Jump to content

Lyddemping av .22 pistol


OlavM

Recommended Posts

Har en High Standard hvor det fulgte med et ekstra løp, vurderer å anskaffe en lyddemper til dette løpet, da jeg kan trene litt mer på en privat bane uten å forstyrre nabobebyggelse.

En standard lyddemper gjenget inn på enden av løpet vil ikke være ønskelig da balanse/tyngdepunkt blir helt forskjellig og treningsverdien blir minimal. Er det mulig å kappe pipen for eksempel med 3" og montere en kort lyddemper eller er det andre alternativer som er bedre? Vil gjerne beholde frontsikte selvfølgelig, kan det monteres på demperen?

Sikkert noen av dere som har gode ideer.

 

DSC_0048.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vil anta det går greit rent funksjonsmessig siden demperen vil øke trykket og dermed rekylimpulsen slik at det kompenserer (ihvertfall noe) for trykktapet i en kortere pipe.

Dempingen blir nok så som så pga. det lille volumet, men du tar nok den verste snerten av smellet.

Det burde være godt mulig å øke volumet noe ved litt kreativ fjerning av gods mellom det som er igjen av løp innvendig og det som blir ytterkappa slik at det blir stående en stump tynt løp ut i det innvendige volumet, om du skjønner.

Siden man fjerner en del gods og erstatter det med luft, vil det være mulig å la demperen bygge litt foran det originale løpet uten at tyngde og balanse blir nevneverdig påvirket.

Link to comment
Share on other sites

Vet jammen ikke om jeg ville lagt SÅ mye tid, penger og energi i å dempe en .22-pistol.

 

Har en CZ SP-01 med Kadet-sett i .22LR som jeg har fått montert demper på, den blir litt fremtung med demper, men en salongdemper veier jammen ikke mye..

 

Vet ikke om du har testet forskjellen mellom en dempet og en udempet pistol, men jeg ble igrunn litt skuffet.

Helt subjektivt vil jeg anslå at lydnivået på pistolen kom ned på nivå med en udempet salongrifle.

Link to comment
Share on other sites

Angående selve dempingen, jeg har en .22 PPK med A-tec demper .At selve demperen er skyhøy iforhold til siktene lar vi ligge denne gang. :mrgreen:

 

Det er kort løp på denne ppk og jeg synes den demper bedre på pistolen kontra 10/22 salongriflen med CCI Standard og Top Shot med samme demper på begge. Men skal du dempe en pistol får du uansett aldri samme balansen som uten...

Link to comment
Share on other sites

Hmm, har en ppk og.. Vel, ser at en A-tec demper er 30mm i diameter, løpet er 22,4 mm, vil se siktene greit med demper på, de er relativt høye. Billigste løsning er kanskje å kappe ca en tomme av løpet, flytte kornet bakover og leve med kortere siktelinje og litt mer fremtungt våpen. Kostnad for heldemping aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme pistol som du har. Jeg valgte en A-Tec lyddemper, og den er så lett at jeg ikke har tenkt over en gang at den er der. Kjøpte den på XXL og kostet rund 2000kr inkl gjenging og pynte mutter samt fresing av løp for siktet.

 

Lydnivå dempes så mye at jeg skyter godt uten hørselvern, samt at det er så lav lyd som eks ved et luftgevær. Jeg bruker selvsagt sub sonic ammo.

 

Jeg har gjenget løpet, men har pynte mutter så jeg tenker heller ikke så mye på at løpet er gjenget. SIktet er freset lengre inn på løpet, og med A-Tec demperen så bygger de originale siktene på min Target pistol over demperen slik at den kan brukes som vanlig.

 

Lyden som nå jeg hører føler jeg kommer når sluttstykke slår tilbake og kaster ut hylsen. Tror ikke jeg kan dempe så mye mer enn hva jeg har nå. Jeg kan kjøpe til flere seksjoner, men du kommer nok til et punkt hvor du ikke får nok effekt til neste patron bytte.

 

Hadde du skrevet hvor du bodde, så kunne det jo være at du kunne prøvet min.

Link to comment
Share on other sites

Ikke mye til hjelp men å dempe en pistol i 22lr funker fint. Ved skyting Ruger mk2 med 6-modulers A-Tech med CCI standard/Topshot bruker jeg ikke hørselvern. Hører i stort sett bare sluttstykkets bevegelser og når kula slår inn i vollen. Ikke veier demperen noe særlig heller men klart balansen endres noe.

Denne kombinasjonen er tystere enn Ruger 10/22 med samme ammo. Da bruker jeg hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

Har en Alms heldempet MKII. Den har frontsiktet montert på demperen som gir lang siktelinje.

Pipa er ca 4cm, ned-dreid og portet. Demperen har samme diameter som "låsekassa" på pistolen.

Har hatt lyst til å prøve med en demper med større diameter, så jeg har bestillt en A-tec 6 modul demper, som jeg håper kan modifiseres til å passe.

Da vil jeg finne en annen løsning en åpne sikter, frese ned en docter el rødpunkt tror jeg kan bli bra.

Pistolen er kresen på ammo og trenger jevnlig puss. RWS Geco pistol veksler bra, og bråker ikke mer en sub ammo.

En kammerat har en Ase Utra .22 demper på sin MKII, det er også en god demper.

Link to comment
Share on other sites

Skal høre med "børsemakeren" om han kan lage noe lignende som du har 5,56, men da kanskje bare med neddreid pipe og en tom sylinder som demper.

Men i dag lå det en demper i postkassa, kjapt levert av Børselars!

DSC_0048_zps391cd403.jpg

Demperen veier 105g, veldig lett, men pipa blir nok kappet en tomme til å begynne med, så får vis se. Siktene går godt klar av demperen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...