Jump to content

Flytende metall fra Wurth som beddemasse?


Almo

Recommended Posts

I utgangspunktet vil jeg tro at alle epoxy-baserte greier er gode kandidater, men du vil ha lang arbeidstid og herdetid for å kunne jobbe i ro og mak. En god beddemasse må kunne håndtere små negative vinkler, og det fordrer en litt elastisk konsistens i halvherdet tilstand. I teorien vil en rask epoxy klare det samme, men vinduet mellom for myk og for hard blir fort liten.

 

Loctites Hysol-serie er vel et populært vlag blant kjennere.

Link to comment
Share on other sites

De siste 5-6 årene har jeg kun brukt Loctite Hysol 3471 og brukt kiwi neutral skovoks som slippmiddel.

Dette gir et resultat som er flere lysår fremfor de beddemassene som selges i våpenforetninger.

Litt lang herdetid, men suveren tilpassing.

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte et slikt "score high" kit fra midway;

 

Det de framholder i beskrivelsen som skal gjøre denne bedre enn andre masser er at den ikke krymper i hele tatt. Men vil da tro at også andre produkter har kontroll på krymping...?

 

Score-High Pro-Bed 2000 16 oz Glass Bedding Kit Brown

 

The unique characteristics of Pro-Bed 2000 make it easy to produce a finished product that you can be proud of. The highest quality components give the cured epoxy greater compressive strength, while completely eliminating shrinkage, and the cured epoxy can be easily carved, ground or machined without softening or chipping. Pro-Bed 2000 attains full cure in approximately 16 hours, but remains workable for 60 to 90 minutes depending on room temperature. These kits include a generous amount of mold release agent for the easiest possible bedding.

 

Technical Information

 

Features:

Reaches full cure in 16 hours

Allows approximately 60-90 minutes of work time

Can be carved, ground or machined once cured

Includes resin, curing agent, coloring agent, brush, wood applicators

Kit contains 8oz of part 1 & part 2 of the glass bedding compound, for a total of 16oz of bedding compound when mixed properly

Link to comment
Share on other sites

At produsenten hevder noe betyr ikke at produktet holder hva de lover eller at konkurrentene er noe dårligere. Dessuten er bedding et såpass snevert bruksområde at det er lite trolig at noen utvikler materialer spesifikt for det. Det er nok heller snakk om å finne et eksisterende produkt som man pakker om for fortjeneste, og da kan en like godt lete på samme sted som de gjør. Store produsenter som Loctite kan epoxy, det er lite trolig at en finner bedre materialer andre steder. Men en må lese litt mer om produktene for å finne det mest egnede, det som selges som beddemasse er i det minste et sikkert kjøp. Og med mindre en skal bedde mye og ofte er ikke prisen så veldig viktig.

Link to comment
Share on other sites

Epoxy krymper ikke nok til at det er verdt å tenke på ved en såpass liten jobb som en beddejobb. XXXester baserte lim krymper en del mer enn epoxy men hvem gidder vel stå i styrengass og gjøre bedding.

 

The lower shrinkage of the epoxy is related to the low overall crosslink density. Most

epoxies have only a few crosslink sites per molecule — typically 2 to 4. Polyesters, on the other

hand, can have many carbon-carbon double bonds per molecule and, therefore, higher

crosslinking. This higher crosslinking in polyesters draws the molecules together and causes

shrinkage.

 

Å blande inn et fyllstoff som f.eks. collodial silica for å få bedre viskositet mens man jobber vil ytterligere stabilisere epoxyen ved herding. Bruk av collodial silica gir også større styrke på den ferdige beddejobben.

 

Er stokken laget av et oljeholdig trevirke kan epoxy og XXXester være uegnet, og man bør titte på aerolite eller resorcinol lim istedenfor. Epoxy får ikke kjemisk eller god mekanisk binding til overflaten hvis det er olje der.

Er stokken laget av GRP er overflatebehandling som pussing og rengjøring nødvendig før man benytter en standard epoxy med fyllstoff.

Er stokken laget av resirkulert tyggegummi (Remington 700 SDS, som jeg har) er et lim som G/Flex mitt valg.

 

Et greit slippmiddel er bilvoks. Legg på 3-5 lag med voks på arbeidsemnet så ikke kassa blir limt fast til stokken.

