Jump to content

Arbeidsgruppe skal gjennomgå Det frivillige skyttervesen


Mauser M67

Recommended Posts

Dersom du tenker på antallet skyttere på en DFS bane en vanlig treningskveld for jegere og aktive skyttere,er det sikkert mange steder jegerne er i flertall.Dette er nok fordi flesteparten av jegerne er der kun fordi de MÅ.

På vår bane skyter de aller fleste sine 30 skudd+prøve,ikke noe mer.Dugnader og forfallende arbeid gjøres stort sett av aktive skyttere.

Eg tenker på alle jegerane som betaler medlemskap for å kunna skyta opp "gratis". Det er desse som ber skytterlaga økonomisk. Desse vert sett ned på som nokre som er der fordi dei MÅ. Men kan det hende at motviljen deira skuldast andre ting? Hos oss er mi erfaring at ein jegar får lov å legga seg ned, skyta 3 5-skot-seriar, og så fint pakka saman. Jaktmessig relevante stillingar (kne/stå) er utelukka. Det same er trening om vintaren. Kor interessant trur du det er å ha mengdetreninga si der? For mange er DFS ein naudsynt spissrotgang for å tilfredsstilla kravet om oppskyting. Dugnad er arbeid ein gjer for organisasjonar ein kjenner eigarskap til. At jegerane ikkje står i kø for å delta i dugnad, burde ikkje forundra nokon.

 

Vårt lag har i flere år avhold en uhøytidlig konkuranse for bygdas jegere og jaktlag.Her skytes det løpende elg,100m villrein og 200m.etter skytingen er det grilling og sosialt samvær.Desverre er det få deltagere,faktisk er flere med på skytterlagets klubbmesterskap på baneskyting.Her har vi også prøvd oss med jegerklasse.Ingen deltagere her heller.
Dette er prisverdige tiltak, og det understreker eit viktig poeng. Det er der kor konkurranseskytterane og jegerane konkurrerer på likefot at den reelle inkluderinga finst. Dette gjer me i både jaktfelt og feltpistol. Du seier at de har prøvd med jegerklasse på bana. Kor lenge varte det forsøket og kor mykje vart det opplyst om? Det kostar jo ingen ting å ha jegerklassa til rådvelde kvar gong. Det er nemleg på bana potensialet i blanding av dei to gruppene ligg.

 

At man ikke kan skyte i DFS uten skytebukse er tull.
Eg skreiv:
DFS er så sidrompa at ein må bruka skytebukse for å passa inn.
Kan bare beklaga at du ikkje fatter den satiriske brodden her. I praksis skviser jo DFS ut alle andre enn dei aktive skyttarane. Skytebukse er såleis ein metafor for eit forelda, rigid og lite attraktivt regime. Og dette er ikkje tull. Ja vel er me mange, men kva er 5600 påmeldte til Oppdal mot snaue 200.000 påmeldte til jakta? Her er eit veldig potensial. Og DFS må nok mista nokre økonomikrykker før dei forsyner seg av dette potensialet.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kjenner meg ikke igjen i de negative beskrivelsene av DFS her. Jeg er ikke DFS skytter, men er medlem. Jeg har frekventert banen her i Trondheim med jaktriflene mine i årevis, ja til og med AR-rifla da jeg hadde det, både i og utenfor terminfestede aktiviteter. Internfelt kan jeg stille på med jaktrifla. Jegerfelt arrangeres hver vinter med knall oppmøte fra jegerstanden.

 

Har alltid følt meg velkommen. At det finnes en og annen "surpomp" rundt omkring er vel ikke til å komme unna, men slike lar jeg ikke ødelegge dagen. De aller fleste er greie og imøtekommende så lenge man følger reglene for bruk av banen og ellers utøver normal folkeskikk..

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er betegnende for alle diskusjoner rundt DFS at de som skyter i DFS, stort sett ser åpne baner. Kontra de som ikke skyter DFS, stort sett ser at alle baner og skytterlag er ekskluderende. At aktive DFS skytter skviser ut alle andre, bare melker jegerne for penger etc.

Min personlige erfaringer er at de fleste DFS baner er åpne for skyting stort sett hele uka. Begrensninger er satt opp med plakat, sammen med instruks. Innenfor instruksen er det bare å skyte for hvem som helst. Noen har krav om låsing eller andre ting som krever nøkkel, men med medlemsskap får man tilgang til dette.

 

NÅ kan jeg fortelle om min erfaring, som gjelder 6-8 baner. Altså forsvinnende få.

Men jeg tipper at de fleste som sier at "de fleste baner er utgjengelige", heller ikke har særlig større erfaringsgrunnlag. Altså baserer man seg på alt for lite grunnlag for å si noe. Skulle det vært noe å bygge en debatt på, måtte men fått en statistikk over alle baner i Norge, og en prosent på hvor mange som er utilgjengelige og hvor mange som er tilgjengelige. Alt annet er synsing.

 

Så kommer alltid sutring over dyre skytterklær, og ditto uegnede våpen.

Se da til utstyret i ett vanlig jaktfelt stevne. Mange av de kikkertene du ser i bruk der, koster nesten det dobbelte av en skytterdress... Samt at det brukes skytterdress OG Sauer.... At åpning for bruk av kikkert i DFS vil være prisdrivende er etter mitt skjønn udiskutabelt.

Å si at man MÅ ha skytedress (noen kaller det karneval- eller klovnedress, dem om det), selv som en metafor, er like dumt som å si at man MÅ ha Gore-Tex dress og Zeiss-sikte for å jakte elg - kun metaforisk, selvsagt...

