Jump to content

KRÅKEFUGLJAKTEN 2013 / 2014!


jmonsen

Recommended Posts

Vi er langt inne i sesongen.

På tide å ta opp et nytt kapittel i denne jakten.

Så langt har Kråkene som vanlig sviktet meg her på hytten. De skyr området. Ryktene om snarlig død, er velkjent i kråke verden. Har ikke sett en kråke på åte på 3 år. De flyr langt utenom eiendommen. Skjoren er her. Men den er veldig forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

En venn og jeg kjørte til en slags parkeringsplass inne i skogen i dag og parkerte.

I det vi skravler og gjør oss klar med utstyr blåser jeg litt i kråkeskrikfløyta og vips så er det en 6-8 kråker sirklende over oss. En av dem foretar sin siste selvbestemte landing i ei furu ca. 30-40m. unna. En hendelse litt på seinvinteren har lært meg å ikke somle bort noe tid når det gjelder skuddsjanser så jeg la an min 22LR raskt opp med støtte på et nettinggjerde , vippet opp kikkertdeksler og skruddet kikkert til max , sekundet etter falt kråka rett ned.

Vi ble stående og skue på alle de andre som sirkulerte rundt oss samtidig som jeg fløytet i vei.

Min venn kom også til skuddsjanse rett etterpå med sin 22lr men det ble desverre bom. Resten av turen ble det litt lokking på reven og det kom også en kråkeflokk til på fløyta mi. Uten at det bød på flere skudd sjanser.

Hadde vi hatt med hagler er jeg ganske sikker på at flere kråker hadde falt.

Vi tar lærdom av turen og gleder oss til neste.

Fikk sett an terrenget litt og det ble en fin tur i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde noe snodig i går.

 

Midt på dagen satt ei kråke på noen gamle telefonstrenger og så ut som den sov.

Jeg og guttungen gikk inn og henta rifla og rusla ut superåpenlyst og la til en benk og et bord for å skyte fra. Det var så drøyt at jeg hadde backresten med ut og la an på, jeg hadde all verdens tid.

Kråka var noenlunde våken kunne jeg se gjennom kikkerten. Den var ikke syk for jeg har sett den fly rundt og oppføre seg normalt.

 

Vel, jeg la an, så lenge på kråka og sikta til slutt på toppen av brystet på den og sprengte kråka...

 

Noen andre som har sett kråker hvile sånn midt på dagen?

Link to comment
Share on other sites

Deto: Kan eg få vite ka fløyte du bruker?

Jeg brukte en Primos power crow. Har brukt den en gang før også og da lokket jeg inn en 10-15 kråker på en gang.

Jeg blåser 4 ganger kraa om gangen. Ikke blås for hardt , med litt øving låter det rimelig likt som kråkene som kom til meg.

Link to comment
Share on other sites

Noen andre som har sett kråker hvile sånn midt på dagen?

Et godt stykke tilbake i forrige årtusen felte jeg min første kråke på lignende måte.

Hadde trasket rundt i skogen med hagle, og prøvde å snike meg inn på en flokk på 20+ kråker.

Til slutt fant jeg en som "satt og sov" på ei grein. jeg listet meg helt innpå, og sto nok ikke mer enn 3-4 meter fra stammen

da skuddet gikk. kråka satt da med lukkede øyne helt frem til haglskura sendte den til et annet sted enn drømmeland.

virker som om kråker, akkurat som oss, kan ha dårlige dager...

 

on topic: 2 kråker forvillet seg innenfor skuddhold mens jeg spiste frokost her forleden. Åpnet vinduet litt mer for hver gang de hakket i jorda. 2 raske .22-skudd og 2 kråker ligger på ryggen i gresset... og kråkejakta er igang igjen! 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Måtte justere den lokale skjærebestanden forleden, da tjuvraddene forsyner seg grovt av pelletsen i foringsautomatene mine.

Er ikke bare ei, men en hel skvadron skjærer som er innom flere ganger om dagen.

 

For å si det slik....de er litt mer forsiktige nå.

