Jump to content

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

Hei 12,7 mm MITR kom inn i forsvaret i M2 og M3-utgaver med våpenhjelpen på 50-tallet. Våpenet er modulært og finnes i flere konfigurasjoner.

 

På bakken benyttet vi M2heavy barrel, eller M2HB. Den på 1980-tallet bygd om til quick change barrel QCB og senere omdøpt til hurtig pipedkift HPS. En liten stund ble den kalt M2A1. Senere fikk den formell betegnelse NM214 HPS

 

På slutten av 1990-tallet ble den igjen ombygd til å skyte fra åpen bolt. Da fikk den nodellbetegnelsen NM218 ÅPEN BOLT.

 

På 1970-80 tallet ble M3 flymitraljøser med lette piper, lett sluttstykke og stor buffer bygd om til M2HB konfigurasjon. Ombyggingen er helt nordk og fikk modellbetegnelsen NM133 MITR.

 

Jeg takker for dn veldig interessant tråd. All ære til den som initierte dette og til alle dem som har kommet med innspill.

Link to comment
Share on other sites

Hei Askild.

 

Tusen takk for bidragene. Veldig nyttig informasjon. Ser at jeg hadde satt NM218 til HPS. Da innførte jeg NM214 som HPS, og NM218 som OB-utgave av NM214.

NM133 la jeg også til (usikker om den allerede var nevnt?).

 

Takker for bidragene også.

Hyggelig at noen får glede av tråden.

 

Førsteinnlegget må fortsatt endres til et litt hyggeligere format. Samtidig tenker jeg å lage et excel-ark til de som ville kunne laste det ned og ha til ref. utenom Kammeret.

Vil da legge det ut når det er gjort.

Som alltids er nye nummer velkomne. Bilder spesielt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
NM 75 - 20 (x 139?) mm (Rheinmetall?), multipurpose

 

Joda, det er for Rheinmetall Rh-202.

 

NM75 er resultat av et utviklingsprogram på slutten av sekstitallet. I 1972 kom den i bruk, er såkalt multieffekt, panserbrytende, sporlys, brannstiftende, spreng, og splintvirkning. Har ikke brannrør eller tradisjonell panserkjerne, og kan dermed inneholde mer sprengstoff og brannsats. Dette var så vellykket at Raufoss i 1979 viderførte konseptet til 12,7-prosjektil, approbert NM140 av Forsvaret.

 

NM140 har ikke sporlyssats, sprengladningen detonerer ca. 200 mm etter treff.

 

Senere fikk dette prosjektilet sporlyssats og ble døpt NM160.

 

Dette bruker jeg min lørdag til :trist:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
NM 223 - 7,62 x 51 mm NATO, helmantlet (ukjent, mulig blyfri prototype)

NM 224 - 7,62 x 51 mm NATO, sporlys (ukjent, mulig blyfri prototype)

 

NM223 og NM224 ble produsert i to loter i sverige ved Nammo Vanäsverken i Karlsborg i år 2000. Disse skulle da ta over levering av ammunisjon til Forsvaret når Raufoss la ned sin produksjon av håndvåpenammunisjon i våren 2001.

 

Forsvaret skrotet disse patronene da de hadde blykjerne og det var krav til at fremtidig ammunisjon skulle være miljøvennlig.

 

(skal være Vanäsverken, ikke Venäsverken :oops:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

NM 223 - 7,62 x 51 mm NATO, helmantlet (ukjent, mulig blyfri prototype)

NM 224 - 7,62 x 51 mm NATO, sporlys (ukjent, mulig blyfri prototype)

 

NM223 og NM224 ble produsert i to loter i sverige ved Nammo Vanäsverken i Karlsborg i år 2000. Disse skulle da ta over levering av ammunisjon til Forsvaret når Raufoss la ned sin produksjon av håndvåpenammunisjon i våren 2001.

 

Forsvaret skrotet disse patronene da de hadde blykjerne og det var krav til at fremtidig ammunisjon skulle være miljøvennlig.

 

(skal være Vanäsverken, ikke Venäsverken :oops:)

NM223 ble også produsert i 2010.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 8 months later...

Fram til ca. 2003 hadde Norge et Forsvar. Alle de viktige flyplassene var forsvart av tunge og lette stridsvogner. På Langgrunn ved Horten stod det en PV - eskadron bestående av 16 NM116 vogner, altså 16stk. 90mm kanoner (656 granater) og 32 12.7 mitr som flyplassforsvar for Torp og Jarlsberg flyplass.

Jeg var troppsjef i en av troppene..

 

Ved Sola stod det garasjert en eskadron M48A5 stridsvogner og en eskadron NM116.....var med på en NATO övelse der i 1989, ca. 5000 mann, med A-10 hogs mot oss i lufta bla...

 

Tror du en sovjetisk luftlandingsavdeling hadde hatt sjans mot dette hvis alt var mobilisert i tide..??

 

I think not.....i dag har vi ingenting der...........

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
På Sunday, March 12, 2017 den 16.47, Ei tohi varjata skrev:

Sporlys er allerede merket på esken med standardisert NATO-symbol, så det er rart om de legger til en T bare for å si det samme. Jeg har forsøk å nå Kongsberg/NAMMO samt FFL/Forsvarsmateriell om både dette, lister over NM-nummer og annet uten hell. 

N m

NM62 var merket med T på pakka fram til ca 1980. Merkelig nok får jeg ikke redigert skriveleifen først i teksten

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...