remenw Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Det kan hende det er en gjenganger, men jeg må bare spørre. For et par år siden fikk jeg tilbud fra en kollega å overta en eldre hagle Sauer s/s fra 80-tallet. Trangborring er 1/4 og 3/4. Jeg har hele tiden hatt en forståelse for at leirdueskudd med lavere lading og mindre hagler ikke er et problem selv om våpenet ikke er beregnet for stål. Dette har jeg også hørt andre si. Er det noen som har synspunkter på dette? Er det ikke så at leirdueskudd går bra til tross for at de er ei eldre sauer? PS! Grunnen til at jeg kjøpte Sauer-hagla var fordi det var ei "side by side", rimelig og relativt lett hagle. Fra før har jeg hatt en star Baikal O/U i mange år. Denne har jeg skutt flere hundre leirdueskudd med opp i gjennom årene. Uten problem. Jeg ble faktisk nettopp gjort oppmerksom at heller ikke Star er godkjent for stålskudd. Jeg har hele tiden trodd at denne tok stål. Blant annet på grunn av "mangnumkammer." Men etter å ha lest en forumtråd her på kammeret ser det ut som at i alle fall Starhagla ikke er noe problem å bruke leirdue-stålamo. Til jakt er det uansett ikke aktuelt med stål. Til de få skuddene har jeg ingen problemer med å kjøpe langt dyrere Vismut el. Er det noen som har synspunkter på Sauer-hagla? Lurer spesielt på om 3/4 er for mye trangboring, men som tidligere skrevet tror jeg svakere lading og mindre hagler i leirdueskudd ikke er noe problem. Jeg har skutt en del leirdueskudd med Sauerhagla, men forsvinnende lite i forhold til den gamle sliteren Star Baikal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
birgerdammen Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Min Sauer drilling er fra 1970 og har halv og full choke. Beschussamt i Mellrichstadt kan informere om at den tåler 10700 bar. Der kan jeg skyte stål i halv choke-løpet og IKKE i det med full choke. Ved kontrollmåling hos børsemaker viser det seg dessuten at full choke-løpet er midt i mellom full og trekvart choke. Iflg. børsemaker er det choken som avgjør om du kan skyte slappe lerduepatroner. Aldri trangere enn halv choke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
remenw Posted August 9, 2013 Author Share Posted August 9, 2013 Takk for svar. Da er jeg litt klokere. Du anbefaler altså ikke at jeg skyter leirduestål i løpet med 3/4, men at det går greit med 1/4 boring. Jeg ser ikke poenget med å bore opp (eller hvordan det gjøres) den største trangboringen til 2/4. Dersom jeg skal skytes med leirduestål er det bare å bruke løpet med minst trangboring. Jeg bruker uansett svært sjelden begge løpene under leirdueskyting:) Når det gjelder Star-hagla regner jeg med at det er greit å skyte stål i begge løpene til leirdueskyting. Det er som sagt svært sjelden at jeg lader begge løpene, så en sjelden gang regner jeg med at "russerhagla" tåler stål også i det trangeste løpet. Jeg har brukt denne hagla til slikt helt siden midten av 90-tallet. Det blir ikke så veldig mye pr år, men 25-50 leirdueskudd + noen få jaktskudd(!) på jakt. Etter hva jeg hører og leser skal Star Baikal være såpass robust at det tåler mye selv om den i utgangspunktet ikke er beregnet for stål. Eller er dette en myte? Noen som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts