Jump to content

Problemer med biltemas ultralydvasker (70w)


vwhotrod

Recommended Posts

Hei!

Tenkte å teste ul vaskeren fra biltema. Handlet den 70w modellen til 990,-

 

I bruksanvisningen står det at det skal komme en surrelyd når den fungerer som den skal. Hos meg forsvant surrelyden etter en runde på 480 sek og det grønne "på" lyset ble rødt samtidig som summelyden forsvant.

 

Noen som har vært ute for dette?

Link to comment
Share on other sites

Fant ut av det.. Utvidet bruksanvisning lå på nett. Det er innebygget overopphetingsvern. Synes dog det kutter litt fort..

 

Har nå tatt 4x380 sek på rappen. Vernet slo UL'en av da det gjenstod 130 sek på siste runde.. Har dere med denne vaskeren lik erfaring eller? Det stod i bruksanvisningen at maskinen burde få en pause etter tre sammenhengende bruk, men jeg tenkte å teste med fire.. Måtte ha såpass for å vaske 2x25 hylser..

Link to comment
Share on other sites

Har samme vaskeren (Lyman-brandet fra JD).

Har kun opplevd at overopphetingsvernet har slått inn et par ganger. Bruker ofte en vannkoker for å varme opp vannet før jeg heller det i vaskeren og da er vannet langt varmere enn de 65 gradene den klarer å oppnå "ved egen maskin".

 

Normalt kjører jeg 4-5 sykler av 8min (480sek) alt avhengig av hvor lenge jeg gidder å sitte å høre på summingen, og har som sagt kun opplevd overoppheting en eller to ganger.

 

Det irriterer meg at den kun kan settes på max 8 min, samt at det ikke er mulig å bruke den sammen med en timer. I praksis betyr det at man må sitte der og høre på den f¤#& summinga.

Så det har endt opp med at jeg bare unntaksvis bruker UL-vaskeren, og heller foretrekker en hylsetrommel som jeg har koblet på en timer slik at den står og surrer og bråker mens jeg er på jobb, og da er det bare bikkja som plages av lyden... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en sånn litt, overopphetingsvernet slår inn etter noen runder med varmt vann ja. Skal visstnok være lett å hacke disse for kontinuerlig drift, men da må man montere kjølevifte så det ikke går i stykker.

 

Det er såpass mye styr med UL vask at jeg nok ikke vil gidde til vanlig hylsepuss, men med litt sitronsyre oppi er det genialt for å fjerne irr på hylser som er brukt med svartkrutt og ikke rengjort med en gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Jeg kjøpte meg en ULvasker fra Biltema jeg og.

 

2 x 8min med varmt vann -Det ga ikke noe synlig resultat på skitne hylser eller en gammel sølvskje

Hadde hørt at oppvasmaskinpulver kunne være løsningen så jeg prøvde med litt av det, men det funka heller ikke.

Jeg leser her at det er sitronsyre som gjelder. Får prøve det idag.

 

Jeg ser ikke ringer i vannet når den jobber -burde jeg det?

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kjøpt selv en biltema ultralydvasker til 950,- og oppdaget etterpå at Lyman turbo Sonic 2500 ultrasonic er akkurat same maskinen bare til 1900,- og den fungerer uten problem på 4x 480 sekunder med varme på.

 

Å kalle det samme vaskeren når den ene har 2x effekten er å ta i.

 

Om du i tillegg har betalt 1900,- for den, må du nok lete litt bedre neste gang. 1195,- ink 2 små flasker rensevæske er mer i rette leiet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg kjøpte meg en ULvasker fra Biltema jeg og.

 

2 x 8min med varmt vann -Det ga ikke noe synlig resultat på skitne hylser eller en gammel sølvskje

Hadde hørt at oppvasmaskinpulver kunne være løsningen så jeg prøvde med litt av det, men det funka heller ikke.

