Jump to content

Kina Fallkniven F1?


smaug

Recommended Posts

Satt og trykte på pc'en litt vel mye her om dagen og kom til skade for å kjøpe en kinakopi Fallkniven F1 til hele 35$ elns. Det var en budrunde med bare noen minutter igjen og når jeg så den lave prisen for en "F1" trykte jeg først og tenkte etterpå. Nuvel, hjort er hjort og rein er mat. Er det noen som har erfaring med kina kopiene av Fallkniven? Er litt irritert på meg selv for å ha kjøpt en slik kopi, nesten så irritert at jeg drar til den lokale pusheren og kjøper en ekte slik kniv asap men det går jo an å høre litt her først :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det skal sies at selger annonserte at det faktisk er kopi. Mål på blad bla tykkelse er tynnere enn de 4,5mm det skal være. Ikke noe big deal men hvis stålet er laget av resirkulerte kinesiske ølbokser er det jo bare å kaste den i metallavfalls bøtta og gå med senket hode til min lokale pusher å handle inn the real real :-P

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

Litt mere om stålkvalitet og tykkelser her.

http://www.fallkniven.com/en/counterfeit" target="_blank

 

Personlig ville jeg heller gått for en kniv i Sovjetisk mønster produsert i Polen under den planøkonomiske perioden.

De går for USD 12 og oppover og blir solgt for under produksjonspris så lenge det varer.

Se opp for piratkopier produsert i smørstål.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Litt mere om stålkvalitet og tykkelser her.

http://www.fallkniven.com/en/counterfeit" target="_blank" target="_blank

 

Personlig ville jeg heller gått for en kniv i Sovjetisk mønster produsert i Polen under den planøkonomiske perioden.

De går for USD 12 og oppover og blir solgt for under produksjonspris så lenge det varer.

Se opp for piratkopier produsert i smørstål.

 

Mvh

Jim114

Har du link til den polen kniven?

Link to comment
Share on other sites

Har du link til den polen kniven?

 

Nei, Men de dukker gjerne opp på allegro.pl

Dette er tidligere QXL i Polen. QXL i UK ville legge ned men det ville ikke arbeiderne. Det er jo ikke så kjekt å være arbeidsledig >:-)

Jeg brukte i mange år brukernavn/passord fra QXL.no men det er slutt på det nå.

Det er mange andre ting som dukker opp også, men språket er en barriere.

Det finnes ebay.pl også men utvalget er mye mindre.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

FIkk TS kniven? Og hva ble dommen?
Ja jeg fikk den og har brukt den på to elgjakter og kniven er i allefall verdt 35$!

Sliren er i plast lik originalen og fungerer utmerket, stålet holder eggen helt greit, ikke ruster den heller selv om jeg har glemt den flere ganger i sekken i flere mnd i strekk. Har rett og slett ikke sett noe grunn til å kjøpe originalen selv om jeg svært lyst på en WM1.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Kinakopien er noe skikkelig makkverk. Stålet er kanskje greit nok, men bladet og tangen er laget i to deler, og sveist med to små punkter til hverandre.

 

Tenkte jeg skulle sammenligne min orginale F1 med kinaversjonen, men den testen stoppet like fort som den startet.

 

normal_Kinakniv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kinakopien er noe skikkelig makkverk. Stålet er kanskje greit nok, men bladet og tangen er laget i to deler, og sveist med to små punkter til hverandre.

 

Tenkte jeg skulle sammenligne min orginale F1 med kinaversjonen, men den testen stoppet like fort som den startet.

 

Det kjipeste med slike kopier bortsett fra det rent moralske er at man ikke vet hva man får. Noen er sikkert greie mens noen er helt søppel. Hadde jeg skulle hatt én kniv på tur hadde jeg kjøpt en original. Min kinakopi er kniv nr to og ligger ofte i sekken og kommer fram når kniven med Gerber H2 stål blir sløv, noe som det kan virke tar sin tid. En ting er sikkert og det er at jeg liker bedre og bedre full tang kniver.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Var ikke klar over at bladet og tangen var laget i to ulike deler på kopien. Men det forundrer meg ikke..

 

Det byr meg egentlig imot å kjøpe slike kopier, spesielt når de t.o.m kopierer pappeska den leveres i.

Men så har det seg slik at jeg liker det ergonomiske med Fallkniven F1, passe stor. Derfor har jeg noen kopier liggende å slenge i verktøykassa, bilen, roteskuffa osv.. Noen jeg ikke trenger å være redd for å miste. Men disse erstatter på ingen måte orginalen fullt ut.

 

Mine har holdt sammen enn så lenge, til tross litt bruk av hammer bak på skaftet.

 

 

Orginalen nederst. Noe tykkere blad på orginalen og selvsagt av annen stålkvalitet.

