Jump to content

Er det OK med halvautomat på leirduebanen?


Janerik49

Recommended Posts

Jeg har skutt litt på lerduebanen og litt på jakt med en Star Baikal o/u de siste årene. Den funker tilsynelatende OK. Jeg er fortsatt en dårlig skytter men jeg har fått lyst på en hagle som er litt mer tiltalene i form og mekanisk funksjon. Jeg synes halvautomater ser spennende ut, men jeg har hørt noe om at de ikke er så polulære hos flertallet av skyttere på lerduebanen. En av grunnene skal være at det ikke er så lett å se at våpenet er tomt/brukket.

Er det noen som har synspunkter eller opplysninger om dette?

 

Mvh

Jan Erik

Link to comment
Share on other sites

Kan svare for praksisen i Bergens Jæger & Fiskerforening:

Automathagler er velkommen på banen på lik linje med alle andre. Vi praktiserer at skytter setter en tomhylse på tvers i utkasteråpningen og slipper frem sluttstykket - da er det klart synlig at våpenet ikke er skuddklart.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel heller slik at skytterne ikke liker å få tomhylser på seg når de skal konsentrere seg om å skyte, men det ordner du ved å sette på en hylsefanger eller en strikk slik at tomhylsen ikke blir kastet ut men blir stående igjen i utkastet på børsa de.

En annen ting er også at de med pumper og 1/2 autoer må lære seg å slippe frem sluttstykket/bolten på en slik måte at det ikke blir kastet ut en ekstra due hver gang, kastemaskinen blir aktivert ved lyd.

Dette fikser du ved at du slipper frem sluttstykket med en gang sidemannen din har skutt.

Link to comment
Share on other sites

Folk må jo få lov til å trene med halvautoer også, men du må nok venne deg til å høre litt sukking og stønning når du (for n'te gang) utløser duer når du lader... ;)

 

Det går sikkert greit, spesielt om du sier i fra på forhånd og viser at du håndterer hagla på riktig måte. Det kan sikkert også være greit å spørre baneleder om de har noen egne regler for halvauto/pumpehagleskyttere mtp tømming og sikring av våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med halv auto på bane, og det går helt fint. Jeg bruker strikk foran utkasteren. Også holder jeg igjen sluttstykket, så det jeg ikke utløser noen duer;) Er jo greit å ta litt hensyn. Noen grine bittere e det jo selvfølgelig, men det hører liksom med;)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha tatt en titt på tråden det ble vist til, forstår jeg problemet bedre. Jeg ser også at det er mange som har glede av å provosere andre med hyseutkastene som det vises til. Jeg tror rett og slett jeg ombestemmer meg og satser på en o/u i stedet. Takk for info, alle dere som har svart på spørsmålet mitt.

Mvh

Jan Erik

Link to comment
Share on other sites

Kan svare for praksisen i Bergens Jæger & Fiskerforening:

Automathagler er velkommen på banen på lik linje med alle andre. Vi praktiserer at skytter setter en tomhylse på tvers i utkasteråpningen og slipper frem sluttstykket - da er det klart synlig at våpenet ikke er skuddklart.

 

Hmm.. når du så kommer gåendes med hagla fra bilen med en hylse halvveis ute tenker jeg at du ikke har "tømt våpen og kontrollert". Jeg ville ha påpekt dette på en hyggelig men streng måte.

Men hva vet jeg, jeg er forholdsvis ny på haglebanene.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ofte på BJF sine hagle standplasser. Ser ikke problemet med halvautoer eller pumper.

Normalt sjekker vi våpnene etter endt skyting. Og haglene er tømt ved ent skyting.

En lukket hagle eller en lukket halvauto kan begge ha skudd i kammeret.

Når et våpen ikke er i bruk står det i våpenstativet. Ingen valser rundt på banen med lukkete våpen.

På veg til å fra bilen er det normalt å transportere våpenet i futteral.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med halv auto, og praktiserer som nevnt streng disiplin på aldri vifte rundt med våpenet... Våpenet står i stativ når jeg ikke skal skyte. Transport til og fra bil skjer i lukket futteral. Når jeg bærer våpenet mellom stativ og standplass, bæres det på minst mulig truende måte, vertikalt uten noen hånd i nærheten av avtrekkeren. Utkasteråpningen åpen godt synlig fremover, ikke gjemt bort.