 

Choose your poison :)

Link to comment
Share on other sites

At produsenten hevder noe betyr ikke at produktet holder hva de lover eller at konkurrentene er noe dårligere.

 

hehe, tar enhver slik egenreklame med en klype salt. Da er andres erfaringer en bedre pekepinn på hva man kan forvente. Iallefall så lenge det ikke kommer alt for mange motstridende meninger :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ps: Så at infoen fra leverandør var "full cure in 16 hours"..

 

Legg til en 4-5 dager til ved romtemperatur før du begynner å slipe og pusse nok til at det produseres støv. God praksis det, samt å unngå å puste inn pussestøv og spesielt støv med epoxy da krysslinkingen på molekylnivå betinger mer nøyaktig oppmåling av base og herder enn de fleste greier å få til.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Loctite 3471 Hysol skal være lett å få tak i. Men jeg har ikke funnet det. Dog var det en forhandler som kunne bestille det til meg, men ble over 1000,- for et kit, stemmer den prisen? Noen som kan gi eksempler på butikker som selger dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Hysol i flere beddinger og syns den er fin og jobbe med . Har blandet den med glassfiber og noen med alu.spon for og kanskje gjøre de sollidere men er nå egentlig nå usikker om det er noe vits . Har i senere tid ikke greid og skaffe disse blandetilleggene heller . Jeg kjøper Hysol her for ca. 500 pr. sett .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Hysol i flere beddinger og syns den er fin og jobbe med . Har blandet den med glassfiber og noen med alu.spon for og kanskje gjøre de sollidere men er nå egentlig nå usikker om det er noe vits . Har i senere tid ikke greid og skaffe disse blandetilleggene heller . Jeg kjøper Hysol her for ca. 500 pr. sett .

 

Av en rimelig anerkjent børsemaker fikk jeg tipset å bruke finklippt rockwool som "armering" i epoxyen når en bedder.

Link to comment
Share on other sites

Vel, selv anerkjente folk kan ta feil :wink:

 

Jeg sier ikke at han tar feil, jeg lurer bare på grunnlaget. Alle håndtverk innebærer muligheten for personlige sannheter som ikke alltid stemmer for andre, noen ganger er det ren overtro, andre ganger er det teknikken og personlige preferanser som avgjør hva som gir best resultat. At glassfiber vil kunne øke styrke tror jeg gjerne på, men jeg ser også for meg at det kan være vanskelig å blande inn så fine fiber homogent uten å bryte de ned for mye (antagelse, ikke noe jeg har prøvd). Og hvor mye er passe? Kan det introdusere luft? Det er en del spørsmål en bør stille, kanskje han har en teknikk som er god men ikke åpenbar for alle andre?

 

Det tryggeste er vel å holde seg til et kommersielt produkt om en ikke har fagkunnskap eller interesse av å forske for mye. Om en går for dedikerte beddemasser med godt rykte eller et industrielt produkt laget for sammenliknbar bruk er nok ikke så viktig for de mest ekstreme tilfellene.

 

Men for all del, med så mange fagfolk her inne er jeg sikker på at vi har en ekspert på dette feltet også. Jeg er helt sikkert ikke den eneste som kunne ha lyst til å lære mer om dette. Min erfaring er at en ikke alltid trenger å ha svar på alt så lenge en vet hva andre kan svare på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper Hysol her for ca. 500 pr. sett .

Hvor kjøper du Hysol til 500,- pr sett? Det er nemlig gooodt under halv pris i forhold til hva jeg må gi...

Når det gjelder å blande inn glass osv i hysol, tror jeg dét bare er å forkludre arbeidet. Som Meyer lurer på over her, vil det ta med luft i beddemassen, og vil vanskelig gi perfekt overflate (bobler), og det blir mere klin å fordele massen. Hysolen er mer en sterk nok til å bære det den skal og man kan jo la en pølse tørke på blandeplaten og knekke den etter herding. Er det fordi epoxyen blir "seigere" å jobbe med, er det heller bedre å kjøle den ned for å få opp viskositeten.

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten umulig å blande inn glass eller annet i Hysol, den har nærmest perfekt konsistens når den blandes etter bruksanvisningen. For de fleste hobbysett for bedding følger det med fyllstoff i form av glasspulver/fibre. De er beregnet for å tilsette slik at massen skal bli seigere, det virker dårlig, før massen har herdet er epoksyen rent bort fra glasset.

