Jump to content

Custom Jaktsekk (eller: Bergans "Raudnakke")


Raudnakke

Recommended Posts

Jeg har gått en stund og ergret meg over jaktsekker som ikke rommer særlig mye og etter de siste dagers diskusjoner om jaktsekker fikk jeg inspirasjon til å gjøre noe med saken....

 

De fleste jaktsekker ligger i størrelsesorden 35-40 l. og når en liker å dra med seg ekstra genser og undertøy, regntøy, foret fjellduk av Hunter-type, Multifuelapp, kaffekjele, mat for en ekstra dag og fotoutstyr sier det seg selv at volumet kan bli litt snaut.

 

En liten tursekk på 65-75 liter rommer dette greit, men har høy egenvekt, polstra reimer som ikke gir godt anlegg og mangler noen detaljer jeg synes er greie å ha på en jaktsekk.

 

På en lokal gjenbrukssjappe kom jeg for en stund siden over en Berganssekk på ca 70 l. som så ut som en slags juniormodell, men med mine 165 cm. er ikke dette problematisk. Bergans har dessuten gode bæresystemer og når dama bak disken attpåtil bare ville ha 25,- for den ble den innkjøpt på "Kjektåha-kvoten"

 

Fra før av hadde jeg et par rypenett etter andre jaktsekker,og noen lette karabinkroker fra Biltema er også kjekt å ha. Vi burde vel her ha et brukbart byggesett til en sekk for meg.

 

060920080950HbQuKiz53c5BOJCAem.jpg?40

I dag plukket jeg den frem, spente den på ryggen og kastet opp hagla. Selv om reimene var mindre polstra enn vanlig, havna likevel treffpunktet på siden.

 

060920080939yrotFHvGdeyYUoQ4fc.jpg?76

 

Vi får ta ut polstringen på høyreremmen, da og se.... det viste seg at bæringa lå i nylonstoffet rundt polstringa, så her måtte det transplantasjon til.

 

060920080908LBy3pLeSkLbKRlsxVn.jpg?66

En tur ut i bua frembrakte en halvmeters bit sikkerhetssele til bil. Flatt, bredt og sterkt.. Den ble sydd inn som ny bærerem. Husqvarna har jo lagd jaktrelaterte ting før...

 

0609200809275n5tRw9UjsUF9NC7yC.jpg?50

 

060920080946EXbql7lOsXs42wGq6E.jpg?25

 

Feste til rypenettet ble ganske enkelt. En karabinkrok ble montert i hempa til strammerne på kompresjonsreimeme, og hullbåndene på nettet klipses inn på dette.

 

060920080939Yg5cZSSzUdGYmlm1pK.jpg?1

 

En detalj jeg alltid har likt, er patronholder i eller på hoftebeltet. Patronbelter derimot har jeg aldri likt, og har derfor pleid å ha patronene i jakkelommer. Går man uten jakke, blir dette straks verre. Patronholder "Muss Sein", tenkte jeg og rusla innom den lokale sysjappa. Der fant jeg kraftig elastisk bånd i 40mm. bredde, så jeg kjøpte en meter til den nette sum av kr. 25,- Etter å ha kikket litt, fant jeg ut at å sy for hånd mellom hver patron ble for strevsomt, så jeg splitta restene etter bærereima og sydde hempene på det med maskin.

 

060920080900L8a5rQKQy8fpBwuKLx.jpg?28

 

Disse patronholderne sydde jeg så på hoftebeltet for hånd

 

060920080937fdpAKqoQsiX858Zjf5.jpg?41

 

I grove trekk har jeg nå fått en jaktsekk som fyller grunnkravene mine for godt under kr 100,-

Tomvekta landet på 1,3 kg.

 

060920080904YQfdbeF9zefyrLeP4p.jpg?52

Det jeg nå pønsker på er å sy inn to innvendige lommer øverst i sekken til å ha patroner, og ymse annet i som gjør at jeg slipper å rote på bunnen av sekken under veis. Finner jeg noe grei netting, utelukker jeg ikke at det blir et par utvendige nettinglommer heller.

 

Hensikten med dette prosjektet var å få en romslig jaktsekk som passet for meg, og jeg synes at resultatet ble greit. Tenkte at jeg derfor skulle legge ut prosessen her til inspirasjon for andre som måtte tenke i samme baner.

 

Custom jaktsekk ?

 

Eller Bergans modell "raudnakke" ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 9 months later...

