Torquemada Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 I en annen tråd på forumet er kroppslengde på rein et undertema. Jeg er klar over at størrelse på rein varierer noe fra sted til sted. Men hva er normal kroppslengde på simle, og på bukk? (..og ja, jeg vet dette omtrent er som å stille spørsmålet: "Hvor lang er en fisk"? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Kopierer innlegget som vel er "raison d'etre" for denne tråden hva mener du er normal gjennomsnittlig kroppslengde på en bukk 1.40-1.70 kanskje? Det er mulig jeg er for vant til tamrein og at den er mindre? Riktig store dyr kanskje 1.80? Klarer ikke å begripe at en reinsbukk kan bli 2 meter lang, mulig om du henger den opp og måler fra snute til hale, men å bruke det som basis for avstandsmåling... kroppslengde Jeg snakker om kroppen, ikke hele dyret med hals og hode, Slik, her med tysk #4 på 100m, så er denne reinen 140cm lang K K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolverine67 Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Målt fra bakende til mule stående, tipper jeg disse målene: kalv: ca 1,3-1,5 m, Simle: ca 1,6-1,7 m, Ung bukk: ca 1,8-1,9 m, Voksen bukk: 2-2,2m. Har igrunnen aldri målt noen dyr, men har fundert på det samme, grunnet mildot retikkel og avstandsmåling....Men som sagt, ren tipping fra min side.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Målt fra bakende til mule stående, tipper jeg disse målene: kalv: ca 1,3-1,5 m, Simle: ca 1,6-1,7 m, Ung bukk: ca 1,8-1,9 m, Voksen bukk: 2-2,2m Dette er jeg enig i. Men det er vel ikke kroppslengde, men hele reinens lengde? Ser ut som uenigheten kun bunner i hva vi mener med kroppslengde? K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolverine67 Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Størrelse varierer voldsomt, særlig på voksne bukker, der slaktevekt kan variere fra 60-140 kg...Så det er klart at lengde varierer også. Kanskje enklere å se for seg høyde på manken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 slaktevekt kan variere fra 60-140 kg Jeg har fått servert historier om 180kg også... Går det an? K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolverine67 Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Ja, sjølsagt. Jeg tenkte hele veien frem til mulen... 180 kg har jeg aldri hørt om, men jeg har vært med på å bære ned en på 140.... Gi meg litt tid, så kan jeg legge inn bilde av geviret fra den bukken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolverine67 Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Skutt 1984, Kvikne østfjell, av min mor. Slaktevekt 140.5 kg. Kontrollveid med vitner på godkjent vekt. Har dessverre ikke bilde av bukken selv, men her er i hvert fall oppsatsen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torquemada Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Dæven...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torquemada Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Siden jeg ikke vet med sikkerhet, så refererte jeg til de kilder som jeg fant på nett: Store Norske leksikon: Kroppslengde 185–220 cm Norsk villreinsenter: Kroppslengde inntil 220 cm Wikipedia: total kroppslengde på mellom 150 og 230 cm Hjortevilt.no: Kroppslengde inntil 220 cm For alt jeg vet, så kan det hende at kroppslengde måles fra snute til halespiss. Derfor spørsmål Hvis M67 sitt bilde gir et forholdsvis rett bilde, så vil det på 200m se omtrent slik ut med Tysk #4 M.a.o, har reinsbukken god plass mellom stolpene, så ikke skyt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norwegianwoods Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Skyt i alle fall ikke med siktepunktet der Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torquemada Posted August 6, 2013 Author Share Posted August 6, 2013 Skyt i alle fall ikke med siktepunktet der Nei, kun ment som illustrasjon på avstandsmåling. Ikke er jeg glad i å skyte på dyr i stor fart heller. De gangene jeg gjør det har jeg ikke behov for avstandsmåling vha retikkel i kikkert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts