Jump to content

Langsiktig prosjekt: rusten Holland & Holland dobbeltrifle


Vargen

Recommended Posts

Ting tar tid, har måttet prioritere vedlikehold av hus og bil samt parforhold.

 

Det eneste jeg har gjort med prosjektet i det siste er litt rustfjerning og grovpolering av smådeler til låsene. Det tar utrolig lang tid, to-tre timer per del i alle fall, fordi det er så mange kriker og kroker hvor det er vanskelig å komme til. Jeg kjøpte et sett diamant-nålefiler fra biltema, det gir et bra utvalg av forskjellige former for å nå innvendige hjørner med spiss vinkel og slikt. Diamantfilene biter godt på herdet stål, og er fine nok til at 240-korning smergel lett fjerner filemerkene. Jeg bretter smergelpapir rundt ei fil i passende form, og gnikker i vei til alle riper er borte før jeg bytter til papir med finere korning. Større flater tas med smergelpapir på plexiglass-kloss, som tidligere beskrevet.

 

Heldigvis er de fleste flatene i låsene ikke kritiske mtp dimensjon, så en kan file nokså mye uten å ødelegge for våpenets funksjon, men enkelte flater er kritiske og bør helst ikke røres. Jeg satser på at det går bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dårlig med oppdateringer..

Først tok jula med sine forberedelser mye tid, og nå fikk min kone og jeg nedslående nyheter. Vi venter et barn med alvorlig hjertefeil. Satser på at det går bra, men det vil nok kreve praktisk talt all energi og fritid i lang tid. Prosjektet er ikke helt lagt på hylla, men tidsrammen blir nok sprengt fullstendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har all mulig forståelse for at du prioriterer både nåværende og ventede barn, både med og uten hjertefeil, fremfor rusten børse og en haug med utålmodige gjøker på et forum.

Både vi og rustklumpen har en pris, men neste generasjon er (på godt nynorsk) priceless!

Bruk tiden der den gjør mest nytte, og kom tilbake når tiden er rett.

 

Ønser dere alle, og nykommeren, lykke til og god helse!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei.

 

Ta et plastrør og del det på langs slik at løpet får plass, lag en oppløsning av vann og bakepulver, legg en stålplate i bunnen, så noen treklosser løpet kan ligge på. Koble minus polen til løpet og pluss polen til stålplata fra en 12 volts batterieliminator/lader.

Elektrolyse vil fjerne all rust, man bevare stålet.

 

Joda gravrusten blir borte, men den sletter ikke ut " rynker " i overflaten. NB! med denne metoden så kan du også oppleve at du legger på rust. Jeg har brukt elektrolyse over mange år, og kommer til å fortsette bruke det på bildeler og antikviteter, men får en gang i blandt et resultat hvor det oppstår gravrust. Hvor lang tid denne prosessen tar avhenger av effekt på laderen. Men jeg vil tro at en til to dager vil holde. Følg godt med og ta opp gjenstanden for sjekk en gang i mellom. Skyll godt med vann etterpå og varm opp stålet, eller fjern vann med trykkluft, før du påfører olje.

 

Selv bruker jeg kaustisk soda for å få jonene til å vandre, bakepulver som blir nevnt fungerer sikkert også, jeg har bare ikke prøvd det. Jeg har ofte behov for å fjerne maling, og da er kaustisk soda velegnet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for støtte.

 

Alle håndterer stress og bekymringer på sin måte. Jeg er nå gressenkemann i et par dager, kona har tatt med seg de eldste ungene til Disneyland for å få noe positivt å tenke på.

 

Jeg har dermed god tid om kveldene etter å ha lagt minstemann, da er det fint å koble av med et glass hjemmebrygg og lukten av gammel våpenolje:

 

normal_image~0.jpg

 

Alt stress forsvinner liksom når en sitter sånn og nærmest mediterer over godt øl og en bit stål med intrikate kurver. Sakte men sikkert blir glasset tomt og stålet blankt:

 

normal_image.jpg

 

Edit: forbaskede autokorrektur. Stålet ble til stjålet, og våpenoljen til våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Jo, resultatene så langt er brukbare men gudbedre så lang tid det tar.

 

Den lille delen på bildet, med ymse konkave og konvekse kurver (som forresten ble autokorrigert til konklavet og konversere- hvordan slår man av det tullet på en iPad???) tok rundt fem timer fra rustklump til 800-korning.

 

Med det tempoet vil hele børsa ta flere årsverk.

