Jump to content

Icom F-34, oppsett


Finnlight 338WM

Recommended Posts

Fikk da litt inside information etter mye pes.

Fikk åpnet 128 kanaler, og mere er det ikke plass til, ettersom alle ekstrafunksjonene som whisper mod, scrambler, temp måler, pilot-toner osv. stjeler resten av minnekapasiteten på radioen.

Men har da altså fått åpnet 8 banker a`16 kanaler.

 

For å få full tillgang til radioen, må man vist nokk ha en custom software, som kun er forbeholdt importør, altså vhf comunication.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok riktig det du seier her. Det hjelp ikkje med piratkopi av program og kabel heller, for den er programmert i ein dealer modus, med passord. Så du får det ikkje til.

 

Dessuten får du et helsikens arbeid med å få programmert alle funskjonene igjen også.

 

Men 128 kanaler held i massevis, eg har 99 på min, og den er ikkje full endå. :)

Link to comment
Share on other sites

Varg skreiv :

VHF Communication AS vil at vi skal tro at vi har fått noe ekstra med den 'norske' versjonen, men det stemmer ikke. Tvert om så har de fjernet mange funksjoner.

 

Som du sikker skjønner, så er jeg litt bitter på hvordan VHF Communication AS behandler kundene sine. :wink:

 

He, he, så du er bitter du Varg. Radioen er kjøpt utifrå spesifikasjonene som stod på plakaten ved sida av radioen, ikkje sant ? Altså du har kjøpt radioen som Vhf Communication har spesifisert den for salg. Om du har kanskje googla etter info på denne radioen, og sett at denne har muligheiter for langt utover det som den er solgt med, vil ikkje akkurat berettiga deg, til å være bitter på VC for det. Du har kjøpt ein jaktradio, ikkje ein multibånds radio, som i utgangspunket ikkje er lovlig.

 

Du kjøper ein bil med 100 Hk TDI, og går til forhandleren og klager på at dei ikkje kan chippe denne, for den finst i 140 Hk utgave ? Og selfølgelig har ikkje du lyst å betale staten for dei ektra 40 hestene, ikkje sant ?

 

Vel, du får berre være bitter for meg, men når ein skal prøva å holde ei bedrift etter regler som er satt i dette landet, så har du ingen grunn til å føle deg bitter. Men det er no min meining, så skal selfølgelig du få meine ditt.

Link to comment
Share on other sites

Får du låst opp alle kanalene og bankene også ?? Eg har ikkje vært borti akkurat den modellen, men eg slit med ein annen Icom radio her sjølv, som er satt opp i dealer mode, og den får eg iallefall ikkje til å programmere den som eg vil ha den. Og forhandleren min, nekter å oppgi kode, så eg må sende den inn tilfelle. Har prøvd med 2 forskjellig software, og det er akkurat det samme som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Får du låst opp alle kanalene og bankene også ?? Eg har ikkje vært borti akkurat den modellen, men eg slit med ein annen Icom radio her sjølv, som er satt opp i dealer mode, og den får eg iallefall ikkje til å programmere den som eg vil ha den. Og forhandleren min, nekter å oppgi kode, så eg må sende den inn tilfelle. Har prøvd med 2 forskjellig software, og det er akkurat det samme som skjer.

 

 

Hvilken modell er det du har da?

Link to comment
Share on other sites

Håper det er greit at jeg kupper denne tråden og spør om noen få ting ang. min Icom F3GS. Det er ikke en sikringsradio, sjøl om den har en rød knapp på siden, men hva gjør den røde knappen ? Den får opp et pipesignal tegn lignende greier i displayet + at den får radioen til å skurre. Hva betyr dette ? Bruksanvisninga gir opplysninger om stort sett det meste, men ikke dette.

 

Jeg liker ikke røde knapper. Det forbindes med avtrekkern til Bush og Putin :lol:

 

Håper du tilgir meg finnlight for at jeg låner tråden til dette spm. ?