Når det gjelder bruk av isolasjon som Glava og Rockwool tror jeg det er en dårlig ide. Disse produktene er tilsatt en overflatbehandling som skal hindre sammensynking. Det gjør at epoksyen ikke fester til selve glasset.

Skal du tilsette glass så få fatt i glassull beregnet til laboratoriebruk, det er absolutt rent glass der beddemassen fester til glasset. Den kan du klippe opp til småbiter og den lar seg blande inn i de fleste produkter uten at det blir for mye luft innblandet.

Men hvorfor gjøre det når hysol er mye enklere og bedre.

Link to comment
Share on other sites

:roll:

Ikke ta den tonen. Du gjengir et triks fra en ukjent person som i følge deg er anerkjent, for alt vi vet betyr det at du og to andre sverger til fyren mens andre fagfolk bare himler av arbeidet hans (litt på spissen selvfølgelig). Jeg har ikke noe problem med å kjøpe at det kan gi bedre resultat hvis utgangspunktet er en ren epoxy (at dette skulle være tiltenkt allerede forsterket epoxy regner jeg som usannsynlig), innvendingene Per og jeg kom med var vel helst at beskrivelsen er for vag til å være spesielt nyttig og at det er mulig å gjøre ting verre om en ikke forstår hva en driver med.

 

Nå skal ikke jeg rakke ned på erfaringen fagfolk besitter, det finnes tusenvis av smarte triks der ute fra folk med mye mer kunnskap og erfaring enn jeg besitter. Men gjenfortellinger av triks fra anonyme "eksperter" er like ofte en kilde til myter og vranglære som opphøyes til store sannheter av folk som ikke har kompetanse til å skille skitt fra kanel. Ta feks dette evindelige gnålet om å krone løp med messingskrue og slipepasta, jeg aner ikke hvor mange som aldri har kronet et løp som har gjenfortalt det opp gjennom årene. Snakker man ned noen som har gjort det noen ganger får man som regel et helt annet svar...

 

Om du derimot har fulgt oppskriften og selv har erfart at resultatet blir bedre så er jeg mer enn villig til å lytte. Erfaring er erfaring, det er ukritisk gjenfortelling av andres erfaring jeg er mest skeptisk til.

Link to comment
Share on other sites

Du er og blir en underlig skrue du...

 

Jeg bruker Super-Epoxy fra Biltema, 69,90 for samme volum epoxy som en får når en kjøper Acraglas; mauseren i 35Whelen ble beddet med dette for ihvertfall 10 år og 2500 skudd siden; det holder enda. Samme med CZ-en i 458 lott; beddet med Biltema-epoxy og det holder (+/-500skudd så langt)

 

Men om du leser engang til så ser du at jeg ikke nevner noe annet enn rockwool og epoxy; jeg burde da ha presisert at det er West system av noen sort han bruker.

 

Poenget er igrunnen at bedding ikke er rakettforskning og svart magi.....

Link to comment
Share on other sites

Da er det nok gjort en feil hos meg. Betalte 978,- hos Hatec Hamar:twisted:

Det som er genialt med hysol, er at man har goood tid. Så om man har blandet for lite, rekker man fint å slenge i veien en bolle til;-)

Ad epoxy fra biltema. Man bruker vel hva man ønsker? Men den blir ikke på langt nær like glasshard som Hysol.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har eit spørsmål til dei erfarne her:

 

Er det fornuftig å skilja låskasse og stokk før herdetida er heilt over for lettare å kunna renovera kantar osv. på beddemassen?

I såfall, når ( konsistens / tid ) kan ein ta sjansen på å gjera dette?

 

Eller er det betre å venta til massen er gjennomherda?

Link to comment
Share on other sites

Jeg løsnet det når jeg kjente at massen som tøt opp var hard. Tenkte den herdet raskere enn den nedi stokken, så ville at den skulle være ganske hard før jeg demonterte.

 

Da kunne jeg grovfjerne med en skalpell, og det gav veldig fine rette kanter.

