Jump to content

Samme lyddemper til 22 LR og 223?


Midt-I

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Ruger mini-14 og en 10/ 22 Takedown som jeg vurderer å kjøpe lyddempere til, og lurer på om en felles lyddemper til bruk på begge våpnene er en god ide? Diameteren på de to kulene er jo den samme og jeg vil spare penger på å bare ha en lyddemper. På en annen side vil kanskje demperen bli litt overkill (stor og tung) til salongriflen? I tillegg til jakt hadde jeg håpet å kunne bruke lyddemperen på mini-14 til dynamisk sportsskyting. Er det mulig?

 

Jeg ringte til Våpen-Søilen og fikk pristilbud på 1400 kr for gjenging av Takedown og en dedikert 22-demper. De som hadde peiling på dempere hadde gått hjem for dagen, så de skulle ringe tilbake i morgen for å svare på de andre spørsmålene.

 

Dersom jeg skulle brukt felles demper må jeg holde meg til de samme gjengene (eventuelt bruke en adapter, men det tror jeg vil funke dårlig). M14x1 er det jeg tenkte å ha på mini-14 og det vet jeg går, mens det er vanlig å ha 1/2" UNF (20 tpi) på salongrifler. Er det noen som vet om M14x1 gjenger hadde gått på et originalt Takedown løp? :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kapper TD inn mot grensen av hva som er lov så går det kansje med m14 x 1, men uten det er jeg redd det blir knappt med brystningsflate innerst på gjengepartiet.

 

Jeg ville nok heller gjenget begge to 1/2' unf og kjøpt felles demper.

 

En annen ting er at når du skal skyte dynamisk så bør du kansje ha en demper av litt dimensjon og gjerne en av stål. Eller vil jeg tro du kan bli ganske så plaget av mirrage i siktebildet ditt halveis i en stage.

Jeg ville hatt en demper til hver av riflene :) Det koster deg totalt sett 500 kroner mer for å kjøpe en enkel demper til salongen, a-tek rimfire f.eks....

Link to comment
Share on other sites

De skal i teorien fungere om hverandre, men til mini14 vil den nok ha mindre levetid samt dempe dårligere enn på 10/22.

 

Jeg ville gått for 1/2" 28 istedenfor 1/2" 20. Da kan du heller sette på flammedemper etc til en billig penge om man føler for.

Link to comment
Share on other sites

Driver med demper selv på mini, har fått min gjenget til 1/2"-20 gjenge da evt demper til minin går på de fleste 22lr våpen med gjenger, har bare laget dempere selv til minin i rustfritt stål, og helsveiste, men de blir så varme at om man tømmer noen 30sk magasin gjennom de så er heftig mirage et faktum med engang

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen! Da leverer jeg salongriflen inn til børsemaker for å sette på en 4-modulers CMM-4 Rimfire.

 

Jeg var litt usikker på om jeg skulle gå for 1/2" UNF (20 tpi) eller 1/2" UNEF (28 tpi), men tror jeg går for UNEF siden det er gjengingen som brukes på de fleste AR-15 og at det dermed er et bredt utvalg av flammedempere/ kompensatorer. Tenkte å kjøpe en kompensator à la JP Enterprises Bennie Cooley Muzzle Brake eller lignende, som sikkert kan byttes om og brukes på begge riflene når jeg ikke bruker lyddemperne. :)

 

Så jeg går for UNEF til tross for at det tydligvis er vanligere å gjenge opp salongrifler i UNF. :)

 

Ang. demper til mini-14 for dynamisk sportsskyting så mailet jeg med A-TEC som sa at det er under utvikling og kanskje kommer mot slutten av året. :D Noen som har formeninger om det er lurt å levere inn mini-14 inn til gjenging i samme slengen i dag selv om det er lenge til jeg kjøper den demperen, eller bør jeg avvente slik at det blir helt korrekt tilpasset? På mini-14 er jeg usikker på om jeg skal gjenge opp i M14x1 eller 1/2" UNEF.. UNEF vil jo gjøre at jeg kan bruke mange kompensatorer eller flammedempere, men jeg vet ikke om M14x1 er bedre på noen måte?? Tror jeg har tvangstanker om å prøve å holde meg til mer standard metriske gjenger..

