Jump to content

Utregning av vanskelighetsgrad på feltløyper?


Bromark

Recommended Posts

Det har gått en diskusjon vedrørende hvor vanskelig en feltløype er....men ingen har spurt seg om hvordan vi kan finne ut hvor vanskelig den egentlig er.

 

Hvorfor ikke lage ett slikt system, som enten arrangøren kan putte data inn for å se hvor vanskelig hver standplass egentlig er. Eller hvor han kan putte inn deler av det han ser for seg for så igjen få ut hvilke type blinker han kan benytte utifra den vanskelighetsgrad arrangøren setter på en løype.

 

Hva gjør en feltløype vanskelig? ’

Små eller store figurer? Kort eller lang skytetid? Kort eller lang avstand? Og hvordan skal vi enkelt kunne kombinere disse sammen.

 

Ser vi på DFS har de anbefalte avstander på alle sine figurer, det samme kan også vi sette.

 

Ser vi på størrelsen på figurene kontra skyteavstand og tid kan en evnt faktor være slik:

 

Krevende:

1 cm figur pr m avstand/1 sek skytetid pr figur + 1 sek pr forflyting

 

Lett:

2cm figur pr m avstand/2 sek skytetid pr figur + 1 sek pr forflyting

 

Tenk hvor enkelt det hadde vært for en arrangør når han kunne lagt inn at man ønsket en løype som på en skala fra 1-6 (1 er vanskeligst) finner ut at man ønsker ett snitt på 4 på hele løypen.

 

Den løypen ville sett slik ut i faktor:

Stpl1= 6, Stpl2= 6, Stpl3= 5, Stpl4= 5, Stpl5= 4, Stpl6= 4, Stpl7= 4, Stpl8= 3, Stpl9= 2, Stpl10= 1

 

Man ville fått en stigende vanskelighetsgrad, og vi hadde kunne sammenlignet løypene imot hverandre. En ranking liste på felt ville også vært mulig å laget.

 

Spørsmålet burde da være hvordan burde man regnet ut faktoren på løypa ?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Mener ErikP hadde litt filosofier rundt dette, bl.a. størrelsesfaktor på skivene.

Du kan jo høre litt med han. :wink:

 

Svenskene har ihvertfall et system som går ut på sekunder pr. skive pluss tillegg for forflytning.

Dette varierer fra våpengruppe til våpengruppe.

Svenskene er jo gode feltskyttere, så vi har kanskje noe å lære av dem.

Når det gjelder vanskelighetsgraden fra standplass til standplass er det så mye som spiller inn at det blir vriene greier.

Reglementet vårt krever stigende vanskelighetsgrad i løypa, og dette er rangeringsregelen basert på.

 

Om man f.eks. ga en skive beregningspoeng for avstand/størrelse, ville dette for en standplass bli slik:

5 blinker á 20 cm på 10 meters avstand = 5(10/20) = 2,5 avstandspoeng.

 

Om man da for f.eks. mil/rev gir 2 sek. pr. skive pluss 1 sek pr. forflytning ( i eksempelet over sto de 5 blinkene på 2 stativer) blir tidspoengene slik:

5 blinker á 2 sekunder på 2 stativer (2 forflytninger pga. 45 graders vinkel ved ild og en forflytning mellom stativene) = (5x2) + 2 = 12 sekunders tidspoeng = skytetid.

 

Om man så tar avstandspoengene (her 2,5) og deler på tidspoengene (her 12) vil en få en slags vanskelighetsfaktor for standplassen , i dette tilfellet 2,5/12 = 0,208 i vanskelighetsfaktor.

 

Vi ser også at jo flere skiver an har på lengre avstand vil tallet over brøkstreken bli større, ergo blir vanskelighetsfaktoren større.

Dersom skytetiden en får til rådighet blir kortere, vil dette gi et mindre tall under brøkstreken, ergo større vanskelighetsfaktor.

Link to comment
Share on other sites

Enig i den konklusjonen, det jeg egentlig er ute etter er en enkel måte for klubber å kunne sette en løype som kan sammenlignes med andre løyper med tanke på vanskelighetsgrad. Dette med tanke på ett ranking system på alle skytterne i Norge samt feks en endring i klasser under mesterskap i Norge (ref annen tråd her)

 

Det er desverre altfor mange feltløyper som ikke har en stigende vanskelighetsgrad, og enktelte setter løyper som enten er altfor lette (skytterne skyter seg opp flere klasser) eller at stevnene blir for vanskelige slik at skytterne begynner å sutre.... ;-)

 

En annen fin ting ved å kunne hatt et slikt system, er nettopp sammenlignings mulighetene stevnene i mellom......

 

K.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Faren med et sånt system er at man begynner å kopiere skiveoppsett og avstander fra andre for å slippe å regne ut vanskelighetsgraden. I verste fall vil alle bruke det samme løypeoppsettet og min mening er at da forsvinner sjarmen med felt.

