Jump to content

Nok en "ny hagle"-tråd


Funtaz

Recommended Posts

Hola!

 

Kikket litt rundt uten å finne helt det jeg lette etter på forumet, så da prøver jeg meg med en egen tråd.

 

Er idag 19 år, og begynner nå på min fjerde aktive sesong som skogsfugljeger. Har sålangt brukt en av min fars hagler, en nærmere 30 år gammel Star Baikal, med varierende resultat. :lol:

Har i tillegg fått opp øynene for lerdueskyting, og å begynne så smått med konkurrering er absolutt aktuelt.

I den anledning er jeg interessert i å kjøpe en ny hagle, som kan brukes til både skogsfugljakt og lerdueskyting.

 

Siden lommeboka mi ikke kommer i den versjonen som gir ubegrensa med penger har jeg satt en øvre grense på 10.000,-

Om hagla er tatt godt i vare på kjøper jeg gjerne en brukt.

 

Kun O\U-hagler med enkel avtrekker og ejektor er av interesse.

 

Alle forslag mottas med stor takk! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hei hei! er masse hagler å velge mellom,men skulle jeg kjøpt ny hagle til under 10000 hadde jeg sett litt på landber greystone,lett og ei kjempefin hagle...syns nå jeg. eller finn classic sin hagle,den får du for rundt 10000,hvis du ringer rundt litt :wink: .

har valmet(gammel finnclassic) og er stoorfornøyd med den!

men uansett hvilken hagle du velger,så pass på at den passer deg..eller kan det bli storproduksjon av tomhylser og lite fugl :?:?

Link to comment
Share on other sites

Takk for forslagene :) Skal kikke på dem.

 

Skal selvfølgelig prøve en hagle i skuldra før jeg kjøper den, men alle forslag kan hjelpe meg med å finne den rette :)

 

Edit: Hva med denne? Pris 8000,- hvis dette ikke kommer frem i annonsen.

Edit2: Funker ikke linken lenger? :P Var uansett en Bettinsoli Silver X7 De Luxe 12/76

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

okay,her skal du få et forslag fra meg......jeg kjøpte en lanber baron o/u ,og angrer forsåvidt ikke på det da......hagla er super,og jeg skyter veldig godt med den......men det som er,er at da jeg fikk øynene opp for leirdueskyting,og fikk prøve ei halvauto hagle,da ble det ikke like moro å skyte med lanbern lenger....så nå skal jeg kjøpe meg ei beretta ulrica,og gleder meg til det!tror det vil gjøre hagl skytingen mye mer interessant.....

tipset er: kjøp ei halvauto likegodt først som sist det kommer du ikke til å angre på!det ville nå jeg gjort hvis jeg var deg.... :D

så at beretta ulrica kostet 9000 høvdinger på jaktdepotet nå......

Link to comment
Share on other sites

Halvauto er (etter det jeg har erfart) ikke så veldig populært på skytebaner, mye søl med tomhylser over alt. Og på jakt må man jo også fly rundt og lete etter tomhylsene. Men smak og behag. En lett hagle er ikke noen fordel hvis man skal skyte mye på bane. Gå for en hagle med "normal" vekt på rundt 3,2kg, løp på ca 70cm (gjerne 76cm hvis du ikke har noe imot vekten). En kort og lett hagle blir for vinglete til konkurranseskyting, syns jeg. Men jeg ville helt klart anbefalt å se på noe brukt. Kan få mye for pengene der.

 

Vil ikke si for mye om merker og sånt, finn noe som passer deg.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer stadig flere brukte berettaer på finn, så det gjelder å ha øynene åpne.

kjøpte selv en brukt beretta ultralight lux for så og si halve prisen (10 000).

Kjempe fornøyd med børsa. :D

Jeg er også en ivrig leirdueskytter og var litt bekymra om hagla var for lett og vimsete til leirdueskyting, men hagla fungerer som bare det den, fin balanse med 71 cm løp.

Har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte en hagle på 2,8 kilo, et herk å drasse på en hagle som veier 3,5 en lang dag i skogen.

:?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal bruke hagla til jakt og konkurranse og den ikke skal koste mer enn 10000,- må du prøve å finne ei brukt 686 Sporting. Mulig budsjettet sprekker litt, men det kan du evt spare inn ved å droppe et par kvelder ut på byen :wink:

Urika (IKKE uLrika :? ) og Ultralight er glimrende jakthagler, men er ikke noe å satse på dersom du vil hevde deg på lerduebanen.

Vekta på sportingen er ikke noe problem. Bare tullsnakk at ei hagle på 3,5 kg er for tung og bruke på jakt for.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Litt "farlig" å si hva som er riktig pris på pent brukt 686 Sp med justerbar stokk, men jeg vil si at ca 12000 er fornuftig pris dersom den er forholdsvis ny og i god stand. Dersom det er en litt gamlere modell bør det kanskje holde med budsjettet ditt. Tror ikke det er så mange av dem på bruktmarkedet, men det er bare å følge med på finn. Er heller ingenting i veien med å kjøpe ei med fast stokk, men da må du sjekke at den passer deg før du kjøper. Du kommer i hvertfall til å bli fornøyd med en Beretta. Dersom den blir stelt litt med holder den hele livet og vell så det. Sjeldent med funksjonsfil på Berettaen i motsettning til mange av de billigere haglene

Link to comment
Share on other sites

hvorfor en halvauto framfor en o/u.....hvis du skal skyte trick skyting feks hive opp 3,4,eller 5 leirduer,og skyte raskest mulig,er det en fordel med halvauto,så fremt så du ikke er en jævla rask ladder av o/u hagla :lol: ....mange artige skyte klipp på youtube....feks beretta reklamen..

er ikke så god med data,men hvis noen kan legge ut linken av reklamen av beretta extrema 2 her ,hadde det vist hvorfor JEG i allefall hadde kjøpt en halvauto.....

