Jump to content

Bli en bedre skytter


EirikB

Recommended Posts

Hei,

 

jeg, mann i min beste alder (33 er det vel) har nylig kjøpt meg en rifle og har ambisjoner om å komme igang med jakt. To turer på skytebanen tyder på at det jeg trodde var gamle kunster fra militærets dager ikke gjelder lenger desverre. Min ambisjon er å få til en til to runder på skytebanen i uka fremover, men jeg vil gjerne ha tips til andre ting jeg kan gjøre også, finnes det noen fornuftige "tøttreningsøvelser" som kan gjøre meg bedre?

 

Jeg har skutt på Ålerudmyra i Ås, men den banen stenger om ikke lenge, er det noen andre baner i Vinterbro/Ås traktene?

 

mvh

 

Eirik

Link to comment
Share on other sites

Har du klikkpatroner (eller våpen som tåler tørrklikking) kan du jo trene avtrekk, pust og slikt hjemme. Har du god plass rundt deg og litt igjen av feriepengene kan du jo og kjøpe deg en boltrifle i 22lr, evt. med lyddemper, lettere da å få skutt hjemme (forutsatt sikker bakgrunn og at ikke kommunale regler setter en stopper for det).

Link to comment
Share on other sites

Tørrtrening, tørrtrening, tørrtrening!

 

Jeg har god erfaring med å lage nedskalerte blinker og trene på dem.

F.eks er storviltprøven en sirkel på 30cm på 100m. La oss si du har anledning til å en avstand på 10m innendørs/utendørs til tørrtrening. 10m er en tidel av 100m, så blinken skal også være en tidel av den originale størrelsen. Altså en sirkel på (30/10) 3cm.

 

Dette har jeg gjort med DFS feltskiver og vinterstid kan jeg mellom stevner øve meg på å komme meg raskt ned i stilling, mille målet med retikkel for å finne avstand (målene kan også lages i "ukjente størrelser"), avtrekk, pust og skytestilling.

 

Hva du vil øve på (ligg, kne, sitt eller stå) må du bedømme selv, men jeg kan foreslå:

 

- 5 rolige skudd fra sittende posisjon, type storviltprøven.

- Utgangsstilling stående, spent og sikret gevær. Ned i knestående og avfyre "skudd" fra knestående. Simulerer at du smyger gjennom skogen og kommer over dyr men ennå er uoppdaget.

- Utgangsstilling stående, spent og sikret gevær. 1 skudd stående. Etter skuddet tilbake til utgangsstilling. Her kan du variere størrelsen på blinken til du føler deg komfortabel med 10 treff på 10 skudd. Da vet du også omtrentlig avstanden du er komfortabel med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for svar folkens, akkurat hjemme fra fjerde skyting og det går faktisk bedre, men jeg er betydelig mer stø på lanken i stua enn på banen, jeg tror det er kombinasjonen av litt skuddredd og veldig gira :) De to siste håper jeg går seg til med mer smell og trening. Nå skal det tørrtrenes til lørdag før jeg skal på banen igjen!

Link to comment
Share on other sites

God butikk å trene 2-3 serier sittende med albuene på kne, og 2-3 serier stående hver dag.

Fint å lære seg å lete etter nullpunktet før hver serie sånn at det etterhvert går automatikk i det. Med nullpunktet mener jeg at børsa naturlig peker på målet når kroppen slapper av.

Link to comment
Share on other sites

Hmm - lurer litt påmhva du mener med at banen snart stenger? Aas skytterlag har jegertrening hver tirsdag tom 24.9. Ås jff har trening hver lørdag hele høsten unntatt oktober - så det burde være gode treningsmuligheter ! :-) Ønsker du mer trening er du velkommen til å være med på innendørstrening med Sauer 202 Karl 22. 15m! Send pm om di vil ha mer info! Mvh rep. for styret i Aas skl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...