Jump to content

Subsonic eller Supersonic ammo?


Recommended Posts

Noen som har testet dette:

 

-Ved skyting på 100 meter eller mer med 22 rifle, hva er da best - ammunisjon som går saktere enn lyden (subsonic) , eller raskere enn lyden (supersonic)?

 

Jeg tror det er slik at subsonic ammo gir best presisjon på kortere hold, eller tar jeg feil?

 

Har skutt endel på 100 meter og opp til 130 meters hold nå, og har inntrykk av at subsonic ammo blir ustabil, mens supersonisk ammo blir mer presis på disse holdene. Stemmer dette med noen andres erfaringer?

 

Bruker en Sauer 200 STR i 22, og lurer også på om noen har erfaringer med hvilken ammo som har en tendens til å gå bra i en slik børse. Ser at Landrø for kroner 1.000.- tester forskjellige lot ammo og justerer på børsa for å få optimal presisjon. Lurte på om dette var en god ide, men dersom de kun bruker subsonisk ammo, vil det kanskje ikke være vits i når jeg forsøker å strekke holdet maksimalt?

 

Tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Skal du benytte supersonisk ammo, bør du i alle fall velge en type som holder seg (godt over) supersonisk helt frem til målet.

 

Objekter blir ustabile både på tur opp til overlydsfart (da er kula i løpet så det spiller ingen rolle) og på tur ned igjen til hastigheter rundt/under overlydsfart, og det vil påvirke presisjon.

 

Opplevde dette fenomenet på lange hold med .357mag som var ladet like over overlydsfart.

Der slo kulene nesten sidelengs inn i blinken (keyholing på nynorsk), samt at presisjonen ble merkbart dårligere enn med ammo som holdt høyere hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med CCI std på 100m. Men dette kan jo variere fra lot til lot og fra børse til børse

 

CCI std har en oppgitt utgangshastighet på 1070fps, lydens hastighet er 1126fps...

 

Har meget god erfaring med den i pistol, og rifle på korte hold (<50m), men ikke så god erfaring med den på 100m i rifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har selvfølgelig også mye å si hva slags rifle man bruker

Mulig det skiller litt hvem som skyter også, iallefall om du må ha 1m store mål :wink:

 

Rekruttene i DFS, fra 10 år og oppover, har absolutt ingen problemer med å treffe 10eren, som er 6cm, på 100m hold med subammo. Tilogmed jeg klarer å treffe 10eren, så og si hver eneste gang faktisk, med subsonisk .22LR-ammo, på 100m.

En av nevnte rekrutter gikk lei idag, og han skjøt heller på en "Tysker" som står på 155m. Han traff nok mer enn 8 av 10 - i hodet på den, det er ca. to håndflater bredt. Selv har jeg gjentatte ggr (med tofot) skutt 100p (10sk) på 200m her på DFS-banen - den tieren er 10cm.

Det jeg har prøvd på lenger hold tilsier at et a4 ark er stort nok til 100% treff på en vindstille dag - på 300m, jeg måtte nøye meg med omlag 50% treff på ei plate ca. A3 størrelse på 400m, men da blåste det litt.

 

I DFS så skytes det årlig 100 000vis av skudd på 100m med subsonisk .22LR ammo. Det er sjelden eller aldri ammunisjonens feil at det bommes - og jeg tror nok at det er flere nettbaserte "det jeg ikke får til går ikke an"-skyttere som kunne hatt godt av å se hva ungene får til.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som sagt går det mye an på riflen, i mitt tilfelle en heldempet 10/22 som er i utgangpunktet igenting å skryte av, i allefall contra DFS sine .22 rifler.

Men at subsonisk vil falle som stein på 100m og utover - det er det ingen tvil om, og mens DFS har den luksusen å vite hvor lang målene er - så går ikke dyr i skogen med en a-jour plakat som viser avstand.

Dermed er "hotte" patroner med lette hulspisskuler adskillig lettere å ha med å gjøre i det som gjelder kulefall.

 

1x1m var selvfølgelig ment som sarkasme, jeg pakker alle skudd på innetieren på 100m med sub også, men det er snakk om spredning på hele tieren, og det er ikke godt nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Type ammo har MYE å si på 22Lr! Jeg har en 10/22 target som jeg har 20mm samlinger med på 100m, men KUN med Ely ESP kuler. Ingen andre samler stabilt under 50mm@100m. Siden 22Lr har en liten og lett kule er den veldig utsatt i det transsoniske området. Så enten bør du ha en veldig "hott" patron eller en som er sub for å unngå problemet rundt 330m/s.

 

For god presisjon er det bare ESP som gjelder, men for ok må du teste mange typer. (jeg har testet ALT jeg kan få tak i, og det nærmer seg snart 30 typer) CCI, Ely og RWS har jeg best erfaring med, men Geco overrasket litt. Jeg kan ikke bruke Stinger grunnet at jeg har match kammer, men erfaring fra andre 22lr jeg har hatt så er den ikke den mest presise ammoen..

 

Mitt tips er å kjøpe 100 skudd av alle sortene du kan komme over og ta deg en LANG dag på skytebanen. Jeg testet med å henge opp 10 blinker og tok 5 skudd i hver først med forskjellig ammo, og så en runde nr 2 i de samme skivene. Det MÅ være tilnærmet vindstille og stabilt vær gjennom dagen. Dette gjentok jeg med de som ga best presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...