Jump to content

Begynne med hjemmelading - 30.06


kicker86

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er blitt litt nysgjerrig på hjemmelading og har lest en del om dette de siste ukene. Til og begynne med har jeg anskaffet meg et Lee Loading sett til min 30.06 M98 Mauser. Tenkte å begynne med dette settet så jeg får se hvordan det funker. Men fortsatt noen ting jeg lurer på. Dukker sikkert opp mye etterhvert.

 

1. Hvilken kule er den billigste jeg kan bruke til trening?

2. Finnes det noen våpenbutikk i Hamar og omegn som selger kuler/krutt?

3. Er det slik at jeg ikke kan plukke hylser på skytebana og så lade dem om å bruke i min børse når man bruker dette settet? Siden den bare "former" toppen?

4. Kan man stole på den måleskjea som er med eller er det ett must å skaffe seg en vekt?

5. Hvordan måler jeg lettest maks hylselengde på min børse?

6. Noen andre tips med dette settet? Noe anna jeg må tenke på?

Link to comment
Share on other sites

Sikkert noen andre som kan svare bedre enn meg, men siden jeg nå sitter her med kaffien...

 

1) Du får Nosler Custom Competition til en god pris (1.8 kroner pr. kule i 1000-pakk for .30 kaliber) fra Jaktdepotet. Tror det skal godt gjøres å slå den prisen. Hjemmelading.no har en 145 grains kule fra Partizan som er (hvis husken ikke svikter) noe rimeligere, men de er utsolgt for tiden.

2) Vet ikke. Gule sider is your friend :mrgreen:

3) Ja, det er riktig. Du må eventuelt kjøpe en helpressedie. Dessuten vet du ikke hvor mange ganger "plukkhylser" er skutt eller med hvilke ladninger.

4) Ville ikke stolt på et volummål for å finne et massemål. Dessuten må du ha vekt for å veie hylsene du plukker på banen til tross for pkt. 3 8)

5) Går ut i fra at du mener maks patronlengde,her er en tråd med opptil flere fiffige oppskrifter: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=5723

6) Har ikke settet selv, men: Ha god tid når du lader. Sjekk tre ganger at du har gjort rett. Kjøpe en vekt og kontrollmål kruttvekter, vei kuler og hylser, og skriv ned det du finner. Også må du kjøpe en kronograf, eller finne en skytekompis som har. Kjøp Ladeboken, der står ladedata for 30-06 og mye annet som er kjekt å vite.

Link to comment
Share on other sites

4) Ville ikke stolt på et volummål for å finne et massemål.

 

Så lenge en vet hvilket volum som gir hvilken vekt og ikke lader til "rødstreken" er kruttøsene akkurat like presise (om ikke mer!) som et kruttmål. Lee har en tabell som oppgir volum pr grain, har enda ikke sett annet enn at den stemmer veldig bra (brukte den til innstilling av Lee kruttmål). Men ikke begynn å øse opp krutt uten å ha fått sjekket med vekt!

 

 

Noe helt annet er at en sånn Lee-dings kommer du til å bli møkk lei av iløpet av kort tid altså liten vits å handle tusen kuler og en kasse krutt)...

 

Kjøp heller en Lee reloader presse, et Lee diesett, en Lee hylsetrimer og en Lee kruttvekt; blir vel rundt 1000lappen og du har utstyr du faktisk gidder bruke.

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste taler i å kjøpe en ok presse først som sist, er ikke så mange pakkene med jaktammo som skal lades før denne er spart inn. legg gjerne litt penger i ei ok vekt, bruker selv ei rcbS digitalvekt og veier hver ladning når jeg lader for rifle (rcbs kruttmålet mitt blir unøyaktig når det går over 10grn), går fort nok for mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

OP, har du kjøpt et sånt "håndverktøy" til å lade med, altså ikke en benkmontert presse? Det er rimelig retro, anbefaler som de andre en skikkelig presse. Det ligger et par annonser her på Kammeret nå.

 

Edit:

kruttøsene akkurat like presise

Er det ikke lettere å slomse med å ha topp eller dalbunn i målet? Og siden OP ikke har vekt så kan det jo fort bli en utfordring å holde rede på hvilket volum som gir hvilken vekt...?

Link to comment
Share on other sites

kruttøsene akkurat like presise

Er det ikke lettere å slomse med å ha topp eller dalbunn i målet? Og siden OP ikke har vekt så kan det jo fort bli en utfordring å holde rede på hvilket volum som gir hvilken vekt...?

 

er det presist nok for benkeskytterne så holder det sikkert for de fleste andre også

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...