Jump to content

cal 28 tråden


358 Win

Recommended Posts

Regner ikke med mange innleggene her men prøver likevel

Var i dag å hentet en ugartechea sideligger i cal 28 og ble forelsket i børsa umiddelbart. Ikke ble det bedre da jeg på veg bort i skogen for å prøve vidunderet felte en skjære på ca 25 meter i et rent reaksjonskudd med en Eley Bismuth nr 5.

Jeg kjøpte børsa først og fremst for due og skogsfugljakt men etter diverse testing på skive er jeg ikke i tvil om at den egner seg på større vilt også og kommer helt sikkert til å prøve den på noen trange rådyrposter i høst hvis jeg kan få tak i noen bismuthpatroner med egnet haglstørrelse

De Eley patronene jeg prøvde var 70mm med 21 grams ladning.. Ser at eley også lader 28/65 med 16 gram med Bismuth men føler at da er man under streken med forsvarlig antall haggel opp til 25 meter men prøveskudd på skive må til.

Har også en del blyhaggel liggende med 21 grams ladning og disse skal jeg ta med meg til Sverige på fasanjakt når den anledingen måtte by seg.

Så , hvis andre her inne har erfaring med cal 28 på jakt så skriv gjerne et innlegg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Winchester har stålpatroner med 5/8oz ladning i 70 hylser, burde gå an å bestille.

Ellers har Eley Bismuth av heller tassen karakter i 65 hylser.

 

Skal du skyte mer en ei pakke i året bør du lade. Stål til banen og TSS eller alt. nontox til jakt.

Meld for data.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Finnes ikke data for de hylsene mister. 70 mm i div hylser derimot finnes det mye av.

Har du ikke presse bør du handle nye hylser fra SIARM. Blir bedre resultat med rullekrymp enn once fired.

 

Har endel Fiocchi hylser jeg ikke får brukt (once fired) pm ved interesse.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

65 hylsene er 56 mm etter stjernebretting. Stjernebretten tar 9 mm. Etter rullekrymping av 65 hylsa har jeg en Hylse på 61mm. Det samme skulle vel også gjelde ved at 70 hylser er omlag 61 mm lange etter Stjernebretten? Etter det jeg kan se vill en rullekrympa 65 Hylse ha samme volum som en stjernebretta 70 Hylse. En rullekrympa 70 Hylse kan vell da få en max lengde på 64 mm? Spørsmålet er vell egentlig dette: er det mulig å utnytte muligheten til et økt volum med rullekrymp til noe vetugt, eller må man alltid trime ned hylsa ved rulekrymping?

Link to comment
Share on other sites

Å benytte volum ved haglelading blir litt misvisende hvis referansen er riflelading. I haglelading setter en alltid forladningen rett på kruttet, dermed varierer ikke volumet til kruttet etter lengden på patronen. I en riflepatron har en et bestemt volum som er en blanding av krutt og luft og som varierer etter settedybden på kula og hvor romslig kammer en har. I prinsippet spiller det dermed ingen rolle om en haglpatron er 65 eller 70 mm. Men selvfølgelig er det plass til mye mer hagl i en 70 mm patron og det påvirker trykket i høyeste grad, dermed er en litt tilbake til start. Det som i hovedsak påvirker trykket ved samme krutt og kruttmengde er i all hovedsak mengden hagl, hvor hardt en setter komponentene sammen og hvor dypt/fast en setter krympen/bretten. Rullekrymp gir normalt lavere trykk en stjernebrett.

 

I en del ladedata er det benyttet fyllmateriale for å fylle forladningen nok til å få en god krymp/brett. Dette mener jeg er en uting og jeg foretrekker da heller å finne en forladning som passer bedre til den aktuelle ladningen, eventuelt trimme hylsen. Ser ikke noe poeng i å skyte ut fyllmateriell. Unntaket er ved TSS som pga den høye egenvekten tar veldig liten plass, dermed finner en som regel ikke en ladning som fyller hylsa tilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

scrolla ner rätt långt på denna sida så ser ni sluthöjder för de flesta kalibrar . Där kan ni även identifiera tändhattar och finna väldigt mycket matnyttigt.

Många har inte förstått att Italien är Mecca för den som laddar hagel, usa är det inte för där stoppar man i tändstift , moröttter och annat skit och visar på Youtube ..