 

Det ER allerede en jegerklasse i DFS felt. Med forsvinnende liten deltagelse såvidt jeg vet. Riktignok med ulempen at tidligere DFS skyttere har problemer å få skutt i den på grunn av at de har deltatt i DFS tidligere. Det ble nevnt at 200.000 jegere er i "markedsgruppen". Jeg tviler at alle disse har skutt ett DFS stevne innen tidsrammen, men de møter ikke lell. En betydelig andel av de 200.000 er sjelden på banen fordi de ikke er interessert. Ikke fordi de blir jagd eller skviset av aktive DFS skyttere, men rett og slett fordi de kun "må" ha pliktskudd og prøve for å få fylt fryseren sin iår igjen!

Jeg tror at kun en svært liten andel av disse vil delta på noe særlig med konkurranser selv om det blir tilrettelagt for det.

 

Men samtidig mener jeg at å tillate deltagelse med kikkert i dagens DFS stevner vil være en positiv ting.

Å forlange at man skal endre skyteopplegg for å tilnærme seg de nye deltagere mener jeg er å forlange for mye.

 

Det stilles spørsmålstegn ved om DFS tjener sin formålsparagraf.

Men hvor mange andre organisasjoner lærer våpenhåndtering til like mange rekrutter hvert år som DFS? Hvorvidt børsa har diopter eller kikkert, så er våpenhåndtering den samme. Og DET lærer veldig mange unger på en DFS standplass hvert år.

 

Forøvrig er jeg svært enig med @hewi`s karakteristikk.

Jeg tror mange sier de ikke er velkommen, uten at de har prøvd skikkelig.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

typisk for gaukungementaliteten til banegutta i DFS
Målsetninga med DFS er formelt å gjera folket i stand til å skyta, ikkje å gå i karnevalsklede og kjøpa unødig dyre våpen.
sidrompa at ein må bruka skytebukse for å passa inn.

 

Kan bare beklaga at du ikkje fatter den satiriske brodden her. I praksis skviser jo DFS ut alle andre enn dei aktive skyttarane. Skytebukse er såleis ein metafor for eit forelda, rigid og lite attraktivt regime

 

Joda,jeg forstår godt at du "fyrer oppunder" her.Skal jeg være ærlig syntes jeg det er tullete og unødvendig med slike uttalelser og beskrivelser,selv om du mener dette er en "satirisk brodd" Jeg og mange andre kjenner oss overhode ikke igjen i den framstillingen du kommer med.

Hva har du gjort for å bedre forholdene i ditt lag? du syntes det er naturlig av jegere å ikke gjøre dugnader på banen,hvorfor skulle de ikke det?hva med å komme seg inn i styre og stell,ta i et tak,gjør en jobb for å få det bedre.

Blir neppe bedre av å sitte på benken og sutre over hvor dumme DFS skytterne er.

 

Når jeg sier at flerparten av jegerne er på banen fordi de MÅ,mener jeg at de er der kun for å få gå på jakt.ingen ser ned på dem for det,det forsto du sikkrert.

Som jeg har nevnt har vi i vårt lag forsøkt flere tiltak for at jegerne skal bli mer aktive og trene mer en de 30 skuddene.Svært få ønsker det har vi erfart.

Som du sier er vi 200.000 som er påmeldt til jakta.Hvor mange av disse tror du ønsker å skyte konkuranser i DFS?Hvorfor er det nesten ikke deltagere på de stevner som allerede har jegerklasser?hva mener du må gjøres for at "horder" av jegere strømmer til skytebanene?

Link to comment
Share on other sites

Det er betegnende for alle diskusjoner rundt DFS at de som skyter i DFS, stort sett ser åpne baner. Kontra de som ikke skyter DFS, stort sett ser at alle baner og skytterlag er ekskluderende. At aktive DFS skytter skviser ut alle andre, bare melker jegerne for penger etc.

Min personlige erfaringer er at de fleste DFS baner er åpne for skyting stort sett hele uka. Begrensninger er satt opp med plakat, sammen med instruks. Innenfor instruksen er det bare å skyte for hvem som helst. Noen har krav om låsing eller andre ting som krever nøkkel, men med medlemsskap får man tilgang til dette.

 

Tja, bare ikke nøkler er forbeholdt DFS-gjengen, slik som det foregår i laget her...

Link to comment
Share on other sites

Dagl: Når dei som skyt i DFS stort sett ser åpne baner. Og dei som ikkje skyt i DFS møter ei ekskluderande haldning. Kven er det då som eig og beskriver eit problem? Og kven er det som står for problemet? Det er arrogant å gje alle dei som finn seg ekskludert skulda for deira oppleving av DFS. Eller for å klaga dei for å ikkje ha prøvd nok. Det understreker biletet av DFS'arar som ikkje har trong til at laga skal bli større.

 

Dagl stoppar ikkje der. Etter å ha kokettert over at han berre har erfaring frå 6-8 banar, forlanger han absolutt kunnskap for å kunna uttala seg med meir truverde enn han. Eg skal berre ikkje tru eg kan læra han noko.

 

Den einaste som har teke opp skytebunaden i tråden er eg, så det er nok meg Dagl tillegger vankunna om at ein må ha skytedress i DFS. Eg som berre ærleg og redeleg peikar nase til utstyrshysteriet. Pingvindress er ikkje mitt omgrep, så eg er neppe åleine om å le. Klovnedress er jamvel eit ord Dagl sjølv trekker fram. Du skal ikkje le av oss.

 

DFS sin likskap med Jante er det som er hovudproblemet, slik eg ser det. Skiljet oss/dei er uforenlig med DFS sin formålsparagraf, som er meint å inkludera alle.