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om en slik fancy kompensator som ikke er rund ("flat" for eksempel) vil stoppe på rett sted når man skrur den på, og faktisk stå flatt? Ser jo egentlig for meg at det blir vanskelig, og at det kanskje ikke er noen standard for det - enten må gjengesporet på løpet begynne på rett sted eller gå akkurat passe langt inn på løpet?

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler å surfe rundt på ebay etter sånt. Når det gjelder montering, så vil jeg anbefale å bruke en passende O-ring, da du ikke vil finne noe som liner 110% opp. O-ringen gir deg mulighet til å ikke måtte stramme helt til uten at den skrur seg opp under skyting, som da gir deg mulighet til å line den opp selv.

 

Fremdeles ville jeg gått for 1/2" UNEF til mini14. Det er det som er standard "over there" til det kaliberet og til slike rifler. Metriske gjenger på et Amerikansk våpen? Fysjameg! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Må prøve å gjøre riflene så europeiske som mulig!!! :mrgreen:

 

Med mini-14 har jeg funnet ut at jeg skal avvente til A-TEC forhåpentligvis kommer med en lyddemper som passer bedre til dynamisk mot slutten av året. Skal prøve å få børsemakeren til å gjenge opp 1/2" UNEF på begge våpnene slik at jeg har godt utvalg av kompensatorer.. :)

 

Med 10/22 har jeg ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal få børsemaker til å montere lyddemper (som jeg tror blir A-TEC CMM-4 Rimfire) ettersom fremsiktet på 10/22 er av samme metallstykket som løpet, og ikke enkelt kan flyttes bakover. Våpenbutikken nevnte to løsninger:

 

1) Enklest og billigst: Dreie bort fremsiktet og gjenge løpet utvendig. Må deretter bruke kikkertsikte, evt. få børsemakeren til å flytte originalsiktet bakover eller sette på nye, bedre jernsikter.

2) Gjenge løpet innvendig og bruke en overgang til utvendige gjenger. Gjør at jeg kan la originalsiktet stå. Noen som har erfaring med denne løsningen? Jeg lurer på om overgangen vil sitte fast i løpet (slik at det tilsynelatende ser ut som løpet er utvendig gjenget), om den vil det henge fast i demperen eller om den vil være en løs del?

 

Tenker å ta en telefon til en børsemaker og høre, men fint hvis noen her også kan dele erfaringer med gjenging til lyddemper på 10/22. :)

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som jeg tror blir vanskelig med innvendige gjenger er rengjøring. I går var jeg på skytebanen og skjøt jeg 50-60 skudd med minien som har flammedemper. Da jeg skulle rense våpenet skrudde jeg av flammedemperen, og gjengene var fulle av kruttslam. Gugget hadde altså klart å dekke hele gjengepartiet ved å komme inn gjennom toppen av gjengene og deretter vandret bortover pipen (muligens mens våpenet pekte med pipen opp mellom skyteøktene?).

 

Dersom ikke slikt gugg blir rengjort ofte kan det jo kanskje gro seg fast, og med innvendige gjenger blir det jo et helvete å demontere..

Link to comment
Share on other sites

Med 10/22 har jeg ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal få børsemaker til å montere lyddemper (som jeg tror blir A-TEC CMM-4 Rimfire) ettersom fremsiktet på 10/22 er av samme metallstykket som løpet, og ikke enkelt kan flyttes bakover. Våpenbutikken nevnte to løsninger

 

Jeg kjøpte nettop 10/22 TD på søylen, og nettop fordi jeg vurderer å få kappet og gjenget løpet for demper, spurte jeg mannen om det var mulig å flytte kornet bakover i den forbindelse. Svaret jeg fikk var at det var fullt mulig. Festet til kornet var visstnok bare krympet fast.. Men samtidig anbefalte han innvendige gjenger fordi avstanden mellom skur og korn burde være såpass som det er originalt..

 

Vet heller ikke hva jeg ender opp med. Sannsynligvis kapper jeg ned til 40cm og går for utvendige gjenger (pga lettere rengjøring) og driter i kornet, siden jeg kun evt ville brukt åpne sikter som backup hvis kikkerten skulle bli ødelagt eller batteriet på rødpunkten ryker..