 

Om dette er "rette" måten å gjøre det på, vet jeg ikke. :)

Link to comment
Share on other sites

Om du bruker Acraglass som beddemasse og bestiller dette som et kitt, følger det med en pose med noe som ser ut som glassfiber. Denne bør kastes da blandingen har en tendens til å bli svært sprø. I stedet for denne skjærer du opp fine strimler som kutter i terninger 7x7 mm ca, av vanlig glava som du blander i. Har beddet endel rifler med denne blandingen og har ikke hatt problemer med den.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er igrunnen at bedding ikke er rakettforskning og svart magi.....

 

DET er et godt poeng! Selv bruker jeg den epoxyen jeg måtte ha liggende (vanligvis noe billig greier fra Coop). Trenger jeg en filler så finklipper jeg litt glassfiberduk jeg har liggende og blander inn denne. Slippmiddel er vanlig sort Kiwi skokrem (har prøvd "støvelfett" av en eller annen type - ikke lurt...).

 

Litt OT men jeg har også registrert at noen er overdrevent opptatt av viktigheten med presisjonen ved oppborring av stokk under søylebedding. Dette er HELT uvesentlig da man jo planlegger å bedde (såfremt hullet er stort nok da, man vil jo ikke at stokken skal være i direkte kontakt med hylsa man bruker når man søylebedder). Frihåndsboring er mer enn godt nok!

Link to comment
Share on other sites

Rakettforskning er det neppe. Men et særdeles godt poeng er det å bruke epoxy som ikke er for myk eller hard/ sprø. Da sitter man igjen med valget mellom god/ dårlig epoxy.

Presisjon er vel kun et ønske om at man ønsker å gjøre en perfekt jobb...selv om den kanskje ikke er synlig til slutt ;)

Jeg personlig synes det er mere tilfredsstillende om jeg vet at jobben er perfekt også under lakken.

Link to comment
Share on other sites

Sammenlignet med de beddejobbene jeg har sett gjort av børsemaker så gjør jeg det bedre. Dette skyldes i hovedsak at jeg har anledning til å bruke lenger tid enn børsemakeren. Til en kost av 800kr (er det ikke det bedding koster) materialer inkludert burde børesmakeren ikke bruke stort mer en 30min på en beddjobb. Jeg pleier å først sette inn og bedde søylene som jeg lager og tilpasser selv. Dagen etter tar jeg resten av kassa. Tredje dagen renskjærer jeg og fyller evntuelle porer. Sprøheten på epoxyen er et godt poeng men dette kan man til en viss grad kontrollere selv ut fra hvor mye herder man bruker. Tommelfingerregelen er at hurtigherdende epoxy er sprøere enn sentherdende. Herdetemp er også verdt å huske på.

 

I mitt hode er det ren idioti å bruke epoxy til 500kr. Har forøvrig også prøvd acraglass en gang men syntes at det var knotete å jobbe med.

Link to comment
Share on other sites

Nja... 500,- kan kanskje virke drøyt om man skal bedde én rifle. Men nå holder de to boksene til minst ti jobber...og da kan du sløse greit også.

Hva du bedder med, bryr jeg meg egentlig ikke noe om. Men å nærmest anbefale dårlig kvalitet blir litt dumt. I alle fall om man er ute etter kvalitet. Og uansett hvor pent jobben er gjort, er det fortsatt egenskapene til beddemassen som teller. Men jeg spanderer heller 50,- på rifla mi og vet at egenskapene på massen er god, fremfor å spare 45,- på å bruke noe jeg ikke stoler på.

Link to comment
Share on other sites

Hva du bedder med, bryr jeg meg egentlig ikke noe om. Men å nærmest anbefale dårlig kvalitet blir litt dumt.

 

Nå har jeg vel ikke anbefalt dårlig kvalitet har jeg?

 

Det jeg skrev var at det er ren idioti å kjøpe epoxy til 500kr. Akkurat nå har jeg epoxy fra Casco som jo er en relativt anerkjent produsent. Er forøvrig enig i at hvis man klarer å få prisen pr rifle ned i 50kr så er dette en god pris alt i alt. Problemet for de fleste er nok dessverre at de aldri kommer til å bedde 10 rifler i løpet av livet.