 

At jegerane er eit B-lag og aldri vil verta prioriterte i DFS, skuldast at dei er nedprioriterte i Skytterboka og skal salderast ved eventuelle interesse- eller ressurskonflikter. Dei brysame jegerane kan enkelt tuppast ut av DFS når krybba blir tom. Og ingen aktive skyttarar ser ut til å sjå problemet med det. Så lurer Jonasten på korfor jegerane ikkje skulle gjera dugnad? Det må dei berre gjera, men det forundrar meg at han forventer lik innsats av folk som har ulik verdi for skytterlaget. Noko anna vert det om jegerane vert inkluderte som likemenn, .

 

Eg vert anklaga for å vera lite konstruktiv. Det vert etterspurt kva eg har gjort for mitt lag. For å vera ærleg: Ikkje stort. Ennå. Det tok meg over eit halvt år med mailar, telefonar, purringar, ymse bomturar (nei, det er ikkje ope for skyting kvar dag) og to personlege oppmøte for å verta medlem. Nettsida er eit virvar med styret frå 2009 lista opp under nyhende. Eg har prøvd å få vita meir om det lokale laget over ei vaffel og to (det skal dei ha), men vaffelduden visste ikkje meir enn meg. Så ber over med meg. For ein som ikkje er født inn i DFS som rekrutt, tek det litt tid å komma innføre. Og truleg fleire år før eg kan forandra noko. Medan eg i NSF har vorte geleida inn i dugnad frå første dag, har eg i DFS måtta kjempa med nebb og klør berre for å komma inn.

 

Til slutt: Kor mange av dei 200.000 er interesserte i å vera med i DFS? Eg vil snu litt på spørsmålet: Kor mange av dei 200.000 veit om at DFS har program som er interessante for dei? La oss seia at DFS sentralt er villige til å gjera framstøyt mot denne gruppa. Sånn berre for å fortelja at det er noko som heiter jegerklasser, og at aller jegerar er hjarteleg velkomne. Skulle vel vera mogleg å legga ved slik informasjon ved utsending av den årlege jegeravgifta?

Link to comment
Share on other sites

Nooby tillegger meg meninger, noe som må kommenteres.

Jeg har ikke sagt at ingen kan lære meg noe! Jeg nevnte mitt eget snevre grunnlag, og antyder at ingen i denne diskusjons-tråden ser ut til å ha noen statistikk som bygger under mer enn personlig erfaring. Og altså blir det synsing fra begge kanter. Jeg unntar ikke meg selv for det, siden jeg tvert imot sier at jeg har - i sammenhengen - forsvinnende få erfaringer. Missforstå meg gjerne, men ikke tillegg meg andre meninger enn jeg har.

 

Jeg tar tvert imot gjerne lærdom av andre. Men siden du også kan skilte kun med egne erfaringer, såvidt jeg kan lese i tråden av færre antall skytterlag, hvorfor skal dine erfaringer snu mitt syn på hele DFS siden jeg har gode erfaringer selv?

Kanskje er det også litt motsatt, at ingen skal komme å lære DEG noe?

 

Du beskriver meg med ord som får meg til å fremstå som en drittsekk som ser ned på jegere. Det er helt feil. Jeg er idag mer jeger enn jeg er DFS-skytter, og mener at jegerne har en plass i DFS-skytterlag. Med medlemskontingent, dugnad, og rett til å skyte som andre. Din beskrivelse av meg er feil, og må stå for din egen regning.

 

Nå var det ikke deg spesielt jeg klandret for sleivspark rundt skytterdresser. De dukker før eller senere alltid opp i en diskusjon rundt DFS, og navnene jeg nevnte er kun ett assortert utvalg av de navn jeg har sett skytterdressene har fått her på forumet.

Men å anklage, le av eller peke nese til DFS for utstyrshysteri synes jeg er feil. Skyttere med dress er sportsutøvere. I hvilken sport er det ikke i dag ett snev av dyrt utstyr?. En skytterdress koster omtrent 8000-14000 kroner. Det finnes både billigere og sikkert dyrere dresser. Gå til en aktiv langrennsløper. Hør hvor mye hans skipark koster. Sjekk også hva han smøre-budsjett er i året, for å sammenligne løpende utgifter...

Man må ikke glemme at DFS-skyttere er sports utøvere. De er ikke der BARE for å dyktiggjøre landets forsvar...

Og om du (og andre) synes det er lattervekkende at en DFS -skytter ha ren skytedress til 13000 kroner, tror du ikke han synes det er latterlig at enkelte jegere har børse + kikkert tilsammen verdt nærmere 50.000 for å jakte? Eller at man simpelthen MÅ ha gore-tex dress + ditto jaktstøvler for å gå ut av stuedøra?

Utstyrshysteri har også ankommet jegernes leir, så her gjelder det å passe på å ikke drite i eget reir.

Nå vet jeg naturligvis ikke om du har hverken gore-tex dress eller engang kikkert på børsa. Det er imidlertid ikke relevant, siden tråden omhandler DFS på generell basis, og man også må se på jegerne på generel basis.

 

Du spør hvem som eier og beskriver ett problem? Litt rart formulert, det vil vel alltid være den som føler problemet? Siden det neppe er noe problem for motparten... I denne sammenhengen vil jeg på generelt grunnlag også hevde at det er godt mulig å beskrive ett problem som ikke eksisterer, spesielt om en har en forutliggende mening om saken, men som gjerne forsvinner når en har undersøkt litt mer....

Det er sikkert et reelt problem på din bane og i ditt nærmeste skytterlag, men ikke innad DFS-skytterlag generelt. Men igjen, jeg har bare mitt snevre grunnlag for erfaring, så det er nå engang bare MIN mening.

Jeg har sagt før, i andre tråder, og sier det igjen: Det finnes drittsekker i alle leire. Både DFS, og andre organisasjoner. Også blant jegere. Iblant møter man på disse, og noen er uheldig å kun møte på en eller flere slike. Men det gjelder ikke for alle allikevel.

