Jump to content

Bronsebørste + solvent


OptiBond FL

Recommended Posts

Hei

 

Følgende produkter inngår i min standard pussekasse:

 

Hoppes nr. 9 (brukes innledningsvis alene på fuktet propp eller med propp montert på toppen av bronsebørste)

 

Shooters Choice (kan brukes i stedet for Hoppes nr. 9.)

 

Butch bore shine, brukes for å sjekke for/ ta mantel. Brukes på pussepropp/ pusselapp.

 

Rødsprit (Løpet+ andre steder som kan ha blitt forurenset med solvent vaskes rent etter bruk av solvent, og etter bruk av Forrest foam)

 

Forrest foam (står i løpet fra 2-24 timer, brukes ved sterkt mantlet løp).

 

Butch GunOil (eller tilsvarende) (i løpet + områder vasket med rødsprit settes inn med denne til slutt).

Ezoxs: (Brukes på alle metalldeler på våpenet utenom i løpet/innvendig på låskassen).

 

Tipton karbonfiber pussestang

Nylonbørster

Bronsebørster

Pusseøye

"pussepinne" (den til proppene)

Pussepropper

Pusselapper

 

Spørsmål 1: Reagerer bronsebørsen med solventene ovenfor (Hoppes nr. 9, alltid litt sort pussepropp.) Samme hvor rent løpet er, og jeg drar gjennom en bronsebørste satt inn med Hoppes nr. 9 så kan du banne på at proppen som dras gjennom i neste runde er sort) Derfor løpet "aldri blir rent"??

 

Spørsmål 2: Hvis "JA" på spørsmål 1,- hvordan kan man da vite at alt av kruttrester o.l. er borte før man går i gang med mantelfjerning (hvis det er noe)?

 

Kommentarer m.h.t. produktene jeg benytter, hvordan jeg bruker dem, hva som skiller de ulike solventene mottas med takk. Det samme gjelder de 2 spørsmålene ovenfor.

 

OptiBond FL

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må man vaske med rødsprit etter å ha dratt igjennom med solvent? :shock:

 

Jeg bruker å ta et par drag med en tørr pusselapp etter at solventen har fått virke litt, for så å kjøre på med olje... Vil solventrestene tære på løpet hvis det ikke vaskes med sprit :? ??

 

(bidrar vel ikke nevneverdig til trådstarters spørsmål, men håper det er greit likevel!)

Link to comment
Share on other sites

Må man vaske med rødsprit etter å ha dratt igjennom med solvent? :shock:

 

Jeg bruker å ta et par drag med en tørr pusselapp etter at solventen har fått virke litt, for så å kjøre på med olje... Vil solventrestene tære på løpet hvis det ikke vaskes med sprit :? ??

 

(bidrar vel ikke nevneverdig til trådstarters spørsmål, men håper det er greit likevel!)

 

Grunnen til at jeg vasker med rødsprit etter bruk av solvent er fordi jeg vil ha bort eventuelle rester av solvent kjemikalier før jeg til slutt setter inn med olje.

 

Når jeg benytter rødspriten "sauser" jeg inn løpet ved bruk av en pusselapp eller to med rødsprit som skubbes gjennom løpet, + et par fropper med rødsprit.

 

Etter et par minutter tørkes rødspriten ut med et par propper. Løpet, innvendige deler av låskasse, kammer, magasin o.l. settes så inn med Tectyl våpen/låsolje. (Løpet tørrpusses med pussepropp før skyting).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alle pussemidler som løser opp mantelrester vil også løse ut kopper fra messingtip og bronsebørste.