 

Sjekket forøvrig opp egenskapene til Hysol 3471. Med en skjærfasthet på 20 N/mm2 og en trykkfasthet på 70 N/mm2 er den utvilsomt tøffere enn de aller fleste stokker (selv om skjærfasten er sånn midt på treet til epoxy å være). For ordentlige beddepetimetere ville jeg tro at dette var like ille, om ikke værre, enn at beddemassen hadde "dårligere" egenskaper enn stokken. For jevnt rekylopptak er det jo utvilsomt en fordel at systemet er så homogent som mulig.

 

En annen mulig problemstilling er jo også at man risikerer separasjon ved gjentatt hard belastning når beddemassen er betydelig hardere enn stokken. Bare for å flisespikke litt altså;)

 

Uansett, hvis man ikke har verdens minste rekylklakk på rifla så er det dumt å betale ekstra bare for å få en epoxy med ekstra høy trykkfasthet da man er så langt inne på det sikre området allerede. Med en rekylklakk på 15x20mm tåler hysol 3471 en last på 21000N. Det er en del det, skulle ikke forundre meg om det er en del rekylklakker som tåler mindre.

 

Du søylebedder selvfølgelig riflene dine?

Link to comment
Share on other sites

Vel, tilfører man like stort volum beddemasse som volumet til en alublokk så er jeg ikke sikker ettersom kreftene blir fordelt over en relativt stor flate men den gjennomsnittlige beddejobben vil jo overføre kreftene via en mindre flate så da kan en jo lett se for seg en skjevfordeling i rekylopptaket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Hysol, selv om det koster litt, (og Kiwi neutral som slippmiddel).

Årsaken er at det gir meget godt resultat - første gangen.

Alt annet jeg har prøvd er mer arbeid, renner og drypper, og oftest blir det luftlommer som må støpes i etterpå.

Hysol har en konsistens som gjør at det er lett å arbeide samtidig med at den er mer enn sterk nok.

Link to comment
Share on other sites

Sikker? Den økte fastheten vil også forsterke stokken, dette kan vel være verdt mer? Er ikke det tanken bak beddeblokker i alu?

 

Har tenkt litt på dette og er temmelig sikker. Konkluderer med at grunnen til at beddeblokker i alu blir ansett som "best" er nettopp det at dette er det mest homogene rekylopptaket. 2 grunner til at jeg konkluderer med dette. 1) Aluminium har en trykkfastet som ligger 3 - 4 ganger over Hysol 3471. 2) Alu beddeblokkene har et langt stort areal som kan overføre rekylen til stokken --> Stokken vil oppleve mindre kraft per mm2 med en alublokk enn hva den vil uten. Stokken for mao rekylen så jevnt fordelt at systemet kan ansees for å være "hel ved".

 

Uansett, dette er som sagt flisespikking og ingen andre enn "beddepetimetere" vil strengt tatt bry seg om hvorvidt jeg har rett eller ei. Aller minst jeg. Mitt mål var bare det å poengtere at når det gjelder beddemasse så er det ikke nødvendigvis noen direkte link mellom pris og kvalitet. Som Chiefen.v-2 skriver: Bedding er ikke rakettforskning og svart magi.

 

Jeg bruker Hysol, selv om det koster litt, (og Kiwi neutral som slippmiddel).

Årsaken er at det gir meget godt resultat - første gangen.

Alt annet jeg har prøvd er mer arbeid, renner og drypper, og oftest blir det luftlommer som må støpes i etterpå.

Hysol har en konsistens som gjør at det er lett å arbeide samtidig med at den er mer enn sterk nok.

 

Dette er godt poeng. Det er viktig at en er komfortabel med materialet en jobber med. Tviler ikke et sekund på at Hysol gode greier rett ut av boksen. Acraglas er jo også gode greier (selv om jeg syntes massen er litt for "seig") så bruk også gjerne dette. Selv blander jeg som sagt inn litt glassfiber (ved behov) og bruker en billig epoxy og jeg er helt sikker på at i forhold til kvalitetsspørsmålet så er dette hel på høyde med alle andre beddemasser.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt på dette og er temmelig sikker.

 

Jeg motsier ikke deg på at homogent materiale er en fordel, i det minste fordelt over nok masse/areal til at det ikke er merkbart lenger. Men det er bare én del av saken. Jevnt stabilt underlag er den andre siden, og jeg tror det er viktigere. Jo mindre kontaktareal jo større blir spenningene i materialet, og det gir mer deformasjon. Så innen treverket har komprimert seg nok til at jevnhet blir et problem så har man allerede fått alt for mye bevegelse og ujevnt opptak.

