Jump to content

Leupold European


videlgen

Recommended Posts

Hva er forskjellen på Leupold European og VX-III rent optisk ?

Har lest gjennom tråden som omhandler Leupold,men har ikke kunne finne noe svar på det !

 

Ser i en beskrivelse om European modellen at den er tilpasset nordiske forhold,hva skulle isåfall det være i forhold til f.eks VX-III ?

Link to comment
Share on other sites

VX-III kommer også med 1cm klikk ;)

 

Sikker? Sakset fra Leupold.com: "Finger-adjustable, ¼-MOA click windage and elevation adjustments with resettable pointer dials marking the zero point."

Nå vet ikke jeg hvor mye 1/4-MOA er da...

 

Har sjøl en European-30 1,25-4x20. Fornøyd med at det er cm-klikk. Litt lettere å tenke skruing da! I hvertfall for en matematisk analfabet som meg... :wink:

 

Rent optisk har jeg hørt at European-30 er lik VXII. Uten at jeg aner om det er riktig. Den ligger jo priset mellom VXII og III.

 

VXIII med opplyst retikkel (i hvertfall 1,5-5x20) har også 30mm rør forresten.

Link to comment
Share on other sites

husker leupold european ble diskutert på sluttstykket. Var da noe snakk om at mellomroret ikke egentlig var 30 mm men bare noe tillaget gimmik. Noen som husker/ vet noe mer om det?

 

Har selv 3 leupold sikter: VX III 3,5-10 x 50 (wide duplex)

VX II 3-9 x 40 (duplex)

VX II 3-9 x 33 EFR (fine duplex)

Leupold Pinacle 8x42 kikkert

Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 (tysk nr 4)

 

Spør gjerne hvis du vil ha min erfaring

Link to comment
Share on other sites

Sikker? Sakset fra Leupold.com: "Finger-adjustable, ¼-MOA click windage and elevation adjustments with resettable pointer dials marking the zero point."

Nå vet ikke jeg hvor mye 1/4-MOA er da...

 

Hadde jeg hatt et bedre kamera skulle jeg tatt noen bilder av kikkerten, men min VX-III 4,5-14x50 har i hvert fall 1cm klikk. Ikke ¼-MOA.

Link to comment
Share on other sites

husker leupold european ble diskutert på sluttstykket. Var da noe snakk om at mellomroret ikke egentlig var 30 mm men bare noe tillaget gimmik. Noen som husker/ vet noe mer om det?

Bare tull selvfølgelig- men det er vel slike påstander folk husker- og tror på :? .

Min beste/mest praktiske jaktkikkert er faktisk en European 2-7x32 med 4#retikkel. Jeg har bare godord å si om de andre European-modellene jeg har/har hatt også. Mye kikkert for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Dette er selvfølgelig bare tull ja.......

 

Jeg har et Leupold European 1,25-4x20 og er veldig fornøyd med det. Optikk, 1cm klikk, utseende og ikke minst pris i forhold det jeg får igjen får de.....

 

Jeg har sammenlignet siktet med et VX-III sikte og synes ikke European var noe dårligere...heller tvert i mot....

 

Så jeg snakker varmt om European til alle jeg kjenner og alle som spør!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har sammenlignet siktet med et VX-III sikte og synes ikke European var noe dårligere...heller tvert i mot....

 

 

Optikken i Leupold European er den samme som i VX-II. Ikke heeeeelt sikker på at den testen din var 100% objektiv :wink:. Men for all del! VX-II er ikke noe dårlig sikte, altså.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har sammenlignet siktet med et VX-III sikte og synes ikke European var noe dårligere...heller tvert i mot....

 

 

Optikken i Leupold European er den samme som i VX-II. Ikke heeeeelt sikker på at den testen din var 100% objektiv :wink:. Men for all del! VX-II er ikke noe dårlig sikte, altså.

 

Testen var nok noe subjektiv ja....skal innrømme det :D

Men både eier av VX-III sikte og meg selv synes det ikke var noen forskjell......

 

Ikke noe vitenskapelig test nei, men vi er jo enige om at begge sikter er veldig bra.........

Og at jeg er fornøyd med European min! :)

Link to comment
Share on other sites

husker leupold european ble diskutert på sluttstykket. Var da noe snakk om at mellomroret ikke egentlig var 30 mm men bare noe tillaget gimmik. Noen som husker/ vet noe mer om det?

