Jump to content

Binokular med avstandsmåler


Tommen

Recommended Posts

Tror leupold også har en. Eller var det bushnell..... De er litt mer innenfor mitt budsjett :wink:

 

Veit at Bushnell har en, men har klådd på og kikka i en Geovid, og ønsker meg den... Må nok levere tippekupong til helga.

 

EDIT: endret sitatet, da det var Tommen og ikke jeg som hadde dette utsagnet. -macchiato

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha kikkert med avstandsmåler som er bra, da må du betale.

Hvis ikke får du sansynligvis en dårlig kikkert du ikke er fornøyd med, med en avstandsmåler som er i samme standard.

Har hatt en del kikkerter, men ingen har holdt til mitt bruk utenom de dyreste.

Skulle bare kjøpt det først som sist :)

 

Her er ivertfall det jeg velger med tanke på avstandsmåler.

http://www.wingevapen.no/index.php?id=5907

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg en billig Opticron Oregon håndkikkert og en Leica 900 avstandsmåler som jeg kjøpte brukt. Dette er min budsjettløsning, og jeg kommer ikke til å bytte ut noen av dem før jeg får råd til en Geovid, 10x42. Har ved enkelte anledninger fått gleden av å låne en slik en, og det er en nydelig kikkert, i tillegg til en godt fungerende lasermåler. Billige amerikanske budsjettløsninger har jeg ikke sansen for. Ihvertfall ikke når jeg vet hva som egentlig er mulig å få til i en sånn kikkert :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Geovid, 10x42

Nydelig kikkert. Jeg har hatt gleden av å bruke en slik litt, og den imponerer hele veien hjem. Under gode forhold måler du opptil en kilometer, den er krystallklar, den er bygget som ei stridsvogn og den er ganske så lyssterk. Ulempene er pris, størrelse og vekt. For å si det enkelt: Det er ikke den kikkerten du drømmer om å ha hengende rundt halsen en hel dag når du klatrer på toppene etter fjellrypa. Men på mindre fysisk krevende jakt, som gåsejakt ved kysten, er den en drøm.

 

Til fjellrypejakta bruker jeg en Olympus 10x25 håndkikkert og har nylig skaffet en el cheapo "tjuepakningstor" og ganske lett separat avstandsmåler som jeg håper å få testet litt i år. Men det er et stykke opp til den optiske kvaliteten på Leica'en...

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en Zeiss 10x45 RF på villreinjakta i år. Ikke noe problem å ha den hengende rundt halsen. Husk bare på å sette på ei skikkelig reim.

 

Samme erfaring har jeg også. Helt grei å bære, selv med originalreima. Zeiss har også en bredere og luftcelle-polstret reim som sikkert kan være fornuftig for dem som sliter litt med nakken.

Link to comment
Share on other sites

til dere som tenker på dette med å ha kikkerten hengende rundt nakken hele dagen og bekymret for om det vil resultere i stiv og vond nakke, kjøp en slik:

 

http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/pod/horizontal-pod.jsp?id=0027666&navCount=1&parentId=cat601627&masterpathid=&navAction=push&cmCat=MainCatcat602006-cat601627&parentType=index&indexId=cat601627&rid=

 

har selv kjøpt en slik i år, og foreløpige testturer lovr meeeget godt, merker ikke at kikkerten henger der. Anbefales på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

til dere som tenker på dette med å ha kikkerten hengende rundt nakken hele dagen og bekymret for om det vil resultere i stiv og vond nakke, kjøp en slik:

 

http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/pod/horizontal-pod.jsp?id=0027666&navCount=1&parentId=cat601627&masterpathid=&navAction=push&cmCat=MainCatcat602006-cat601627&parentType=index&indexId=cat601627&rid=

 

har selv kjøpt en slik i år, og foreløpige testturer lovr meeeget godt, merker ikke at kikkerten henger der. Anbefales på det sterkeste.

 

 

Støtter denne.

Et meget bra produkt!

Link to comment
Share on other sites

Til Dere som synes at kvalitetskikkerterne med avststandsmåling er dyrt.Trøst dere med det at det er småpenger i forhold til hva forsvaret springer rundt med.Har en i nærområdet her som er grensevakt .han springer rundt i bushen med en kikkert som har avstandsmåling og varmesøking til en pris rundt 500 000,-

Det er en fattig trøst. Jaja, da går jeg likegodt å kjøper en Ferarri i morgen, for skal en sammeligne sånn er det jo bare lommerusk sammenlignet med de kjøretøyene de kjører...Vet ikke hva en Leopard koster nå til dags, eller en F-16? 1 milliard :?: Og da er jo hundepeilere egentlig gratis, for du hadde hatt mye bedre kontroll med en egen overvåkningssatelitt..."Skal vi se; jaha, det er der dyrene står i dag..." Og jøss, det ser ut som det er en hannrev i revebåsen... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...