Jump to content

Dobbeltskudd i o/u - årsaker?


ko-stens

Recommended Posts

Opplever i blant dobbeltskudd med hagla mi. Det er en Yildiz lettvekter i 12/70. Det er ikke noe fast mønster i det, men det hender noen ganger i året. Hvert 50. skudd i snitt kanskje.

 

Hva kan årsaker til dette være? Vanskelig å levere den inn og si sånn i grunn. Da burde det kanskje skje litt oftere. Ikke lett å finne feil når det oppstår bare noen få ganger. Skjer garantert ikke om andre prøver den...

 

Har en egen liten teori på det. Har til nå i duejakta kun skutt med Vismuth (rypeskudd). Disse er ikke så hardt ladet og har gått finfint.

 

Av og til fyrer jeg av et skudd om det er helt stille, så duene skremmes opp i lufta for deretter forhåpentligvis se og finne lokkeduene mine interessante. I dag fant jeg noen eldre stålskudd (Gyttorp nr 5). Puttet så klart det i hagla da jeg skulle drepe en buske. Disse er mye hardere ladet for økt hastighet og dermed inntrengningsevne. Vismuthen og stålpatronen har omtrent samme vekt på innholdet. Det var da jeg trakk av det skjedde. Skudd to kom umiddelbart etter skudd nr en, så det hørtes nesten ut som ett skudd. Min teori er derfor at rekylen som kom etter stålskuddet også fyrte av skudd nr to.

 

Er jeg helt på jordet? Er det hagla? Er jo ikke akkurat noen Purdey, men den fungerer jo fint normalt. Demonterte for øvrig hele greia i et oppussingsforsøk av kolbe og forskjefte i vinter og smurte opp alle detaljer i avtrekkermekanismen, så tviler på at det er noe galt der nå.

 

Holdt for øvrig hagla bare i en hånd da jeg fyrte av, så rekylen stoppet ikke akkurat med en gang, som feks mot skulder. Har hatt akkurat maken dobbeltskudd før. Ganske kraftig rekyl når to skudd går av slik i grunn...

 

Andre teorier? Bør jeg uansett levere inn hagla der jeg kjøpte den? Er tre år gammel, så det er vel garanti enda (bare jeg finner igjen kvitteringen - helst).

 

Rart slik skal skje rett før jakta begynner hver gang, slik at en blir i tvil om man må levere inn den eller ikke...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så lenge du har kontroll på fingrene (enkel/dobbel avtrekker?) vil jeg tro det er for dårlig inngrep på en av hamrene. Spiller det noen rolle hvilket løp som avfyres først?

 

Uansett, dette er en jobb for børsemaker. 3 år skal være godt innenfor reklamasjonsretten.

Link to comment
Share on other sites

Opplever i blant dobbeltskudd med hagla mi. Det er en Yildiz lettvekter i 12/70. Det er ikke noe fast mønster i det, men det hender noen ganger i året. Hvert 50. skudd i snitt kanskje.

 

 

Det er ihvertfall et mønster her på forumet når dette med dobbelskudd dukker opp; børsene er så godt som alltid tyrkiske.

Link to comment
Share on other sites

Er èn avtrekker på denne. Fyrer alltid av underste løp først, i og med at jeg har det mest åpne løpet der. Bruker kun øverste når jeg prøver på fortrinnsvis sittende fugl på lengre hold. Har ikke hatt dobbeltskudd da.

 

Får kontakte butikken og høre hva de sier og hvor lenge hagla kan bli borte. Er da søren meg ikke lenge til jakta begynner, og å stå hagleløs og rope pang i skogen feller ganske lite fugl har jeg hørt rykter om.. Slike ting skulle helst ha skjedd i mai eller noe... Hadde for øvrig hagla inne til å se over samme problemet nesten med en gang jeg kjøpte den i mai 2005, så problemet har den hatt siden den var ny. Men siden det kun har skjedd kanskje ti ganger totalt på de tre årene har jeg ikke gjort noe med det, særlig siden det skjer under jakta! Kanskje jeg kan prøve å få låne ei hagle mens den er borte. Er hos Børselars på Eidsvoll det her, og de har gitt meg god service hele veien. Kanskje kanskje...

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall et mønster her på forumet når dette med dobbelskudd dukker opp; børsene er så godt som alltid tyrkiske.

 

Og når jeg tenker meg om, kunne jeg kanskje søkt på dette emnet, for jeg har da vært borti slik tråd før... :oops:

 

Og det med tyrkiske hagler mener jeg og å huske. Blir nok italiensk (Beretta) eller tysk (Merkel) neste gang... Lommebok og eh... frua får avgjøre hva det blir...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...