Bronsebørsten er stiv nok til å rive løs porøse avsetninger i løpet som dekker over manteavsetninger, derfor går prosessen raskere med stiv bronsebørste. Børsten kommer også godt inn i hjørnene på riflingen der det ofte ligger dritt.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på dette sjølv. kan eventuelle solvent rester etse i løpet, eller ha negativ innvirkning på en eller anna måte? Bør man alltid nytte våpenolje etter bruk av solvent? Er solvent berre til for å fjerne kobber etter å ha skutt med helmantel? Og er det alltid nødvendig å bruke bronsebørste sjølv om man berre bruker olje? En del usikkermomenter ute å går for min del ihvertfall :|

Link to comment
Share on other sites

Alle pussemidler som løser opp mantelrester vil også løse ut kopper fra messingtip og bronsebørste.

Bronsebørsten er stiv nok til å rive løs porøse avsetninger i løpet som dekker over manteavsetninger, derfor går prosessen raskere med stiv bronsebørste. Børsten kommer også godt inn i hjørnene på riflingen der det ofte ligger dritt.

 

Var egentlig dette jeg regnet med - har bare ikke tenkt så mye over det. Brukes bronsebørste + Hoppes blir det sort, brukes Butch bore shine blir det mer blålig.

 

Praksis videre for min del blir da: (etter la oss si 15-20 skudd med våpenet) å "skubbe" gjennom;

 

2 fuktede propper med Hoppes nr. 9.

 

Så bronsebørste påmontert pussepropp (settes på toppen av børsten) fra kammer og ut løp 8-10 ganger.

 

Deretter blir det samme prosedyre,- men nå med nylonbørste til proppene kommer ut rene (eller blågrønne hvis det er mantel i løpet). (Hoppes nr. 9 løser litt mantel, men man kan pusse seg ihjel,- for lite løses om gangen/for hvert drag med pussepropp).

 

Kjører så propper innsatt med Butch bore shine på bronsebørsten til disse proppene kommer ut rene, eller nesten rene. (Butch bore shine synes for min del å ha mye større mantelløsene effekt enn Hoppes nr. 9)

 

Så er det rødspriten

 

 

Så Tectyl våpen/låsolje.

 

Jeg setter alltid løpet inn med olje til slutt, og tørrpusser før skyting. Dette selv om det skal skytes 5 min. etter at pussing er ferdig. Jeg innbiller meg at det er bedre å skyte et oljet, tørrpusset løp,- enn å brenne fast nytt krutt/mantel i en "tørr, rå og sår" pipe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at det finnes noe svar med masse streker under her. Jeg synes også at det er en god ide å kjøre en lapp med våpenolje eller rustbeskytter gjennom løpet til slutt, men jeg har ikke den helt store troen på at du "sauser" inn løpet på samme måten som man gjerne gjør med svartkruttvåpen.

 

Veldig kraftige ammoniakkløsninger kan forårsake en korrosjonsmekanisme som kalles "crazing" på engelsk, men jeg tviler meget sterkt på at dette kan hende med kommersielle mantelfjernere som ligger på 2-5 vol% hvis jeg husker rett. Dette er et fenomen jeg kun har sett beskrevet av personer som skyter mye gammel korrosiv ammo og bruker hjemmesnekrede ammoniakkløsninger for å nøytralisere.

 

For min egen del bruker jeg kun en "lett" nitrosolvent, f.eks., Hoppes #9 eller Birchwood Casey Nitro Solvent for å f.eks. brekke inn løp. Olje bruker jeg kun på bevegelige deler før våpenet er satt opp i pusseriggen hjemme.

 

Det er også et paradoks at for aggressiv bruk av mantelfjerner teoretisk gir et ruere løp. Kopper vil i teorien gjøre løpet glattere når man bare har et veldig tynt lag tilstede.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg driver med en liten pussover på rifla da jeg syns den samler litt dårlig for tida. Det har gått relativt mange skudd gjennom den siden siste storvask, så det er egentlig ikke så uventet.

 

Bruker Forrest Bore Foam, men er litt usikker på hva jeg skal forvente. Har nå satt inn løpet med skum seks ganger og latt det stå en halvtime eller mer. Drar så gjennom med pusselapp, som kommer ut med en god del svart/blå/grå flekker. Har innimellom kjørt skorsteinsfeiermetoden med bronsebørste.

