Jump to content

Tilnærmet "Bird and trout knife".


seawolf

Recommended Posts

Må innrømme at jeg er blitt litt hekta på disse knivene fra Busse/Swamp Rat / Scrap yard.

 

Men når Ratweiler´n og denne lille saken er i hus, tror jeg at jeg har så jeg klarer meg en stund.

Da dekker jeg alt fra hogging av ved, banking av teltplugger, via storvilt, småvilt og til fisk :)

 

Mange sier sikkert at dette ville de klart med en morakniv, og det er nok riktig det, men så er det gleden ved å eie og bruke kvalitetsutstyr da som ikke helt kan verdsettes.

 

Bare se inn i snekkerboden til en engasjert hobbysnekker...masse artig utsyr der og, selv om man kanskje kunne laget det meste med sag, høvel og en liten øks.

 

Samme med å ha bare ei rifle.

En kunne jakte det meste med ei enkelt rifle, men herregud så kjedelig det ville blitt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den koster meg USD 145 ferdig postet til Norge.

Butikkprisen var USD 85 , men er ikke lenger å oppdrive hos Swamp Rat. Da må en ty til det åpne markedet.

Men med kydex slire er det innenfor akseptabel pris syns jeg.

 

Stålet er slik jeg skjønner SR101 på denne, skal bli artig å få den i hus.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er de to siste gavene fra julenissen kommet i hus :lol:

 

Ratweileren er diger, men til det bruket den er tiltenkt, passer den utmerket.

Dette blir kniven som henger på sekken og som skal brukes til rydding og kvisting av postplasser, hogging av bålved, banking av teltplugger osv osv.

 

Swamp Warden er liten og nett, og må passe ypperlig til småarbeid og som kniv til rype / harejakt ol.

 

Artig med noe nytt :mrgreen:

 

Frjulstur2007002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skaftet skal ifølge produsenten ha to funksjoner.

Holder man langt framme på skaftet, og i tillegg med pekefingeren rundt "avtrekkeren", er den helt ok til å skjære med, god kontroll faktisk.

Flyttes prepet helt bak, blir den en formidabel "huggert".

 

Med fulltange er det jo mye stål i skaftet også, så sammenlignet med 8,5" samekniven fra Helle, er den jo mere baktung.

Storkniven fra Helle veier 305 gram, mens Ratweiler veier 545 gram, :)

 

Neste jobb blir å lage passende slire til beistet :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...