Jump to content

Medlemstall Norsk Våpeneierforbund


Ken Tucky

Recommended Posts

Fikk med meg et medlemsblad fra NV her om dagen, det første på en god stund. Når jeg leser bladet og ser hva som skrives får jeg inntrykk av at de representerer nesten alle landets våpeneiere. Men det fremgår ikke hvor mange medlemmer de har. Er det noen som vet hvor mange betalende medlemmer NV har?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle tippe, så ville jeg satset pengene mine på at det var lavere enn NOJS, som igjen er færre enn hva du kan stappe inn i en middels stor pub.

 

Men faktiske data må vel være mulige å grave opp? Eller kjører de paranoia-stilen hvor slikt oppfattes som sensitiv informasjon?

Link to comment
Share on other sites

Det er svært enkelt; hvem vet hva NOJS står for og hva de gjør og vil oppnå ?

Det er ikke akkurat åpent og fremme i dagen, og det virker som om man må melde seg inn før man får fakta på bordet.

Medlemmer av NOJS er sikkert ikke enige med meg, men det gjør ikke så mye.

Dette har forøvrig vært diskutert i en rekke tråder her inne tidligere, så vi trenger neppe å lage enda en tråd om det.

Link to comment
Share on other sites

...og til forskjell fra NOJS får man vite hva de står for og hva de gjør...

Enig. Nå har jeg ikke hørt mye fra NV den siste tiden (men så følger jeg heller ikke så voldsomt nøye med), men NOJS har et problem med synligheten. Joda, jeg vet at det er medlemsstyrt og alt det der, men jeg tror likevel det mangler en ledelse med klare meninger og evne og vilje til å kommunisere den utad. Folk flest trenger noen å følge...

Dette er ikke ment som surmaga oppgulp, jeg har alltid trodd på tanken bak NOJS. Og jeg forstår at det å bygge en slik organisasjon er en krevende jobb, derfor er det også viktig å gi de litt feedback på det de gjør.

Link to comment
Share on other sites

Beklager mer surmaga oppgulp og off topic, men NOJS standen på villmarksmessa viste vel litt av problemet det slites med. Det var en kaffe- og skitpratklubb for de som allerede kjenner hverandre istedenfor at det stod "selgere" med en klar agenda for å verve.

 

Bannere med kjernesaker og engasjerte "innkastere" burde være et minimum om man skal svi av folks medlemsavgift på å kjøpe seg plass.

Link to comment
Share on other sites

Beklager mer surmaga oppgulp og off topic, men NOJS standen på villmarksmessa viste vel litt av problemet det slites med. Det var en kaffe- og skitpratklubb for de som allerede kjenner hverandre istedenfor at det stod "selgere" med en klar agenda for å verve.

 

Bannere med kjernesaker og engasjerte "innkastere" burde være et minimum om man skal svi av folks medlemsavgift på å kjøpe seg plass.

 

 

Rekruttering er en ting det har blitt jobbet spesielt mye med den siste tiden, særlig facebooksiden har fått et kjempeløft, men også mer "effektiv" stand på messer er "work in progress"

F.eks akkurat det du nevner med banner med kjernesaker f.eks

Link to comment
Share on other sites

Ja, denne tråden sporet jo fint av til å handle om NOJS i stedet for NV. Ser i alle fall ikke ut som om det er noen som vet hvor stort forbundet som mener å representere oss alle er. Bekrefter vel at dette er en forening for spesielt interesserte. Siden NOJS allerede er hentet frem i tråden: hvor mange medlemmer har NOJS?

Link to comment
Share on other sites

Er vanskelig å diskutere NV i stua til NOJS uten at NOJS selv blir et tema :oops: Jeg har et inntrykk av at NV er på vei nedover etter det første rushet, det ser man vel også på aktiviteten deres utad som er laber sammenliknet med de første årene. De har sikkert en del trofaste medlemmer, men jeg ser ikke noe helhjertet forsøk på å fange nye medlemmer eller holde på de eksisterende. Og da kan det bare gå én vei...

Link to comment
Share on other sites

Men jeg ble ikke forundret. Dette lavmålet gjenspeiler seg i mange av hans innlegg her på forumet. Hassel kan enkelt sjekke hvis han gidder.

NV har (fortsatt) mer enn 10 ganger så mange medlemmer som nojs. Jeg pratet akkurat med Are i Norsk Våpeneierforbund og han kunne bekrefte at vi er omtrent 3000 medlemmer i NV.

NV bruker forøvrig pengene de får inn til å hjelpe sine medlemmer.

Les gjerne litt om den flotte innsatsen de har gjort på: http://www.nv.no/

Dette får de til med en medlemsavgift på kr 150,- :D SMART BRUK AV PENGER!

Link to comment
Share on other sites

Ike usansynlig at NV er større en NOJS. Men jeg tror også NV oppererer med medlmestall som er basert på AUF regningsprosedyre fra midten av 90 tallet...