 

Hvor rene skal de pusselappene egentlig bli til slutt? Vil det til slutt bli så rent at det ikke er svarte flekker på pusselappen som fjerner skummet, eller vil skummet alltid få en mørk farge etter en times tid? Det må jo være uhyrlige mengder mantel i løpet hvis det er det som kommer ut etter all denne pussingen og skummingen :shock: Ikke rart børsa har vært litt lunefull i det siste...

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger til grunn at du før du begynte med skummet har pusset bort det som måtte være av kruttrester ved bruk av bronsebørste og solvent (kjemomekanisk rens), og at det derfor i stor grad er mantel som sitter igjen.

 

Min erfaring er at dersom du da fyller løpet med skum og lag det stå inntil 24 timer, vil du få ut blåfarget væske dersom der er mantel i løpet. Etter 1-2 omganger med skum, vil pusseproppen/ filla komme ut ufarget - skummet har ikke reagert med noe i pipa. Pusseproppen/ filla har da samme farge som skummet i utgangspunktet - dvs. fargeløst, våt/ fuktig fille.

 

Stort sett fjerner jeg det som måtte være av mantel med Butch Bore Shine. Skum bruker jeg nå kun av og til på gamlemauseren med gammelt, rufsete løp som mantler mye.

Link to comment
Share on other sites

:?

 

Mange løsninger her... i virkeligheten er det ingenting som løser karbon, det kan dog dispergeres, og karbonløserene er en blanding av organiske løsemidler og "såper" (hadde vært artig å prøve med kinolin)

Det er derfor det må jobbes løst med børste - dette er kaliberavhengig, for hvor mye karbon som settes av er tydeligvis svært avhengig av ladningen

Sink løses jo nesten hva som helst, og mantelfjernere ivrker ved å løse kobber som toverdige kobberioner (blå pusselapper), dette er en kjemisk prosess og trenger kun nok av det aktuelle stoffet, og litt tid, avhengig av styrken.

 

Avhengig av om problemet ditt er karbon eller mantel velger du remedie, eller flere remedier. Forrest, TM Solution, og slike prøver på begge deler, og ser for meg ut til å virke bra på mantel, Forrest er ikke fantastisk på karbon, og her bruker jeg Rem Oil og masse skuring. Børste eller "aggressive" propper er saker her,

Sweets f.eks. virker bare på mantel, men dæven som det virker... Alle "oljer" virker først og fremst på karbon

 

JB, og Butch og slikt er milde slipemidler som sliper vekk både mantel og karbon

 

Et par ting har forbedret mine pusserutiner i de sise 3-4 årene, har jo hatt Parker Hale stokk i alle år så det er ok, men TO stenger gjør at en kan veksle mellom børste og propper uten å skru og grise og rote. OG "innføringshylse" så en slipper å grise ned kammer og kasse og avtrekk med kjemikalier. Tipton-stanga er veldig mye mere brukervennlig ved vedvarende børsting. Det andre er VFG pussepropper, etter år med lapper og enten ikke trangt nok eller for trangt, VFG propper. Og en kort pussestang med "mopper" for grovkaliber (.416"/.458") til kammeret, og en "tversforbørste" til foran låsklakkene - bare noen kunne lage en slik for 3/6 klakk "fat-bolt" mekanismer, og ikke bare Remington.