Bare tull selvfølgelig- men det er vel slike påstander folk husker- og tror på :? .

Min beste/mest praktiske jaktkikkert er faktisk en European 2-7x32 med 4#retikkel. Jeg har bare godord å si om de andre European-modellene jeg har/har hatt også. Mye kikkert for pengene.

 

Det er ikke noe tvil om at Eropean har 30mm mellomrør. Husk at 30mm er utvendig mål som hvem som helst kan kontrollere.....

 

 

 

Det folk tenker på er størrelsen på innerrøret, der rettesystemet med de innvendige linsene sitter. Siden europeean 30 har like dårlig zoomområde (2,6) som VX-II er det ikke usansynlig at innvendig finner man den samme mekanikken som i nettopp VX-II. Når man ser at justeringsområdet også er identisk, 75MOA for 2-7x33 for begge seriene, gjør det svært sansynlig at mekanikken er lik. Så de som hevder at det ikke er en "ekte" 30mm har egentlig rett.

 

Nå er det en seiglivet myte at større mellomrør gjør at et sikte blir mer lyssterkt. Det er bare tull. Men grunnen til at noen bruker større rør, er for å få plass til mer mekanikk. Enten i form av mere zoomområde, 4x er vanlig for europeiske sikter, eller større justeringsområde. (eller begge deler). European 30 har i følge spesifikasjonen ingen av delene, så de har nok 30mm rør bare for å passe i 30mm montasjer.

Link to comment
Share on other sites

husker leupold european ble diskutert på sluttstykket. Var da noe snakk om at mellomroret ikke egentlig var 30 mm men bare noe tillaget gimmik. Noen som husker/ vet noe mer om det?

Bare tull selvfølgelig- men det er vel slike påstander folk husker- og tror på :? .

Min beste/mest praktiske jaktkikkert er faktisk en European 2-7x32 med 4#retikkel. Jeg har bare godord å si om de andre European-modellene jeg har/har hatt også. Mye kikkert for pengene.

 

Det er ikke noe tvil om at Eropean har 30mm mellomrør. Husk at 30mm er utvendig mål som hvem som helst kan kontrollere.....

 

 

 

Det folk tenker på er størrelsen på innerrøret, der rettesystemet med de innvendige linsene sitter. Siden europeean 30 har like dårlig zoomområde (2,6) som VX-II er det ikke usansynlig at innvendig finner man den samme mekanikken som i nettopp VX-II. Når man ser at justeringsområdet også er identisk, 75MOA for 2-7x33 for begge seriene, gjør det svært sansynlig at mekanikken er lik. Så de som hevder at det ikke er en "ekte" 30mm har egentlig rett.

 

Nå er det en seiglivet myte at større mellomrør gjør at et sikte blir mer lyssterkt. Det er bare tull. Men grunnen til at noen bruker større rør, er for å få plass til mer mekanikk. Enten i form av mere zoomområde, 4x er vanlig for europeiske sikter, eller større justeringsområde. (eller begge deler). European 30 har i følge spesifikasjonen ingen av delene, så de har nok 30mm rør bare for å passe i 30mm montasjer.

 

Ja,røret er selvsagt 30mm,- upresist av meg slik jeg la det frem ovenfor i tråden. Ellers tror jeg det man her er inne på angående "rørets innhold" var det diskusjonen dreide seg om på den gangen på sluttstykket.

 

Ellers ser jeg ikke den store praktiske forskjellen på et VX II og et VX III sikte. Har begge deler i div. varianter. VX III har etter mitt syn lite i markedet å gjøre - kan ikke se hvilket praktisk behov et VX III sikte skal dekke som ikke dekkes av VX II.

 

OptiBond FL

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Var på rådyrjakt i 2006 sammen med en kompis. Hans kikkert var en Leupold vari-XIII 4-14X40. Jeg hadde min da nye European 3-9X40. Vi sammenlignet kikkerter i praksis om kvelden i skumringa,og der var en himmelvid forskjell i favør av European kikkerten min når det gjelder lysstyrke.. Han har i ettertid kvittet seg med vari-X III kikkerten. Gjett hva han har nå... Prøver bare å si at er noen av dere i tvil..sammenlign i praksis. Man kan ikke lese seg til alt.

Har pr.nå 2 stk Leupold European,og to i vari-X III serien. Enig med .350 Rem mag..Liker European serien best.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...