Jump to content

Beretta jakthagler, tips?


Rabagast

Recommended Posts

Hei,

 

Baikalen min har plutselig fått "fast" trangboring i det nedre løpet (til tross for våpenfett i gjenger og slikt), antakeligvis pga for dårlig pussing... Ikke at jeg egentlig noen sinne hadde tenkt til å bytte fra 1/4 trangboring i nedre løp, men det er irriterende lell ;-)

 

Uansett; jeg har lyst til å gå til innkjøp av en litt smukkere hagle (og selvfølgelig med Gode Intensjoner om å ta bedre vare på den), men sliter med å finne noen definitive svar på forskjellene mellom de ulike haglene jeg vurderer. Først og fremst, disse er de jeg reelt sett vurderer (bare O/U):

 

1) 686 Silver Pigeon I

2) SV10 Perennia I

3) Ultralight/Ultralight Lux

4) ?? -- finnes kanskje flere modeller jeg bør vurdere?

 

Det eneste aktuelle kaliberet er 12 (jeg vet mange støkkjegere liker kaliber 20, men jeg trener en del på banen og da er det greiest med kal 12). Jeg vurderer en Ultralight fordi jeg jakter uten hund, men jeg kjenner ingen andre med en ultralight og er derfor totalt uvitende om hvilke eventuelle ulemper det er med en slik kontra en "vanlig" hagle.

Budsjettet mitt er "så billig som mulig slik at jeg kan holde husfreden", men rett under 20 høvdinger er maksgrensa. Jeg er klar over at det finnes andre merker, men jeg har lyst på en Beretta ("the WHY is a different discussion").

 

Over til spørsmålene;

 

1) Hva er "tradeoff"en med en ultralight-hagle? Er det dårligere slitestyrke i en ultralight enn en "standard" hagle, f.eks. SP? Jeg tenker da mest på normal slitasje ifbm skyting/pussing osv. Jeg er ganske forsiktig med våpnene mine.

2) Er det noen flere fordeler med en ultralight utover den åpenbare (lettere vekt, enklere å bære med seg)? Subjektive meninger teller også her...

3) Baikalen min er 12/76, men det meste av jaktammo jeg har vært borti har vært 12/70 uansett.. Skulle det være noen gode grunner til å ikke klare seg fint med 12/70?

4) Hva er de reelle forskjellene mellom Silver Pigeon og Perennia, utover prisen? Jeg sliter litt med å finne god informasjon om dette..

 

Jeg er ganske gjennomsnittlig/normalt "bygd", altså ikke ute etter ekstra korte kolber eller noen lignende tilpasninger (Baikalen min passet meg "perfekt" rett ut av esken).

 

Jeg jakter primært skogsfugl med hagla (storfugl, orrfugl, rype, duer).

 

 

På forhånd takk :-)

Link to comment
Share on other sites

1) Vil ikke si det er dårligere slitestyrke på en Ultra Light. Haglen er har andre materialer enn SP (titan osv) noe som gjør den lettere, samt et mindre kammer. Har en far som har hatt Ultra Light i ca 15 år nå, og den er like tight og fin. Har aldri hatt noen funksjonssvikter, den bare virker :)

2) Ikke det jeg kan se. Det er fordeler og ulemper med lettere hagle. Den er lettere å bære rundt, men personlig syns jeg en lett hagle blir "vinglete". Neste punkt er også en "begrensning".

3) De aller fleste klarer seg fint med 12/70. Skal man derimot jakte gås, rådyr, eller andre mer hardskutte vilt vil noen foretrekke å bruke en magnumpatron. Så det kommer an på hva du skal bruke den til, rett og slett.

4) Perennia er en nyere modell. Denne har blant annet muligheten til, ved å skru på et par skruer, å endre mellom ejektor og ekstraktor på løpene individuellt. Perenniaen benytter også litt mer fancy materialer som nano-keramikk. Du får også Perenniaen med en "kickoff" rekyldemper som ekstrautstyr.