Jeg har ikke kammerflagg, men ser absolutt fordelen med dette. Det viktigste er jo tross alt at alle skal kunne føle seg trygge når vi utøver hobbyen vår!

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhet på bane og ellers er viktig, og det er en meget god ting å vise alle at alt er tomt og at det er lett for alle å se dette. Men, jeg føler at vi med halvauto eller pumpe er satt i bås. Kammerflagg er vel og bra det, men det virker som om folk generelt har en oppfattelse av at halvauto/pumper er mye farligere enn alt annet og at har du noe sånt så mye se til helv.. å skaffe deg alle mulige anordninger for å vise alle at det er tomt og trygt. Er det mer farlig med ei lukket pumpe/halvautohagle enn ei lukket boltrifle på vei mellom standplasser i jaktfelt? Hvorfor er det ikke mer mas om flere sikkerthetsbarrierer her? Hvis det er noe sted det veives og viftes mye så er det nettopp her. Eller på banen med jegere som skyter for sjelden, og har dertil mindre kontroll på sluttstykker, pekeretning, fingre og alt annet som kan klusse det til. Igjen, sikkerhet er noe man ikke tuller med, men hvorfor slikt skille på ting? Burde det ikke være like mye fokus på boltrifler (ja, vet det er feil "kammer").

 

Forøvrig er halvauto hagle godkjent brukt til det meste av konkurranser også internasjonalt, så det burde ikke være noe i veien for å bruke det på bane heller, uten sure miner fra folk. (ref. tråden det linkes til lenger oppe)

Link to comment
Share on other sites

Er halvautoer lovlige på banen? Hvis så kan de som ikke liker de ta en lang tur ut en kort brygge :wink:

 

Å sutre over distraksjoner på banen blir litt dumt all den tid det ikke skjer mens en selv skyter, vi feltskyttere må tåle varme hylser fra naboen mens klokka går. Å ta et lite skitt unna for å unngå en hylse burde være innenfor det akseptable. Og er ikke NJFF (regner med at det er deres anlegg vi snakker om) til for jegere? Da må man vel kunne trene med det man jakter med?

Link to comment
Share on other sites

Sjøl så bruker eg pumphagle, er det eneste eg har og bruker. Skulle eg hatt en til hadde den nok blitt auto grunnet mindre rekyl og det er mer behagelig for ungene å skyte. Om hylsene mine skulle troffe side mannen så hadde eg spurt om han ville ta en steg til siden eller et bak. Om han ikkje ville gjort det så hadde det vert hans problem. Vi må slutte å syte om alt mulig å rett og slett kose oss når vi er ute å skyter, det er derfor eg er der og regner med at de andre er der for samme grunn.

 

Så kjøp deg en auto hagle å gå på banen å kos deg :D

Link to comment
Share on other sites

Igjen: Takk for svaret eller kommentaren. Men nå som jeg tror jeg har forstått problemstillingen må jeg si at jeg ikke er helt enig med deg i din vurdering av hvem som skal "jenke seg". Hvis jeg står og kaster tommhylser på sidemannen mens han står og konsentrerer seg, er dette mitt problem(et problem jeg har ansvaret for) og ikke hans. Men jeg forstår at det finns praktisk/tekniske muligheter for å unngå dette. De ville jeg i tilfelle benytte meg av.

 

Ellers var jeg innom en våpenforretning på Lysaker i dag for å finne ut litt mere av det problemet med at fremføring av sluttstykket lager lyd som utløser dua. Jeg forsøkte å bremse eller holde igjen sluttstykket, men da gikk det ikke riktig på plass. Jeg lurer litt på om det er mange som opplever det problemet ?

 

Jan Erik

Link to comment
Share on other sites

Om hylsene mine skulle troffe side mannen så hadde eg spurt om han ville ta en steg til siden eller et bak. Om han ikkje ville gjort det så hadde det vert hans problem :D

 

Bare til info så kan man ikke flytte seg i fra plata når sidemann skyter, man skal stå i ro frem til rullering (etter 5 skudd) eller at serien er ferdig (25 skudd)

 

Under konkurranse så hadde det vært du som ikke fikk være med vist du ikke hadde fikset en hylsestopper :wink:

Link to comment
Share on other sites

IHvis jeg står og kaster tommhylser på sidemannen mens han står og konsentrerer seg, er dette mitt problem

Joda, og vanlig høflighet tilsier at man prøver å unngå slikt om mulig. Noen bruker vel et strikk rundt låskassa?

