Jump to content

Tonheim PBP 165grs HP STEP i 308W


BigBore

Recommended Posts

Hei!

 

Har ikke 308W, men kan jo skrive noe om min erfaring fra i fjor med denne kula i 300 Win Mag. Siden du ikke har fått noen respons mener jeg :wink:

 

Lad denne kula med kort friflukt (helst under 1mm), gir best presisjon da. I mitt våpen gikk 5 skudd på 100m i samme rufsete hullet (9,7mm). Tilpass totallengden på patronen slik at kanten på hylsemunnen stopper midt på en rille. Da unngår du at sand og annen skitt lurer seg ned mellom kula og hylsehalsen.

 

Jeg ladet jaktammoen i fjor til 984 m/s. Jeg skjøt 2 dyr på ca 100m. Gjennomskyting av begge lunger ca 5-10 cm under nærmeste rygghvirvel. Begge dyra datt på stedet (den ene var en Hjortebukk på 100 kg slaktevekt). Pene slakt. Maks 4 kg bortskjært kjøtt. Mesteparten av daublodet lå i hinnene og kunne skrapes vekk.

 

Meplaten på denne kula er ganske stor (les hulspiss med ganske stor diameter på hullet. I hvert fall sammenligned med Barnes TSX). Følgelig vil den ha godt potensiale for ordentlig ekspansjon, selv i 308W-hastigheter på normale jakthold (under 200m).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...