Link to comment
Share on other sites

Håper det er greit at jeg kupper denne tråden og spør om noen få ting ang. min Icom F3GS. Det er ikke en sikringsradio, sjøl om den har en rød knapp på siden, men hva gjør den røde knappen ? Den får opp et pipesignal tegn lignende greier i displayet + at den får radioen til å skurre. Hva betyr dette ? Bruksanvisninga gir opplysninger om stort sett det meste, men ikke dette.

 

Jeg liker ikke røde knapper. Det forbindes med avtrekkern til Bush og Putin :lol:

 

Håper du tilgir meg finnlight for at jeg låner tråden til dette spm. ?

 

Den røde knappen kan være til hva som helst, det spørs bare hva forhandleren har programert den til da han la inn kanaler på radioen din. På min F3GS er den satt som display lys.

 

Den røde knappen er der på alle radioene, men de som er solgt som jaktradio mangler hardware for å få nødknapp funksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Den røde knappen er nok ganske sikkert bortkobling av squelch (støysperre), du kan bruke den hvis du hører motparten hakkete. Symbolet i displayet skal være det samme som når du mottar vanlige signaler.

 

 

Når jeg mottar samtaler, så blir det på en måte ei lyn pil nedover. Dette tegnet jeg prøver hardt å beskrive er en prikk, også er det 3 horisontale streker over den prikken. Skrått opp mot høyre. For å aktivere den må jeg holde knappen inne et par sek. Utover det, så skrur den på lyset her også. For å få bort tegnet igjen, så må jeg trykke 1 gang raskt på den røde knappen.

 

P0 knappen låser tastene.

P1 knappen kan jeg få beep on og beep off......hva er det da ? Jeg er "litt" amatør jeg serru :oops:

P2 knappen velger jeg mellom 5 watt og 1 watt.

P3 knappen søker gjennom alle kanaler som er innlagt.

 

Svart rund knapp undersendeknappen skrur squelch av og på.

Link to comment
Share on other sites

Finnlight 338WM skreiv :

Hvilken modell er det du har da?

 

Eg har ein Icom IC-F110, ein mobil stasjon, som eg skulle bruke i personbilen min. Eg har fått inn alle frekvensene i den, men får pokker ikkje programmert dei 4 funksjons knappene i front.

Så eg får ikkje valg av effekt, scanning osv.

Så den fungerer greitt, men det med effekt og scanning er et savn.

 

Har testa med 2 forskjellige software som sagt. Men det funker ikkje samms søren kva eg gjer. Har tatt vare på den orginale clone fila, som eg henta frå radioen og bruk den som basis også, men det heller gav ikkje resultat. Så har du tips, så er eg veldig takknemlig for det.

 

Til deg Kennth32, så er det støysperre av på den knappen. Du opner mottakeren heilt ( set squelch nivå til 0 ), så den susen og slikt som du høyrer er radioens eigenstøy sammen med det som er på lufta. Den bruker du HVIS det er enormt dårlige forhold, slik at den som sender til deg, blir berre høyrd klippvis. Då trykker du inn den knappen, og då vil du høyre meir om kva som blir sagt på radioen. Den er faktik veldig fin den funksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg mottar samtaler, så blir det på en måte ei lyn pil nedover. Dette tegnet jeg prøver hardt å beskrive er en prikk, også er det 3 horisontale streker over den prikken. Skrått opp mot høyre. For å aktivere den må jeg holde knappen inne et par sek. Utover det, så skrur den på lyset her også. For å få bort tegnet igjen, så må jeg trykke 1 gang raskt på den røde knappen.

 

P0 knappen låser tastene.

P1 knappen kan jeg få beep on og beep off......hva er det da ? Jeg er "litt" amatør jeg serru :oops:

P2 knappen velger jeg mellom 5 watt og 1 watt.

P3 knappen søker gjennom alle kanaler som er innlagt.

 

Svart rund knapp undersendeknappen skrur squelch av og på.

