Jump to content

Lee VS Dillon Dier on Dillon XL650


dartvidar

Recommended Posts

Hei jeg skal kjøpe meg en Dillon XL650 lade presse.

Jeg lurte på valg av dier, er det noen som har erfaring med Lee dier i Dillon XL650 lade presse ?

Jeg skal lade pistol calibre 32S&W long, 9mm luger, 38 Special, 44 Mag.

Er Lee dier like bra som Dillons Dier? Jeg ser det er endel foskjell i prisen.

Jeg håper noen som har erfaring med Lee og Dillon kunne ha hjulpet meg.

Det kunne hvert greit og hørt positive og negative erfaringer ang dier før jeg bestemmer meg.

 

På forhånd takk

 

Hilsen

Tom

Link to comment
Share on other sites

Dillon diene er heilt fine. Fungerer bra.

 

Einaste er at det er tungvindt å stille krymp og settedybde.

Vil anbefale dier med ein justeringsskrue slik som f.eks Lee. Da slepp du løyse låsemutter, skru ned heile dia og feste mutteren igjen.

 

Hugs at du likevel må bruke Dillon sin ekspander og kruttrakt om eg ikkje tek feil.

( er i alle fal slik på min 550 )

Link to comment
Share on other sites

Dillon diene er heilt fine. Fungerer bra.

 

Einaste er at det er tungvindt å stille krymp og settedybde.

Vil anbefale dier med ein justeringsskrue slik som f.eks Lee. Da slepp du løyse låsemutter, skru ned heile dia og feste mutteren igjen.

 

Hugs at du likevel må bruke Dillon sin ekspander og kruttrakt om eg ikkje tek feil.

( er i alle fal slik på min 550 )

 

Jeg er fortsatt litt grønn når det gjelder lade utstyr.

Dillon Ekspander og krutt trakt? Er det noe som følger med Dillon pressa, eller med Dillons 3 Die sett ?

 

Så Lee's Dier er like bra som Dillons?

Link to comment
Share on other sites

I 650-pressa mi har jeg brukt utelukkende Lee-dier til håndvåpen-kaliber, da det var dette jeg hadde fra før. Fungerer upåklagelig da det først er stilt inn, men det er jo litt jobb å komme dit, uansett merke på diene, vil jeg tro. Jeg har ikke erfaring med diene fra Dillon.

 

Kruttdie/trakt er en spesiell die du må ha i Dillon-pressene. Kruttmålet settes på toppen av denne dia og kruttet faller ned i hylsa via en kaliber-spesifikk bushing inne dia som aktiverer kruttmålet, når hylsa presses opp i dia. Dette er ikke med diesettet så dette må bestilles til den pressa du har for hvert kaliber du skal lade.

Link to comment
Share on other sites

Trur nok ikkje du får den Lee autodisk saken til å fungere utan vidare på ein 650. Du har jo allerede kruttmålet til Dillon.

Når det gjelder den kruttrakta er det som nevnt over.

Du trenger i grunn berre ein dillon krutt die så bytter du innmaten i denne ved kaliberbytte. Du vil nok fort finne ut at det er praktisk med ei slik die pr kaliberoppsett.

 

Innmaten for å kalle den noko enkelt er inkludert i konverteringssettet til pressa.

 

Dette betyr og at uansett kva andre dier du kjøper så bruker du ikkje deira flare/kruttdie.

I eit typisk Lee 3 dier sett vil du da ha ei til overs.

Lykke til med ladinga og søk på internett og youtube. Mykje info om dette

Link to comment
Share on other sites

I 650-pressa mi har jeg brukt utelukkende Lee-dier til håndvåpen-kaliber, da det var dette jeg hadde fra før. Fungerer upåklagelig da det først er stilt inn, men det er jo litt jobb å komme dit, uansett merke på diene, vil jeg tro. Jeg har ikke erfaring med diene fra Dillon.

 

Kruttdie/trakt er en spesiell die du må ha i Dillon-pressene. Kruttmålet settes på toppen av denne dia og kruttet faller ned i hylsa via en kaliber-spesifikk bushing inne dia som aktiverer kruttmålet, når hylsa presses opp i dia. Dette er ikke med diesettet så dette må bestilles til den pressa du har for hvert kaliber du skal lade.

 

Krutt Die trakten følger følger vell med Caliber conversion kitet den da ?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer det. Konverteringssettet er komplett for kaliberet. Som nevn tidligere trenger du bare ei kruttdie i terorien men jeg er i alle fall for lat til å flytte over denne så jeg har en for hver topp. Bytter du mye mellom la oss si 2 kaliber så mener jeg det er verdt kostnaden å ha 2 kruttmål også, så du bytter hele den komplette toppen. Sparer mye tid på dette.

 

Hvis du ikke gjør det er du nesten avhengig av denne

http://www.mrdial.com/

 

for å gjøre omstillinga lettere. Slipper verktøy, og man kan lese av på mikrometerskalaen hvor mye man har skrudd. Koster ca. 150 kr og du får den fra statene på ei uke. (Bare som et tips. Trenger du flere, så bestill bare en om gangen. Da kommer du under grensa for mva, og sparer dermed kroner da frakta er gratis.)

Link to comment
Share on other sites

Lee har et 3-die sett, hvorav du må hive expander-dia (den sitter i krutt-dia på dillon). Med Dillon sine dier får du 3 stk i tillegg til den i krutt-dia. Dvs at du har en som setter kula i riktig dybde, og en som deretter krymper. Dette er bedre enn begge operasjoner i samme die. Jeg synes at Dillon sine dier har en del greie funksjoner, som at tenhette utstøteren er fjærbelastet, slik at den hiver den brukte hetta vekk og ikke drar den inn igjen, samt at du kan ta ut innmaten og rense for fett og annen forurensing, uten å skiple innstillingene på diene. Dette betyr at jeg sterkt vil anbefale Dillon sine dier.

 

Men det er ingen regel uten unntak, til CZ SP-01 (9 mm) fungerer ikke krympe-dia til dillon, patronene kamrer ikke, og den enste løsningen der er Lee factory crimp die, som koster ca 150,-.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Fungere vil den nok, men blir jo litt modding med tanke på den kjeda du skal montere. Om ikkje du klarer å få den til med returstanga til Dillon eller er det kanskje ikkje ei slik på 650 ?.. Hugser ikkje i farten.

 

Seier ikkje at det er umulig, men kanskje litt meir plunder enn nødvendig. Dillon sitt mål vil eg påstå er like bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...