 

http://www.ilbeccolungo.altervista.org/ ... 5_Ricarica

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da er første kassa med Remington 28.70 bestilt, us nr 6,7og8. i bly, selvsagt i påvente av regelendringen trer i kraft :mrgreen::clap: kr 13 per smell. Da er det bare å vente på at byrokratene får gjort jobbenn sin :forvirra: Regner derfor at det kan gå noen år før jeg ser noe til kassa :yawn: da disse vesnene (byrokratene) har en tendens til å gjøre akkurat som de selv vil, og de aller fleste bor i den tetteste urbane jungelen som finnes i norge, og ikke ønsker å belemre seg med noe så ufyselig som jakt, når man i stedet kan drikke en kaffelatte på kaffebaren på hjørnet. :evil:

Link to comment
Share on other sites

http://www.ballisticproducts.com/load09-28-10.htm

 

Load# 90820-1200 Nickel Plated lead #7-#6-#5-#5.5-#4 C checked each size for fit.

(Knocks the stuffing out of pheasants.)

HULL: FIOCCHI 28-gauge 2.75”

PRIMER: FIO616

PROPELLANT: HODGDON LILGUN 32.0 Grains

WAD: SG28-II (Mica dust the wad)

SHOT: ¾ ounce (328 grains) #7-#6-#5-#5.5-#4 C checked shot size for fit.

BUFFER: none

FOLD CRIMP: 6-point (2)OS28 overshot cards

Result: PSI 9600 FPS 1510

 

Load# 90820-1201 Nickel Plated lead

HULL: FIOCCHI 28-gauge 2.75”

PRIMER: FIO616

PROPELLANT: HODGDON LILGUN 34.0 Grains

WAD: SG28-II (Mica dust the wad)

SHOT: ¾ ounce (328 grains) #7-#6-#5-#5.5-#4

BUFFER: none

FOLD CRIMP: 6-point (2)OS28 overshot cards

Result: PSI 10200 FPS 1590

 

Load# 90820-1202 Nickel Plated lead

HULL: FIOCCHI 28-gauge 2.75”

PRIMER: FIO616

PROPELLANT: HODGDON LILGUN 36.0 Grains

WAD: SG28-II (Mica dust the wad)

SHOT: ¾ ounce (328 grains) #7-#6-#5-#5.5-#4

BUFFER: none

FOLD CRIMP: 6-point (2)OS28 overshot cards

Result: PSI 10900 FPS 1665

 

Load# 200913-2470 Nickel Plated lead

HULL: FIOCCHI 28-gauge 2.75”

PRIMER: FIO616

PROPELLANT: ALLIANT STEEL 22.0 Grains

WAD: SG28-II (Mica dust the wad)

SHOT: 340 grains Nickel Plated Lead #7-#6-#5-#5.5-#4

BUFFER: none

FOLD CRIMP: 6-point (2)OS28 overshot cards

Result: PSI 10000 FPS 1415

 

Load# 200913-2469 Nickel Plated lead

HULL: FIOCCHI 28-gauge 2.75”

PRIMER: FIO616

PROPELLANT: ALLIANT STEEL 25.0 Grains

WAD: SG28-II (Mica dust the wad)

SHOT: 3/4 oz. (328 grains) Nickel Plated Lead #7-#6-#5-#5.5-#4

BUFFER: none

FOLD CRIMP: 6-point (2)OS28 overshot cards with smaller shot

Result: PSI 11000 FPS 1560

 

Load# 100913-2471 Nickel Plated lead

HULL: FIOCCHI 28-gauge 2.75”

PRIMER: FIO616

PROPELLANT: ALLIANT STEEL 22.0 Grains

WAD: HV28 (Mica dust the wad)

SHOT: 340 grains #7-#6-#5-#5.5-#4

BUFFER: none

FOLD CRIMP: 6-point (2)OS28 overshot cards

Result: PSI 11000 FPS 1455

 

Load# 100913-2472 Nickel Plated lead #7-#6-#5-#5.5-#4

HULL: FIOCCHI 28-gauge 2.75”

PRIMER: FIO616

PROPELLANT: ALLIANT STEEL 24.0 Grains

WAD: SG28-II (Mica dust the wad)

SHOT: 340 grains #7-#6-#5-#5.5-#4

BUFFER: none

FOLD CRIMP: 6-point with #7 & #6 shot one OS28 overshot card, with #5.5 #5 & #4 none.