 

Og tre er i tillegg notorisk uhomogent uansett, så alt i alt tror jeg ikke jevnheten i materialet er noe hinder før alt annet er på plass. DA er vi imidlertid enige igjen.

Link to comment
Share on other sites

Acraglas er jo også gode greier (selv om jeg syntes massen er litt for "seig") så bruk også gjerne dette. Selv blander jeg som sagt inn litt glassfiber (ved behov) og bruker en billig epoxy og jeg er helt sikker på at i forhold til kvalitetsspørsmålet så er dette hel på høyde med alle andre beddemasser

Jeg drev med det samme for mange år siden, brukte glassvatt til laboratoriebruk. Problemet med både Acraglas og epoxy var at når det ble press på massen dryppet og rant epoxy overalt inne i stokken. Den største fordelen med Hysol er at massen ikke renner, den er så fast at den forblir i den formen den presses inn i, og dette gir et helt overlegent resultat på beddingen. I forhold til Acraglas er det en helt annen verden med hensyn til brukervennlighet.

Link to comment
Share on other sites

Her var det litt forskjellig info :winke1:

Jeg er også av dem som bedder selv. Ikke fordi jeg ikke har råd til å betale børsemakeren en tusing eller deromkring, men fordi det er en utfordring i det, og en tilfredstillelse i mestring.

 

Da jeg gikk igang med mine egne prosjekter, måtte jeg lese meg opp på bedding og beddematerialer. På nettet var det mye bra, og på Sluttstykket lå det ute en del verdifulle tråder. Det jeg lærte av det var at det sannsynligvis ikke er rakettforskning, men ikke langt unna! Det var avansert fysikk og kjemi, jeg lærte mer om styrke, ekspansjon og temperaturfølsomhet i stål, aluminium, glass, karbonfiber, akryl og epoxyharpiks enn jeg strengt tatt har bruk for. I tillegg fikk jeg masser av vitnesbyrd fra noen som hadde prøvd noe som fungerte, og som sverget at det var oppskriften til ære og berømmelse, og evig liv :roll: De mente de hadde funnet det spesielle lille tillegget som løftet inn den svarte magien! :D

Det var glassfiber fra båten, Biltema, Glava, Rockwool, og noen fra Brownells eller Midway. Det var aluminiumspulver fra gamle skistaver, kasseroller, eller leverandøren til ABB. Det var noen som sverget til Akryl, andre til epoxy, og noen som sa at jeg ikke måtte finne på å bruke annet enn Acraglass, "på fløan sjy å stigan mån"...... :D

 

Litt som skismøring, det er jo aktuelt nå om dagen :winke1:

 

Jeg har brukt akryl, som gulvbelegg.

Jeg har benyttet epoxy som fix på mur og stål.

Jeg har benyttet epoxy med metallspon / - pulver som tilslag til ulike reparasjoner på landbruksrelaterte maskiner og utstyr, og det funker brukbart som en midlertidig løsning. Litt vare for underlag og temperatur. Jeg har ikke prøvd Loctite sin, men den står på lista for framtidig testing :D

Jeg har benyttet epoxy med fiber til båt og bil, men har ikke gått til egenproduksjon fra mitt lager av produkter fra Glava eller Rockwool. Akkurat det tror jeg at jeg står over :D

 

Til bedding, har jeg prøvd Acraglass, med glassfiber. Ikke enkelt. Jeg prøvde Acragel med carbonfiber, enklere. Jeg prøvde Acragel med alupulver, og det har jeg brukt siden. Til bedding.

Ikke enkelt å få i lengre, men abefales. Acragel krymper ørlite mer enn Acraglass i følge produsenten, men det nøytraliseres helt sikkert av alupulveret!! :mrgreen:

 

Husk bare å gjøre det på stigende måne! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
På ‎25‎.‎08‎.‎2013 den 20.36, Per-S skrev:

Hysol inneholder metall i utgangspunktet, den fåes med stål eller aluminium, jeg husker ikke nummeret på stålvarianten. Dette er i utgangspunktet en industri reprasjonsmasse for metall.

Den med aluminium har nr 3475 ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...