Jump to content

Hvalkanon..har en del spørsmål..


eppje

Recommended Posts

Far min har en hvalkanon som i sin tid (50-60 tallet) sto på hvalskuta til bestefar min.

Denne har han i seinere år restaurert og fått til å fungere.

Vi har brukt den som saluttkanon og kraften er formidabel( harpunene veier 12-15kg)

vandveturaug08062ry8.jpg

kanonen

 

Så kom den dagen da han begynner å gå tom for krutt og tennhetter :cry:

Og spørsmålet melder seg: Hvor får man tak i slikt?

kruttet han bruker er veldig grovkornet, halv ladning (ca 20-30 gram)pakkes i ett flak avispapir og føres ned i løpet, hvor det pulveriseres med en trestokk.

vandveturaug08069wv0.jpg

kruttet

 

Noen som kan svare meg på hvilken type krutt dette er? og om det er mulig å få tak i dette for en vanlig mann? Det lille han har igjen er i en 2 kilos boks fra nittedal men boksen er veldig rusten så det meste er uleselig

Neste steg i ladeprosessen er å smi til en kork som er litt for trang for løpet, denne smøres inn med grease og "stampes" inn helt ned til kruttet (dette er et blodslit) Så trer man inn harpunen og hanen spennes slik at man kan sette inn tennhetten

vandveturaug08066ld5.jpg

Hanen

 

Tennhettene er 7mm og det eneste jeg finner her til lands er 9mm, men har ikke lyst til å begynne å borre opp i en slik antikvitet. håper noen kan fortelle meg om dette er mulig å få tak i.

vandveturaug08073ah7.jpg

Tennhetten

 

Så er det bare å fyre løs :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det du skal ha er "miner krutt". Koster ikke mye pr kg og kan bestilles hos nærmeste sprengstoff-forhandler men det kreves kjøpetillatelse og for å få det må du ha oppbevaringstillatelse. Ta en prat med den lokale brannsjefen om dette.

 

Mulig at Pyrodex (svartkrutterstattning) kan være et alternativ, dette får en kjøpt om en har våpenkort, ca 300kr for 1/2kg.

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis.

 

Oppbevaringstillatelse er normalt en helt kurant affære når en søker om små mengder, jeg fikk godkjent inntil 10kg oppbevart i fastboltet, låsbar trekass med adskilte rom for beholdere med maks 1kg, kassen står i en sjøbod. En søker på et standardskjema og legger ved et kart som viser hvor (jeg brukte utskrift fra gulesider.no). Oppbevaringsstedet skal være en viss avstand fra bebodd hus uten at jeg husker hvor langt. For mitt vedkomende er det vel 7-8-9meter.

 

For å få kjøpetillatelsen må en til politiet og legge fram oppbevaringstillatelsen samt oppgi et behov, ta en prat med den som driver med dette hos ditt lennsmannskontor/politistasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det fantes noe som het hvalkrutt i handelen tidligere. Minerkrutt er litt anderledes, men kan nok brukes. Oppskriften din med å knuse kruttet etter det er lagt i kanonen er farlig. Skaff deg heller egnet krutt. (det du viser er nok litt grovt for salutt). For salutt kan det godt være litt mer finkoret enn hvalkrutt.

I Vestfold finnes Norges eneste produsent av hvalkanoner, ring dem å be om hjelp.

Det er noen år siden jeg var i kontakt med dem, så jeg har glemt navnet, prøv gule sider. Dersom du ikke finner dem så send meg en PM så skal jeg rote frem navnet.

PS. Prosessoren har funnet ut at det muligens var Henriksen, men jeg er usikker.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. kruttet tenner ikke så lett før det er pulverisert..

Noen som vet hvor jeg kan finne 7mm startpistol ammo?

(slike som på bildet)

Har ikke hørt om 7 mm startpistolammo, men de ligner mistenkelig på boltpistolammo.

Kanskje de kan brukes, evt. modifisere mekanismen for å ta boltpistolammo ?