Result: PSI 10300 FPS 1480

 

Load# 100913-2473 Nickel Plated lead #7-#6-#5-#5.5-#4

HULL: FIOCCHI 28-gauge 2.75”

PRIMER: FIO616

PROPELLANT: HODGDON LILGUN 32.0 Grains

WAD: HV28 (Mica dust the wad)

SHOT: 7/8 oz. Nickel Plated #7-#6-#5-#5.5-#4

BUFFER: none

FOLD CRIMP: 6-point OS28 overshot cards

Result: PSI 12000 FPS 1540

 

Load# 71228-163 Nickel Plated lead #7-#6-#5-#5.5-#4

HULL: FIOCCHI 28-gauge 2.75”

PRIMER: FIO616

PROPELLANT: HODGDON LILGUN 30.0 Grains

WAD: HV28 (Mica dust the wad)

SHOT: 7/8 ounce (382 grains) #7-#6-#5-#5.5-#4

BUFFER: none

FOLD CRIMP: 6-point OS28 overshot

Result: PSI 11200 FPS 1470

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ja vet det er forskjell på kassene.har sett på F.A.I.R sine 28 hagler,de har egen kasse for 28 og 410.de ser veldig fine ut og veier kun 2350 gram i følge sidene deres.Rogne våpen skulle undersøke litt hva de kunne skaffe.hadd håpet og finne ei som sto og støvet ned som noen ville selge men det virker ikke som det er så lett desverre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 8 months later...

Fant denne tråden når jeg søker etter info på kammeret om kaliber 28 hagle.

Er vel sikkert "a dead end" , men gjør et forsøk på gjennopplivning.

Har ei Hawk cal 28/76. Har hele veien slitt med å finne stål- ammo. Ikke at jeg trenger det, men

lurer virkelig på om det er en grunn til det. Har til og med søkt etter lade-data på stålhaggel. Hodgon har ladetabeller, men kun til bly og bismuth. Noen årsak? Ikke vet jeg. Om noen vet noe, rop ut. Har sikkert nok jaktammo ut livet. Men hadde vært skøy å tatt den med på leirduebanen. Åsså var det en sak, erfarte at franchi har en modell som heter "fenice" i cal 28/70. En halvautomat. Dette er vel og merke i USA. Om noen vet, eller har annen relevant info om den vil jeg gjerne høre fra deg. Har alt vært i kontakt med fanchi norge som forteller meg at den er kun for det amrikanske markedet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 months later...
1 time siden, gordon setter skrev:

Hvordan er tilgangen på 28 ammo i Norge. Finner ikke noe på nett i hvertfall ??

Sammenliknet med kal.12 og 20 så er utvalget ræva. Men det er mulig å finne noe. Det er nok noen butikker som har ett par pakker liggende «innerst i ammoskapet». Her er noe:

 

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/haglepatroner/28

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Synd, disse haglene i kal 410 og 28 ville vært geniale for skytterlag å hatt inne for yngre skyttere.

Mange kunne startet bra mye tidligere å skyte, spesielt med 410.

Har jo tatt helt av i USA etterspørselen etter disse mindre kalibrene, så får håpe det "smitter" over hit.

Syns denne videoen der han skyter med 410 er artig. Litt off topic. Men legger den ved. 

 

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

På 13.2.2019 den 20.38, 32-40 Win. skrev:

Sammenliknet med kal.12 og 20 så er utvalget ræva. Men det er mulig å finne noe. Det er nok noen butikker som har ett par pakker liggende «innerst i ammoskapet». Her er noe:

 

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/haglepatroner/28

Ja ser faktisk at utvalget på kaliber 410 er større en på 28. 

 

Spm til trådstarter. Er det ok at denne tråden også kan brukes til 410? Hvis ikke er det helt ok. Men spør no ;-)

Link to comment
Share on other sites

På 17.2.2019 den 23.35, hovdeknuten skrev:

Hagler bygget på en ekte 28 er blir ofte alt for lette for god skyting. Og den fornuftige jeger tar i det minste en hagle basert på en 20 mekanisme, med en vekt på 2.7 -2.9.

Men da blir vel det like greit å gå for kaliber 20...

Ikke helt enig der altså . Men man må ha lange piper på en cal 28 , helst på 75-76 cm.  Jeg har skutt med en sånn langpipa  sideligger og det er den ultimate hagla til fuglejakt for meg

Link to comment
Share on other sites

Sier ikke 28 er ubrukelig:) men at ekte babyframe 28 blir for lette. Og at 28 ere som er laget over kaliber 20 dimensjoner/vekt har en bedre handling. Men mye kan kompenseres med lange fine løp. Sålenge balansen blir for fortung. Men det var vel mest ment hvor mye man skal plage seg med å finne 28 ammo:)

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...