 

Er forresten ikke bare skjære som forsyner seg av pelletsen. Rev, Grevling, Nøtteskrike, Mår, Ekorn, Kråke, Nøtteskrike ja til og med Mus liker tydligvis pellets....og flere til.

 

En liten advarende pekefinger i været først. Ved å feste jaktsituasjoner på film får en virkeligheten....... ubehagelig nær....enkelte synes kanskje for nær, men slik er det. Noen er litt vare for slikt. Da skal dere ikke trykke på linken.

 

Om dere derimot vil være med på skjærejakt, kan dere trykke på

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fem kråker til i fella i dag.

17 døde kråker (2 igjen i fella) og en del skjør så langt.

Bor i skogen langt unna nærmeste fylling, så tror dette er revirhevdene eggtyver hele gjengen :D

Skal bygge meg en mindre og mer mobil felle av egen patent ila kort tid, blir spennede å se om den vil fungere :)

Link to comment
Share on other sites

Noen her inne som jakter kråke på Sørlandet, evt. rev? Ønsker å lære litt om jaktformen... Så om noen ønsker en jaktkamerat så kan en sende en PM :D Hehe... Virker ut som en meget spennende jaktform:-)

 

Jeg har lang erfaring fra denne jakttypen, på sørlandet. Om folk er interessert kan jeg godt arrangere et lite praktisk kurs i kråkelokking.

 

Send Pm.

Link to comment
Share on other sites

Noen med en del erfaring med kråkefangst med felle som kan gi meg råd?

Fikk som sagt hønsehauk i fella, og siden har det vært dødt.

Fella står helt åpen nå med fersk og rikelig med blodig åte. Er den del sjør og ravn som driver der, men kråka holder seg unna. Bør jeg stenge igjen og få tatt de skjærene og ravnen som driver der, eller ha tålmodighet og vente til kråkene er trygge igjen? Alternativt kan jeg flytte fella og starte på en annen plass.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med hauk er at den kommer innom år etter år når den har merket en plass.

Min nabo hadde høns for vel 6 år siden, og eg ser den seiler forbi i ny å ne. Så den kommer alltid tilbake.

 

No er ikkje kråke den helst tar men vil tro du får besøk igjen. Du kan prøve ut en stund til, og vist du ikkje får noe i den så må du bare flytte fellen. Kor langt vekk vet eg ikkje, men den vil besøke fellen uansett hen du setter den. Du får nok heller ikkje fellingstillatelse på den heller.

Link to comment
Share on other sites

jegern79

Tror ikke Hauken er årsaken. En på Jæren tok inn 38 forskjellige hauker i løpet av en sesongen. Alle Haukene ble ringmerket og sluppet ut. Husker jeg ikke helt feil tok denne fellen over 1000 kråker den sesongen.

Kan kråkene fått med seg at de avlives, har du en liten tørketid i vente. :(

Link to comment
Share on other sites

jmonsen

Ok, spørs om jeg bare får smøre meg med tålmodighet. Er veldig lite kråke å se i området for tiden uansett, virker som om uttaket allerede har gitt litt resultater, selv om det ikke har blitt mer en snaue 40 kråkefugl så langt.

Har forøvrig nyttet meg av mørkets tjenester når jeg har ryddet fella for kråker, så tror egentlig ikke at dette er årsaken.

Får bare la fella være ett utømmelig matfat, så har jeg troa på at aktiviteten tar seg opp igjen etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Okei, får hive ut litt forskjellig å se hva som skjer:) Men er det sånn at når jeg har skutt en kråke så kan jeg bare glemme å skyte flere den dagen, på samme åte? Og hvordan får jeg dem til å oppdage åte?

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hos meg tok det et døgn før de oppdaget reveåta. For å unngå at de ruinerer meg pga. Viltkamera med sms. Skyter jeg kråkene som kommer på åta. Gikk 30 min før de var tilbake. Skjøt en til og da gikk det 14 dager til de kom på nytt besøk.