 

Dessuten vil man få teite påstander som at "det stevnet du vant var ikke jeg med på, men det hadde lavere vanskelighetsgrad enn det jeg vant forrige helg ...".

 

Hvis man må rangere feltløyper, så kan man gjøre det i ettertid ved å regne hvor mange som skjøt fullt i forhold til antall deltakere.

 

Jeg synes vi har nok regler å forholde oss til om vi ikke skal begynne å diskutere verdien av en feltløype.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Faren med et sånt system er at man begynner å kopiere skiveoppsett og avstander fra andre for å slippe å regne ut vanskelighetsgraden.

 

Tror nok ikke faren for dette er veldig stor, de fleste som arrangerer pr i dag har sin "egen" løype som de stort sett bruker hvert eneste år. Det er lite nytenkning og få endringer på løypene, selv om det finnes unntak. Men noen fare for at noen skal kopiere andre det tror jeg ikke spesielt på....

 

Dessuten vil man få teite påstander som at "det stevnet du vant var ikke jeg med på, men det hadde lavere vanskelighetsgrad enn det jeg vant forrige helg ...".

 

Og hva så ? Det skjer vel sikkert pr i dag. Ser ikke relevansen i denne sammenhengen....

 

Hvis man må rangere feltløyper, så kan man gjøre det i ettertid ved å regne hvor mange som skjøt fullt i forhold til antall deltakere.

 

Hvordan kan man det ? En løype som 21 stk fyller er vel ikke automatisk noe lettere enn ei løype som 10 stk fyller?? Det har vel heller noe med hvem som skyter og om skytterne har "dagen".....

 

Det som er tanken er å få ett system som kan benyttes slik at vi kan "sammenligne" løyper tvers over Norge. Slik at vi kan på sikt lage en rankingliste ala banestevner har i dag. I tillegg vil skytterne kunne klasseføres mer riktig hvis vi kan få en utregningsmal på løypene, slik at vi slipper å få A skyttere i D klassen som vi har altfor mange av pr i dag.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg vil skytterne kunne klasseføres mer riktig hvis vi kan få en utregningsmal på løypene, slik at vi slipper å få A skyttere i D klassen som vi har altfor mange av pr i dag.....

 

Hva mener du med dette? Hvordan kan A-skyttere skyte i D-klassen? Man starter jo i D, og skyter man et godt stevne så rykker man jo opp?

 

Dette må du nesten forklare meg ... :?:

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan en A-skytter skyte i D-klassen? Tja, er vel litt avhengig av hvordan man ser på tingene det. Hvis man er A-skytter i fin, grov og revolver, kan man fremdeles slik systemet med klasser er bygd opp være D-skytter i militær. Spørsmålet er jo snarere: Er det det som er hensikten med klasseinndelingen? Jeg mener at det ikke burde være slik.

 

Mener selv D-klassen hadde vært mer hensiktsmessig som ren nybegynner-klasse, uten mulighet for å kunne skyte seg ned igjen dit flere sesonger senere. Klarer ikke helt å se en person som nybegynner bare fordi han eller hun ikke har skutt en spesiell våpentype før.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det også slik at selv om en fyller løypa med finpistolen, kan en godt slite med militærpistol.

Det er ikke nødvendigvis en direkte sammenheng mellom skyteferdighetene i f.eks. fin og mil.

Med de nye opprykksreglene vil jeg tro at problemet er nærmest ikkeeksisterende i og med at det nå kun skal ett kvalifiserende resultat til for opprykk mot tidligere to.

Nå det gjelder utregning av vanskelighetsgrad, mener jeg det er en fordel om man kan få en verdi på en standplass slik at man kan sammenligne den med foregående for å sikre en stigning i vanskelighetsgraden.

Dette mener jeg er viktig all den tid at vår rangeringsregel baserer seg på dette.

Har man ikke stigning, blir rangeringen feil, og urettferdig.

Det blir, for å sette det litt på spissen, nesten som å bruke forskjellig dimensjon på tolken fra en skytter til en annen.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest igjennom tråden, og kanskje det kan være en idé å rangere løypene, men det er lite konkret i forslagene her! Avstand/størrelse/tid blir nevnt som eneste faktor. Hva med andre ting? Hvordan vil dere at det skal slå ut? Om vi f.eks. tar samme standplass å skyter den stående bestehånd, stående fri, liggende og knestående. Spiller det noen rolle, eller er det bare avstand/størrelse/tid som skal regnes?

Skal det gjøre noe utslag om standplassen er plassert i terrenget på en slik at man står litt ulent, og skyter nedover. Eller om stanplassen er plassert på en ryddig bane hvor man får plassert beina godt på betongen, og skyter rett frem ? (forflyttningene er jo de samme for begge standplasser)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest igjennom tråden, og kanskje det kan være en idé å rangere løypene, men det er lite konkret i forslagene her! Avstand/størrelse/tid blir nevnt som eneste faktor. Hva med andre ting? Hvordan vil dere at det skal slå ut? Om vi f.eks. tar samme standplass å skyter den stående bestehånd, stående fri, liggende og knestående. Spiller det noen rolle, eller er det bare avstand/størrelse/tid som skal regnes?

