Jump to content

Hjelp! noe er galt, umulig å få samling med lyddemper.


rubenmed

Recommended Posts

Har fått våpenet mitt tilbake etter montering av lyddemper.

Men med demperen på er det umulig å skyte våpenet inn. Er overhodet ingen samling.

Uten demper er det ingen problem.

 

 

 

(Våpen: Howa Hogue .308W)

(Demper: Atec TMM5)

 

(Hvor får eg kjøpt beskyttelse til å ha på gjengene på løpet når demperen ikkje er på?)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som feil montering av demper. Demonter demperen og se etter tegn på at kula treffer innmaten, hvis så er det bare å sende børsa i retur for nytt forsøk. Gjengebeskytter ordner mannen som gjenger løpet.

 

Hadde samme problemet og gjorde slik Fulmen sier, og etter dette var alt ok

Link to comment
Share on other sites

Er det en av de nyere Howaene, så blir de gjenga med låskassa på (løpet sitter noe inn i.....), altså ikke på spisser men på briller. quote]

 

Litt OT kanskje, men hva er problemet med å ta ut løpet på disse??? Har vært ut med løp på flere hova modeller, gamle som nye, men har aldri vært problem å fått ut løpet fra kassa....

Link to comment
Share on other sites

Uttalelser fra depotets børsemaker og Fossdal, går på at de siste sitter vanvittigt hardt på moment. Fossdal mumlet noe om at medisinen var å stikke ned på Esso og låne 40tons pressa, da hans egen på 20T ikke var nok, og Zeb måtte vel bare gi opp med sitt utstyr. Men det er klart, har løpet først vært av går det jo greit siden. Dette gjelder vist de aller siste Howaene (men godt går de gitt).

 

Fossdal sa forøvrig ikke at det var ett problem, bare mere pes med tyngre utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Ta ut sluttstykket, skru demperen ordentlig på og se gjennom løpet fra kammerenden. Du skal da ikke se demperen gjennom løpet. Er gjenger/brystning skjeve, vil du se en skygge på en eller annen side av løpet (innvendig).

 

Vingemutteren; det er slett ingen umulighet å gjenge ei rifle med låskassa på - det handler kun om riktig innspenning, og det finnes flere alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kan få låne en annen demper med samme gjenger kan det være lurt å sikte gjennom løpet med denne montert (ikke skyt før du er sikker på at ting er rett). Dempere kan feilproduseres som alt annet, ingen grunn til å sende avgårde en rifle som det ikke er noe feil med.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren; det er slett ingen umulighet å gjenge ei rifle med låskassa på - det handler kun om riktig innspenning, og det finnes flere alternativer.

Selvfølglig vet jeg det (har vel ikke sagt noe annet jeg). Det er bare at om man ikke er nøye nok under oppspenning med brille, så kan det lett bli skjevt om man antar at løpsboringen er konsentrisk med ytterprofil. Med spisser på løst løp, kan slikt ikke skje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å dreie en "plugg" (laget av det emnet som ligger å slenger nede i skrekassa...) som går fint inn i kammeret, og ikke ta den ut av chuken.

Trer da bare rifla inn på denne "pluggen" og spenner mot med roterende spiss ute i en messing (eller aluminium) "støttehyllse" (denne sitter med lett press inne i løpet).

Siden det ikke er store krefter det er snakk om under bearbeidingen går dette kjempefint!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...