 

Nobby, du må gjerne føle deg dårlig behandlet av ditt skytterlag. Du har sikkert også blitt det. Men la ikke det farge hele organisasjonen, og påvirke ditt syn på alle DFS-medlemmer.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nooby tillegger meg meninger, noe som må kommenteres. [...] Du beskriver meg med ord som får meg til å fremstå som en drittsekk som ser ned på jegere. Det er helt feil. Jeg er idag mer jeger enn jeg er DFS-skytter, og mener at jegerne har en plass i DFS-skytterlag. Med medlemskontingent, dugnad, og rett til å skyte som andre. Din beskrivelse av meg er feil, og må stå for din egen regning.
Du reagerer med rette. Eg ville påtala DFS sine utfordringar i møte med jegerane, og hadde såleis ikkje som mål å gjera eit personåtak på deg. Likevel ser eg at særleg andre bolken må lesast slik. Innlegget ditt var ein naturleg inspirasjon for innlegget mitt, men direkte henvisningar var ikkje naudsynt for meininga eg ville ha fram. Eg har gjort ein for dårleg redigeringsjobb. Eg ber deg difor om orsaking.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er hovedsakelig jeger, men skyter litt bare for skytingens del av og til også. Foreløpig har jeg vært innom 4 skytterlag hvor jeg har avlagt mer ennn 2-300 skudd, og vært medlem av 2 (pluss en 5-6 til hvor jeg har tatt oppskyting eller en serie eller 5), men har aldri brudd meg om konkurranser. Min erfaring er at noen steder føler man seg velkommen, slipper til også lov å gjøre andre øvelser enn "15 skudd på 100m, raskest mulig og helst uten å lage kø". Det er ikke mye som skal til, får jeg lov å trene på 300m-banen selv om jeg har glass på rifla er det en god start. Andre steder merker man med en gang at man ikke har noe å gjøre og får direkte bedskjed om at om du vil skyte noe annet enn "2x15 skudd og oppskyting" så får du begynne med innendørs .22LR sammen med 13-åringene først, her ute med proffene vil vi hvertfall ikke ha deg. Hvilke skytterlag jeg har lagt igjen dugnadstimer i sier seg vel selv?

Link to comment
Share on other sites

Tja. Litt statistikk:

I samlaget jeg skyter i pr i dag er så vidt jeg husker 7 av de 8 dfs banene jeg kjenner til åpne for så å si fri bruk. I tillegg har jeg flytta litt på meg de siste årene, og i nærområdene der jeg har bodd (5 mils radius feks) har 6 av 6 dfs baner vært åpen for så å si fri bruk (det jeg definerer som fri bruk betyr selvfølgelig at man følger baneinstruks, heiser flagg osv. På noen av banene kreves medlemskap i dfs for at man skal kunne skyte på banen.)

Så statistikken min er at 13 av 14 dfs baner jeg kjenner godt til bruken av har vært åpne for det jeg definerer som så å si fri bruk.

 

Jegerklassa eksisterer også. Å på 9 av 10 stevner jeg deltar på er jegere fraværende. Unntaket er noen stevner i mitt skytterlag der vi har opptil 100 jegere (og 90% av de skyter med std jaktrifler under 5kg)

Så den "enorme gruppa" som banker på og vil skyte, den lurer jeg nesten på om bruker mer tid på internett på å klage, enn på å prøve å få skutt på dfs baner.

Link to comment
Share on other sites

Høggern, dette er jo flott, men slik er det ikke alle steder. Skytterlaget jeg er medlem av svarer ikke engang på eposter med spørsmål om det kan skytes (på papp, ikke elektronikk, og på fornuftige avstander) utenom oppsatte treningstider. Det er heller ikke noe opplæringstilbud til voksne skyttere, kun til ungdommer (jeg har spurt ved personlig oppmøte da de holder til rett ved siden av pistolbanen jeg trener på).

 

Jeg vil ikke sutre, og jeg kommer meg jo avgårde og får gjort noen hull i pappskiver av og til (på andre baner), men jeg syns det er merkelig at DFS ikke går mer aktivt ut for å rekruttere voksne skyttere, som det tross alt fins ganske mange av - spesielt når man samtidig klager over at akkurat denne gruppen skyter i stykker skivemateriell osv. i forbindelse med oppskyting. At det ikke er flere deltakere i jegerklassen kan jeg være enig i at har noe med interesse å gjøre, men også med hvor inkluderende det enkelte DFS-lag er.

Link to comment
Share on other sites

Hva er den naturlige forklaringen, smaug?

 

Forresten ringte jeg en formann i et skytterlag jeg ikke kjenner noen av medlemmene i, jeg har bare kjørt forbi og vet at banen er der. Jeg spurte om jeg kunne benytte banen idag for å kontrollskyte AG3en min. "heis opp flagget og sett i gang" var svaret.

Å det var svaret en villt fremmed med finnmarksdialekt som ringer sent en onsdag kveld fikk av en hedmarking.

Jeg har aldri møtt personen, forresten. Tenk på det ;)

Link to comment
Share on other sites

Høggern:

AG3 er normert DFS-våpen, ville undra meg sterkt om du fekk problem med det.

Nei, prøv det same ein annan gong, same bane, annan dialekt (så han ikkje kjenner deg att) og spør om du kan nytta bana i dag for å kontrollskyta mini-14'en din. Du har nemleg sett på nytt kikkertsikte, og treng vita kor rifla går før jakta. Forresten... Kunne du få bruka elektronikken? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg håpar arbeidsgruppa tok seg ein tur på LS, eventuelt er der endå!

 

Fantastisk arrangement, all honnør til arrangørane på Oppdal! :D

 

Herleg å sjå denne organisasjonen frå si beste side, med deltakarar frå ung til gammal, kvinner og menn, mange ulike klassar. Og der kvar og ein stiller på likefot! Ein rekrutt vert behandla på akkurat same måte som skyttarkonge/dronning -favorittane. (Med unntak av eit og anna kamera frå NRK).