 

 

Edit: omformulere en noe rotete formulering..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettop 10/22 TD på søylen, og nettop fordi jeg vurderer å få kappet og gjenget løpet for demper, spurte jeg mannen om det var mulig å flytte kornet bakover i den forbindelse. Svaret jeg fikk var at det var fullt mulig. Festet til kornet var visstnok bare krympet fast..

Da snakket du sikkert med en annen enn meg, for han jeg snakket med mente sikte og løp var samme metallstykket og at det ikke gikk an å flytte det bakover. Det ville isåfall koste mye..

 

På diverse internettfora virker som det er litt uenighet/ usikkerhet om hvordan Ruger har festet siktet til originalløpet på 10/22. Noen sier siktet er dreid ut av samme metallstykket som løpet, men andre tviler på at Ruger ville brukt tid/ penger på det og mener det må være sølvloddet på eller varmet opp og presset på (krympet). Uansett hva de har gjort virker det ikke som folk tror det fins noen enkel måte å flytte det bakover.

 

Noen har delt en metode for hvordan de har flyttet fremsiktet bakover: Gunsmithing Ruger 10/22 setback front sight og Jp Grips & Machine. Såvidt jeg forstod var måten de gjorde det på:

- Kappe av den delen av løpet som fremsiktet er på (etter kapping må vel løpet krones på nytt?)

- Borre opp og gjenge opp det lille avkappet med fremsiktet på innvendig

- Gjenge opp løpet utvendig så langt inn at man først kan skru på fremsiktet (som blir festet permanent med passende Loctite) og ha et overskudd for gjenger til lyddemper

 

Er det noen børsemakere her inne som kunne tenkt seg å ta en slik jobb? :D Du vil få god tid til å utføre jobben, siden jeg ikke får mulighet til å bruke riflen spesielt mye i et års tid nå.. Da har du god tid til å finne en fremgangsmetode, og en slik jobb hadde nok blitt veldig populær :D

 

Ellers var det kar på YouTube fra Storbritannia (hvor .22 LR rifler såvidt jeg vet er de eneste lovlige kruttvåpnene, muligens i tillegg til hagler) som fortalte at det var så vanlig med lyddemper der nede at det kun selges en versjon av 10/22, og den kommer gjenget for lyddemper fra fabrikk. :) Jeg har også lest om at det har vært noen spesielle "limited" versjoner som har blitt solgt i USA med både gjenger for lyddemper og jernsikter fra fabrikk. Kunne kanskje vært noe å spørre om Søilen kunne fått tak i for de som skal handle 10/22 i fremtiden..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan i hvert fall garantere deg en ting, og det er at hele innfestningen til forsiktet er hel ved med løpet. Altså ikke noe som er loddet eller krympet på plass :)

Går også helt fint å gjenge løpet lengre innover og skru innpå forsiktet, og deretter ha gjengebeskytter utenfor forsiktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ikke gjort noe mer enda, men har tenkt videre rundt å gjenge opp begge riflene.

 

Minien (forresten rustfri Tactical i 582 serien) kom originalt med 16,12" (40,9 cm) langt løp og 9/16" UNEF gjenger for flammedemper. Det går fint å gjenge 1/2" UNEF gjenger over de gamle gjengene, ettersom minste diameter på 9/16" er større enn største diameter på 1/2" gjengene. (Kilde). Var redd for at jeg måtte kappe frem en frisk del av løpet fordi det begynner å nærme seg 40 cm grensen, men den problemstillingen slipper jeg heldigvis. Har heller fått en ny problemstilling. Hadde egentlig bestemt meg for at jeg skulle kjøpe Sonic dempere til begge riflene, siden jeg har lest mye bra om de - billige og solide. Sonic 45 til minien, og Sonic 35 eller 45 til salongen. Forbannelsen ble stor når jeg målte på løpet til minien, som jeg tror er for kort med tanke på bakkammeret til Sonicen på 15 cm. Se bilde:

 

Det er 14 cm tilgjengelig..

Mini_l%C3%B8p_1.JPG

 

..muligens 14,5 cm på en god dag.

