Jump to content

Diesett fra Whidden Gunworks, 6,5x47 Lapua

Flatin

Recommended Posts

Noen som har prøvd disse? http://whiddengunworks.net/reloadingdies.html Jeg har et sett på vei. Helpressingsdie med bøssinger og kulesetterdie med mikrometerhode. $170 for settet, pluss litt frakt. Trenger noen bøssinger ekstra. Noen som har en formening om riktig diameter? Det er standard kammer. Ikke noe tight neck, og ingen dreiing av hylser. Litt googling sier meg at rundt .288 er det rette. Forster leverer .287 , .289 og .291 med sine dier. Denne dia fra Whidden bruker bøssinger fra Redding eller Wilson.

• 1 month later...

Nå har jeg (forlengst) mottatt diesettet og tatt det i bruk. Kjøpte .287- .288- og .289-bøssingerfra Wilson. Vanlig stål, ikke noe fancy superharde coatinger e.l. Må uansett smøre hylsekroppen, så da ser jeg ikke poenget med "smørefrie" bøssinger. Endte opp med å bruke .288 Med .289 så kunne jeg såvidt klare å dytte kula lenger inn med håndkraft. .287 har jeg ikke prøvd. Antagelig er den overflødig, men den er nå alltids kjekk å ha i bakhånd. Kanskje jeg kan trenge mer kulehold på noen jaktkuler, eller kanske jeg ønsker å dreie halsene en tanke. Jeg har utstyret for det fra før, men valgte standardhals på denne pipa. 24" sort Lothar Walter btw, i passelig jaktprofil. Det er uansett ikke noe benkbørse, så tight-neck-kammer har neppe noen hensikt.

Diene virker veldig fint laget. Gir skikkelig kvalitetsfølelse å skru på. Kulesetteren er, såvidt jeg kan skjønne,i eloksert aluminium. Med innmat i stål. Mikrometertoppen går akkurat passe tregt. Føles veldig riktig, uten noe skurring eller "snus i gjengorna". Sizerdia er i stål med fin finish, og veldig bra polert innvendig. Låseringene ligner Forster og Sinclair. Prikken over i-en er det medfølgende verktøyet for å måle headspace. Skrur det fast på skyvelæret. Det er første gangen jeg bruker slikt verktøy, men det blir ikke den siste. Kan vel nesten si at jeg kommer ikke til å lade noen patroner heretter UTEN å ha slikt verktøy. Fra før hadde jeg et sett med shims i ulik tykkelse for å kunne variere hylsepresset uten å mått flytte låseringen. Skip's die shim kit fra Sinclair, http://www.sinclairintl.com/reloading-equipment/reloading-dies/replacement-parts-amp-upgrades/skip-s-die-shim-kit-7-8-14--prod33197.aspx Satte opp sizerdia med .006-shimsen under låseringen, slik at hylsa presses 0,04 mm tilbake. Da kan jeg lett endre hvor mye jeg presser ved å gå opp eller ned med shims. Det varier .001" mellom dem. Stort sett anbefales det å sette skuldra tilbake .002-.003", men noen mener også .001-.0015 er passe. Etter nøye vurderinger og utregninger endte jeg opp på 0,04 mm. Noe som er rett under .002" Kritiske tunger vil kanskje ha det til at jeg valgte 0,04 mm fordi jeg ikke er i stand til å justere diene mer nøyaktig. Til det har jeg bare en ting å si: "Du er dum!" Dessuten er 7/8-14 veldig grove gjenger...

For å teste hylsene i kammeret demonterte jeg tennåla fra sluttstykket. Skutte ikkepressede hylser har en viss lukkemotstand. De som er presset 0,04 mm går veldig lett, dog ikke så lett at hevarmen faller ned av seg selv. Satte en bit tape bak på ei presset hylse, da gikk den merkbart tyngre. Målte tapen til ca. 0,05 mm tykkelse. Elektrikertape måler forøvrig 0,1 mm, og gjør lukkingen veldig tung, men ikke umulig.

Tok noen bilder under prosessen. Tilfeldigvis (?) er det full kontakt og enda litt til mellom die og hylseholder når den er innstilt for å presse hylsa 0,04 mm. Men med hylse i dia er det plutselig lysåpning mellom. Rock Chuckeren lar seg tydeligvis deformere den også.

MnhScmJV.jpeg

RUI3ZThS.jpeg

Målte kulekast med nye hylser og 123 gr A-max, og det var betydelig og godt synlig på øyemål. Det kom seg betraktelig etter at hylsene var skutt en gang. Det er fremdeles littegrann, men de verste patronene ligger rundt .004-.005, de beste er bedre enn .001 Hva det utgjør i praksis vet jeg dog ikke, og jeg har ikke tenkt å bekymre meg stort heller. Jeg følger rådet fra M67; test mindre, skyt mer.

1# Må uansett smøre hylsekroppen, så da ser jeg ikke poenget med "smørefrie" bøssinger.

2# Jeg følger rådet fra M67; test mindre, skyt mer.

1: Hvorfor det? Jeg har ikke smurt hylser på mange år. Bruker Redding Type-S dier med bushing.

2: Dette er et meget godt råd, som absolutt flere burde prøve.

Er det type-S neck-sizer du da bruker? Type-S fullsizer skiller seg vel ikke fra andre fullsizere bortsett fra løs bøssing i stedet for fast mål på halsen? Disse diene fra Whidden er temmelig like type-S fullsizer, så vidt jeg kan skjønne. De reduserer diameteren på hele hylsa, setter skuldra tilbake, og reduserer diameteren på halsen. Andre vanlige fullsizere jeg har prøvd lar seg ikke bruke uten smøring,da går det tyngre og tyngre. Jeg har aldri dratt det så langt at hylsene setter seg fullstendig fast, men jeg tviler ikke på at de vil gjøre det.

Graden av pressing avhenger av forholdet mellom kammer og die. Hvis kammeret er trangt, og dia rom, så vil kanskje ikke hylsekroppen være i kontakt med dia. Men da er det i praksis ei neck-sizer-die, og ikke en fullsizer. Forster bump-die fungerer slik, hvis jeg har forstått det rett. Jeg har aldri prøvd dem. Valget stod mellom Forster og Redding inntil jeg tilfeldigvis oppdaga Whidden.

Jeg har Redding Competition-dier til 6BR, der har jeg stort sett bare brukt neck-sizeren. Det fungerer fint der, men hevarmen faller ikke ned av seg selv.Det samme gjelder med de patronene jeg har brukt Lee Collet. Det er en viss motstand på hevarmen, og det er ihvertfall ingen marginer for rusk og rask. Jeg har en viss (ubegrunnet?) frykt for å slite på låsklakkene med hylser som går trangt. Jeg vil heller slite litt ekstra på hylsene. De varer ikke evig uansett, og det gjør ikke pipa heller. Bytter jeg pipe så begynner jeg nok på nye hylser. Har ennå ikke byttet pipe til samme patron...