Eg blir stolt av å vere med i DFS på slike arrangement.

 

So kan ein sjølvsagt riste frustrert på hovudet over ein og anna tulling rundt om i skyttarlaga som har misforstått sin eigen og DFS si rolle. Som DFS'er har eg sjølv opplevd dei, og man blir til tider skremt når desse får ture på med si eiga tolking av regelverk, instruksjoin, skyteteknikk og ikkje minst mangel på dette.

Eg håpar og trur dei er i mindretal, og eg syns det er leit at desse so ofte vert trekt fram som døme på DFS som organisasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hva er den naturlige forklaringen, smaug?

 

Forresten ringte jeg en formann i et skytterlag jeg ikke kjenner noen av medlemmene i, jeg har bare kjørt forbi og vet at banen er der. Jeg spurte om jeg kunne benytte banen idag for å kontrollskyte AG3en min. "heis opp flagget og sett i gang" var svaret.

Å det var svaret en villt fremmed med finnmarksdialekt som ringer sent en onsdag kveld fikk av en hedmarking.

Jeg har aldri møtt personen, forresten. Tenk på det ;)

Skytesektor går over dyrket mark i begge tilfeller så det er forståelig at noen ikke bare kan heise flagg å skyte, "uflaks sa Suverin Suveren".

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Husk at mange skytebaner har tilmålt tid på hvor mange dager i året det kan skytes,hvor mange skudd,til hvilke klokkeslett osv.

Dersom banen er åpen 3 dager i uka mellom 18.00 og 21.00 kan man jo ikke regne med å få skyte utenom disse tider.

Det kan vel ikkje vera eit problem at det kan verta for mange som vil skyta vel?
Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med det?

 

Her i området er det svært få baner som er "åpene" døgnet rundt,hele uka.

Vi må forholde oss til de dager og tider som er terminfestet.Fikk litt inntrykk av at noen lenger opp i tråden kritiserer skytterlaget for ikke å kunne skyte akkurat når det passer dem,altså utenom åpningstider.

 

Om det er 2 eller 50 som vil skyte er ikke et problem så lenge banen er åpen.

Link to comment
Share on other sites

:)

Jeg sa så vidt jeg husker ingenting om tilknytning til DFS ;)

I tillegg vet jeg at om noen tar samme telefon å ber om ä få bruke banen til å skyte inn feks jaktrifla si på de 3-4 siste plassene jeg har bodd, så har det ikke vært no problem det heller.

Jeg har gode erfaringer fra mange baner. Det betyr ikke at det finnes hestkuker noensteder.

Link to comment
Share on other sites

I og med at man stort sett ser to våpen i DFS (med unntak av V65 og opp) og det er Sauer 200STR eller AG3 (og AG3 kun er godkjent i marginale grener som NROF/IPSC ellers) er jeg fremdeles lite imponert. Skyter man med AG er man med stor sannsynlighet DFS skytter.

 

Jeg forstår at du synes det er flott og verd å dele, men at 20 av 20 baner er åpne og drevet av inkluderende og fungerende skytterlag i din region gjør det ikke noe mindre irriterende for de i andre deler av landet som ikke har det slik.

 

Ellers er jeg enig med 5,56 og M67: MR223 bør inn i DFS. Dog tror jeg helt reelt at vi ser DFS gå over enkeltskuddsrifler i 223 (altså en ytterligere forverring av opprettholdelsen av formålsparagrafen) før vi ser MR223 i sivile hender i HK416 klassen.

 

PS: Lykke til imorra J.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med det?

 

Her i området er det svært få baner som er "åpene" døgnet rundt,hele uka.

Vi må forholde oss til de dager og tider som er terminfestet.Fikk litt inntrykk av at noen lenger opp i tråden kritiserer skytterlaget for ikke å kunne skyte akkurat når det passer dem,altså utenom åpningstider.

 

Om det er 2 eller 50 som vil skyte er ikke et problem så lenge banen er åpen.

Sjå den umiddelbare konteksten til innlegget ditt; M67 som lovpriser forslaget om HK MR223 som velegna til rekruttering.

Når du til det svarar at me må huska at det er begrensa tilgang til mange skytebanar, er det lett å sjå på innlegget ditt som ei problematisering av ei eventuell auka rekruttering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår at du synes det er flott og verd å dele, men at 20 av 20 baner er åpne og drevet av inkluderende og fungerende skytterlag i din region gjør det ikke noe mindre irriterende for de i andre deler av landet som ikke har det slik.

Tja, det er jo et bevis på at ikke alle steder er baner vanskelig å få bruke.

Jeg vet om ca 14 av 15 som har så å si fri bruk. Dvs over 90%. At du ikke mener det er intressant , så er du vel ikke intressert i å høre synspunkter som går på tvers av egne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører fra flere DFS skyttere at de mener det som urettferdig på dagens stangskyting, med sauer og AG i samme klasse. Det at ikke "alle" har tilgang på samme våpen.

Men det er kun få år før siste Norske AG`n er spiker, og sauer blir enerådende i klassen.

Derfor mener jeg at MR223 hadde vært glimrende for sivile DFSere til å konkurrere på likefot med militære i HK416 klassen. Pluss at DFS hadde opparbeidet seg en kjempekometanse på skyting med våpenet, som forsvaret virkelig kunne dra nytte av.