 

Selv gikk jeg for en Perennia III, og er meget fornøyd så langt. Skal du skyte litt på bane med haglen vil jeg helt klart anbefale en SP eller Perennia ganske enkelt fordi de er litt tyngre hagler. Jeg har aldri slitt med å bære 3,2 kg rundt i skog og fjell, og de ~300g man sparer på en Ultra Light er ikke så avgjørende når det gjelder bæringen, syns jeg. På den annen side, skulle jeg hatt en hagle til ren (fjell)rypejakt ville jeg nok vurdert Ultra Light'en. Alle tre modellene (SP, SP Ultra Light, og Perennia) er kvalitetshagler, og jeg tipper du blir veldig fornøyd uansett hvilken du går for.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Slikt koker jo alltid ned til smak og behag, men selv om jeg ser poenget med lettvektshagle på mobil jakt, hadde jeg ikke ofret 76mm kammer for det, slik som man, såvidt jeg har forstått, må med beretta.

Men jeg hadde utvilsomt klart meg med 70mm, så det er mulig jeg bare fjaser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var hagla på plass i skapet.. :D

 

Gav den en grovpuss før jeg satte den inn for å få dratt av det verste av lagringsfettet, og la på et lite lag med olje (litt ekstra på friksjonspunkter). Er det normalt at pusselappene blir blågrå gang på gang på gang når man drar de over låskassa/gravyren? Ser jo nesten ut som om det sitter igjen en haug av drit på det...

 

Kan jeg regne med at forskjeftet blir lettere å løsne med tiden? Foreløpig må jeg bruke relativt mye makt for å få den av, til tross for å ha dratt i spaken så langt jeg makter...

Link to comment
Share on other sites

Hei :D

Jeg kjøpte meg en SV 10 Perennia i slutten av Mars, å har skutt ca 4000 skudd med den siden da.

Forskjeftet sitter fortsatt like hardt, men etter å ha åpnet det x antall ganger ble jeg vant til det. Du finner etterhvert en teknikk som gjør det enklere:)

Det er jo egentlig bare en fordel at Forskjeftet sitter tight:)

Jeg er iallefall veldig fornøyd med hagla, å håper du blir det også :D

 

Mvh. Knut

Link to comment
Share on other sites

At det sitter tight er forsåvidt en god ting, men denne sitter så tight at jeg må bruke veldig mye makt for å løsne den.. Til det punktet at når den løsner, så brekker den rett nedover og er fri fra løpene med en gang (det står jo til og med en advarsel mot å brekke den rett ned med for mye kraft i brukerhåndboka..).

 

Tok du av stokken og slikt for å pusse vekk lagringsfett før du skøyt med den første gang?

Link to comment
Share on other sites

At det sitter tight er forsåvidt en god ting, men denne sitter så tight at jeg må bruke veldig mye makt for å løsne den.. Til det punktet at når den løsner, så brekker den rett nedover og er fri fra løpene med en gang (det står jo til og med en advarsel mot å brekke den rett ned med for mye kraft i brukerhåndboka..).

 

Tok du av stokken og slikt for å pusse vekk lagringsfett før du skøyt med den første gang?

 

Det jeg gjør er å settet koblekappa mot låret, høyre hånd på forskjefte med pekefingeren på "pinnen", å ha venstre hånd rundt løpet rett forran forskjeftet, så tar jeg tommelen på venstre hånd å skyver forskjeftet rett ut.

Alle andre haglene jeg har brukt har det bare vært å ta av forskjeftet med en hånd, å det er jo helt klart enklere.

Kan ikke si at det plager meg at det tar noen sekunder ekstra å få av forskjeftet:)

 

Når jeg kjøpte hagla sendte jeg den til børsemaker, de måtte kappe kolben noen cm. Når jeg fikk tilbake hagla sa de at de at det var klar for bruk, hva de gjorde tenkte jeg ikke på å spørre om:)

 

Mvh. Knut

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...