Link to comment
Share on other sites

Dagens hvalkononer lades vel med patroner?

 

Ja, og desse lades opp igjen om bord, dette var min første "hjemmelading".

Komponentene besto av krutt i plater på 1x1 cm, poser med "tennkrutt " innsydd i bunn, tennpatron liknende startpatron og forladning ca 10 cm med konsistens omtrent som asfaltplater, utstansett til å passe i hylsa og limt sammen i ca 10 cm lengder. Kruttet måtte telles opp i posene, mener vi brukte 90 plater i hver ladning.

Vi hadde 15 hylser, så etter 2-3 skudd var det å lade opp igjen mens vi jaktet /kjørte inn igjen mot flokken.

Tror jeg har noe gammelt utstyr liggende, skal se når jeg går på fri neste uke.

 

Dagens offshore stand by båter bruker gamle munnlader 50mm hvalkanoner til grapnell guns, så komponenter må være mulig å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Ta en telefon til Kongsberg Våpenfabrikk og forklar hva du er ute etter, så kan nok de hjelpe deg. Vi drev med brugdefangst først på nittitallet og fikk drivladningene i de omtalte tøyposene levert fra nettopp Kongsberg. Imidlertid var også kanonen vi brukte produsert der, så jeg vil bli overrasket om de ikke har ladninger fremdeles. 50 mm glyserinkanon. Den er forøvrig til salgs. Mener det skal være ca hundre drivladninger igjen, samt fem eller var det sju harpuner. (Kalde). Kanonen er i meget god stand. Koster deg ynkelige 70 lapper.

Link to comment
Share on other sites

Kongsberg Small Arms as overhalte og produserte deler til Kongsberg Hvalkanon fram til 1995 da tegningsunderlaget ble solgt til Henriksen Mek. Verksted i Tønsberg.

I 1993-1995 overhalte/lagde vi deler til 67 kanoner for Grønnlands Hjemmestyre + endel norske kanoner.

Endel av kanonene fra Grønnland var i så dårlig forfatning at vi måtte produsere nye sluttstykker.

Kongsberg produserte 90mm kanon m/kilesluttstykke for bruk i sørisen og 50mm kanon med skrusluttstykke for hjemmemarkedet.

Hylsene var nedkortede 50mm hylser maken til de 2" kanonene som var ombord på de gamle jagerne marinen hadde etter krigen.

Disse ble kappet og kalibrert.

Tennpatron var 9mm startpistolpatroner (RWS Rød).

Ladningen var 10 gram svartkrutt som tennkrutt innsydd i bunn av en pose som det var Balistitt (5xx) krutt i.

Jeg vil ikke oppgi vekt da det ofte ble oss fortalt at fangerne åpnet posen og telte in 10 ekstra plater for da ble det mer driv i kanonen.

Mellomladning lagde vi av 7 stk rondeller utskjært av vindtettplate.

Forladning var en 10mm rondell av Gummi.

Harpunen veide ca. 14 kg uten granat.

 

Når det gjelder Henriksens hvalkanon er det en munnladerkanon med 60mm kaliber.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Har en bekjent som fant 7mm startpistol ammo på en engelsk nettside,

Jeg fant også på ett par Amerikanske, men å få slikt inn i landet er vel håpløsst uten at man innvolverer en importør.

Hvordan er det å ta med slikt i kofferten, har planer om en tur over dammen om ikke så lenge..

 

Hvis noen sitter på informasjon om denne kanonen(produsent,antall produsert mm) er jeg veldig interesert.

Link to comment
Share on other sites

[Jeg vil ikke oppgi vekt da det ofte ble oss fortalt at fangerne åpnet posen og telte in 10 ekstra plater for da ble det mer driv i kanonen.)

 

Mener at vi reduserte ladningen på brugdefangst, pga korte hold, vi hadde forløper og wire på ca 20-25 meter.

Tror vi fikk poser med bare tennkrutt, og at vi deretter telte opp kruttplater for å redusere ladninger i forhold til hvalfangst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...