Hvordan man skal få skytterstyret til å godkjenne MR223 vet jeg ikke, kjenner ikke systemet bedre en at jeg skyter noen tilfeldige stevner med AG, og har vært på kurs på Dombås sammen med DFSere og hørt litt festtaler der. Og lest meg opp på DFS sin side:

•I samsvar med DFS’ formålsparagraf er det i all aktivitet i hele organisasjonen tilrettelagt for at militært personell kan vedlikeholde egen skyteferdighet med tjenesterifle ved deltakelse i konkurranser og trening i egen klasse

•DFS mål skal søkes nådd gjennom ungdoms- og rekrutteringsarbeid, instruksjon i våpenbruk samt øving og konkurranser i bane- og feltmessige skytinger.

•DFS er den største praktiske og frivillige støtteorganisasjonen i forhold til Forsvaret.

Tomme ord?

 

Spekulerer i om HK hadde gitt god pris til DFS om 10% av medlemmene bestillt hver sin MR223.

(Litt synd forsvaret ikke gikk for SIG551)

Link to comment
Share on other sites

Så absolutt. Jeg har ikke sett det hevdet at alle DFS skytebaner er vanskelige å bruke. Jeg har ikke hevdet det selv.

 

Min erfaring er med tre lokale lag.

 

Lag A er et drømmeskytterlag. Alle er velkomne, skyt med hva du vil (med mindre du møter på et par-tre spesifikke trekuker) og banen er åpen hele helgen for alle i tillegg til organisert trening flere dager i uken. Perfekt!

 

Lag B er egentlig helt tilsvarende, og er et stort og aktivt skytterlag akkurat som A.

 

Lag C... Hvor skal jeg begynne. Dette er slik det var: Lukket og låst. Vanskelig å bli medlem, ingen kommunikasjon. Årsmøter uten annonsering og brudd på reglene ang valg. Ingen skyting med mindre man fikk egen nøkkel og de satt styret på.

I mange år var eneste skyting to-tre veteraner på tirsdags formiddag av og til, pluss noen terminfestede dager til storviltprøven et par måneder før sommeren og aug-sept. Over 400 medlemmer og skytterlaget var i praksis en bedrift som tjente penger på oppskyting.

 

Det er min erfaring. Det hadde vært spennende å få satt opp en virkelig statistikk basert på geografi på dette. I hvilke områder er det verst, og hvor er det best?

 

For øvrig håper jeg arbeidsgruppen ikke ødelegger ordningen vi har i dag eller på annen måte forverrer situasjonen for DFS.

Men så langt fra formålsparagrafen og relevans som en del av totalforsvaret vi har kommet har jeg selv problemer med å argumentere for at vi burde få bevilgninger over forsvarsbudsjettet. Det kan argumenteres godt for at skytingen vi bedriver per i dag har mer med kultur å gjøre enn å være et bidrag til totalforsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Ahaha. Ja, det hadde nok gått gjennom i styret.

 

Jeg tror imidlertid ikke det er spesielt realistisk å se for seg MR223 eller for den saks skyld noen annen halvautomatisk rifle som rekrutteringsverktøy eller noe som helst annet i DFS eller andre steder, all den stund det seriøst diskuteres å forby alle halvautomatiske våpen på sivile hender. (Ja jeg ville kjøpt en i morgen hvis jeg kunne, og hvis jeg fikk tilgang til en %(&% skytebane å bruke den på, samt instruksjon)

 

Vi må se på hva de lagene gjør som oppleves av "ikke-DFS-skyttere" som åpne, inkluderende, og tilgjengelige. Har de andre rammevilkår i form av kommunale støyforskrifter, begrensninger på bruk av banene? Jeg går jo ut i fra at den interne strukturen mtp valg osv. er lik, men fins det fremgangsmåter for spredning av informasjon som er annerledes fra lag til lag? Er treningen organisert på forskjellig måte? Der jeg er tviler jeg sterkt på at for eksempel støy er et tema, banen ligger som sagt rett ved en pistolbane som også er godkjent for DSSN-rifle, og der det er smell og bråk mandag-lørdag. Likevel er det null fokus på å hanke inn folk over 12-13 årsalderen til skyting, utenom jegerskyting, og det er ikke aktuelt å lage til egne treninger for nybegynnere over ungdomstrinnet. Kan det da være at dette er rett og slett noe man ikke tenker på som relevant for laget?

Link to comment
Share on other sites

VetLus, så 2 av 3 lag/baner er relativt åpne og inkluderende? Rart at jeg da oppfatter at det kun er den hvor ting ikke fungerer som ønsket på som omtales. Dette kan i mine øyne oppfattes som et ønske om å stigmatisere.

 

Jeg møter omtrent hvert år på en eller flere elgjegere på skytebanen som tar en spansk en å bløffer at jaktrifla er innskutt mens realiteten er feks at kikkerten akkurat er satt på, at børsa har vært adskilt i partikler, at børsa er ny eller kjøpt brukt, osv. Når de da skyter så flisfokken står fra rammeverk, taket over skiva, osv, så innrømmes det (noen ganger motvillig) at børsa ikke er innskutt i det heletatt. Men jeg definerer ikke gruppen elgjegere som en gjeng løgnaktige bløffmakere av den grunn.

 

Hestpeiser møter man overalt. Men man trenger ikke stigmatisere en hel gruppe på grunnlag av enkelte individers evne til å lage tull.

Link to comment
Share on other sites

@5,56

Det vil aldri skje, delvis pga dagens politiske klima, og delvis fordi du (og andre) sikler over muligheten pga rifla, ikke over hvilke skyteformer det ville åpnet for.

 

Men at det hadde gjort underverker for DFS rekruttering og aktivitet er utvilsomt sant.

Link to comment
Share on other sites

Om DFS hadde gått inn for MR223, i tillegg til sauer, krag og mauser. Så hadde det blitt enda vanskeligere å evt forby halvautomat våpen.

(Ser for meg at det må stilles andre krav til erverv av ei slik rifle, kontra sauer)

Jeg sikler ikke så mye etter rifla nei. Jeg har så jeg klarer meg, og jeg er i HV.

