Jump to content

Recommended Posts

Sort er panserbrytende, rød er sporlys med umiddelbar tenning, oransje er sporlys med forsinket tenning, lilla er sporlys med svak IR-sats for bruk om natta med restlysforsterker.

 

Hvit er sporlys i land som Sverige og Finland. Ser du en 7,62x51mm med hvit tupp og sort farge på halve bunnen er det ammunisjon for innleggspipe/spotterrifle på 84mm Carl Gustav RFK.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, høggern. Har en eske med tennhetter og 10 patroner; patronene bærer betegnelsen FFV553. Svenskprodusert for Norge; svenskenes egne FFV553 har hvit tupp og halve bunnen lakkert sort, de norske har den samme bunnen som viser redusert ladning, men tuppen er som du sier rød. Sverige er jo ikke NATO-medlem, så de behøver ikke følge reglene rundt ammunisjonsmerking, og kjører derfor sitt eget løp :)

 

De jeg nevnte lengre oppe er i alle fall NATO-standarder; som Veidinn sier så er det jo en ufattelig stor forskjell fra land til land som ikke er medlemmer i NATO - og også på patroner produsert før medlemsskap der.

 

Kan for eksempel nevne en sterk kontrast mellom NATO og eks-Sovjet-stater: rød merking betyr sporlys med full sats i NATO, hos Sovjet/Warszavapakt-medlemmer betyr det brannstiftende.

Link to comment
Share on other sites

Hvit er sporlys i land som Sverige og Finland. Ser du en 7,62x51mm med hvit tupp og sort farge på halve bunnen er det ammunisjon for innleggspipe/spotterrifle på 84mm Carl Gustav RFK.

Noen av de patronene har også rød sporlystupp, og halv svart hylsebunn.

Mulig det er gamle loter kanskje. Har ikke sett annet enn hvit tupp på de som er i bruk nå. Ladningen i disse er redusert for at kulebanen skal være tilnærmet lik den som en pansergranat (hulladning) har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som Høggern skutt RFK 7,62 øvingssystem med hvit tupp, lottnummer erindrer jeg ikke.

I tillegg var det to forskjellige versjoner av disse settene med patroner og hetter, en for HV og en for forsvaret forøvrig. Forskjellen var ikke patronen, men tennhettene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Man skal aldri si aldri, det dukker opp mange rare kasser, esker, etiketter, og poser etter hvert som man leter.

Jeg legger den til i listen som en mulig kandidat, i alle fall - det har jo hittil ikke dukket opp noen annen NM3.

 

Tusen takk for innspillet, det skal bli deilig den dagen listen er komplett og man kan sove godt uten å tenke på hvor hen det pokkers nummeret er gjemt..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser ut som NM238, Magasinfyller mangler i lista di. Dette er magasinfyller til de fleste typer .223 våpen, og det er to stk magasinfyllere i ei eske.

 

Så har vi NM 36 Rakett Øving, som er den gamle typen 21mm innleggsrakett til M-72, jeg vet ikke hva den nye typen heter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tusen takk for det :)

Er NM218 standard Browning M2, eller er det gjort modifikasjoner?

 

De har fått hps (hurtig pipeskift) hvor nytt det er vet jeg ikke... Heter ihvertfall NM218 MITR HPS

også brukes det jo refleks sikter på dem NM167

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En liten rettelse.

 

I listen din så er NM149 oppført slik: NM149 - Forsvarets skarpskytterrifle basert på

Mauser K98kF1.

 

Detter er ikke riktig.

NM149 ble bygget i all hovedsak med låskasser fra originale 98 og 98K rifler og ikke på F1 modifiserte våpen.

Da forsvaret solgte ut restbeholdningen av HV-mausere til Landrø så beholdt de en del originale våpen, for og eventuelt kunne produsere flere NM149 rifler.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjelder 12,7mm MITR, så er de vel også ombygget (ødelagt!!!) til å kun skyte fra åpen bolt.

 

Årsaken til denne ombygningen er at tidlig multipurpose-ammo kunne koke av i kammeret hvis man skjøt pipa skikkelig varm og deretter lot det stå et skudd i kammeret en stund. Eksplosivet i kula gikk av pga varmen, før kruttet tente. Dermed fikk man kulefragmenter liggende i løpet, potensielt farlig ved neste skudd.

 

Problemet ble egentlig løst ved at Raufoss byttet til et mindre sensitivt sprengstoff i kulene, men for å være helt sikker valgte Forsvaret å bygge om avtrekksmekanismen totalt slik at en nå skyter fra åpen bolt.

 

Dette funker jo bra til helautoskyting som tross alt er våpenets hovedfunksjon, men man mister den fantastiske presisjonen som disse våpnene hadde på første skudd hvis skytteren visste hva han gjorde og skjøt kontrollerte enkeltskudd eller korte byger.

 

Som gammel tolvsjumann må jeg si at våpenet har blitt noe mindre allsidig og anvendelig av denne ombygningen- dessuten skal man ikke kødde med noe som er konstruert av salige John Moses Browning!

 

Jeg kan ikke huske å noen gang ha hørt denne NM-betegnelsen på 12,7mm, i min tid var den alltid benevnt 12,7mm M2HB for originale utgaver med skrupipe, eller M2 QCB for hurtigskift-varianten. Mulig ny NM-betegnelse gjelder ombygningen til åpen bolt?

Link to comment
Share on other sites

Ser at NM152 stativet er kommet med, men du trenger NM165 som er underlavetten som støpes fast i vogna. Men hvordan var det med sykkelen. Var den benevnt M eller NM51 og siden kom og F1 da den fikk ekstrautstyr? Tror det var når verktøykassa kom på at F1 kom med i navnet. Skal se om jeg finner noe om NM eller M.

Link to comment
Share on other sites

Supert, takk så mye!

 

Interessant lesning om 12,7mm-en, det settes pris på at du deler det :) Intet bedre enn slike historier.

Eneste fagstoff jeg finner om NM218 er et dokument tatt fra Milstøy 2-prosjektet, da i sammenheng med støy avgitt fra CV9030-ens 30mm-automatkanon og feltvognmonterte NM218.

Var ikke klar over at de har blitt modifisert, er det noe som er gjort svært nylig?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...