Jump to content

"Kurs" langholdsskyting


M67

Recommended Posts

Massivt frafall resulterte i at vi ble 3 stykker som skjøt.

 

Klarer ikke knekke den frafalls-koden. Det finnes jo nå så innmari mange langholdsrigger i Norge. Er kanskje ikke tilstrekkelig self-handicap-options tilstede for å gå utafor komfortsona si?

 

Istedet for å onanere til amerikanske sniper-sider og handle stash med kule forkortelser, så hadde disse karene brukt tida til å lære seg å skyte.

8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg er med!

DEt var 3 "nye" på banen sist helg, og det var Tikka T3 og Rem 700SPS, i 6.5x55 og 308, som det gikk i. Jeg tror ikke noen av dem hadde nevneverdig erfaring med langholdsskyting. Tenkte jeg skulle lage en liten, " sett fra spotteskopet":

 

Jeg spottet disse en del, og så på både skyteteknikk, rifler, kikkerter og hva de traff og bommet på:

 

Stokkene på disse riflene er ikke optimale til liggende skyting, og produserer en del spredning, særlig i høyden, og de utmatter skytteren over ei lengre økt. Spesielt justerbar, høy nok kinnstøtte vil hjelpe veldig. El cheapo, så kan man teipe på strimler av liggeunderlag eller noe når en skal skyte hele dagen. Evt. også å flytte kolbekappa noe opp.

Teknikkmessig, så vil alle tjene på å komme seg mer inn bak rifla, og få rekylen mer rett bakover, for å unngå "hoppet" ut til venstre som rifla gjør. Det vil være noe å hente på å holde mer jevnt press på rifla med skuldra, eller skuldra med rifla om du vil se det sånn - ligg slapt, ikke FOR lavt, og ligger man for tungt så hopper rifla framover. Legg merke til hvordan man ligger, holder, trykker, puster, så ser man hva rifla gjør, og kan justere. Generelt, pust ut, slapp, klem på avtrekkeren, håp det beste. Synes du rekyl eller smell er ubehagelig så har du helt sikkert skudd som går ut pga. "møting" med skulder, eller napping med finger.

 

Ammoen som ble brukt, var fabrikkladd, og såvidt jeg la merke til så fungerte 6.5x55 Scenar 8g Felt (fabrikkladd) upåklagelig på 500m. Skutt med en T3 Lite, så var det giftige samlinger som ble levert til tider.

Jaktmatch er generelt ikke optimalt. Normas 308 JM har ikke så gæren BC, men er slapt ladd og er ikke kjent for å være veldig presis på lange hold - kula er også dynamisk ustabil, og den velter på et eller annet hold mellom 500 og 1000m. Dette kan godt bidra til spredning på 500 for alt jeg vet (jeg har aldri sett noen skyte godt på 500m med jaktmatch). Uansett så forventer jeg at man, alt annet likt, kan krympe samlingene til det halve - om man bruker Normas GT eller Lapuas 155 eller 168 Scenar skytterlagsammo.

 

Det var noe høydespredning, og mer sidespredning på enkelte skudd - høyden er mye teknikk, og litt ergonomi. Kommer med øvelse, og litt studie av de teknikkene som virker best.

Siden er en utfordring - men det første rådet må vel være: "se på det j... vindflagget", en ting er hvordan man skyter - men på lengre hold blir det viktig NÅR man skyter. Ikke skyt når flagget skifter fra rett ned til rett ut... Se på trærne, bøyer de seg, flagrer løvet, bestem deg for hvilken tilstand (på trær gress, flagg, etc.) du skal skyte i, og IKKE SKYT i andre. Dette kommer ikke så lett (til meg iallefall :roll: ), men det virker.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har kommet fram til at en ny stokk er viktigere enn et dyrt kikkerstikte. For sikkerhets skyld vurderer jeg å kjøpe kliss liken stokk til Quaden. Jeg kommer ikke fram til noe regnestykke som gjør det økonomisk forsvarlig å sprenge en tikroning hver gang jeg trekker av. Ladeutstyr og demper er i posten, ladeboka på dass! Jeg safer bare og følger råd og oppskrift for scenar. Ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt.

 

Fint å skyte på såpass langt hold, feil kommer mye tydeligere fram på 500 meter enn 100... Veldig fornøyd, og ser fram til neste gang!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfart at å legge seg i vinden (bokstavelig talt) gjør det mye enklere å treffe i vind. Ligger jeg i le på en skjermet plass så feilbedømmer jeg ofte grovt.

Det blir også mye enklere å kompensere for varierende vind.

Løsningen er nok å å bli flinkere til å lese vindindikatorer i terrenget, men jeg sliter litt med å bli god på dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
3 år gammel tråd, finnes det flere tilbud om kurs/innføring rundtom i landet nå?

 

Har ikke sett at det kjøres kurs i LH, hjelp på banen samt råd og vink er det som forsatt gjelder. LH er ikke forferdelig avansert, men det krever at man kanskje leser seg litt opp på emnet så ordner resten seg på banen.

Link to comment
Share on other sites

tenkte att det ikke var noen selvfølge og da sitter man der da

Sålenge rifla er i orden så går god ammo godt nok til å demonstrere poengene, og lære det en skal. Mest sannsynlig skyter de på gonger, og de er som regel av en viss utstrekning. Det er ikke et UNL-stevne.