Jeg leser her at det er sitronsyre som gjelder. Får prøve det idag.

 

Jeg ser ikke ringer i vannet når den jobber -burde jeg det?

 

 

Hei, handla denne istad og blei relativt deprimert over resultatet. Ser ikke mye forskjell på hylsene etter noen runder. Halsen og hettelomma er jo like svart jo...

 

8 minutter er også altfor lite, så vurderer å bytte den inn igjen, men kanskje jeg som setter for store krav til UL-vaskere generelt?

 

Hvordan er prosedyren deres når det gjelder UL-vask? sitronsyre og en halvtime? og da er all skitten borte?

Link to comment
Share on other sites

UL-vaskere er oppskytte greier; ja-de virker når en har hatt allverdens greier oppi vannet; men det gjør de samme stoffene uten den dumme vaskemaskinen også...

 

og ja, jeg her erfaring fra UL-vaskere store nok til å få en normal bilmotor oppi; de er ikke bedre de heller..... (den endte opp som en fin fillekasse!)!

 

Kjøp en vanlig hylsevibrator istedet!

Link to comment
Share on other sites

Jo - lykke til med hylsevibrator.

Det ene utelukker ikke det andre.

 

Selv bor jeg i leilighet og orker ikke støy og støv

for å få polerte hylser.

 

Vaskemiddel/pulver og sitronsyre er ikke så veldig avansert.

 

Her blir i alle fall en neve hylser helt rene på 15 minutter med en UL-vasker til under NOK 200.

 

UL-vaskeren kombinert med stekeovn/varmeskap til tørking gjør ting kjappere for de som har små kvanta og ønsker å få ting unna på en kveld.

For de med større mengder er bøtter med varmtvann og vaskemiddel/sitronsyre eller vaskemaskin og vaskepulver en mulighet.

For de som er litt modige kan hylsene vaskes i ett solid bærenett eller noe sammen med f.eks arbeidsklær.

(Eventuelt sammenbrudd i kommunikasjon med samboer

svarer jeg ikke for :-)

 

For de som ønsker flekkfrie hylser og tåler litt støy/støv

så er hylsevibrator en mulig vei å gå.

Husk å sjekke hettelommene for fastsittende media.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dillon sitt vibrator system. Setter hylsene i vibratoren med maismedia og timer på ca.3timers tid.(150stk hylser) og de er rene som gull etterpå. Kjøpte settet for under 1000lappen og har vel vaska godt over 2000hylser. Har enda ikke brukt mer enn 1/4 av media og polish. Jeg presser hylsene først og går over med en liten børste i hettelommen for å løsne fastsvidd krutt etter hetta. Etter en tur i vibratoren, blir hylsefett og alt av drit borte. Det bråker litt av vibratoren men ikke værre enn att man kan sitte ved siden av. :-) og ja husk, sjekk hettelommene etterpå. :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

takk for svar...som jeg fryktet. UL-vaskeren ble handla på impuls pga noen ømme fingre etter å ha jobbet meg gjennom en hundre hylser med rødsprit og klut både før og etter pressing. Vasker de i varmt vann og sitronsyre+edikk etter pressing, men hettelommene er problemet. Hadde håpt på en kvikkfix når det gjaldt hettelommene så handlet inn UL-vasker i god tro, før jeg hadde sjekket kammeret. Ser nå hvor det gikk galt :winke1:

 

Blir bytta inn igjen i morgen, og bruker heller pengene på smell!

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva dere som ikke liker ULvaskere gjør feil når dere ikke klarer å nyttegjøre dere av en.. :shock:

Kjøpte selv en fra Kina til 170 kroner som jeg får plass til 12 308hylser oppi.

Sammens med en halv ts zalo og en halv ts sitronsyre blir hylsene så rene som de var når de var nye!

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva dere som ikke liker ULvaskere gjør feil når dere ikke klarer å nyttegjøre dere av en.. :shock:

Kjøpte selv en fra Kina til 170 kroner som jeg får plass til 12 308hylser oppi.