 

Min nåværende metode, som gir god presisjon i 3 rifler (men er håpløst arbeidskrevende og grisete) er:

Straks jeg kommer hjem, fyll løpet med Forrest, og gjør noe annet i noen timer

Stake ut skummet og børste 20-30ggr med en nylonbørste, (har forresten kjøpt en Tipton karbon pussestokk og den anbefaler jeg så varmt at jeg kan finne på å kjøpe en til!) ofte er skummet som har rent ut av løpet svakt blåfarget, men alt karbonet gjør at jeg aldri ser blåfargen fra mantel som Forresten løser ut på proppene

noen våte propper (f.eks. RemOil) for å få ut grapset de to første blir ubegripelig svarte

Ny fyll med Forrest, spise kvelds, chatte, gå tur med bikkja

en propp for å få ut skummet, børste, men nå mere omfattende, og med fokus på den første 1/3 av løpet,

våte propper

tørrpuss

en propp med WD40

 

Før skyting to tørre propper - det er ingen riflerelaterte CBS problemer med denne prosedyren

 

Får jeg problemer gjentar jeg dette til jeg kun får ut hvite propper, da lar jeg gjerne Forresten stå over natta, virker ikke det går jeg på med JB Pasta. (Før brukte jeg Rem 40X til det, har kun skjedd to eller 3 ganger, og dramatisk forbedret presisjon var resultatet)

 

 

 

I det siste har jeg kjøpt noe som heter "The TM Solution", det tar både mantel og karbon, foreløpig ser det ut til å være bedre på karbon enn Forrest, proppene blir svartere, og det går færre propper før de blir "rene". Men har kun prøvd et par ganger ennå, og hadde et førsteskudd langt nede i 9eren - overtro?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her står det endel:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=5292&p=46466&hilit=mantelfjerner#p46466

 

på rifle er mine pussemetoder litt avhengig av hvilken bruk rifla har hatt.

 

banesauern som gjerne skytes noenhundre skudd mellom hver puss blir løpet pusset slik:

1) med renseolje av et eller annet slag (pusselapp og bronsjebøst om hverandre, med olje på) først for å fjerne sot osv. når det begynner bli noenlunde rent, så tørrpusser jeg og

2)går på med sterkere saker (mantelfjerner) på pusselapp. pusser en stund med det.

3)når det ikke vises mantel mer, så går jeg på med renselolje, både for å fjerne mantelfjerneren og for å ta eventuelt sot som ligger igjen. tørrpusser etterpå. om løpet er ekstremt skittent må jeg repetere 2 og 3 en gang til.

om våpenet skal ut på jakt eller lagres setter jeg løpet inn med våpenolje før den settes bort.

 

når dette er gjort pusser jeg mekanismen med olja fille, og tørrpusser og eventuelt oljer der det trengs.

 

på jaktvåpen hvor jeg feks skyter 10 skudd, holder det med løpspuss nr 1. innimellom må jeg ta hele pakka(1-2-3) der og.

 

på all løpspuss pusser jeg bare bakfra. å når jeg har dratt noe ut av munningen, blir det ikke dratt tilbake inn i løpet forfra. man skal beskytte munningen for skader. pussestokk bruker jeg kun hele stokker, ikke sånn skjøtete greier. de blir ofte slarke i skjøtene. til å holde pusselapp bruker jeg en stryholder man ruller lappen utenpå. ikke øye. syns pusselappen får bedre flate mot løpet med stryholder. bronsjebørster er forbruks. kjøper de i rett kaliber. de koster ikke akkurat skjorta.

 

kammeret pusser jeg med en kammerpussestokk med messingbørste. der ruller jeg lappen utenpå børsten.

dette var for 2 år siden, i dag har jeg endret mine rutiner noe. Etter erfaring om at man får munningsrust pga for dårlige pusserutiner i vått/fuktig vær har jeg satt i gang med mer "nøye" pusserutiner. Jeg har begynt dra olje gjennom løpet hver gang jeg har skutt (helst på varmt løp). dette som et minimum. da tørrpuser jeg før neste skyting.

Å vanligvis tar jeg en løpspuss (nr 1) når jeg kommer hjem, eller fyller på ,med full pakke med mantelfjerning osv ved behov(noen hundre skudd)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:?