Skal det gjøre noe utslag om standplassen er plassert i terrenget på en slik at man står litt ulent, og skyter nedover. Eller om stanplassen er plassert på en ryddig bane hvor man får plassert beina godt på betongen, og skyter rett frem ? (forflyttningene er jo de samme for begge standplasser)

Naturligvis har skytestilling noe å si.

Det vil også være utslagsgivende om en skyter oppover eller nedover.

Alt dette kan ivaretas om en ganger med en faktor for skytestillingen.

Hva faktoren bør være, må man diskutere.

Hvor mye vanskeligere er det egentlig å skyte men en hand kontra to ?

Hvor mye vanskeligere er liggende og knestående i forhold til stående fri ?

Er det vanskeligere med liggende kontra stående ?

Osv...

Link to comment
Share on other sites

I tillegg vil skytterne kunne klasseføres mer riktig hvis vi kan få en utregningsmal på løypene, slik at vi slipper å få A skyttere i D klassen som vi har altfor mange av pr i dag.....

 

Hva mener du med dette? Hvordan kan A-skyttere skyte i D-klassen? Man starter jo i D, og skyter man et godt stevne så rykker man jo opp?

 

Dette må du nesten forklare meg ... :?:

 

Grey Ghost

 

I de årene jeg har skutt, har jeg sett utrolig mange skyttere som åpenbart er klasseført feil. Om det er pga feil i fra klubben eller om det er andre årsaker er vanskelig å si.

 

Det som er sikkert er at når vi har D skyttere som igjennom hele sitt første år skyter A kravet er disse i mine øyne å regne som en A skytter. Grunnen til at de er i D kan være mange, de kan enten være så talentfulle at de er så gode, de kan være "gamle" skyttere som har startet opp igjen etter mange år, eller de kan være en ungdomskytter som har sitt første år som "senior". Uansett kan det være mange grunner til at de skyter i klasse D, og det trenger ikke være feil av den grunn.

 

Men....

 

Det som vi også kan se, er at mange skyttere som deltar lite på stevner. De har aldri kunne skutt seg opp pga for få starter. Dette vil fra 2008 ikke være noe problem siden vi kun skal bruke 1 stevne. Men ser vi videre på det kan det igjen være feil, for mange stiller kun på mesterskap, og de løypene pleier jo også å være noe vanskeligere enn det vi møter til vanlig. Det som er mitt spøsmål er vel HVOR VANSKELIG er løypen.

 

For den dagen vi kan sammenligne flere løyper, ja den dagen har vi også ett sammenligningsgrunnlag med tanke på klassefisering og evnt ranking av skytterne.

 

For tenk tanken om en skytter som skyter kun NM. Løypene de siste årene har variert utrolig mye fra Oppdal i 2005 (knøttesmå figurer) til Mysen i år med mer "riktig" størrelse. Som de fleste kan se så er nok dette 2 helt forskjellige løyper som igjen ville gitt store utslag i en evn klassifisering av skyttere med kun 1 start. En gradering av løypene ville da gitt ett mer riktig innblikk i hvor vanskelig det egentlig er. Pluss vi kanskje kan unngå 15cm figurer på 50m som vi hadde for ett par år siden....;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om jeg som skytter er veldig opptatt av at forskjellige løyper/stevner skal være sammenlignbare hva angår vanskelighetsgrad. Har da heller et ønske om at man gjerne kan gradere standplasser, slik at man sikrer økende vanskelighetsgrad utover i ei løype. Kanskje noe arrangører/klubber kunne hatt godt av å ha en slik "mal"? Da vil det kanskje være lettere for en klubb å sette riktigere løyper de gangene det er KM og DM også.

 

For meg er variasjonene mellom forskjellige løyper viktigere enn at de har en veldig lik vanskelighetsgrad.

 

Med rankingliste, Kjetil; Mener du som "ti på topp"?

Link to comment
Share on other sites

Er vel nettopp en slik oversikt over hvor vanskelig en løype er som de fleste burde benytte seg av. Hvor mange ganger har dere ikke skutt ett KM i en eller annen øvelse hvor løypene "tynes" ut i det lengste for at skytterne skal skilles slik at en omskyting skal unngås. Vi vil også unngå at mange NM løyper blir for krevende, men det beste av alt er at vi kan få ett bedre sammenligningsgrunnlag arrangørene imellom samt at vi kan se hvor vanskelig en løype er på østlandet kontra i Nord eller sør.....

 

Og ja Even ;-) ....det er noe ala 10 på topp som vi har på bane....eller som alle på topp under fsu.no

Men for å få til det må vi nok ha ett bedre sammenligningsgrunnlag løypene imellom.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...