906491_10153607860730383_470090555_o.jpg

 

Orginalen nederst. Jeg tok like greit å fjernet den hempa rundt skaftet på kopien, den var uansett såppas løs at den hadde ingen funksjon. Kopiene selges også med lærhylster som er av grei kvalitet.

1504563_10153607858035383_14332530_n.jpg

 

Orginalen øverst. Bladet på orginalen har en konkav profil, såppas kinkig å kvesse at jeg vurderer å gå over på vanlig V form slik som kopien har.

1500901_10153607858540383_1623358018_o.jpg

 

Orignalen øverst. Grepet på kopien er glattere, men forsåvidt greit nok.

1496216_10153607858340383_159043295_o.jpg

 

 

 

Skulle man gå for en slik kopi, så håper jeg man liker fasongen såppas godt at man velger å kjøpe orginalen.

Fallkniven F1 er en genial kniv, kopien kan aldri måles opp mot den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Dukket opp i posten før helga, sel eska er kopiert til minste bokstav. Frekke disse kineserene...
Frekkere enn dere som med viten og vilje handler piratkopier, eller bare like frekk?

Nettopp. :winke1:

 

Den ekte F1 er ihvertfall en bunnsolid liten brukskniv. Følger man med på tilbud så trenger den ikke være så dyr heller, jeg ga 600,- for min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte i går etter Fallkniven på Aliexpress

og fant noe som lignet til litt under USD 15 med frakt,

I dag er prisen rett under USD 26 med frakt.

 

Jeg får en grei Ikke-Morakniv kniv på Biltema til NOK 24.90.

http://biltema.no/no/Verktoy/Handverkto ... niv-19761/" target="_blank

 

Jula har minst en gang lempet ut en ugrei versjon med anstrengt glatt skaft for NOK 10. (Fattigfolk kan fikse det med litt gaffatape :-)

 

Det er ikke rart Mora er tilbakeholdende med å lempe dyrere modeller ut på det norske markedet :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

XXL fikk inn noen få til den prisen. Husker ikke helt om det var tidligere i år eller sent i fjor. De forsvant fort kan du si. :mrgreen:

 

Koster 1049 der nå. Syns ikke det er så ille om man virkelig ønsker seg den kniven! Outnorth hadde lave priser på F1 og S1 fra Fällkniven i fjor , men nå ligger de i mer normalt prisleie, 1099 for F1 og 1599 for S1. For den som primært er "forelsket" i ergonomien til F1, så syns jeg Cold Steel sin Pedleton Hunter virker nokså lik. Litt kortere blad, men nokså likt skaft. Men den koster nå 799 hos xxl, og da er man jo bare noen hundrelapper fra F1 - om det er den man vil ha.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tvilsomt Fallkniven er enig, men kan det også vinkles slik at kopikniven vil fungere som en reklame for orginalen. Man liker fasongen og innser at man ønsker seg orginalen.

 

Sniker inn ett lite spørsmål til dere som har orginalen, hvordan kvesser dere den? Har ingen andre kniver som er slipet konveks, vurderer å kvesse den på vanlig V-måte.

Link to comment
Share on other sites

XXL fikk inn noen få til den prisen. Husker ikke helt om det var tidligere i år eller sent i fjor. De forsvant fort kan du si. :mrgreen:
Koster 1049 der nå. Syns ikke det er så ille om man virkelig ønsker seg den kniven! Outnorth hadde lave priser på F1 og S1 fra Fällkniven i fjor , men nå ligger de i mer normalt prisleie, 1099 for F1 og 1599 for S1. For den som primært er "forelsket" i ergonomien til F1, så syns jeg Cold Steel sin Pedleton Hunter virker nokså lik. Litt kortere blad, men nokså likt skaft. Men den koster nå 799 hos xxl, og da er man jo bare noen hundrelapper fra F1 - om det er den man vil ha.

Pendleton Hunter er vel en kinakniv det også, men ja jeg har sett på den. Er ikke langt unna F1 kopi det heller.

Link to comment
Share on other sites

Kina og japan er ikke samme greia! Knivblad fra Seki er mye brukt i hele verden og VG10 stålet er jo japansk.

Japan er utvilsomt nærmere Kina geografisk sett enn Sverige, og det var det jeg svarte ja på. :winke1:

Nå er også kniver fra Kina brukt over hele verden forøvrig, men kniver fra Seki holder stort sett en bedre kvalitet enn billigkniver fra Kina ja.

Link to comment
Share on other sites

Pendleton Hunter er vel en kinakniv det også, men ja jeg har sett på den. Er ikke langt unna F1 kopi det heller.

