Jump to content

Skytterlag


Evil84

Recommended Posts

Har netopp fått min første rifle i hus, og tenkte og melde meg inn i vårt lokale skytterlag,

For og få tilgang til baner og trene på utenom jakt og skyting på stein på fjellet.

Etter utallige telefoner og mail og en følelse av at de egentlig ikke er så giret på nye medlemmer, får jeg pratet med en mann som spørr om jeg har en bane rifle. Jeg sier nei, men at jeg har en rifle ment for jakt, som jeg gjerne skulle ha fått skutt med på bane i ny og ned for og øve og gjøre meg kjent med våpenet.

Han sier at da må jeg trene sammen med jegerlaget og melde meg inn der. Det er jeg ikke serlig interisert i, da de kun har treninger på torsdager og i et kort tidsrom. Jeg vil kunne dra til skytebanen utenom de forskjellige lagenes treningstider, og skyte som en vanlig mann og kose meg. Dette var ikke mulig fikk jeg beskjed om.

Mitt spørsmål er om dette er normalt? Er det slik at alle dere som skyter på bane er medlem av jegerlag, konkuranse skytterlag, dfs og kun kan dra og skyte når deres "lag" har trening?

Link to comment
Share on other sites

Det aller fleste lag har en Terminliste

Der skal det stå når banen er åpen for skyting, innen for følgende klokkeslett kan skytng foregå: 18:00 - 21:00

Pga Støy så er det faste tider der skal foregå skyting.

Der skal alltid være oppnevnt standplassleder ved organisert trening,

Og de fleste Lag har organisert trening for Jegerne der de får skyte de obligatoriske 30 skudd++ og oppskyting.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er det åpen bane alle dager unntatt 4 helgedager. Pappskiver tilgjengelig. Bøtesaker er det vanligvis også :) , men greit å ha med sjøl.

All skyting skal være avsluttet før 21.00 og det holder for meg. I tillegg får en del av oss vanlige jegere, som gjør en liten jobb for laget, tilgang til elektronikk. Har veldig lett for å bli varmt løpet da.

 

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

M67 slik er det her også. Banen er åpen for bruk mellom 09.00-21.00 alle hverdager og litt mindre i helgene. Her henger mange oppslag som henviser til uorginasert skyting med instrukser om heising av flagg osv. Her er også listet opp når konkuranse skytterne, jegerene osv har sine trenings dager og tidspunkt. Imellom alle disse faste er det mye ledig tid, og kan ikke skjønne hvorfor banen ikke kan brukes når den er opptatt feks 2 timer på onsdag med en åpningstid på 09.00-21.00

 

Isbjønn heldig er du! Hvor er du fra?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
- får jeg pratet med en mann som spørr om jeg har en banerifle. Jeg sier nei, men at jeg har en rifle ment for jakt, -
De aller fleste skytterlag har "lagsvåpen" - våpen eid av laget, som kan lånes ut til medlemmene. Dermed kan nye skyttere trene sammen med de mer rutinerte.
Jeg vil kunne dra til skytebanen utenom de forskjellige lagenes treningstider, og skyte som en vanlig mann og kose meg. Dette var ikke mulig fikk jeg beskjed om.
Jeg er ikke helt klar over hvordan "uvanlige menn" (ABB?) skyter, men baneinstruksen og lagets terminliste gir rammene for aktiviteten.
Er det slik at alle dere som skyter på bane er medlem av jegerlag, konkuranse skytterlag, dfs og kun kan dra og skyte når deres "lag" har trening?
Jeg antar du mener JFF-lag når du skriver "jegerlag". Mange steder jeg har vært innom, har JFF-lagene ikke vært interessert i rifleskyting, men overlatt det til de lokale DFS-lagene. Driver JFF-lag rifleskyting, er det, i tilfelle, elgbaneskyting og jaktfelt (med regler som gjør DFS til en ren anarkist-organisasjon).

 

"Konkurranse-skytterlag" - DFS arbeider for å oppfylle formålsparagrafen ved baneskyting, feltskyting, 15-meter-skyting, og skifelt og skogsløp med skyting.

 

 

Som en personlig oppfatning vil jeg legge til at jeg kjenner meg svært lite igjen i det stadige "sutret" om at kammer-brukere ikke er "velkommen" i DFS-lagene. I de lagene jeg har vært innom, har vi alltid prøvd å få nye skyttere, HV-folk og jegere som er innom for obligatorisk skyting, med på aktiviteter. Det er imidlertid svært sjelden vi ser noen av dem på banen utenom pålagt skyting.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det trådstarter holder hus?

 

Jeg har slitt med eksakt det samme i flere år. Det virker som regner vanskelig å få tilgang på baner rund de store byene, mens når du kommer ut på bøgda, så er det betydelig enklere. Der kan man jo i verste fall lage seg sin egen bane og ;)

 

Jeg har heldigvis fått tilgang på pistolbane jeg kan skyte når jeg vil på, mens rifleskyting er jeg tvunget til å møte til avtalt tid og betale engangsavgift.

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...