Mini_l%C3%B8p_2.JPG

 

På den andre siden vil Sonic demperne gå smertefritt på 10/22, hvor valget nå ser ut til å stå mellom Sonic 35 og 45. Ser for meg at det ikke er vits med mer en 35 på 10/22, med mindre jeg vil merke stor forskjell ved hurtig magasintømming (mindre mirage). Noen innspill? Tenker å kappe av fremsiktet og ta vare på det, i tilfelle en kompis har lyst å lage gjengebeskytter av det.

normal_10_22_kuttes_her.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser at Hausken tilbyr 9/16" gjenger: Generell Info : Hausken Lyddemper. Perfekt unnskyldning for å knalle til med Hausken demper? ;) Det er altså en mulighet for de som ønsker det å bare sette en Hausken demper rett på en mini 14 tactical. Det kan jo kanskje være noe med gjengetoleranser, men det tror jeg skal gå fint. Hausken følger industristandarden, og gjengene skal være litt romslige inntil de blir skrudd helt inn og retter seg opp.

 

For min del så ønsker jeg uansett fremdeles å ha de mer standard 1/2" 28 gjengene på rifla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Endte opp med egen .22 A-TEC CMM-4 Rimfire lyddemper. Begge løpene ble sendt til Rafdal Våpen som fikset 1/2"-28 gjenger. Jeg ønsket litt romslige gjenger slik at jeg er sikker på at det meste kan skrus på og ikke setter seg fast - og det var helt greit om jeg ønsket det! :) Hadde spurt et par andre børsemakere som er nærmere først, men de nektet noe annet enn veldig trange gjenger.

 

10/22 løpet ble kappet bak forsiktet og gjenget opp med gjengeparti som måtte bli litt kortere enn de 15 mm jeg hadde planlagt. Såvidt jeg forstod var det på grunn av at løpet var så tynt, og at det kunne bli utfordrende å gjenge lengre innover ved at presisjonen til løpet kunne bli dårlig. Det skulle ikke gjøre noe, og såvidt jeg vet er dette vanlig på gjenger til .22. :) Løpet fikk en pen 11 graders kroning, og forsiktet ble gjenget opp innvendig slik at det kan brukes som kombinert gjengebeskytter/ forsikte. Timingen for hvor forsiktet stopper opp når det skrus på var ganske bra justert.

 

På Mini-14 viste det seg at det var 1/2"-28 gjenger originalt! Rafdal konkluderte med at fabrikkgjengene var konsentriske med løpsaksen, og laget bare en rett brystningsflate bak gjengepartiet + ny 11 graders kroning. Virker som Ruger holder på å gå over til mer standard gjenger (står noen rykter om det her).

 

Bare for å teste monterte jeg A-TEC demperen på begge riflene, og den skrudde seg fint på begge, Mini-14 gjengene fra fabrikk var litt mer romslige enn de jeg fikk til 10/22. Fikk også med tilpassede gjengebeskyttere av metall til begge riflene. Spesielt med gjengebeskytteren til 10/22 ble skjøten helt usynlig. Mini-en ble veldig pen med ny kroning og gjengebeskytter, kommer nok til å bruke den slik istedenfor med flammedemper litt fremover! Det neste som står på ønskelisten er kompensator og Sonic 45 lyddemper til Mini..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En gang, for mange år siden, testet jeg diverse dempere på en 10-22, Brno2, og en Contender.

Passet ikke gjengene, ble det laget overganger løp/demper.

Dempere laget av "stål", bråkte mer, dvs som skytter opplevde jeg en metallisk "ping" lyd.

Den som kom best ut i testen var SAK lyddemper lagd av alu, men verden har vandret videre etter dette.

 

CcFVKKx4fWdvHGqrSUPKSuKtLdxM8yp3JJu3izr3=w144-h96-p-no

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tenkte jeg kunne dele litt bilder av resultatet.

 

Jeg demonterte så mye jeg kunne, mest for moro skyld, men jeg kan legge til at Mini-14 forsiktet ikke var gøy å få av. Det kom likevel av til slutt..

 

Slik ble løpene sendt inn:

normal_demontert.JPG

 

Og slik kom de tilbake :D :

normal_etter_1.jpgnormal_etter_2.jpg

Skjøten til gjengebeskytteren på 10/22 er nesten usynlig.

 

normal_etter_3.jpgnormal_etter_4.jpg

Mini-gjengene er originale, det ble bare laget ny krone og brystning.

 

normal_etter_5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...