Sammens med en halv ts zalo og en halv ts sitronsyre blir hylsene så rene som de var når de var nye!

 

jaha, så de blir gullende rene også nede i hettelomma? bør vel prøve med zalo også da... hvor lenge durer de og går?

Link to comment
Share on other sites

hm, kjøpte dene vaskeren, 70Watts Biltema, da jeg ble drita lei manuell etterbehandling med bomullspinner ved forrige sitronsyrevask.

 

Har kun brukt den noen få ganger ennå, men den synest da som en klar forbedring for min del.

 

Og ikke er det mange rare lurium med kjemikalier som skal til heller;

Ei spiseskje med pulver-sitronsyre fra bakehylla på nærbutikken er det som skal til.

 

Hettelommene på mine 6x skutte aldri før rengjordte 308-hylser ble rene de også,

men det krevde 4x 8minutters behandling.

Brukte varmt vann fra springen, slo på varmeelementet de to siste gangene.

 

Lyden er ulempen:

ul_usofa.JPG

Hunden gjemte seg under sofaen og ville ikke komme frem igjen.

Link to comment
Share on other sites

som sagt, kan hende det er jeg som overvurderer hele UL-vaskinga...

prøvde 25 hylser nå i 3x8 minutter med zalo og sitronsyre sammen med vann fra vannkokeren

 

 

før:

foslashr.jpg

 

og etter:

etter.jpg

 

ingen forskjell mellom andre og tredje gjennomkjøring og vaskeren måtte ta pause etter 3x8 så derfor stoppet jeg her... poenget for min del blir borte om jeg må ta frem kluten og rødspriten likevel...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare bruker sitronsyre så mangler du noe som kan holde dritten oppløst i vannet.

 

Selv bruker jeg ToDo Allrengjøring fra Sverige - litt skarpere lut enn Zalo. Men vanskelig å få tak i.

Det finnes sikkert noe som er greit til gulvvask i arsenalet.

Jeg har også prøvd toalettrens og det virker.

Ta en lommelykt og se om det er rent inni hylsa.

Du er på rett vei i alle fall.

 

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jo takk, blir renere enn utgangspunktet, men hvor mye det er mulig å få de, er spørsmålet... og om det er verdt en høvding i forhold til en panne på komfyren!

inni er det omtrent like mye igjen (på andre siden av lommen). ellers er de jo rene og pene, men mangelen på wow-faktoren skuffer meg litt, må jeg innrømme :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jo det er klart - 1 tusenlapp er mere enn NOK 200.

 

Jeg har denne:

http://www.ebay.com/itm/30W-50W-Mini-Ul ... 485597ea0c

 

2 kopper glohett vann og en neve hylser forvarmet under springen og

med 10 - 20 gram sitronsyre og en kapsel vaskemiddel i 15 minutter.

Akkurat passe med tid for en luftetur med venner med god hørsel :-)

 

For de som mister lysten på heroinpriser for sitronsyre på butikken:

Sitronsyre 1 kg:

http://www.ebay.com/itm/CITRIC-ACID-ANH ... 3f31d515ca

 

Felleskjøpet kan formodentlig fremdeles

levere hele sekker med sitronsyre på bestilling

for de som har overgjennomsnittlige behov.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Hei!

Tenkte å teste ul vaskeren fra biltema. Handlet den 70w modellen til 990,-

 

I bruksanvisningen står det at det skal komme en surrelyd når den fungerer som den skal. Hos meg forsvant surrelyden etter en runde på 480 sek og det grønne "på" lyset ble rødt samtidig som summelyden forsvant.

 

Noen som har vært ute for dette?

 

Jeg for min del prøver å holde meg unna alt som har med elektro fra Biltema, mye annet som er helt greit, men kvaliteten på det som har med strøm å gjøre er litt opp og ned etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...