Jeg mener bare sivile DFS skyttere også burde få muligheten til å benytte tilnærmet samme type våpen som forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

hvilke skyteformer det ville åpnet for.

Tja, jeg vet ikke jeg. Så lenge DFS holder på med øvelser som er mest relevante for konkurranseskyttere og til nød folk med interesse for historisk skuespill er det ikke rart at myndighetene inklusive Forsvarsdepartementet ser på mulighetene for å kutte fortøyningene.

 

Dagens konkurranseformer, utstyr, og trening i DFS har lite med praktisk skyteferdighet i moderne forsvarssammenheng å gjøre. Det er ikke noe galt med det - men det kan lett argumenteres for at DFS slik det fremstår i dag hører hjemme i NIF, evt. som en seksjon av NSF. Da kan forbundet også dra nytte av tippemidler m.v. De 30 millionene kan heller brukes til å holde repetisjonsøvelser for det som er igjen av HV.

Link to comment
Share on other sites

•I samsvar med DFS’ formålsparagraf er det i all aktivitet i hele organisasjonen tilrettelagt for at militært personell kan vedlikeholde egen skyteferdighet med tjenesterifle ved deltakelse i konkurranser og trening i egen klasse

•DFS mål skal søkes nådd gjennom ungdoms- og rekrutteringsarbeid, instruksjon i våpenbruk samt øving og konkurranser i bane- og feltmessige skytinger.

•DFS er den største praktiske og frivillige støtteorganisasjonen i forhold til Forsvaret.

Tomme ord?

alt i de punktene dekkes opp av dfs idag. ;)

Link to comment
Share on other sites

Formålsparagrafen sier vel at det er folkets skyteferdigheter som skal "dyktiggjøres", ikke skyteferdighetene til rulleført militært personell - de er det jo nå så få av at det sikkert hadde holdt med fem-seks skytebaner i hele landet.

 

Og så var det det med rekrutteringsarbeid da. Selv om jeg ikke tror at det pr. i dag står horder av voksne skyttere og uler utenfor portene til DFS, så er det jo et faktum at det er mange som skyter langvåpen i en eller annen sammenheng og som ikke er medlemmer. Ville det ikke være naturlig å også prøve å rekruttere disse, hvis man fremdeles skal se på DFS sin formålsparagraf som noe annet enn en ren festtale? Og da mener jeg rekruttere aktivt gjennom kurs, jevnlig trening og veiledning, og ikke ved å legge til en klasse i et eller annet stevneprogram, eller henvise voksne til å trene sammen med barn - det ville være svært unaturlig i de fleste andre idrettslige sammenhenger å ha et slikt opplegg for regulær trening.

Link to comment
Share on other sites

Svar på innlegg fra "bjortork"

Du har et vesentlig poeng, jeg har selv tenkt mye over dette, ikke for at jeg nødvendigvis forstår best. Hadde alle som innehar skytevåpen i Norge funnet ut at de vil skyte litt mer, så ville de fleste baner blitt sprengt p.g.a. kapasitetsmangel (Norge er et land med mye plass...????). Klubbene har ofte en litt for ensidig fokus på sine idrettslige programmer. Dersom man kunne åpne anleggene for jegere og våpen/skyteinteresserte i større grad ville vi straks få behov for flere skyteanlegg. Det er mange som vil skyte mer året rundt, men de mangler miljø og bane. Flere våpeninnehavere føler seg fremmede i flere skytterlag, ikke alle jobber mot å bli skytterkonge og ligge på en bane som en hvalross med en Sauer og skinnantrekk og lue med klaffer (ironisk ment :) ).

Vi trenger et skytterferdig folk innen allsidig våpenbruk etter min mening. Sunne miljøer med ulike og allsidige skytterinteresser. "Stor bredde", har man våpen, bruk det med glede for det det er. Overnevnte påstander om mangel på bane og et åpent miljø er posetivt eller negativt et lokalfenomen. En annen ting, beskytt eksisterende skyteanlegg, ikke slipp inn boligbygging i nærheten som vil legge ned virksomheten for å løfte opp boligtakster eller for å stimulere inntolerante kverulanter. A4 samfunnet har gått for langt, vi har blitt for mange kravstore og egoistiske konsumenter og klienter og tilskuere - færre aktører og produsenter.

Vi tåler stadig mindre av hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Alle diskusjoner rundt DFS ender opp på samme måte, og grunnen er veldig enkel:

"Alle dyr er like, men noen dyr er likere enn andre"

 

Jeg tror mange folk instinktivt misliker DFS fordi de innehar en særstilling, mens mange DFSere føler sterkt for denne "noble" oppgaven de har. Slikt blir det uenighet om. DFS vil hevde at denne stillingen er et gode for alle, og de kan godt ha rett i det. Men det skaper et klasseskille som fungerer dårlig i et land som Norge.

Link to comment
Share on other sites

Men det blir vel ikke noe bedre om Dfs mister denne stillingen i skytternorge heller, så hvis alternativet er at en del kan ha det som plommen i egget i motsetning til ingen velger jeg det første.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke å bli elsket av noen av dere (for å være helt ærlig foretrekker jeg at dere ikke elsker meg.) Men jeg misliker at folk stigmatiserer en hel gruppe skyttere og skytterlag på grunn av noen hestkuker man har møtt.

Det oppfatter jeg som en smule stigmatiserende og en smule urettferdig siden jeg vet at på de aller fleste banene jeg vet om, i mine nærområder, så er det så å si fri bruk. Og de fleste som bruker banene ofte gjør det så å si gratis, uten å betale annet enn (i bestefall) kontigenten og eventuelt det prisen er for å få stemplet de 30 treningsskudda og prøven.