Dette syns jeg var tvetydig/uklar tale. Det er jo en vesentlig forskjell på en produsent som Cold Steel som outsourcer deler av sin produksjon til Kina (om det er det de gjør), versus en produsent i Kina som tar seg til rette og ikke bare lager kniver som ligner, men plagierer ikke bare kniven og logoen, men liketil esksen varen pakkes i, som om det er en ekte Fällkniven vare de selger. Og hva mener du med at Pendelton Hunter kniven ikke er langt unna en F1 kopi? Den kan ligne, ja, men er det en kopi? Står det Cold Steel eller Fällkniven på knivbladet, selges den som noe annet enn en Cold Steel kniv?

Link to comment
Share on other sites

For den som primært er "forelsket" i ergonomien til F1, så syns jeg Cold Steel sin Pedleton Hunter virker nokså lik

Ergonomien er nokså lik men det stopper der. Jeg kjøpte en Mini Hunter til guttungen og bruker selv en WM 1 og en H1, han hadde en sånn "speideerkniv" fra før forresten.

Cold Steel kaller stålet sitt VG 1. Fällknivene er vel VG10 eller 3G, det husker jeg ikke - men de holder eggen ca en million ganger lenger enn Cold Steel. En ting er vel også stålet, en annen hva de gjør med det mhp. herding.

 

Som spikkekniv blir Cold Steel sløv nesten tvert, og mye fortere enn 89,- "speiderkniven", og å gjøre opp og flå et rådyr uten å knage med en bein sløv kniv på slutten var iallefall håpløst. Med WM 1, kan jeg jo bortimot barbere meg etter å ha arbeidd meg gjennom et rådyr. Det er også helt umulig å få Cold Steel kniven til å bli like kvass som Fällknivene - de blir skummelt skarpe. Cold Steel blir, "sådær", kvass et øyeblikk, og så tenker du på å skjære noe... Det er faktisk trolig den brukskniven i huset med dårligst stål, sett etter bruken, men ergonomien er nevnt, og den er "tøff" ift. en gammeldags tollekniv. Og så koster jo halvparten av en Fällkniven.

Må vel legge til at slire er topp, og bruksegenskapene er det samme. Skulle hatt en Mini Hunter faktisk, med 3G stål :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du har nok fått en Cold Steel med litt dårlig herding. Cold Steel kan ha pressa prisene mye hos produsenten slik at de ikke får den herdinga de burde ha fått. Ichiro Hattori, som er eier av Hattori som lager de fleste Fällkniven med fast blad, er derimot veldig opptatt av at bladene han lager skal være hardest mulig. VG1 vil være mer egna til trearbeid enn VG10 og 3G siden det vil være seigere, men har ikke samme slitasjemotstand ved kutting av myke ting. 3G er rimelig sprøtt, og ikke egna til annet en kjøttskjæring. VG 10 er heller ikke anbefalt til hardt turbruk, spesielt ikke i minusgrader.

 

Pendleton hunter og mini hunter er forøvrig også laga i Japan, men tvilsomt ikke av Hattori.

Hattori herder ikke disse knivene selv, så de kan godt ha vært herda på samme herderi.

Link to comment
Share on other sites

Pendleton Hunter er vel en kinakniv det også, men ja jeg har sett på den. Er ikke langt unna F1 kopi det heller.

Dette syns jeg var tvetydig/uklar tale. Det er jo en vesentlig forskjell på en produsent som Cold Steel som outsourcer deler av sin produksjon til Kina (om det er det de gjør), versus en produsent i Kina som tar seg til rette og ikke bare lager kniver som ligner, men plagierer ikke bare kniven og logoen, men liketil esksen varen pakkes i, som om det er en ekte Fällkniven vare de selger. Og hva mener du med at Pendelton Hunter kniven ikke er langt unna en F1 kopi? Den kan ligne, ja, men er det en kopi? Står det Cold Steel eller Fällkniven på knivbladet, selges den som noe annet enn en Cold Steel kniv?

Spørsmålet er om ikke Cold Steel er så frekk og kopierer Fallkniven og deres F1? Jeg synes Pendleton Hunter er mistenkelig lik F1.

Link to comment
Share on other sites

Cold Steel har holdt på siden 1980, Fällkniven skriver at de begynte å utvikle kniver i 1987, men F1 kom vel ikke før et stykke ut på 90-tallet. Peter var visst åpen med at han hadde kopiert Cold Steel i starten, men dette var ikke så populært hos Cold Steel så han måtte slutte med det.

 

Om Pendleton Hunter er en kopi er det av en Loveless.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om ikke Cold Steel er så frekk og kopierer Fallkniven og deres F1? Jeg synes Pendleton Hunter er mistenkelig lik F1.
Fällkniven F1 er faktisk en kopi av Cold Steel Master Hunter. A1 og S1 er kopier av Cold Steel SRK.

Pendleton Hunter er designa av Lloyd Pendleton.

Så feil kan man ta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...