Jump to content

Kroppslengde rein?

Torquemada

Recommended Posts

I en annen tråd på forumet er kroppslengde på rein et undertema. Jeg er klar over at størrelse på rein varierer noe fra sted til sted. Men hva er normal kroppslengde på simle, og på bukk?

(..og ja, jeg vet dette omtrent er som å stille spørsmålet: "Hvor lang er en fisk"? )

Kopierer innlegget som vel er "raison d'etre" for denne tråden

hva mener du er normal gjennomsnittlig kroppslengde på en bukk

1.40-1.70 kanskje? Det er mulig jeg er for vant til tamrein og at den er mindre? Riktig store dyr kanskje 1.80? Klarer ikke å begripe at en reinsbukk kan bli 2 meter lang, mulig om du henger den opp og måler fra snute til hale, men å bruke det som basis for avstandsmåling...

kroppslengde

Jeg snakker om kroppen, ikke hele dyret med hals og hode,

Slik, her med tysk #4 på 100m, så er denne reinen 140cm lang

rein100FD4.jpg

K

K

Målt fra bakende til mule stående, tipper jeg disse målene: kalv: ca 1,3-1,5 m, Simle: ca 1,6-1,7 m, Ung bukk: ca 1,8-1,9 m, Voksen bukk: 2-2,2m. Har igrunnen aldri målt noen dyr, men har fundert på det samme, grunnet mildot retikkel og avstandsmåling....Men som sagt, ren tipping fra min side.. :winke1:

Målt fra bakende til mule stående, tipper jeg disse målene: kalv: ca 1,3-1,5 m, Simle: ca 1,6-1,7 m, Ung bukk: ca 1,8-1,9 m, Voksen bukk: 2-2,2m

Dette er jeg enig i. Men det er vel ikke kroppslengde, men hele reinens lengde? Ser ut som uenigheten kun bunner i hva vi mener med kroppslengde?

K

Siden jeg ikke vet med sikkerhet, så refererte jeg til de kilder som jeg fant på nett:

Store Norske leksikon: Kroppslengde 185–220 cm

Norsk villreinsenter: Kroppslengde inntil 220 cm

Wikipedia: total kroppslengde på mellom 150 og 230 cm

Hjortevilt.no: Kroppslengde inntil 220 cm

For alt jeg vet, så kan det hende at kroppslengde måles fra snute til halespiss. Derfor spørsmål :)

Hvis M67 sitt bilde gir et forholdsvis rett bilde, så vil det på 200m se omtrent slik ut med Tysk #4

rein_retikkel4.jpg

M.a.o, har reinsbukken god plass mellom stolpene, så ikke skyt....