Jump to content

Plassering av våpenskap?


store bjørn

Recommended Posts

Hvis du gjør det så tror jeg du ber om kondens og rust/korrosjon inni skapet/ på våpna dine.

Hvis dette er ditt eneste alternativ så må du isolere rundt skapet og ha et varmeelement i det med justerbar termostat.

 

Og desuten, den uteboden, er den integrert i huset eller står den for seg selv? hvis den er et selvstendig byggverk mener jeg på at du ikke har lov å ha våpenskap i den.

Link to comment
Share on other sites

Har noen erfaring med å plasere skap i en u isolert utebod!! tenker på temp forskjell rust osv..

kan jo kjøpe en slik varme element å legge i bunnen..!! Erfaring? :?:

 

Jeg vil begynne med å si : FY!

Ikke tenk slike onde tanker om dine våpen. De skal ha det minst like godt som deg. Godt og varmt....

Varmeelementer i våpenskap---- Jeg skjønner hva du tenker men du har vel ikke en så liten kåk at skapet ikke får plass inne? Du kan jo sette det inne i ett kleskap om kjerringa synes at det er skjenerende.

 

Ellers er all testing av slikt ren gambling med tanke på rust. Du måtte i tillegg ha isolert hele skapet utvendig. Og skulle sikringen gå i boden så er det vel kanskje ikke sikkert at du ville ha oppdaget dette med en gang. I tillegg er vel dette direkte ulovlig da skapet vel skal være inne i huset. Sjekk forskriften men tror du er på gjengrodde stier.

Link to comment
Share on other sites

Kommer sjøl til å plassere våpenskap i kjelleren. Feste det på et eller annet vis i murveggen. Undres i grunn litt på hvordan jeg skal få det ned en bratt trapp hvor jeg må svinge nitti grader på nederste trinnet, men...

 

Liker ikke helt tanken på å plassere våpenskapet rett på tre-/laminatgulv, som jeg har i resten av huset, om det heller blir aktuelt. Vet ikke hvor godt det tåler vekta. Blir jo fort hundre kilo, sjøl med de minste skapene, inklusive våpen. Skapene er jo ganske smale og grunne, så det blir mye vekt på liten flate.

 

Er litt bekymret for kjellerlagring da. Det kan jo fort bli litt råere luft i kjelleren enn i resten av huset. Kanskje greit å smøre inn med våpenolje, uten å tørke av når det skal stå over lengre tid?

 

Har enda ikke fått meg våpenskap, men regner med at det blir det minste skapet til Vildmarks. Er ganske rimelige de. Og når det er godkjent, så skal det da holde mål og?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Invester i en lufttørker, så får du en kjeller som egner seg til all lagring i samme slengen (holder på å spare til en selv siden jeg har vaskerom i kjelleren).

På den andre side har det gått helt fint for meg, men jeg har varme på i rommet med våpenskap når tempraturen detter (300w arbeidslys er min varmekilde, gjerne to om det kniper). Dette er i en uinredet leca kjeller.

Link to comment
Share on other sites

Har vel ikke lov til å plassere et skap i en ute bod..men tengte på denne lille varme elemetet til våpenskapet, slipper fukt problemer kansje? må kansje ha noe form for utlufting??

Link til varmern..som selges i norge og som 230v

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=762730

 

Våpnene henger nå inne på veggen i stativ, men har tengt litt på plassering av det nye våpenskapet. Blir sikkert inne i soverommet siden jeg ikke har skap i huset..har bare en walk-in garderobe. å der får jeg ikke sett skapet sier kjerringa...

Link to comment
Share on other sites

Utebod, garasje eller lignende som er selvstendig enhet, er ikke tillatt som oppbevaringssted for våpenskap. Utebod i tilknytting til hus, er lov. I mitt tilfelle har jeg en utebod, som er i tilknytning til huset. Huset og uteboden har tilknytting i taket. Da er dette lov. Undersøkte på våpenkontoret i Drammen sist jeg leverte våpensøknad (2 mnd. siden). Hva som er godkjent etter lovens forstand blir da definert av bygningsloven (?) eller hva den heter. Hva som anbefales i praksis er vel noe annet, varmt og tørt er jo to stikkord.

Link to comment
Share on other sites

Utebod, garasje eller lignende som er selvstendig enhet, er ikke tillatt som oppbevaringssted for våpenskap. .

 

Jeg har våpenskapet stående i en bod i garasjen, frittstående garasje uten tilknytning til huset.

Jeg hadde lennsmann på befaring, og fikk dette godkjent.

 

Dog har jeg da en dingseboms på døra som gjør at lensmann er der på 5min om døra åpnes når jeg ikke er hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med bruk av Clas Ohlson`s "torrbollen" i våpenskap? Blir jo en form for billig luft avfukter....

 

 

Gjør en god jobb den der. Jeg har en slik i mitt skap, posen holder ca et halvt år (skapet står inne i huset da).

Vi bruker samme stoffet som i de tørrebollene (et salt av noe slag) når større dampkjeler settes i opplag, og det drar raskt luftfuktigheten ned i 25-30% om en har forseglet alle åpninger skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med bruk av Clas Ohlson`s "torrbollen" i våpenskap? Blir jo en form for billig luft avfukter....

 

Ingen god ide, etter en tid blirvann liggende i bunn av bollen.

Du må da passe godt på, og skifte massen ofte. Det blir fort dyrt.

Snakk med en elektriker, og få tak i et varmeelement som de bruker å monterer i elskap som står utendørs.

Jeg har et slikt i mitt våpenskap, og der er det tørt og fint selv om ladebua er i kjelleren.

Kjøp samtidig en digital fuktighetsmåler slik at du kan følge med. (Clas Ohlson/Biltema etc.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...