Jump to content

Salongriflekjøp? Hjelp!?

Skidoo1000

Recommended Posts

Hei!

Har tre våpen jeg lurer på å kjøpe, usikker hvem! Derfor trenger jeg hjelp til et valg! Står mellom:

Remington 597/http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10200&prodid=9986

CZ 455 standard/ http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=27388" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Ruger 10/22/http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10205&prodid=6159

Skal brukes til ""små vilt"" (kråke)

Takk for svar! :)

CZ455 - ingen tvil! Dette er ei "ordentlig" småviltrifle. De to andre er mer leketøy og må skrus på for å få børser som fungerer som ønsket. Du kan også skifte løp/kaliber fra .22 lr til feks .22Wmr og ha ei rifle du kan bruke på revejakt og toppjakt, noe du ikke får gjort med de to guttelekene.

Rem 597 har gjerne god presisjon, men de har også gjerne en tendens til å være kresen på hva slags ammunisjon de vil mate og kaste ut for å fungere optimalt. I tillegg er det et avtrekk fra helvete. Her er det bare å bytte avtrekkshammer og ekstraktor med en gang. Bruker man lyddemperammo, er det ikke sikkert den veksler heller. Det blir fort endel hundrelapper ekstra før den funker bra. Magasinet er noe realt møkk. Har selv en slik rifle. Fantastisk presisjon (merkelig nok!), men byttet avtrekkshammer og kappet rekylfjørene. Da veksler den alt. Problemet er det fordømte magasinet som ikke vil gi fra seg patronenene den har fått i seg. Har til og med det magasinet som visstnok skal være bra, men nope... Så jeg har i praksis en ettskudds halvautomat. Av og til funker det, men som regel ikke. Og jeg som solgte Anschützen jeg hadde... Snakker om å gå fra staselig Mercedesrifle til rånete Volvorifle... :roll: Men jentungen trengte rifle, og jeg ville ikke kappe kolben på den fine, og siden jeg knapt skjøt med børsa, fikk heller en kar her på forumet lov å kjøpe den. Rem'en gikk i kappsaga så fort jeg fikk den i hus! :mrgreen:

Ruger 10/22 er muligens noe mer driftssikker, men etter hva jeg har lest, har opptil flere slitt med presisjon og må også fikle og ordne med den (har ikke orket å sette meg inn i hva det gjelder) for at den skal gå topp. 10/22 kan for øvrig bygges om til omtrent alt mellom himmel og jord, som feks Thompson maskinpistol (halvautomatisk vel å merke) og MG42 og ellers så tacticoolt du er i stand til å klare.

No jakter eg med min helt orginale 10/22 takedown, presisjonen er ikkje noe å si på.

Men en boltrifle får du bedre presisjon i, vist du bare skal ha deg et våpen så hadde eg valgt cz 455 av en grunn, løpskifte. Her kan du velge mellom 22lr 17hmr og 22 wmr. Da kan du ta den med deg på revejakt og du har muligheten til å jakte større fugl.

Den hin riflen har eg ingen erfaring med.

Du kan i alle fall velge bort den Remington greia.

Ett selskap som klarer å levere fra seg våpen med ett magasin som har alvorlige problemer har ikke min tillit.

At de senere kom med ett magasin som løste problemer for de fleste gir ingen tilgivelse.

Ruger 10/22 er halvauto og har rikelig med deler du kan tilpasse med.

CZ 455 er valget - spesielt hvis du skal bruke lydemper.

At du kan skifte løp er ikke noe spesielt fortrinn for min del - Og uansett trenger alle bortsett fra de rikeste en .22LR rifle for trening.

Du bør uansett skaffe deg ett ekstra magasin med en gang.

Til eget bruk velger jeg noe langt billigere, men jeg skal ikke ut i skogen for å jakte med .22LR

Kjøp rikelig med ammo.

Mvh

Jim114