 

I denne manualen er det beskrevet: http://www.icomamerica.com/en/downloads ... ategory=79

 

Beep er tastetone. Bekreftelse når du trykker på en knapp utenom sendeknappen.

Link to comment
Share on other sites

Det virka nesten som at du følte deg lurt/dolka i ryggen, sånn som du skreiv det. Men mulig eg har tolka deg feil, så eg skal beklage for akkurat det Varg.

 

Heilt riktig at du får dei radioene billigere i utlandet og med dei funksjonene du vil ha.

 

Det er fullt lovlig å omsette slik radioer, der er eg einig med deg.

Men for å ta det med lovligheita, så har du ikkje lov å bruke ein radio kjøpt i utlandet til jakt radio. Flisespikking rundt det gidder ikkje eg å ta, men slik er det iallefall. Du kan programmerer den å bruke den som scanner, men ikkje til å sende med. Du kan kikke i den tråden med "best jaktradio til under 3.000.-" der har eg spesifisert kva som gjer at det er ulovlig. Og også problematikken rundt dette.

 

Det samme er hvis du kjøper ein slik og har tenkt å bruke den som maritim vhf.

 

Dette er kun til opplysning, kva folk vil gjere, det får stå for eigen regning. Me har vel alle våre svin på skogen i et eller anna. Men det er etter gjeldene lover og regler ikkje lov. Sånn er det berre. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ulovlig å omsette det du kaller en "multibandsradio". Det som er regulert er bruken. Du må f.eks søk NJFF om lov til å bruke jaktkanalene. Desuten er der flere andre kanaler folk kan ha lov til å bruke, jeg personlig har f.eks. et SRC/VHF sertfikat.

Om du har SRC så vet du også at all bruk av de maritime VHF-kanalene krever konsesjon for mobil radiostasjon i tillegg til minimum SRC-sertifikat (evt det gamle "Begrenset radiotelefonisertifikat).

Setter stor pris på at folk holder seg unna de maritime kanalene :D

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det Varg, det er fullt mulig. Tidligere måtte ein har konsesjon frå Teletilsynet for å selge og drifte radioer. Men i dag, kan vel nærmest kven som helst gjere dette.

 

Men vær klar over at tek du inn ein amatør radio som er laga for 144.148 Mhx og modifiserer denne, så er den CE godkjenninga brutt.

Du må derfor ta inn landmobil VHF, som går mellom 136-174 Mhz og programmere den til lovlig bruk. Då har du ikkje brutt CE godkjenninga. Problemet er då at dei ikkje blir så billige som amatør radioer, men fortsatt billigere enn å kjøpe dei her til lands.

 

Og Finnlight 338WM, stille 6.5x55 har fått til den programmeringa på denne radioen, han skriv om dette opp i tråden på 1. side. Send han ein PM, så hjelper han deg sikkert. :)

Link to comment
Share on other sites

.

 

Og Finnlight 338WM, stille 6.5x55 har fått til den programmeringa på denne radioen, han skriv om dette opp i tråden på 1. side. Send han ein PM, så hjelper han deg sikkert. :)

 

Jeg har den vanlige softwaren jeg oxo, det er ikke noe problem, men den får du ikke gjort stort med. Den er sperret slik at du kun får tillgang til noen få funksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd F34gs med blåtann? Pris? Skulle komme i juni/juli og kan etermonteres på eldre radioer.

 

Har den, kjøpte i fjor sommer, men synes den er litt tungvint, iogmed du må ha en ekstra enhet i lomma, med knapp som du trykker på når du snakker. Det er ingen knapp på headsettet. Blir tilslutt mye dingsebomser som trenger strøm. Radio, blåtannenhet, knappen i lomma + headsettet. I tillegg har du kanskje kikkert med lys, hundepeiler, mobiltelefon etc. etc. Trenger jo snart et eget kraftverk på ryggen bare for å få skutt den jævla elgen....... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...