Link to comment
Share on other sites

Skal gå an å få tak i, ja. Dier finnes å få kjøpt, dyrt men tilgjengelig. Hylser med rett bunnstempling koster flesk, så jeg satser på å forme om billigere Norma .416NE i starten. En har egentlig flere valg av mulige basishylser, nedstruping av .470 eller .500 NE er også mulige alternativ.

 

Woodeligh lager kuler i riktig diameter og kulevekt, ellers så satser jeg på at det skal gå an å papirvikle .458" kuler til billig treningsammo; .465 har boringsdiameter .458" så en trenger i teorien bare å papirvikle til riflingsdiameter.

Link to comment
Share on other sites

Mange muligheter, men det er lite vits i å investere i noe som helst ladeutstyr før jeg vet mer sikkert at vørsa kommer i brukbar stand. Det er et par operasjoner med femti/femti sjangs for at det går åt skogen før vi kommer så langt, hvis baskylen slår seg alt for mye under herding for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Det må blant annet sveises på gods foran på lumpene og så files til det passer eksakt; ideelt sett skal det ikke være noen belastning på hengslebolten i det hele tatt. Strengt tatt har ikke slike håndlagde våpen "toleranser", slikt er for masseproduksjon ;)

 

Gamle engelske våpen har praktisk talt alle deler laget "to fit" og ikke "to measure". Noen steder kommer jeg til å bli nødt til å kompensere for slitasje og nedsliping ved å klattsveise på nytt stål og så file til det passer eksakt, og jeg må lage en del nye skruer og pinner litt oversize for å kompensere for slitasje og vekkrustede gjenger. Andre steder er litt endrede dimensjoner helt uproblematisk, mange av flatene som ikke går i inngrep med noe var filt ut fullstendig på øyemål i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dette blir antakelig siste oppdatering før sommeren, ting drar seg til på det private plan. Prosjektet går framover, om enn med museskritt og lange pauser.

 

Her har jeg sveiset litt på en del til høyre lås, på engelsk benevnes denne som "bridle". Hva blir det på norsk, bissel?

 

image~3.jpg

 

 

Uansett, som en kan se på bilder av den høyre låsen lengre opp i tråden så er denne delen uoriginal og dertil dårlig laget. Den originale delen på venstre lås er smidd/filt i ett stykke stål, mens denne er bygd opp av tre deler vha lodding. Loddingen på den minste delen var løsnet, og i tillegg var hullet for haneakslingen boret skjevt for å kompensere for skjev montering.

 

I stedet for å lodde på igjen en liten shim valgte jeg å file vekk rester av loddetilsats, og heller legge på litt sveis for å bygge opp med stål. Jeg sveiset i samme slengen igjen det skjevborete hullet, så det kan bores på nytt på riktig sted. Så var det å file vekk overflødig sveis, her er jeg kommet litt igang:

 

normal_image~2.jpg

 

Det viste seg at jeg må legge på litt mer sveis et sted, jeg bygde ikke nok opp der jeg skulle bytte ut en påloddet bit med sveisegods. En ser likevel metodikken så noenlunde, beklager dårlige bilder. Sånn ser det ut foreløpig:

 

Sveisede_deler.jpg

 

Finpuss og boring av hullene må uansett vente til låseblikket og andre deler er klare, ting må tilpasses til hverandre for å fungere skikkelig.

 

Planen for de dypeste rustgropene rundt omkring er altså omtrent det samme; fyll groper og hull med sveis, og fil deretter jevnt. Dette vil garantert føre til ujevn blånering i og med at det oppstår variasjon i stålet, men finishen kan umulig bli styggere enn den er nå uansett.

 

Edit:

Nå som bildene kom opp ser jeg at teksten kan være litt misvisende. Jeg snakker om en del fra høyre lås på rifla, men det er venstre del på bildet. Lite gjennomtenkt fotografering.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for nytt innlegg! Det viktiste først, så seg selv og hobby.

Det gjør ingenting at ting tar tid, det er koselig med langvarige prosjekter.

Flere av oss som vanker i miljøet som bruker røyksterkt krutt sier

studdel som nussens innvendige støtte. Øyvind F. har laget en fin liten artikkel om

flintlåsens forskjellige deler her.

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt klart den beste tråden nå om dagen!

 

Tror også at mange nå vil innse hvor mye arbeid det ligger bak slike våpen, og hvorfor de er så kostbare. Dyre synes jeg ikke de er, gitt årsverkene mv.

 

Gleder meg til å følge prosjektet videre til ferdig rifle - for dit kommer du!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...