fag var det på'n igjen. Vi kjørte ut ved 19 tiden, på veien ut så vi ei sugge med 2 kultinger som herjet på et jorde. Verten spurte om jeg hadde lyst til å forsøke og jeg var ikke vond å be, hoppet ut av bilen og smøg meg innpå 50m. Fikk en av kultingene fri og det ble knall og fall forfulgt av et hyl som bare griser kan !

Ble så fraktet ut i et tårn og satt hele natta uten å se noe, bortsett fra en flott rådyrsbukk, garantert gullbukk. Denne ga meg egentlig info om horfor det ikke kom gris. Det var fullmåne og tårnet jeg satt i var helt åpent. Det var så lyst at jeg kunne hatt med meg lesestoff. Rådyret så meg og satte avgårde for full musikk! Det var flere rådyr som brølte i området, noe som tyder på at de hører moe som tasser i skogen. Ga opp i 6 tida og hadde det ike vært for Jervensekken hadde jeg ikke klart å sitte lenge. Temperaturen lå på + 2 gjennom natta. Jervensekken er helt konge ! Har den lange hunter med for. De veier litt og tar litt plass i sekken, men for postering dropper jeg helle kaffe og mat, Sekken blir ALLTID med !

Neste kveld var det ut igjen på ny post, denne gang i et ganske tett tårn. Hørte litt snøfting ved 01 tiden og tente kikkerten og løfta rifle i posisjon og ganske riktig inn skogen sto det 2 fine matgriser på 75 meters hold. Jeg så dyra så klart at jeg la korset i nakken på den ene og skuddet satt der det skulle. Finfin gylte på 50 kg. Jeg var kjenpehappy, verten syntes ikke at jeg hadde vært spesielt heldig, han mente at minst en gris pr vak var normalen !!

Uansett så kommer jeg til å reise tilbake til dette stedet. Finfin jakt med masse gris, det kosta litt, men det gør som regel kvalitet. Boforholdene var enkle, men helt ok. Utedass og oke innlagt vann, men så lenge jeg har tak over hodet, ei Ok seng og mulighet for å koke mat er jeg happy. Enten så er man på jakt og da er det ikke så nøye. Eller så drar man på SPA?????

Hvis noen ønsker kont med verten så er det bare å sende meg en PM. iflg verten så skytes rundt 100 dyr hos han årlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...