 

Mange løsninger her... i virkeligheten er det ingenting som løser karbon, det kan dog dispergeres, og karbonløserene er en blanding av organiske løsemidler og "såper" (hadde vært artig å prøve med kinolin)

Det er derfor det må jobbes løst med børste - dette er kaliberavhengig, for hvor mye karbon som settes av er tydeligvis svært avhengig av ladningen

Sink løses jo nesten hva som helst, og mantelfjernere ivrker ved å løse kobber som toverdige kobberioner (blå pusselapper), dette er en kjemisk prosess og trenger kun nok av det aktuelle stoffet, og litt tid, avhengig av styrken.

 

Avhengig av om problemet ditt er karbon eller mantel velger du remedie, eller flere remedier. Forrest, TM Solution, og slike prøver på begge deler, og ser for meg ut til å virke bra på mantel, Forrest er ikke fantastisk på karbon, og her bruker jeg Rem Oil og masse skuring. Børste eller "aggressive" propper er saker her,

Sweets f.eks. virker bare på mantel, men dæven som det virker... Alle "oljer" virker først og fremst på karbon

 

JB, og Butch og slikt er milde slipemidler som sliper vekk både mantel og karbon

 

Et par ting har forbedret mine pusserutiner i de sise 3-4 årene, har jo hatt Parker Hale stokk i alle år så det er ok, men TO stenger gjør at en kan veksle mellom børste og propper uten å skru og grise og rote. OG "innføringshylse" så en slipper å grise ned kammer og kasse og avtrekk med kjemikalier. Tipton-stanga er veldig mye mere brukervennlig ved vedvarende børsting. Det andre er VFG pussepropper, etter år med lapper og enten ikke trangt nok eller for trangt, VFG propper. Og en kort pussestang med "mopper" for grovkaliber (.416"/.458") til kammeret, og en "tversforbørste" til foran låsklakkene - bare noen kunne lage en slik for 3/6 klakk "fat-bolt" mekanismer, og ikke bare Remington.

 

Min nåværende metode, som gir god presisjon i 3 rifler (men er håpløst arbeidskrevende og grisete) er:

Straks jeg kommer hjem, fyll løpet med Forrest, og gjør noe annet i noen timer

Stake ut skummet og børste 20-30ggr med en nylonbørste, (har forresten kjøpt en Tipton karbon pussestokk og den anbefaler jeg så varmt at jeg kan finne på å kjøpe en til!) ofte er skummet som har rent ut av løpet svakt blåfarget, men alt karbonet gjør at jeg aldri ser blåfargen fra mantel som Forresten løser ut på proppene

noen våte propper (f.eks. RemOil) for å få ut grapset de to første blir ubegripelig svarte

Ny fyll med Forrest, spise kvelds, chatte, gå tur med bikkja

en propp for å få ut skummet, børste, men nå mere omfattende, og med fokus på den første 1/3 av løpet,

våte propper

tørrpuss

en propp med WD40

 

Før skyting to tørre propper - det er ingen riflerelaterte CBS problemer med denne prosedyren

 

Får jeg problemer gjentar jeg dette til jeg kun får ut hvite propper, da lar jeg gjerne Forresten stå over natta, virker ikke det går jeg på med JB Pasta. (Før brukte jeg Rem 40X til det, har kun skjedd to eller 3 ganger, og dramatisk forbedret presisjon var resultatet)

 

 

 

I det siste har jeg kjøpt noe som heter "The TM Solution", det tar både mantel og karbon, foreløpig ser det ut til å være bedre på karbon enn Forrest, proppene blir svartere, og det går færre propper før de blir "rene". Men har kun prøvd et par ganger ennå, og hadde et førsteskudd langt nede i 9eren - overtro?

 

K

 

 

Mener du at Butch Boreshine inneholder slipemiddel?

 

Ellers er jeg enig med deg at kruttrester/ Carbon etc. krever kjemomekanisk rensing, mens fjerning av mantel i største grad er en kjemisk "vaske" prosess.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...