Siden jeg linket til denne tråden fra en annen jaktsekktråd, er det kanskje på sin plass med en oppdatering her...

 

Den sekken jeg tok utgangspunkt i hadde ikke utvendige lommer. Greit nok, men småting, ekstrapatroner o.l. har da lett for å finne veien til bunnen av sekken. For å ha slike ting lett tilgjengelige sydde jeg en dobbel lomme av en bit knappetelt jeg hadde liggende. Denne sydde jeg så inn rett under snøreåpningen, og slik ble det:

 

normal_ilomme.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det tenkte jeg egentlig ikke på da jeg lagde den, men jeg har nå brukt den en sesong i praksis og kan ikke si at jeg merker stort til det... Selv ikke med standardoppakning og 5 ryper i nettet....

 

Jeg justerer den så mesteparten av belasningen ligger på hoftebeltet, så reimene får mer en støttefunksjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Godt å se det er flere med symaskin og sans for myke verdier.

Vi har også Husquvarna, men har blitt modifisert med mating også i overkant for å sy bedre. Den har derimot problemer med tykke stoffer, men heldigvis har jeg en pressningsprodusent i nærheten som forstår behovet, dvs er mulig å låne maskinen i blant.

Prosjektene har vert fjerne hoftebeltet på Norrøna Røros, sy inn feste for drikketube og lomme for tofoten på ytttersiden. Sy pulkfeste på hoftebelte likt det som sitter på tidlige mil modeller på pakkrammesekken. Poser for isskruer og stegjern så de ikke kutter i filler hele sekken og resten av klatreutstyret. Polstret bag til kamera som passer i sekken. Inspirert av jegere i alpene ble det sydd en poncho i tynnt ullstoff. Lydløst, varm og relativt vanntett. Brukbar til mye.

Laget vinterkamo trekk til jaktsekker av diverse rester. Poser i fleece fra rimelige pledd til å ha thermos og annet stasj i sekken uten at det skrangler. Har også sydd lett overtrekksjakke av en rull med HeliTech jeg fikk en gang, pga feil farge for salg, men som skapt til skogen.

 

For å ta det helt til spissen; er du jeger uten symaskin er det som å skyte uten å lade selv :D

Link to comment
Share on other sites

For å ta det helt til spissen; er du jeger uten symaskin er det som å skyte uten å lade selv[/b] :D

 

 

Den der har jeg ikke sett fra deg i den kulørte presse Eirik... :mrgreen:

 

Men du illustrerer et godt poeng.. Litt spesielle ting tar ofte litt kortere tid å lage en å lete opp og skaffe til veie på et uoversiktlig marked..

Denne sekken ble til etter at jeg hadde kikket en del rundt uten å finne det jeg var ute etter, selv om det var noen kandidater som var ganske nær.. Den har akkurat de detaljene jeg ønsket meg, og det til en kostnad som var 4 bokser normakrutt lavere enn nærmeste kommersielle alternativ :)

 

Hmmm. Kanskje jeg skulle oppgradere symaskinen før jeg oppgraderer ladepressa? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så noen nevnte å sende slike ideer til produsenten. Jeg har flere ganger vert borti Norrøna og foralt mine endringer. Bla en del løsninger som jeg synes de lager, er for dårlig. Men de sier fantastisk, -og driter stort sett i det.

 

For å bygge opp min litt mer mandige side side, har jeg pusset opp to av isøksene mine med nytt grep. Frest ut et hode av hard alu for å få litt vekti toppen og kunne ha en flate for banking + ny lakk i babyblå med ejakulasjonsmønster i organge og hvitt...

Link to comment
Share on other sites

Alldeles ypperlig tråd som vanlig Rødnakke.

 

For min del er jeg ikke akkurat belemret med for få tommeltotter men har ved enkelte anledninger sydd enkle, små pakkposer for å holde småplukk samlet, gjerne i forskjellige farger slik at jeg vet hva jeg har fått tak i når jeg trekker opp en eller annen pose...

 

Dog detter det litt sammen i forhold til å kunne sy ting av litt tykkere cordura ol, det blir mest bomull som symaskinen til fruen klarer å kjøre...

Link to comment
Share on other sites

Symaskin er er like viktig som ladepresse ja :mrgreen:

Har hatt moderens symaskin på lån de siste 5 åra. Har blitt mye fint utstyr av det, og represjoner av annet, feks, snøkammo, bikkjeseler, sekkfutteral til hagle, etc etc.

Kansje vi skulle ønske oss en egen kammeravdeling kalt systua? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...