 

Men på den andre siden er dette en del av "spillet". Halvautoer eksisterer og er lovlige, så hva skal en gjøre? Forby de fordi enkelte blir plaget litt mellom skuddene? Det synes jeg blir å overdrive litt.

Link to comment
Share on other sites

Ellers var jeg innom en våpenforretning på Lysaker i dag for å finne ut litt mere av det problemet med at fremføring av sluttstykket lager lyd som utløser dua. Jeg forsøkte å bremse eller holde igjen sluttstykket, men da gikk det ikke riktig på plass. Jeg lurer litt på om det er mange som opplever det problemet ?

Jan Erik

 

Tja, på min (Franchi) fungerer det greit å holde igjen sluttstykket og føre det rolig men passe hardt frem. Siste biten krever litt kraft for å få den til å gå i lås, men ikke verre enn at det skal være mulig for alle.

Link to comment
Share on other sites

Under konkurranse så hadde det vært du som ikke fikk være med vist du ikke hadde fikset en hylsestopper

 

 

 

Jeg har problemer med å finne nøyaktig hvor i reglementet du finner dette om at du nektes adgang til konkurranse uten hylsestopper? I NJFF's reglement kan jeg ikke finne noen restriksjoner på bruk av halvauto eller krav om hylsestopper.

Hva med lerduesti-konkurransene som blir arr. på compactsporting-baner. Må de med halvauto da utestå fra å delta på disse konkurransene, da hylsestopper/strikk utgår pga dobbeltskudd?

Link to comment
Share on other sites

Dette synes jeg er en litt interessant problemstilling. Etter min mening spiller det ikke noen rolle om man er streng, snill eller lever på nåde fra sideskytteren. Er man deltaker på et approbert NJFF-stevne er det "Regler for jaktskyting" ,vedtatt av NJFF's styre som gjelder.

Føler at på en del stevner er det dommeren som har all makt, men også en dommer må følge reglementet. Og som sagt tidligere finner jeg ikke noe der som tilsier noen spesielle regler for halvauto?

 

Er klar over at dette er småkvervulering. Jeg selv skyter konkurranser med halvauto, og bruker hylsestopper, ser ikke noe problem med det.

Men,

-syntes strikk fungerte dårlig med min hagle (nøye posisjonering av strikken mellom vært skudd, strikken ryker...).

-hylsestopper er ikke hverdagskost å finne hos norske forhandlere.

-Birchwood Casey's modell festes med lim på låskassa, ikke alle syns det er noe særlig.

 

Så oppfordre gjerne folk til å bruke slike under stevner, men jeg tror ikke noen kan nektes deltagelse med ei hylsekasterhagle :)

Link to comment
Share on other sites

Så oppfordre gjerne folk til å bruke slike under stevner, men jeg tror ikke noen kan nektes deltagelse med ei hylsekasterhagle :)

 

Nettopp. Normal høflighet er aldri feil, men noen ting er faktisk en del av sporten. Husk at all sport er basert på mer eller mindre vilkårlige regler, det viktigste er ikke reglene i seg selv men at de gjelder for alle. Så lenge man ikke skyter helt skjermet for alle ytre elementer vil evnen til å holde fokus på tross av forstyrrelser være en del av konkurransen, en kan finne tomhylser direkte plagsomt mens en annen distraheres mer av blafring i løvverk. Hvor man setter skillet mellom hva som er en del av sporten og hva som ikke er?

Link to comment
Share on other sites

Dere med halvauto, hvor langt og i hvilken retning blir deres hylser kastet ut? Min Mossberg 935 hiver dem kansje maks en meter sånn ca til siden eller noe fremover. Absolutt ikke noe problem for skytteren ved siden om meg. Likedant med kameratens Franchi.

 

Baneforskriften sa at våpen bæres knekkte eller med åpen bolt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...