Link to comment
Share on other sites

hvorfor en halvauto framfor en o/u.....hvis du skal skyte trick skyting feks hive opp 3,4,eller 5 leirduer,og skyte raskest mulig,er det en fordel med halvauto,så fremt så du ikke er en jævla rask ladder av o/u hagla :lol: ....mange artige skyte klipp på youtube....feks beretta reklamen..

er ikke så god med data,men hvis noen kan legge ut linken av reklamen av beretta extrema 2 her ,hadde det vist hvorfor JEG i allefall hadde kjøpt en halvauto.....

 

Sikkert artig med slik skyting, men det er vel ikke helt lovlig med flere enn to skudd i hagla uansett i Norge, uansett bruk på skytebane eller i naturen så vidt jeg vet. Arrester meg om jeg tar feil! :wink:

 

Den største fordelen med halvauto er vel kanskje mindre rekyl? For min del synes jeg det er kjekt med to løp da jeg kan ha ett løp med åpen choke til kort hold og ett med trangere chok for lengre hold. Elendige skyttere som meg trenger av og til to skudd på fuglen, og den er gjerne lengre unna på skudd nr to!

 

Sjøl ville jeg sett etter lettere brukt Beretta eller Merkel med o/u, men om de har ejektorer eller ei vet jeg lite om.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert artig med slik skyting, men det er vel ikke helt lovlig med flere enn to skudd i hagla uansett i Norge, uansett bruk på skytebane eller i naturen så vidt jeg vet. Arrester meg om jeg tar feil! :wink:.

Joda, på skytebanen kan du ha så mange skudd i hagla som du bare vil !!! Men på jakt er det max 2 (to) skudd som gjelder. Jeg har hørt at noen jegere påstår at det er tillatt med ett skudd i kammeret pluss to skudd i magasinet. Dette er selvsagt bare vås. I Norge er det kun tillatt med 2 (to) skudd i hagla på småviltjakt, uansett om du har pumpe, halvauto eller o/u-våpen. Har du halvauto eller pumpe plikter du til og med å sørge for at det ikke er mulig å legge i mer enn to skudd. Altså, magasinsperre.

Link to comment
Share on other sites

Har bestemt meg for en O\U-hagle. Punktum.

 

Kikka litt på Lincoln Premier Luxus.

En pen hagle som i tillegg har høydejusterbar kam. Har ikke ejektor, men det er også det eneste minuset som jeg kan se i forhold til mitt bruk. Kanskje litt få choker?

Hvordan kvaliteten er i forhold til f.eks. Beretta vet kanskje dere mer om?

 

Noen som har noen erfaringer fra denne hagla, positive såvel som negative; shoot!

Link to comment
Share on other sites

Er veldig fornøyd med Lincoln... :)

Har selv en Premier C (12/89 kammer, 76 cm løp), men ikke Luxus utgaven. Kunne kanskje være greit med just. kam, men har da til nå klart meg fint uten.

Min brukes til lerdueskyting(mye trening og litt konkurranse), samt jakt på alt lovlig jaktbart flygende vilt :wink:

Choker kan jo evt. kjøpes utenom hvis det er nødvendig.

Hvorfor må du ha ejektor? Personlig klarer jeg meg fint uten, og synes det er greit å slippe å lete etter tomhylser når jeg er på jakt...

Link to comment
Share on other sites

Vist du har planer om å begynne med lerdueskyting så er det viktig at du får deg en hagle som passer deg så jeg anbefaler alle om å ta kontakt med en erfaren skytter for hjelp til dette,

de fleste jakt hagler som jeg har prøvd har en alt for lav stokk med for mye fall så de egner seg dårlig til dette formålet.

Jeg kan godt bistå med litt hjelp vist du er i fra Østfoldområdet , har også en ny Marocci med en justerbar stokk til salgs vist det er av interesse se under kjøp og salg :wink:

genius.jpg

 

http://www.marocchiarms.com/index.php?menu=68&sprache=0&product_id=14

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :)

 

Ejektoren er ikke et absolutt must, men i de situasjonene det er en fordel å få lade om fort er det en stor fordel. Er ikke noe problem å ta i mot hylsene under vanlig omladning, så det blir kun i de situasjonene man trenger hurtig omlading.

 

Så fin ut den hagla, Sportskytter, men er nok noen lapper over mitt budsjett. Er fra Hedmark, men fins vel hjelp å få her også?

 

Noen som vet om man kan spare mye på å kjøpe hagle på villmarksmessene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...