 

 

Litt som når NOJS bruker antall registrerte brukere på kammeret.no når de presenterer seg...

 

Norsk organisasjon for jegere og skyttere, NOJS er interesseorganisasjon som har som mål å fremme Norske jegere og skytteres interesser. Organisasjonen drifter et nettbasert diskusjonsforum der ulike grupper med interesse innen jakt, sportskyting og våpenhistorie kan møtes. Kammeret.no er et, etter norske forhold, meget stort diskusjonsforum med over 21000 registrerte brukere, og flere tusen treff pr. dag fra både registrerte medlemmer og en stor gruppe uregistrerte lesere. NOJS er høringsinstans for Det Kongelige Justis- og Politidepartement og skal på generell basis arbeide for et inkluderende levende skyttermiljø og bevaring av sunne norske jakt- og skyttertradisjoner.
Link to comment
Share on other sites

Det var mer et eksempel på at det er fort gjort å fremstå som større enn en egentlig er og at det ikke er enestående for NV som Hassel prøvde å få det til...

 

At kammeret har 21000 registrerte brukere betyr ikke på noe vis at NOJS har 21000 personer i ryggen :wink: De burde ha såpass med medlemmer; men det en egentlig ser både med NV og NOJS er at "våpenpolitikk" er norske jegere og skyttere veldig fjernt.

 

Når det er sagt så er NOJS sin valgspørrerunde til partiene et kejmpefint tiltak-applaus osv :!:

 

Og ja, jeg bruker altfor mye tid her inne :?

Link to comment
Share on other sites

Vel, norske våpeneiere burde ta ett større ansvar og interesse for "politikken" rundt våpen og skyttersport, for sin egen del. Kun ved å hevde sin stemme, får man muligheten til å bli hørt. Og når man ser hvor mange våpeneiere det er i landet, uavhengig av skyteform eller bruksområde for disse våpnene, burde det være muligheter for å utvide medlemsmassen for en organisasjon som innebefatter alle våpeneiere. :)

 

Men du har ett poeng, og ting tar tid. Vi satser på en oppvåkning i tillegg til arbeidet styret i NOJS og moderatorene gjør for drifta av kammeret:)

Link to comment
Share on other sites

@erlen meyer . Du har rett, det var over streken.

Men jeg har også opplevd representanter fra NV som har snakket om 12-13 tusen medlemmer. Og har reagert på profileringen som om de representerer norske jegere og skyttere, noe de ikke gjør. (Henviser f.eks til Hr. G. Reiens debatt innlegg om våpen tilselvforsvar dagbladet (?) under 22/7 debatten)

Jeg var forøvrig m,ed på stiftelsen av NV, sånn til opplysning.

 

Men det betyr allikevel at NV faktist, til tross for sine utfordringer, er ca 10 ganger så store en NOJS (desverre... :? )

Link to comment
Share on other sites

Men det betyr allikevel at NV faktist, til tross for sine utfordringer, er ca 10 ganger så store en NOJS (desverre... :? )

Og med et medlemstall som er på veg opp fordi vi har så mange overtramp fra landets våpenkontorer med POD på toppen.

:D HELDIGVIS bruker NV kontingenten til å ansette advokat(er) som jobber for medlemmene sine!

Med flere medlemmer i ryggen blir det mer penger til å betale for flere (unødvendige!) saker!

Link to comment
Share on other sites

Tja...

en organisasjon som oppfordrer til bevæpning for selvforsvar?

http://www.dagbladet.no/2012/09/05/kultur/debatt/debattinnlegg/vapen/vapenlovgivning/23261057/

Tanken er helt klart interessant å diskutere, men å gå ut med dette, på tross av enighet blant organisasjonen at man skulle uttale seg samlet i saken, er neppe den klokeste avgjørelsen de har gjort, men dessverre ikke helt unik i NV sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Det var mer et eksempel på at det er fort gjort å fremstå som større enn en egentlig er og at det ikke er enestående for NV som Hassel prøvde å få det til...

 

At kammeret har 21000 registrerte brukere betyr ikke på noe vis at NOJS har 21000 personer i ryggen :wink:

 

Det er helt riktig, og det står jo ingenting som tilsier at NOJS prøver å få dette til å fremstå som medlemstall heller, men det er en indikasjon på nedslagsfeltet til meningsundersøkelsen, da brukerene av forumet kommer til å lese dette uansett medlemskap eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det koker ned til at NOJS har ett betydelig nedslagsfelt for det organisasjonen publiserer på Kammeret, og det er ikke å kimse av.

 

NV sitt nedslagsfelt er betydelig mer begrenset (Bortsett fra når vi diskuterer de her inne :wink: ).

 

NV gjør mye bra for sine medlemmer, dessverre er de også en smule i utakt med virkeligheten. Ikke minst på punktet annen bruk og oppbevaring av våpen enn det som i dag er lovlig (Les fronting av castle doktrinen o.l.).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...