Du skulle prøvd å spotte/instruere en som har 6 forskjellige sorter hjemmeladd som han skal "teste" samtidig som han er på kurs. Uten å ane noe om utgangshastighet, BC på kula, HVILKEN kule det er - Partizan? Eller noe NATO, eller helst Jaktmatch (gjerne uten å klare å holde rede på hva han skyter akkurat nå), i 30-06, i en pose - fordi eska gikk i oppløsning i fjor... (og 139gr Scenar har BC på 0.615, bare så du vet det, for det står i PCB)

Jeg er sjokkert over hvor dårlig forberedt folk kan komme til kurs. Er det i DFS, så kommmer helt sikkert noen på feltkurs med rekruttammo.

 

I SBSK så har vi ikke "kurs" lenger, vi hadde noen, og når vi hadde brukt opp de aller mest interesserte (hvorav flere nå er ivrige langholdsskyttere, om de ikke var det da også) så gikk det egentlig i dass.

Jeg gidder ikke bruke tida mi på folk som ikke gidder å ta med seg ordentlig ammo, tror høyden justeres med hjulet på venstresida av kikkerten, det med meter på, og holder på det, eller ikke trenger holde mer enn 35cm over på 500m siden det er 35 klikk.. Eller har vært skarpskytter i forsvaret (seriøst, hvor mange skarpskyttere ER det i forsvaret, og hva gjør de på kurs her, og hvorfor i iall verden kan de overhodet ikke skyte?)

Kommer noen og spør, så får de svar - en gang. Å bruke tida på et kurs med folk som sliter med å holde 10er på DFS skiva, med å svare på hva slags merke løp de bør ha i supermagnumen de skal ha...

 

Trolig får de profesjonelle aktørene mer seriøse deltagere siden tar tusenvis av kroner - det er nok en bra måte å sile på. Og å holde ammo er en god måte å forsvare prisen, det og mat - det høres igrunnen veldig lettvint ut Og kurset blir bedre. Pay & Shoot. Jeg er med ;)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig med m67, men i mitt hode ville den beste metoden å holde "langholdskurs" for nybegynnere vært å hatt 3-4 200str med en kurant kikkert og tofot. Forklart prinsippene også praktisert prinsippene etterpå. Da har man ett stabilt system som man kan ha god ammo til. Man slipper også at halvparten av gjengen som kommer må bruke første dag på å skyte inn på 100m og pusse løpskanalen.. Satt på spissen.

 

Når jeg har hatt ei Kveldsøkt med folk som ikke har skutt langhold før så foretrekker jeg at de skyter med 200strn min først på mange forskjellige avstander, da skjønner de fort prinsippene. Værre å forklare når skuddene går alle veier i den gamle rusta remingtonen..

 

Jeg ser ikke det står noe om hvilket nivå skyttere de sikter seg inn på å kurse, er det nybegynnere eller viderekomne.

 

Uansett, ett godt tiltak.

Link to comment
Share on other sites

Vårt kurs er 100% beregnet for jegere som ønsker å utvide komfortsona for jaktskudd. Vi stiller med ammo i 6.5, 308 og 30-06 siden de aller fleste av våre deltakere skyter med disse. Og grunnen har Krister ramsa godt opp. Vi har ikke tid til å sette oss ned og begynne å finne ut av hvilken ammo de har og bc på denne. Derfor kjører vi på med Scenar kuler til alle med kjent bc og normal hastighet innenfor kaliberet. Det fungerer ypperlig. Vi skyter ut til 700 meter på stål, ikke fordi de skal mestre det, men for at de skal finne ut hvor vanskelig det faktisk er. Etter endt kurs hos oss har de fleste dobla sin maksavstand, og selv om det bare er snakk om 200 til maks 300 meter, er alle strålende fornøyde, og tilbakemeldingene har vært 100 % positive og alle har over 100 skudd mer trening før jakta. Og det er interessant å se utviklingen fra dag 1 til slutten av dag 2. Så direkte langholdsbasert er det ikke, men jeg rekrutterer 2-3 deltakere fra hvert kurs som faktisk oppgraderer utstyret og nå har begynt å skyte langt og meldt seg inn i langholdsklubb. Det er jo positivt. Da har jeg oppnådd 2 ting, gjort folk mer opplyste om skudd på vilt utover 100 meter og rekruttert mer folk til min lidenskapelige hobby. I tillegg har jeg fått nye venner og økt den sosiale kretsen. :)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Peregrine kulene er så dyre i forhold til Scenar at vi ikke ser noen grunn til å bruke de i kurssammenheng. Vi kommer nok med ammo i flere kaliber etterhvert, det er meningen at folk stiller med det utstyret de har, da det er dette de jakter med. Vi holder på å utvikle en rifle selv, og når den er ferdig kan vi nok tilby kurs mer rettet mot langhold der deltakere kan benytte våre rifler og ammo og evnt kjøpe komplett våpen i etterkant. Dette håper jeg vi har i orden ila neste år.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Mitt beste tips for å skyte godt i vind, må være å skyte samtidig som jonnyvang :mrgreen: (Det ble gjort flere ganger på Jæren)

 

Det funka jævlig bra faktisk. Ikke skyt hvis ikke Jonnyvang skyter - det var et gulltriks.

 

Ser jeg burde ha startet med foredrag for grupper i vindføleri i kosmos og tilhørende samskyting. Marthas engleskole har sikkert noe kursmateriell jeg kan ta utgangspunktet i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...