Jump to content

Ettermontering av tofot feste


akalars

Recommended Posts

På min Remington 770 er tofot festet kanskje sjabert. Ser egentlig ikke ut som det er egnet i det hele tatt. Er det mulig å ettermontere et tofot feste? Hvordan gjør man dette? Trenger man noe spesielt utstyr for å få det til?

 

--- Edit

 

Glemte å nevne at stock-en er plast.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hva du egentlig mener er feil med det du har osv... litt mer informasjon kanskje?

 

Mange tofoter festes i reimfestet / -skruen. Disse festes på ulike måter, men felles er at de strammes til mot stokken og eller skruen.

 

Hvis ditt reimfeste ikke er bra, så må det ordnes før tofoten blir montert.

 

Du kan også kjøpe spigot til Versa Pod og bedde / lime den inn i stokken. Det krever en litt tykk stokk fremme og kolliderer ofte med reimfestet slik at det må (f.eks.) gjenges inn i spigot'en istedet for stokken.

Å montere spigot kan være utfordrende (må være paralell med løpet og ikke for nært løpet (HUSK: Du må ha klaring mellom løpet og montert Versa Pod, ikke bare klaring mellom spigot og løp), spesielt i plaststokker som er myke / tynne og / eller har mange hulrom.

 

Midway er en av de som selger Versa Pod og Spigot til denne.

Link to comment
Share on other sites

Remington 770 har et rem feste, men det er laget i plast som en del av stocken og er trukket inn i stocken så det går lett i stykker. Det gikk i stykker etter bare noen få skudd. Butikken byttet stock, og det var da jeg så at den ikke ser egnet ut. Jeg har en harris fot og er på jakt etter en måte å få festet den på før jakten.

Link to comment
Share on other sites

Tror noe slikt som Øystein linket til blir løsningen din ja.

 

Bare pass på at du ikke lager til noe som kommer borti / for nært løpet ved gjennomgående skrue eller lignende løsning.

For ekstra styrke så kan du lime enten hele skruen eller mutteren på innsiden av stokken og evt. bruke Locktite gjengelås for at det ikke skal skru seg ut.

 

Må si det er en tabbe av produsenten å lage reimfeste i skjør plastikk, hvis så er tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo generelt sett to typer, en som har grove gjenger, primært for tre, som gjenges i stokken.

Og denne som har fine gjenger og skal festes med mutter på baksiden.

 

Man må bore opp da ja. Vær nøye med å finne senter på stokken og bor opp i passende vinkel slik at skruen får godt anlegg mot stokken. Er stokken kompakt inni når du deler våpenet så kan du forsenke mutteren ned i stokken med et større bor. Men pass opp for hulrom.

 

Husk å sjekke innskytningen etter at stokken har vært av!

Sist jeg hadde min av fikk jeg et dropp på 12 cm på 100 meter ved neste skyting på banen. Skal så lite til...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...