Jeg sliter med å få dem inn i fella mi. :trist:

Link to comment
Share on other sites

Har noen lokkekråker, både "runde" og "flatpakka", samt ei lokkefløyte. Prøvde så vidt i fjor, uten hell. Tenkte meg ut igjen i år.

Rent viltstell, da jeg jakter kråke og rev i skogsfuglterrenget.

 

Er det vits i å prøve med ugle ?? Leste et stykke med en som mente plastugle ikke hadde noe for seg, det måtte være ei ekte utstoppa ugle, eller plastugle med pålimte fjær.

Synspunkter, evt erfaring med ugle ????

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei!

 

Det var ikke jeg som var jegeren i dag, men hønsehauken. Kanskje ikke rette tråden og poste dette i men jeg prøver likevel :)

 

Sto tilfeldigvis og kikket ut av kjøkkenvindu i dag da en hønsehauk kom jagende etter ei kråke. Hønsehauken grep tak i kråka og deiset i asfalten i stor fart. Hauken hadde et solid grep om kråka som var sjanseløs. Heldigvis hadde jeg kamera liggende rett i nærheten så jeg rakk hente det og knipse 2 bilder av jeger med sitt bytte før den fløy av sted med kråka i klørne. Synd jeg ikke hadde teleobjektivet på da det skjedde, for bilde ble litt uskarpt gjennom vindu med 18-55m objektivet.

 

h%C3%B8nsehauk1.jpg

 

h%C3%B8nsehauk2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvordan går dere frem for å få jaktterreng? øsnker å hive meg ut på litt kråkejakt evt med 22-en eller 17 hmr-en.... men sliter med på få terreng.

 

anbefaler dere helst et åpent terreng som en åker, dersom en skal jakte med rifle?

Link to comment
Share on other sites

Siden du har 17 hmr, så kan du jo gå rundt til forskjellige bønder å spør om å få jakte predatorer generelt. Rev, kråke, ravn osv. Sauebønder spesielt er glad for at jegre skyter rev siden den tar lammene. Så kjøp deg et par lokkefløyter for rev, og kråke. Så setter du deg i bilen, å finner lovende plasser gjerne rundt søppelfyllinger, eller på gårder å spør grunneier om du får lov. Får sjelden nei, med mindre andre jegre allerede jakter der :) Er du heldig får du kansje legge ut åte og. Om kråkene trekker over plassen du jakter, morgen og kveld så er ikke dette en dum ting heller :)

 

 

 

Prebs

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Hei :D

Denne sesongen skal jeg og to jaktkamerater ha vår første sesong med jakt på kråkefugler, å vi gleder oss masse til å komme i gang.

Vi har kommet i kontakt med en bonde som er nabo med en stor søppelfylling som var utelokkende positiv til til kråkejakt hos han.

Vi har kjøpt oss diverse kråkelokker. jeg har kjøpt meg en faulk`s, å fått dreisen på bruken. Det ikke ofte jeg har dratt ut for å prøve lokken uten å få de inn på skuddhold :D

Vi har også en hubro som skal modifiseres litt.

Planen er å lakke hubroen med matt klarlakk for så å tømme en støvsugerpose og dekke hubroen med støv å la den tørke. Deretter tenkte vi å lime på fjær fra rype da det er det vi har tilgjengelig.

I tillegg har vi pratet litt om å skjære ut øynene på hubroen å sette inn større øyne (klinkekuler), og eventuelt ha noe lys inne i hubroen for å lyse opp øynene.

 

Er det noen som har noen formening om det kan være en spessiell farge som kan funke bra på øynene? Foreksempel røde klinkekuler?

Er det noen som har noen bra tips til modding av hubro for å gjøre den bedre?

Takk :D

Mvh. Knut

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har drevet med litt treningsskyting med 22lr på et jorde i Nord-Østerdalen og har lenge håpet på å se noen kråker der. Plutselig i dag observerte jeg to av de grå lande midt på jordet. Traff ikke... Er det i det hele tatt håp om å se dem igjen? Synes jo det egentlig var rart de landa på jordet i første omgang... sette ut hundemat som åte? føler meg litt desperat her :trist:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...