 

Og hvem som har det som plommen i egget kan jo diskuteres. Jeg har tidligere brukt banene i skytterlaget mitt i snitt ca 3 ganger pr uke i året. Det blir 150 ganger på et år. I de samme perioder har jeg jobbet anslagsvis 150 timer dugnad i året for det samme skytterlaget. Det utgjør ca et månedsverk, som i lønn ville utgjort minst 15 000 kr etter skatt(for de fleste mye mye mer). Altså rent matematisk kan jeg si at for hver tur jeg har vært å skutt på banen har jeg betalt med 1 dugnadstime, eller med minimum 1 hundrelapp. Om man da tenker på at banen, 360 dager i året, 14 timer i døgnet er åpen for så å si fri bruk, for hvem som helst, så kan det diskuteres hvem som egentlig har det som plommen i egget, de som bruker banen mest og samtidig jobber mest dugnad på banen/for skytterlaget, eller de som bare kan bruke den gratis uten å måtte betale noe.

Link to comment
Share on other sites

Formålsparagrafen sier vel at det er folkets skyteferdigheter som skal "dyktiggjøres", ikke skyteferdighetene til rulleført militært personell - de er det jo nå så få av at det sikkert hadde holdt med fem-seks skytebaner i hele landet.

 

Og så var det det med rekrutteringsarbeid da. Selv om jeg ikke tror at det pr. i dag står horder av voksne skyttere og uler utenfor portene til DFS, så er det jo et faktum at det er mange som skyter langvåpen i en eller annen sammenheng og som ikke er medlemmer. Ville det ikke være naturlig å også prøve å rekruttere disse, hvis man fremdeles skal se på DFS sin formålsparagraf som noe annet enn en ren festtale? Og da mener jeg rekruttere aktivt gjennom kurs, jevnlig trening og veiledning, og ikke ved å legge til en klasse i et eller annet stevneprogram, eller henvise voksne til å trene sammen med barn - det ville være svært unaturlig i de fleste andre idrettslige sammenhenger å ha et slikt opplegg for regulær trening.

Ang formålsparagrafen som ettersom jeg husker er omtrent noe sånt som "DFS formål er å fremme praktisk skyteferdighet blandt det norske folk, og dermed dyktiggjøre det for landets forsvar".

For forsvarets del er det visstnok veldig gunstig om ungdommer kan få en innføring i våpenvett og en ren teknisk skyteteopplæring hvor man lærer prinsippene for skyting(Det kan fint læres med kal.22 eller luftgevær) før ungdommene skal inn til førstegangstjeneste. Slik får ungdommene en praktisk skyteferdighet. Forsvaret lærer selv opp soldater på de aktuelle våpensystem. Det aller viktigste er nok at det finnes et tilbud om organisert skyting slik at ungdom kan læres i skyteferdighet og tilgjengelige skytebaner slik at folk som er militært personell kan trene skyting de fleste steder i landet.

 

Jeg går ut fra at de som i slike tråder snakker mye om forsvars tanken selv enten er ungdommer som skal inn i forsvaret, stadig tjenestegjørende, aktive reserveoffiserer, eller aktive i heimevernet. Hvis ikke, er det jo "tomme festtaler" å etterlyse innholdet i de tomme festtalene ;)

 

Ang rekruttering: I de lagene jeg kjenner best til, så er det 3 grupper vi rekrutterer fra: barn/ungdom, foreldre til barn/ungdom som skyter, og jegere som benytter banen.

Link to comment
Share on other sites

jeg misliker at folk stigmatiserer en hel gruppe skyttere og skytterlag på grunn av noen hestkuker man har møtt

Det er jo forståelig, men slik er nå engang folk (eller i det minste skyttere) :?

Den problemstillingen er ikke unik for DFS, jeg kjenner meg godt igjen fra NSF med smålig kiving mellom bane- og feltskyttere.

 

Når det gjelder formålsparagrafen så er ikke den magisk, man lærer ikke mer våpenvett og skyteteknikk av en paragraf. Lærer man ikke omtrent det samme i alle forbund, enten det er DFS, NSF, NJFF eller DSSN?

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut fra at de som i slike tråder snakker mye om forsvars tanken selv enten er ungdommer som skal inn i forsvaret, stadig tjenestegjørende, aktive reserveoffiserer, eller aktive i heimevernet. Hvis ikke, er det jo "tomme festtaler" å etterlyse innholdet i de tomme festtalene

 

Hvorfor det? Igjen, det er ikke militæret som sådan som skal dyktiggjøres, men "folket" - dvs alle de som ikke er i forsvaret/heimevernet osv. I dag er det svært få som blir innkalt til førstegangstjeneste, og antall operative tropper er lavt. Å lene seg på at ens eksistensberettigelse (utover ren rekreasjonsskyting) er å trene opp ungdom i grunnleggende våpenbehandling før førstegangstjenesten, subsidiært sikre at det fins skytebaner tilgjengelig for militæret, blir under slike omstendigheter risikabelt. Jeg hadde aldri tatt i et våpen (unntatt luftgevær på 17. mai) før jeg møtte opp på Evje for mange herrens år siden, men det gikk bra fort å lære hvilken vei jeg skulle peke likevel. Det er unødvendig å trene i flere år bare på det.

 

Jeg prøver ikke å stigmatisere noen, og jeg har ikke møtt noen hestkuker heller. Tvert i mot er alle jeg har truffet på fra DFS hyggelige og forsåvidt imøtekommende sosialt sett - det er bare det at (i alle fall de jeg har hatt kontakt med) minner om fisk på land straks det blir snakk om "nybegynnere" som ikke er barn og ikke primært er "jegerskyttere". Jeg vil jo gjerne skyte DFS-program, men opplever at det er vanskelig å komme i gang med trening når man faller utenfor disse to kategoriene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...