Jump to content

Optimal lading av lapua mega 13gr, 30.06?


finmark

Recommended Posts

Hei!

Bruker Lapua Mega 13gr konsekvent i 30,06 min. Det jeg har erfart med denne kula er at den er seig nok til at du kan blåse opp litt hastigheter og du kan lade super presise patroner med hastigheter rundt 720m.

160 kruttet gir absolutt best både hastighet og presisjon hos meg.

Men 150 kruttet kan også gi meget god presisjon med denne kula.

 

MINE data:

Lapua hylse

CCI 200

48 grain Vv-160

Col: 80 mm

720 m/s (i snitt og absolutt best presisjon)

 

Lapua hylse

CCI 200

54 grain Vv-160

Col: 80 mm

760 m/s (i snitt)

 

Som sakt til det kjedsommelige, dette er mine data og bør ikke ukritisk brukes i andre rifler. Reduser og følg med trykket.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den beste ladningen, er den som gir best presisjon i børsa de. så du må nok teste selv :wink:

 

Lapua hylse

CCI 200

54 grain Vv-160

Col: 80 mm

860 m/s (i snitt)

 

Som sakt til det kjedsommelige, dette er mine data og bør ikke ukritisk brukes i andre rifler. Reduser og følg med trykket.

Reagerte på den hastigheten, så jeg sjekket opp i Vihtavuori Reloading Guide.

maks ladningen din stemmer, men selv 300 win mag klarer ikke den hastigheten der :shock:

Sikker på at du ikke har skrevet feil der, 760 m/s stemmer mye bedre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe! Der ser du. Helt riktig Foxterrier.

Det er to forskjellige kronografer vi har brukt, og vi oppnådde faktisk i gode +30 grader

de hastighetene som først nevnt, men med et rimelig høyt trykk. Vi testet kronografen med flere typer ammo i 6,5, 22lr, 30,06 og 9,3 den dagen, og samtlige ga vesentlig økte hastigheter i varmen( unntatt 22'n). Men 760 med 54 grs ladningen er det som er korrekt og representativt.

 

Ladningene er testet på 4-5 forskjellige dager med Chrony beta master, men jeg erindrer ikke om det var vesentlig varmere den dagen vi prøvde 48 grs ladningen kontra 54 grs ladningen. Tyder i hvertfall på det;)

 

Takk for at du sa fra :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Og gjør det! Det er enkelt og moro! :D

Jeg er i besittelse av piper hvor lengdene i oppgitte ladedata går rett i bommene. Nå er nok det svært uvanlig, men det er godt å vite friflukten, og det kan også være lærerikt å få et bilde av hva som skjer i ditt våpen med variasjoner i friflukten. Har opplevd fabrikkammo med minus friflukt. Fantastisk presis var den. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 11 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...